Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Особливості адаптації та модифікації освітнього процесу в контексті інклюзивного навчання
»

Формула кохання по-українськи, Або… Михайло Старицький. «Не захвати солодкого зомління…» (із циклу «Монологи про кохання»)

Українська література

Для кого: 10 Клас

16.09.2018

2555

31

0

Опис документу:
«Кохання – остання й найважча дитяча хвороба») Спроба довести або спростувати цей вислів, звернувшись до поетичної творчості відомого українського письменника другої половини ХІХ ст. Михайла Петровича Старицького.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Формула кохання по-українськи, Або…

Михайло Старицький. «Не захвати солодкого зомління…» (із циклу «Монологи про кохання»)

Мета: ознайомити учнів із життям та творчістю письменника, зацікавити ними, спонукати до читання творів; розвивати навички сприйняття інформації на слух, виділення головного, висловлення власних суджень з приводу почутого, проведення аналогій із сучасністю; використовуючи елементи синтезу мистецтв (музика, живопис, кіно, література), допомогти учням краще усвідомити ідейно-художній зміст поезії М. Старицького, з’ясувати його мистецькі та життєві погляди, розкрити художню майстерність поета;

розвивати навички виразного читання , аналізу поетичного твору, уміння аргументовано висловлювати свої судження про нього;

виховувати естетичні смаки, любов до художнього слова, сприяти формуванню в підлітків позитивних моральні якостей, усвідомленню ними почуття кохання як найвищого прояву людських стосунків. 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу. 

Хід уроку:

І. Вступне слово-звернення вчителя до учнів-читачів.

Учням пропонується відновити крилатий вислів 

«Ромео + Джульєтта – остання й найважча дитяча хвороба».

(«Кохання – остання й найважча дитяча хвороба») 

- Коли я вперше прочитав цей вислів, він мене дещо здивував. Я замислився, чому невідомий автор вирішив порівняти таке високе почуття як кохання з хворобою та ще й дитячою. А яке враження викликав цей вислів у вас?

ІІ. Орієнтаційно-прогностична лінія

  1. Повідомлення теми уроку, читацьких завдань

- Сьогодні на уроці ми спробуємо довести або спростувати цей вислів, звернувшись до поетичної творчості відомого українського письменника другої половини ХІХ ст. Михайла Петровича Старицького. Саме його поезія з циклу «Монологи про кохання» допоможе нам глибше зазирнути в людську душу, зрозуміти, коли і як зароджується в ній кохання, це загадкове та величне почуття, та створити свій варіант формули любові. 

ІІІ. Проектно-операційна лінія

1. Підготовка до сприйняття художнього твору.
1.2 Слово вчителя. 
- Тему кохання можна сміливо назвати однією з вічних тем у світовій та українській літературі. З часів Старого Заповіту й до сьогодення письменники намагаються розкрити таємницю кохання. Сьогодні ми вже згадували одні з найбільш відомих у літературі образів закоханих – шекспірівських Ромео і Джульєтту, але існує й багато інших персонажів, з якими ви вже знайомились на уроках української та зарубіжної літератури. 
1.3 Завдання (робота в парах).

Учням пропонується поєднати пари закоханих та співвіднести їх з авторами та назвами творів  (для зручності, окрім слайдової підтримки, доцільно використати роздруковані таблиці та ключ)

Чоловічий образ

Жіночий образ

Автор, назва твору

1.

Адам

Людмила

М. Коцюбинський «Дорогою ціною»

2.

Трістан

Ярославна

Біблія (Старий Заповіт)

3.

Руслан

Соломія

«Слово о полку Ігоревім»

4.

Остап

Роксолана

І. Франко «Захар Беркут»

5.

Максим

Ізольда

«Трістан і Ізольда»

6.

Сулейман

Єва

О. Пушкін «Руслан і Людмила»

7.

Ігор

Мирослава

П. Загребельний «Роксоана»

8.

Олексій

Марія

О. Толстой «Граф Каліостро»


