Бібліотека

Фізична лінійка "Фізика навколо нас"

Захід для учнів 5-6 класів проводиться в рамках тижня фізики в школі. Учнів знайомлять з фізикою як наукою, розповідають цікаві факти та показують фізичні досліди. також цікаві та смішні факти із життя відомих фізиків.

Сценарій виховного заходу

Захід проведено у квітні 2019 р. в рамках тижня

фізики та астрономії.

Підготували вчитель Макаренко Ю. В.

та учні 8 А класу.

Тиждень фізики в школі.

Виступ на лінійці для 5-6 класів

Ведучий. Відкриваємо ми тиждень,

Всіх запрошуєм до нас:

• веселих, і сміливих,

• цікавих, і кмітливих. Ведуча. Брати участь просим вас!

Хто фізику добре знає, Хай відразу виступає. Хто ж все швидко забуває, Хай закони пригадає.

Ведучий.Поєднаємо ми, звісно,

• цікаве, і корисне.

На всі боки озирнись

• уважно подивись. Ти побачиш тоді враз Фізику навколо нас.

Ведуча. Від смішного до великого - один крок. А "великі" - жартувати уміли!

Учень 1. Ж а р т 1 . Усім вам доводилося проходити в лікарні рентген, ви добре знаєте, що це таке. Це коли за допомогою спеціальних променів, котрі назвали рентгенівськими на честь ученого, який їх відкрив, фотографують ваші внутрішні органи, щоб знати, чи не закралася туди якась хвороба. Ці промені відкрив видатний німецький фізик Вільгельм Рентген. Раніше, за життя вченого, вони називалися Х-променями.

Одного зимового дня Рентген одержав листа, відкрив конверт, швидко прочитав і... розсміявся. А знаєте чому? До нього звернулися з проханням надіслати ... декілька променів із вказівкою, як ними користуватися. Виявилося, що в автора листа в грудній клітці застрягла револьверна куля, а для поїздки до Рентгена у нього часу не знайшлося. Рентген був людиною з гумором і відповів на листа так: "На жаль, у даний час у мене немає X-променів, до того ж пересилка їх - річ дуже складна. Вважаю, що ми можемо зробити простіше: перешліть мені... вашу грудну клітку".

• а р т 2 Одного разу репортер запитав Альберта Ейнштейна, чи записує він свої видатні думки, і, якщо записує, то куди — до блокнота, записника чи спеціальної картотеки. Ейнштейн подивився на чималий блокнот репортера й відповів: «Шановний! Справжні думки приходять у голову так рідко, що їх не важко і запам'ятати».

2-учень . Михайло Васильович Ломоносов. Дурість заглядає.

Якось в академію до Ломоносова завітав царський вельможа. Побачивши протерті лікті на камзолі вченого, він глумливо запитав:

- Скажіть, з ваших протертих ліктів виглядає мудрість?

- Ні, ваша світлість, - відповів учений, - це дурість заглядає під камзол.

Ведучий. Цікава фізика наука,

• її законами всі ми Щодня стрінемось усюди У повсякденному житті.

Чи завжди лід бува холодним? Смола тверда, або м'яка? Тече вода, а газ ніколи Побачить змоги в нас нема.

Ведуча. Чому бувають ранком роси?

Чом по стерні не ходять босі?

Для чого дідусю кожух?

Чому життя все наше - рух?

Як хочеш все про диво знати,

То треба фізику вивчати.

На всі "чому?", "коли?", "відколи?"

Отримуй відповіді в школі.

Усіх нас цікавлять тисячі "чому?". Чому буває день, ніч, зима, весна, літо, осінь? Чому вдень світить сонечко, а місяць і зорі - вночі? На всі ці запитання може дати відповідь наука, яка вивчає природу. Вона називається - фізика. Що ж це за наука?

Ведучий. Фізика на вулиці, фізика удома,

Коли ти вмикаєш магнітофона,

Коли ти дивишся телевізор,

Граєш в комп'ютерні ігри.

Ведуча. Коли ти в поході і граєш «у квача»,

Купаєшся в річці і граєш в м'яча.

Входиш у світ цей формул, графіків і законів,

• ними тоді вже навіки, ти вже у полоні. Тут вже і творчий пошук, логіки дивне диво Фізика — це неповторно, фізика — це звабливо!

Учень 3 Фізика - наука про природу. А природа - великий вчитель і творець. Усе в природі створено за законами фізики. Ці закони іноді добрі, а іноді жорстокі. Ми радіємо, коли влітку світить лагідне тепле сонечко, коли взимку падає тихий пухнастий сніжок, бо можемо виліпити

• нього снігову бабу. Нам не подобається, коли надворі свище віхола, коли небо розколює гуркіт грому і блискає блискавка. Ще гірше, коли трапляються інші стихійні лиха: землетруси, виверження вулканів, грізні зливи, що змивають цілі поселення, чи засухи, смерчі та спустошливі урагани.

Люди навчилися пояснювати багато явищ природи. Ми вже знаємо, що для того, аби захистися від блискавки, треба встановити громовідвід. А якщо його в будинку немає, то під час грози треба зачинити вікна і пічні труби, щоб уникнути протягів, бо нерідко блискавка слідує за струменем повітря.

Під час грози не слід перебувати поблизу печей, бо блискавка часто потрапляє в димарі, треба також припинити телефонні розмови. Якщо ж гроза застала вас у лісі, не слід шукати захисту під деревами, особливо одинокими та високими, а в полі не треба ховатися під копицю. Учень 4. Листя з дерев, яблука падають на землю тому, що їх притягує до себе Земля. Стушують Землю землетруси, бо десь ростуть гори.

Нам у школу подають воду за допомогою водопроводу, а працює він на основі фізичних законів механіки.

На такому ж принципі працюють фонтани, які ви можете побачити в містах. Цікаво, що будувати фонтани почали дуже давно. Хто з вас бував у місті Умані, той не міг не замилуватися фонтанами Софіївського парку, а побудували їх понад 200 років тому, хоч є фонтани і набагато старіші. А це означає, що фізика - дуже давня наука. її законами користувалися люди понад 2000 років тому.

Учень 5. Іноді на прогулянці ми запалюємо вогнище, щоб погрітися чи напекти картоплі. І навіть не задумуємося над тим, чому вогонь дає нам тепло. А його теплом користувалися ще найперші люди, що з'явилися на Землі. Біля вогню вони грілися. Їжа, приготована на вогні, була смачнішою, ніж сире м'ясо і коріння.

Узимку, виходячи на прогулянку, ви одягаєте тепле пальто, рукавички, шапку. Причому, чим грубіші, тим тепліші. А знаєте чому? Бо між нитками тканини чи в'язаних виробів, між ворсинками шубки знаходиться повітря. Наше тіло нагріває одяг, а повітря утримує тепло. Це явище теж пояснює фізика.

Ведуча. Фізика - дуже цікава наука. З її допомогою вчені розкривають і пояснюють багато таємниць природи. А ви, коли підростете і почнете вивчати фізику, теж дізнаєтесь багато нового.

Ведучий. А зараз ми вам покажемо декілька цікавих фізичних дослідів.

Дослід «Мильні бульбашки»

Якщо у воду налити речовину, що зменшує сили притягання між її молекулами, то і сила поверхневого натягу зменшиться. Речовини, що пом'якшують воду — луги. Мильна бульбашка ще цікава тим, що на її поверхні спостерігається явище інтерференції. Мильна бульбашка це міцно натягнута тоненька плівка з води. Товщина плівки постійно змінюється внаслідок притягання її до землі, і бульбашка виграє різними кольорами веселки. Хто скаже, чому бульбашка спочатку піднімається, а потім опускається?

Дослід «Жадібний Бокал»

• бокал, по вінця наповнений водою, акуратно кидають (ребром до води) одногривневі монети. Їх буде велика кількість ( приблизно50 шт.), а вода не виливатиметься, бо воду утримує поверхневий натяг.

Досліди «Дістань монету з води не замочивши руки», «Лампочка в банці».

Ведуча. А зараз загадки та задачі. Хто відгадає загадку, то отримає подарунок.

1. Текло, текло, та й лягло під скло. (Вода, лід.)

2. Що росте догори коренем? (Бурулька.)

3. Впаде з неба — не розіб'ється, впаде у воду — розпливеться. (Сніг.)

4. Взимку горою, а літом водою. (Сніг.)

5. Що приходить тихо, а йде з шумом? (Сніг.)

Ведучий.

1. Мене просять і чекають, а як покажусь — утікають. (Дощ.)

2. Сидить дід за подушками і стріляє галушками. (Хмари, град.)

3. Коли небо нижче від землі? (Коли дивишся у воду.)

4. Маса цеглини 2 кг та ще півцеглини. Назвіть масу цеглини. (З кг)

5. Пішохід проходить 1 км за 1/5 години. За який час він пройде 2,5 км з тією ж швидкістю? (За З0 хвилин)

Ведуча.

1. Який кут опише хвилинна стрілка за 5 хвилин? (30°)

2. Повний бідон з молоком важить З0 кг, заповнений наполовину — 15,5 кг. Скільки важить порожній бідон? (1 кг)

3. Карлик живе на 20 поверсі. Після роботи він на ліфті підіймається до 10 поверху, а далі йде пішки. Поясніть його поведінку. (Від дістає тільки до кнопки «10 поверх».)

4. Геометрична фігура, якій сподобляються очі від подиву, а голова — від утоми.

(Квадрат)

Ведучий.

1. Куди можна прийти, якщо йти по земній кулі на північний схід? Чому? (Подорож по земній кулі на північний схід закінчиться на Північному полюсі. Якщо точно йти на схід, то можна повернутися в те саме місце, звідки вийшов. Якщо ж весь час рухатися на північний схід, то по спіралі наближатимемося до півночі доти, доки не опинимося на Північному полюсі, на якому не існує напрямку «північний схід».)

1. Чи можна перенести воду у решеті?

2. Яким чином яйце, що кинули, може пролетіти 3м і не розбитися?

18.Як, стрибнути з 10-метрових східців, і не розбитися?

Ведуча. Ну ось і закінчилась наша ранкова лінійка присвячена тижню фізики та астрономії. Ми надіємось, що ви полюбите і вивчите фізику та вона вам стане в пригоді в дорослому житті !

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)