"Філософія для дітей" - мистецтво розвитку мислення

Опис документу:
Виступ до теми "Філософія для дітей". Методичні рекомендації до впровадження даної теми у новій українській школі. Робота призначена для вчителів початкових класів, а саме вчителів НУШ. Матеріали взяті із підручників для 1 класу

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Семінар 24.10.2018

Тема виступу: Філософія для дітей (Philosophy for Children, Р4С)

Мета: ознайомити учасників семінару із технологією «Філософія для дітей», розширити уявлення застосування даної технології в навчально-виховному процесі; практично показати втілення елементів технології в освітньому просторі.

Обладнання: презентація, фліпчарт, маркери, кольорові стрічки, підручник «Українська мова» (Большакова І.О., Пристінська М.С.), індивідуальні картки, емблема «Р4С», стікери.

Хід тренінгу

І. Вступна частина

1. Привітання

2. Представлення та знайомство з учасниками

ІІ. Повідомлення теми

  • Сьогодні на тренінгу ви познайомитеся із технологією «Філософія для дітей», розширите свої уявлення про застосування її у навчально-виховному процесі та практично повправляємося у застосуванні елементів технології

  • Чи раніше Ви чули про технологію «Філософія для дітей»? Що саме?

ІІІ. Основна частина

  1. Розповідь

Філософія для дітей - технологія навчання філософії в школі, розроблена в 1970-х рр. в Інституті з розвитку філософії для дітей (м. Монклер, США) під керівництвом Метью Ліпмана.

Працюючи викладачем філософії в університеті, він звернув увагу на те, що студентам важко наводити аргументи під час дискусії. Вчений працював над цим питанням і прийшов до висновку, що вчити логічно мислити потрібно не в студентські роки, а з дитячого віку. Автор методики говорив, що дітям потрібна свобода мислення, тому, Ліпман написав серію творів, які мають приховану проблематику, але вчать критично мислити.

Програма «Філософія для дітей» розрахована на увесь період перебування дитини в школі, тобто з 1 до 11 класів. В її основі лежить сократівський діалог, який передбачає використання запитань. При такому підході діти вчаться: задавати запитання, слухати одне одного, аналізувати інформацію, розрізняти істину інформацію від хибної, використовувати свій досвід та знання, а головне робити самостійні висновки.

Такий підхід має забезпечити розвиток у дітей трьох складових: самостійного мислення, моральної зрілості та соціальної відповідальності.

Нині ця методика застосовується в понад 80 країнах світу. А дослідження свідчать, що вона може підвищити успішність учнів на 30%. «Філософія для дітей» є ліцензованою програмою. Тому, ми використовуємо у своїй практиці лише елементи цієї методики.

Робота проводиться над текстом або картиною і полягає у тому, що:

  1. діти і вчитель читають певний твір (текст) і вчаться формувати до нього запитання.

Дуже часто діти бояться запитувати, остерігаються реакції оточуючих та оцінки Не існує ніяких обмежень, яким має бути запитання. Варто пояснити дітям, що немає хороших і поганих запитань. Найгірше запитання — те, яке так і не було поставлене. Важливо саме висловити власну думку. І з часом діти обов’язково позбудуться бар’єрів та страхів.

  1. Вчитель фікусує запитання на дошці (+ім’я) і дякує учням.

  1. Методом голосування учні вибирають 1-2 найцікавіші запитання.

  1. Наступний крок — загальне обговорення та гіпотезування. Тобто формування гіпотез про те, яким має бути розв’язання. Далі — перевірка гіпотези та її аргументація. Це алгоритм для вирішення будь-якої проблеми.

  1. В кінці такого уроку відбувається рефлекція, аналіз.

Рефлексія також є дуже важливою. Якщо дитина починала розглядати питання з однієї позиції, але в процесі обговорення готова її скоригувати, це надзвичайно цінна здатність. Дитина знаходить мужність визнати, що вона помилялася.

Одна з особливочтей цієї методики полягає у тому, що вчитель не втручається в аргументи дітей, не критикує їх. В процесі такого навчання учні вчаться дебатувати, приходе усвідомлення того, що думка кожної людини є важливою.

  1. Робота з текстом за елементами технології «Філософія для дітей»

  1. Прочитайте текст.

  2. Поставте запитання до тексту (мають бути відкриті, проблемні або ж провокуючі)

  3. Запис запитань на фліпчарті + фіксація імен.

  4. Зачитування запитань.

  5. Проголосуйте за 1-2 найцікавіші запитання.

  6. Обговоріть його + дає відповідь той учасник, хто поставив це запитання.

  7. Рефлексія

Єдиної правильної відповіді не існує. Кожного думка інтивідуальна та особиста!

  1. Робота над ілюстрацією (с.52)

  1. Розгляньте ілюстрацію (зображення на екрані)

  2. Запишіть Ваше запитання на кольорових стрічках (+імя)

  3. Зачитайте запитання та прикріпіть його на дошку.

  4. Проголосуйте за найцікавіше запитання.

  5. Обговоріть його + дає відповідь той учасник, хто поставив це запитання.

  6. Рефлексія

Єдиної правильної відповіді не існує. Кожного думка інтивідуальна та особиста!

ІV. Підсумок

  1. Емблема «Р4С»

  • В кожного з Вас є кольорові стікери. Напишіть на них де ви зможете використати дану технологію і чи цікава вона Вам?

(оформлення стікерами емблеми)

  • Дякую за увагу!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Впровадження веб-квестів в освітній процес»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.