Перевірка роботи
1.4 Бесіда з учнями. 
- Що об’єднує цих персонажів на їхньому шляху до кохання? (Усі вони боролися за своє кохання та долали численні перешкоди заради того, щоб бути разом, ладні були пожертвувати своїм життям заради коханого/ коханої) 
- Хто з персонажів вам невідомий
- Які з творів було екранізовано? 
- Які ще фільми про кохання ви бачили? 
1.5 Слово вчителя. 
- Зверніть увагу на 8 позицію. Твір Олексія Толстого «Граф Каліостро» було екранізовано відомим російським режисером Марком Захаровим. Його музична комедія «Формула любові» (1984р.) одразу завоювала популярність у глядачів. 
У творі як і у фільмі один з головних героїв, відомий у ХVІІІ столітті маг і чарівник граф Каліостро намагається створити формулу, яка допоможе йому отримати владу над єдиним непідвладним йому людським почуттям – коханням. 
1.6 Перегляд уривка з фільму (відеофрагмент)
1.7 Коментар учителя. 
- Ось таку позицію стосовно почуття кохання висловив цей персонаж, а які ж погляди на кохання у ліричного героя поезії М. Старицького? Саме це ми з вами і з’ясуємо, проаналізувавши його вірш «Не захвати солодкого зомління…», проте спочатку пропоную ближче познайомитися з письменником. 
2. Повідомлення біографічних та історичних відомостей про М.Старицького

Матеріал презентується групою учнів (3-4 учні), та супроводжується учнівською мультимедійною презентацією.

 Серія 1 « Життєпис»

Група «кіномитці» проводить екскурс у біографічне минуле письменника.  

( Перегляд кінофільму « Ігри долі». 1 частина)

Серія 2  «Мистецька»

Тож  у наступній серії ми спробуємо з’ясувати багатогранність таланту  М.Старицького.

Учні звертають увагу на портрет письменника й таблицю «Багатогранність таланту М. Старицького».  

  • Поет

  • Перекладач, автор переспівів ("Казки Андерсена" (1873), "Байки Крилова", повість М. Гоголя "Сорочинський ярмарок" (1874), "Пісня про царя Івана Васильовича, молодого опричника та відважного крамаренка Калашникова" М. Лєрмонтова (1875), збірка переспівів "Сербські народні думи й пісні" (1876),

  • Організатор театральної справи (1882 р. М. Кропивницький створив першу українську професійну трупу)

  • Прозаїк  

  • Видавець (альманах "Рада" (1-й том — 1883 p., 2-й — 1884 p.).

  • Драматург(30  п’єс)

  • Режисер

  • Атрепренер

 (Створенння схеми та запис її до зошита)
Серія  3 « Аналітико – філософська»

У цій серії нам вдасться познайомитися з висловами відомих українців про  талант М.Старицького.

  • Творчіcть Михайла Старицького - значний крок вперед у розвитку української мови, у поширенні тематичного виднокругу української літератури, у зміцненні в нашому письменстві реалізму.

                                                                                                      М. Рильський

  • Можна сміливо сказати, що в ту пору на Україні не було по- ета, що міг би бу в здобутися на таке сильне та енергічне слово і не взяти в нім ані одної фальшивої ноти.

                                                                                                         І.Франко

  • Він був першим із тих, кому доводилось проламувати псевдо шевченківські шаблони і виводити нашу поезію на широкий шлях творчості, і що тільки за ним пішов Куліш у пізнішій добі свого віршування.., а далі Грінченко, Самійленко, Леся Українка, Кримський і ціла фаланга молоди х, ми мусимо признати немалу його заслуг у…

                                                                                                          І.Франко

  • Час великої громадянської боротьби одбивсь на Старицькому рішучою перевагою громадянських мотивів… над тво рами особливої лірики… Національний гніт, війна за слов’янство й слов’янське питання, народні зли дні, розпад і зневір’я в інтелігентських класах – ось що знайшло вираз у його поезії аж до програмових заяв  українства того часу .                                                                                                    

                                                                                                          Єфремов С.

  • „… доробок цього художника слова не застарів – він живе й понині. П’єс и викликають захоплення глядача (та й читача) гостросюжетні повісті та романи розкривають драматичн у історію народу, його боротьбу за щастя, за волю; чаруюча ніжна лірика, гнівна викривальна сатира, роздуми поета-громадянина не можуть не знайти відгук  у душах  нинішнього покоління, яке прагне соціаль ної справедливості”.          

                                     Людмила Дем’янівська, доктор філологічних наук

  • Діяльність М.П. Старицького така осяжна й багатогранна, що лише майбутній дослідник може сповна поцінувати її і розібратися в ній.  

                                                                                                 Олена Пчілка

Серія 4 « Творча лабораторія»

      Створення психологічного портрета  митця  учнями на основі почутого, побаченого, емоційно пережитого.


