і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

"Форми та методи роботи з розвитку навичок самоосвіти, прищеплення інтересу до знань"

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Форми та методи роботи з розвитку навичок самоосвіти,

прищеплення інтересу до знань

Навчання в гімназії передбачає опанування учнями значного обсягу знань понад шкільну програму, у тому числі і через самоосвіту. Ефективна самоосвітня робота неможлива без розумного, грамотного підходу до неї. Для того, щоб читання додаткової літератури стало самоосвітою і в достатній мірі збагатило багаж знань школяра, роботу цю треба грамотно спланувати, систематично проводити, фіксуючі надбані знання. На формування самоосвітніх навичок школярів направлена ціла система форм та методів роботи бібліотеки, яка значною мірою реалізується в рамках бібліотечних уроків.

По – перше, для вільного і правильного добору книг з потрібної читачеві теми школярі повинні вільно орієнтуватися як у системі каталогів і картотек бібліотеки, так і у самому бібліотечному фонді. Орієнтуванню в бібліотеці починають вчитися першокласники вже з першого уроку в бібліотеці – “Знайомство з бібліотекою”. Урок відбувається у формі рольової гри. Листоноша, роль якого виконує учень старших класів, заблукав і не може рознести листи адресатам – героям відомих казок, віршів та оповідань. Асоціюючи розстановку книг на полицях з проживанням людини за конкретною адресою, діти досить швидко вчаться шукати відповідну книгу або книжкового героя.

Знання про розстановку книг у бібліотеці поглиблюється з кожним роком – школярі дізнаються про порядок розстановки книг всередині розділу, про книжкову виставку та книжковий плакат, отримують перші відомості про довідково-бібліографічний аппарат бібліотеки, що поступово розширюються та конкретизуються, потім більш детально розглядається структура систематичного каталога та її зв”язок з розстановкою фонду, окремі розділи таблиць бібліотечно – бібліографічної класифікації. Кожне з занять, крім теоретичної частини, має обов”язкове практичне закріплення теми. Досвід доводить, що більш ефективними виявляються ігрові, конкурсні форми перевірки засвоєння дітьми бібліотечних знань.

Паралельно із знайомством з книжковим фондом бібіліотеки йде навчання користуванню книгами. Діти вчаться розрізняти мету читання і в залежності від неї використовувати певний спосіб читання (адже читання заради задоволення дуже відрізняється від самоосвітнього читання). Важливо вміти добирати потрібні книги, знати різні способи добору – за допомогою каталогу, бібліографічних видань, способом "снігової кулі". Полегшує добір книжок з певної теми існування каталогу в електронній формі – кожен з розділів каталога являє собою готовий тематичний бібліографічний список, який можна будь – якої миті роздрукувати.

Для того, щоб повністю використати всі освітні ресурси науково-допоміжної літератури, яка найчастіше використовується для самоосвіти, читачеві треба досконало знати структуру книги, її довідковий аппарат і вміти використовувати ці знання на практиці. Щоб читання не пройшло намарне, не забулося за деякий час, а залишило слід у пам”яті, школяреві необхідно вміти робити відповідні записи про прочитане, вміти виділяти головне, формулювати тези.

Учень повинен вміти правильно оформлювати результати своєї самостійної діяльності, тобто реферати та інші творчі роботи. На бібліотечних уроках старшокласники вчаться првильно підписувати роботи, створювати зразки малої бібліографії – списки використаної літератури, робити бібліографічні описи документів та аналітичні описи їх частин.

Окрім бібліотечних уроків на формування бібліотечно – бібліографічної та самоосвітньої культури школярів спрямовані й інші форми роботи:

Стенди “Довідковий аппарат бібліотеки”, “Бібліографу – початківцю” (зі зразками бібліографічного та аналітичного описів), плакат “Як працювати з книгою” узагальнюють відомості, отримані учнями на бібліотечних уроках.

Проводиться індивідуальне та групове консультування з приводу добору літератури та оформлення роботи.

Відповідно до вивчення учнями якихось тем з предметів або дещо випереджуючи їх готуються тематичні книжкові виставки, бібліографічні огляди. Чудово, коли в цьому питанні вчитель співпрацює з бібліотекою. Так, наприклад, при викладенні курсу “Рідний край” є тема “Джерела інформації про рідний край”. Це питання висвітлюється бібліотекарем під час проведення бібліографічного огляду постійно діючої краєзнавчої виставки.

Розширити коло інтересів учня допомагає розстановка книг на полицях: якщо це можливо, кожен розділ ББК ілюструється книжковою виставкою (хоча б маленькою, внутрішньополичною). Виглаядає це так: після розділу 28 “Жива природа”, який вміщує науково – популярну літературу, є виставка “Пророда б”є на сполох”. Виставка може зібрати в собі всі види й жанри документів з даної проблеми: й художню літературу, й газетні й журнальні статті, й ілюстрації (чого не може зробити звичайна розстановка книг за ББК). Так само розділ 63 Історія ілюструється виставкою “Шляхами віків”, що складається з історичних художніх творів. Таке розташування книг допомагає учням краще орієнтуватися у фонді, розширити амплітуду пошуку необхідних документів, звернути увагу на книжки з суміжних тем і питань.

Перевірити, як засвоїли учні знання про роботу з книжкою, їх вміння орієнтуватися у книжковому фонді, знаходити потрібну інформацію допомагають перевірити інтелектуальні ігри, що користуються великою популярністю. У минулому році були проведені такі заходи на цю тему: біліотечний урок – гра “Не бійтесь заглядати в словники” та “Щасливий випадок у бібліотеці”.

Масові заходи конкурсного характеру, що проводяться бібліотекою, підштовхують учнів до самостійної роботи з книжками, пошуку інформації та джерел інформації. За деякий час до гри майбутнім учасникам повідомляються її тема, можливі орієнтовні питання, в бібліотеці готується виставка на цю тему, її огляд.

Разом з вчителем 3-го класу проводилася у рамках уроку позакласного читання історична гра – подорож “У глибини віків з Динозавриком”. На осінні канікули діти отримали завдання знайти якомога більше відомостей про динозаврів. До гри діти підготувалися дуже добре. Окрім того, що вони знайшли й принесли велику кількість книжок на задану тему, вони добре опрацювали самостійно це питання, сміливо висували гіпотези щодо таємниць життя та зигибелі динозаврів, навіть невідомих науці, вступали у дискусії, підтверджуючи свої тези за допомогою підготованих книжок. За невеликий термін цілий клас став справжніми знавцями динозаврів, і то самотужки, методом самоосвіти. Спроба подібного заходу сподобалася і вчителям, і дітям.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Виступ на метоличному об'єднанні шкільних бібліотекарів

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Малюк у світі економіки та фінансів»
Часнікова Олена Володимирівна
36 годин
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти