Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів (прислів’я, приказки, загадки, пісні)

Опис документу:
Мета: розширити знання учнів про фольклор та усну народну творчість; розвивати аналітичне мислення учнів; формувати навички та уміння аналізувати та робити висновки; виховувати інтерес до літературної спадщини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Фольклор, його характерні ознаки. Фольклорні жанри різних народів (прислів’я, приказки, загадки, пісні)

Мета: розширити знання учнів про фольклор та усну народну творчість; розвивати аналітичне мислення учнів; формувати навички та уміння аналізувати та робити висновки; виховувати інтерес до літературної спадщини.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: зошит, підручник «Світова література 5 клас» автор О. М. Ніколенко, мультимедійна презентація з посиланням на Інтернет-вправи.

Хід уроку

1.Організаційний момент

2.Мотивація навчальної діяльності

Хто може сказати, про яку дівчину йде мова: прийшла дівчина до хати, узялась хазяйнувати: вправно скриню відімкнула, в жовту свитку ліс вдягнула. Так, це дійсно осінь. А як називається твір, в якому було зашифровано відповідь. Загадка. Твір, яким я почала урок, належить до усної народної творчості.

3. Оголошення теми і мети уроку

Це тема нашого сьогодні уроку. СЛАЙД (озвучування мети)

4. Перевірка домашнього завдання

Повторимо деякі визначення минулого уроку і домашнє завдання.

  • Що ж таке художня література?

  • Чи потрібна художня література сучасній людині?

  • Який пункт пам’ятки для п’ятикласника ви особливо взяли до уваги?

5.Робота над темою уроку.

Слово вчителя. Як річка, народжуючись, живиться водними джерелами, так і література бере початок із чистих джерел усної народної творчості — фольклору. Були часи, коли освічені люди зневажали усну народну творчість і вважали її забавою грубих і неосвічених селюків. Та у XVIII ст. все змінилося: учені (серед яких були брати Якоб і Вільгельм Грімм) почали збирати і вивчати фольклор. Одна за одною в Європі з'являлися збірки народних прислів'їв, казок і пісень.

  • Як ви розумієте епіграф до нашого уроку?

Продовжимо знайомитися з історією фольклору за підручником стор. 10-12.

Евристична бесіда за прочитаним

  • Чому давні люди надавали слову велике значення?

  • Що таке фольклор? Запис в зошит.

  • Що відтворювали в своїх творах давні люди?

  • Коли почали записувати та збирати твори усної народної творчості?

  • Прочитайте прізвища відомих збирачів фольклору.

  • Як фольклор вплинув на літературу?

Зверніть увагу на характерні ознаки фольклору на стор.12.

  • СЛАЙД Усно заповнимо прогалини в схемі.

СЛАЙД Розглянемо, які жанри фольклору бувають. Деякі вам дуже добре знайомі.

  • Назвіть які жанри вам знайомі? Наведіть приклади.

  • Які твори фольклору вам найбільше подобаються?

  • А про які ви не чули? (Якщо такі є, вчитель пояснює незрозуміле)

  • Робота з таблицею на стор. 13. Усні коментарі.

Звернімось знову до підручника, читаємо рубрику «Цікаво знати» СЛАЙД

Проведемо невеличкий експеримент

  • З’ясуйте, де прислів’я, а де приказка? СЛАЙД

  • Чим відрізняються?

СЛАЙД Пропоную таблицю відмінностей (коментоване вивчення).

  • Спробуємо зараз створити збірки прислів’їв та приказок СЛАЙД (картинка на слайді має гіперпосилання на сайт https://learningapps.org/display?v=pj1t6dbu517)

  • Продовжимо грати. СЛАЙД Потрібно зібрати прислів’я. За ЩИГЛИКОМ можна перевірити.

Слово вчителя. Існує думка, що людина тільки тоді стала людиною, коли почала помічати прекрасне, захотіла його зберегти й створювати сама. Прагнення до краси й гармонії наші предки втілювали в наскельних малюнках, у казках, прислів’ях, приказках, загадках, піснях. Вони були настільки гарними й мудрими, що пройшли випробування століттями, не загубилися й не забулися.

6.Підведення підсумків.

  • Як співвідносяться поняття «усна народна творчість» та «фольклор»?

  • Які жанри фольклору можете назвати?

  • Чому люди почали складати загадки?

  • Чому народні пісні і досі мають популярність, навіть переспівуються на новий лад?

  • Доведіть, що цей вислів прислів’я: «П’ять пальців укупі — кулак, п’ять пальців нарізно і дитина зламає».

  • Як ви розумієте його?

7. Домашнє завдання.

Ознайомитися зі статтями підручника стор. 10-26. Вивчити 3-4 прислів’я. Творче: намалювати загадку.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!