3. Слово вчителя 
- Інтимна лірика М.Старицького до якої належить і цикл віршів «Монологи про кохання» (відноситься до творчості періоду 70-90-х рр.. ХІХ ст.) становить собою окрему ділянку поетичної творчості письменника. У цей період тема «людина – природа» набуває у творчості письменника нових акцентів. Любов лише як гармонія романсового світу «двох», символ особистого щастя людини заперечується. Любов мислиться як велика суспільно значуща сила, своєрідний каталізатор громадянських почувань. І лише такий союз любові як інтимного високодуховного почуття й любові до ближнього "є світ у млі і одслід Бога на землі" ("Монологи про кохання"). 
Справжніми перлинами інтимної та пейзажної лірики стали поезії «Ждання», «На озері», «В садку», «Виклик» («Ніч яка, Господи! Мі­сячна, зоряна...»). Ці поезії, що відповідають духові української народ­ної пісні, перейняті щирими і світлими почуттями молодого кохання, і радісного, гармонійного єднання людини з природою. Вірш «Виклик», по­кладений на музику М. Лисенком (як серенада Левка з «Утопленої») став широковідомою, улюбленою народною піснею. 
У «Монологах про кохання» поет прагне надати цій темі глибшо­го, філософського сенсу - інтимне почуття кохання постає як грань, відсвіт любові до ближнього у її біблійному розумінні. 
4. Виразне читання поезії

Перший раз вірш читається вчителем  з музичним супроводом.

Після першого прочитання доцільно запропонувати прочитати вірш 2-3 учням (по кілька строф). 
Примітка 
Бажано акцентувати увагу учнів на тому, що ліричний герой твору – чоловік, та надати можливість для читання саме хлопцям. 

5. Бесіда з учнями

- Наведіть аргументи щодо приналежності цього вірша до інтимної лірики.

- Поділіться першими враженнями від почутого та прочитаного (який настрій вірша, що хвилює ліричного героя?)

- Чи допомагає у сприйнятті вірша візуальний ряд та музичний супровід? Якщо так, то поясніть, як саме?

- У чому особливість форми твору? Аргументуйте думку прикладами з твору. (Поезія написана у формі монологу) 

5. Опрацювання теорії літератури

Монолог — компонент художнього твору, що становить мовлення, яке звернене до самого себе чи інших (мовлення від 1-ї особи), на відміну від діалогу.

Мовленнєві типи монологу зумовлені притаманними йому комунікативними функціями (розповідь, роздум, опис, оцінка, сповідь, самохарактеристика тощо).

Монолог наближається до письмового мовлення, його характеризують складні синтаксичні конструкції. Невербальні компоненти використовуються в монолозі обмежено.

6. Ідейно-художній аналіз поезії «Не захвати солодкого зомління…» 
1. Прочитайте першу строфу вірша, знайдіть яскраву метафору: 


Не захвати солодкого зомління, 
Не пестощів пекучая жага 
З'ясують нам ті чарівні боління, 
Які любов у серця вимага

Запитання до учнів:

- Чи змінюються люди, коли закохуються?

- Чи залежить це від статі?

- Які риси притаманні жінкам, що закохалися (чоловікам)? (Розмірковуючи, підлітки розуміють, що жінкам притаманна турбота, а чоловікам – відповідальність
2. Прочитайте другу строфу вірша, з ясуйте, яке визначення дає коханню М. Старицький? За допомогою якого художнього прийому? 


Кохання - спів, зальот душі - не тіла, 
Зоря з-за хмар, веселка дощова, 
Воно ростить у нас незримі крила 
І до країн незнаних порива. 

Запитання до учнів: 
-Багато відомих людей намагалися дати визначення коханню. А яке визначення з представлених тут подобається вам більше? Поясніть свій вибір. Випишіть цей вислів у зошит. 


Кохання – це скарбниця щастя: чим більше вона дає, тим більше одержує. 
Кохання – поезія і сонце життя. 
Кохання – це еліксир безсмертя для твоєї душі. 
Кохання - це енергія, яка рухає життям. 
Кохання - це основа світу. 

3. Прочитайте третю строфу вірша, з'ясуйте, чого прагне людська душа? (Бажає позбавитись самотності, знайти свою пару-«другу половину», з якою можна розділити і радість, і горе) 


Душа у нас болить із самотини, 
Рвучися все з земних важких заліз, 
Вона жада поради і дружини, 
Жада розкош в багатті спільних сліз... 

4. Прочитайте четверту строфу. Як називає ліричний герой свою кохану? Чому? 
Зі мною ти, моя красо-богине, - 
Що мовити? Душа у нас одна - 
І цілий мир в очу твоєму гине, 
І світ новий, баєчний вирина… 

Запитання до учнів: 
Подивіться на фото скульптури. Хто це? Де зараз знаходиться статуя і як вона пов'язана з темою кохання? 
Які міфи ви чули про Афродіту, Венеру? 
Учнівське повідомлення про богиню кохання Афродіту. (готується заздалегідь)

- Що в картині перегукуються зі щойно почутою вами інформацією?
5. Прочитайте п'яту та шосту строфу, чому автор звертається до ночі, які художні засоби образності використовує М. Старицький, щоб передати її романтику, чарівність ? 
О люба ніч! Ти появляєш мрії 
Й невиразні краси в зористі млі... 
Як чарівно ген промені блідії 
Мереживом срібляться по землі! 
В обіймища сплелись сутінків зграї, 
Отрутою пушать нічні квітки, 
І шепотять про втіхи темні гаї 
До місяця закохані мавки... 

Запитання до учнів: 
У яких творах ви ще зустрічали образ ночі? 
Завдяки якому художньому засобу образності ніч сприймається як жива істота? 
Слово вчителя. 
На початку уроку ми вже згадували Вірш Старицького «Виклик», по­кладений на музику М. Лисенком. Саме в ньому поет створює незабутній образ ночі. Давайте ж послухаємо цей твір, який по праву став однією з найкращих народних пісень 
Запитання до учнів: 
Чи є спільні риси в образах ночі у двох творах? Які саме? 
До якого фольклорного образу звертається поет у шостій строфі? 
Хто такі мавки? 
Учнівське повідомлення про мавок (готується заздалегідь).

6. Ми бачимо, що не тільки людям притаманна віра у краще, у диво, як це передано у вірші. Прочитайте сьому та восьму строфу. 


Все повно чар і виростає з міри, 
Минулеє прийдешнім і злилось; 
Душа зорить в дитиннім сяйві віри, 
Бажається незбутнього чогось... 
Зріднили нас незмисленні хвилини 
І захвати розкошів неземних; 
Вчуваються і пісні янголині, 
І тихий дзвін струн легких, золотих... 

Які біблійні мотиви присутні у цьому уривку поезії? («пісні янголині», учитель може провести паралель з Піснями Пісень Соломона) 

7. Прочитайте останню строфу, розкажіть про почуття ліричного героя. 
Моя красо! Моє святе кохання, 
З тобою я зіллю своє буття - 
Тобі віддам усе своє бажання, 
В тобі знайду весь світ, всі почуття! 
Проблемні питання: 
- Як ви розумієте епітет «святе кохання»?

- Кохання ліричного героя взаємне? Свою думку обґрунтуйте.
ІV. Рефлексивно-корекційна лінія контролю
Виведення формули кохання 
Слово вчителя. 
- У фільмі граф Каліостро зазнав поразки: він так і не зміг створити свою формулу кохання, проте зробив для себе важливий висновок: «Кохання - це здатність, не розмірковуючи, віддати своє життя за іншого». А чи під силу нам з вами, проаналізувавши поезію, сказати, якою повинна бути людина, щоб у її душі зросла чарівна квітка – кохання. У поезії слово «душа» повторюється кілька разів, саме людська душа і буде нашою основою формули кохання. Які ж, на вашу думку, «інгредієнти» треба додати в людську душу, щоб у ній спалахнуло це високе почуття кохання? 
За допомогою методу «Мікрофон» та спираючись на вірш Старицького, учні обирають , що повинна містити в собі людська душа, здатна на щире кохання.( розмістити на дошці стилізоване зображення людської душі, а самі душевні якості представити у вигляді пелюсток троянди). 

V. Розв'язка уроку
1. Заключне слово-епілог учителя. Отже, закохатися може людина, яка в душі має віру, любить пісню, насолоджується красою природи та має чисту душу. Вона здатна пожертвувати чимось заради щастя інших людей та прагне до гармонії. 
Нашу формулу створено,і я хочу повернутися до початку уроку, де ми зустрілися з виразом «Кохання – остання й найважча дитяча хвороба». То чи можемо ми вважати справжнє кохання хворобою?

2. «Мікрофон» (учні висловлюють власні думки)
3. Підведення підсумків, оцінювання. 

VІ. Домашнє завдання:

Творче завдання: скласти сенкан «Кохання», написати твір-мініатюру «Кохання - спів, зальот душі - не тіла…» (на вибір).

Електронний ресурс:

1. Аудіоматеріали (мелодія до вірша – «Mark Joggerst & Ralf Kemper Lexus - Single.mp3», мелодія арфи).- http://www.audiopoisk.com/

2. Народження Венери 3D.- Режим доступу: http://video.mail.ru/mail/alicia7777777/14/20.html.- Назва з екрану.

3. Ніч яка місячна (відео).- Режим доступу: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=po78Z3i1lq0.- Назва з екрану.

4. Фотоматеріали.- http://images.yandex.ua 

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.