Есе. Види есе.Написання вільного есе .

Опис документу:
Урок розвитку звязного мовлення

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок розвитку зв’язного мовлення у 9 класі.

Тема. Есе .Види есе . Написання вільного есе

Мета. Ознайомити учнів з видами есе, вивчити особливості побудови есе, навчити розрізняти вільне та формальне есе, ; розвивати вміння вільно висловлювати свою думку, міркувати, розвивати критичне мислення, виховувати любов до батьківщини.

Хід уроку

І. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань .

Мозковий штурм.

- Назвіть стилі мовлення?

- Назвіть основні ознаки публіцистичного стилю. Сферу його застосування.

- Назвіть основні ознаки художнього стилю, сферу застосування.

-Чим відрізняються тексти публіцистичного та художнього стилю?

-Чим твір-розповідь відрізняється від твору –роздуму?

-Які типи мовлення ви знаєте?

- Що вам відомо про есе?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Пояснення учителя.

ЕСЕ – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і виражає підкреслено індивідуальну точку зору автора та враження з конкретного приводу чи питання й не претендує на вичерпне та визначальне трактування теми

Завданням есе є інформація або пояснення,

Визначальними рисами есе є:

невеликий обсяг,

довільна композиція,

незвичайна манера мислення.

Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю, використанням свіжих метафор, нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію та лексику. На перший план виступає особистість автора

Стиль – художній або публіцистичний. Емоційність, експресивність, яскрава образність досягаються вживанням метафор, порівнянь, алегоричних і притчевих образів, символів. Коректність у висловленні дискусійних думок.

Види есе:

Вільне

Формальне

Ознаки:

–        невеликий обсяг (7-10 речень);

–        вільна форма і стиль викладу;

–        довільна структура;

–        обов’язкова вимога: наявність позиції автора.

Ознаки:

–         дотримання структури тексту,

–         наявність відповідних компонентів (тези, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновки);

–         обґрунтування (аргументування) тези.

Вільне есе обмежене в часі 5 – 10 і 10 – 15 хв

Для написання формального есе виділяють більше часу: від 20-ти до
45-ти хвилин

Побудова вільного есе

1)​ вступ, у якому необхідно обґрунтувати вибір теми, правильно сформулювати тезу;

2)​ основна частина, у якій відбувається розгортання думки щодо порушеної проблеми та подається її аргументація;

3)​ узагальнення висновків відповідно до теми.

Приклад вільного есе.

Я українець

Слова українського гімну давно запали в душу і були вивчені за власним вибором у підлітковому віці. Мені подобаються вишиванки, я люблю їх вдягати – це гарний і рідний мені одяг. Українські майстрині вміють робити з вишиванок справжні витвори мистецтва. До мого раціону входить багато різних страв, серед яких має місце і сало, хоча найбільша перевага віддається його копченому різновиду. Із великим задоволенням танцюю гопак – чудовий, жвавий, енергійний і запальний танець, який приносить багато приємних емоцій. З Дніпром пов’язує багато спогадів, але перепливати його спадало на думку лише у найек-стремальніших фантазіях. Мій «Кобзар» лежить на тумбочці під рукою. Коли я шукаю розради для душі чи відповідей на складні питання, то перечитую емоційні і мудрі слова Шевченка. Рушники, що залишились від бабусі, приємно милують око.

Я – українець.

Коментар учителя

Як бачимо, в основу тексту покладено роздум, спричинений тим, що автор бачить, чує, переживає, що ятрить його душу, на що немає відповіді, а хотілося б, щоб була. Тож завдання есе – зовсім не розповідь про життєву ситуацію, а інформування про спричинені нею ідеї, їхні пояснення, ненавязливе намагання переконати в чомусь адресата мовлення

ІV. Пояснення про формальне есе.

Орієнтовний план формального есе

1. ВСТУП – один абзац

  • Використовуйте «пастки» для залучення уваги, такі як: цитата, вірш, питання, роздуми, незвичайні факти, ідей або смішні історії.

  • Немає необхідності висловлювати в першій пропозиції основну думку.

  • Уникайте таких фраз, як «Це есе про ...» або «Я збираюся поговорити про...».

2. ОСНОВНА ЧАСТИНА – 2-3 абзаци.

  • Виражайте свої думки зрозуміло.

  • Підкріплюйте основні ідеї фактами, роздумами, ідеями, яскравими описами, цитатами або іншою інформацією чи матеріалами, які інтригують і захоплюють увагу читача.

  • Використовуйте довідкові матеріали, щоб усунути тавтологію.

3. ВИСНОВОК – один абзац.

  • Продемонструйте вашу позицію щодо порушеної проблеми.

  • Зробіть узагальнення та аргументацію, яка підсумовує викладене в основній частині.

Зразок формального есе

Спираючись на зміст поданого мікротексту, напишіть есе на тему «Будь-яка проблема – це можливість стати кращим».

Будь-яка проблема – це наявність суперечливої ситуації, питання, що потребують розв’язання. Кожен знаходить різноманітні шляхи їх вирішення. Долаючи випробування, самовдосконалюєшся. Проблема – то завжди можливість змінитись, стати кращим.

Викладіть Ваш погляд на цю проблему. Завдання потребує розгорнутої відповіді в довільній формі. Основні твердження, факти, події викладайте в зручній для Вас структурно-логічній послідовності. Використовуйте найважливішу для розкриття теми інформацію, факти із власного життя, історії, художньої літератури, преси, розповідей інших людей, які найкраще арґументуватимуть Ваші міркування. Сформулюйте висновки.

2. Ми часто стикаємося з проблемами у своєму житті. Дехто може легко впоратись із випробуваннями (бо саме цим і є проблеми), інші, на жаль, занепадають духом і «пливуть за течією». Я переконана, що боротися з труднощами й невдачами потрібно, бо це – стимул і можливість стати кращим.

Через лінощі й слабкодухість люди не розвиваються, а, навпаки, деградують. Так з’являються особи з «тонкими» душами (їх не можна нервувати) та істеричними характерами (кожна проблема – це стрес, тож: «Пожалійте мене! Зробіть усе за мене»). Це неправильно!Людина мусить і повинна шукати в собі сили, щоб подолати життєві випробування, – тільки так можна вдосконалити себе й довколишній світ.Людство знає безліч таких прикладів. Взірцем є життя Лесі Українки, яка знаходила мужність протистояти недузі й творити. Завдяки наполегливості, наперекір болю, за свій короткий вік вона встигла зробити стільки, що вистачило б на кількох. Усі Лесині твори насичені внутрішньою силою, яка особливо потужноо струменить із поезії «Contra spem sperо!».

Великим випробуванням для людини є також нерозуміння її близькими. Особливо важко, коли родина не підтримує тебе у втіленні покликання, у дорозі до мети. Катерина Білокур – художниця від Бога – мусила пройти це випробування. Родина не схвалювала її захоплення, мовляв, головне призначення селянки – працювати в полі. Однак вона витримала всі образи, розвивала свій талант і досягла успіху. Її полотна на виставці українського мистецтва в Парижі високо оцінені майстром пензля Пабло Пікассо!

Отже, як бачимо, будь-яка проблема дає нам можливість стати кращими, однак її не можуть реалізувати ледачі й слабкодухі, це під силу тільки сміливим і наполегливим людям, здатним до праці й боротьби.

V. Робота над написанням вільного есе

Ми познайомилися з видами есе, особливостями написання. А зараз час попрацювати самостійно , спробувати власні сили.

1. Дев’ять правил написання креативного есе

Як радять писати есе? Правильно! Креативно, Що криється за цим словом? Швидше за все, політ думки, оригінальність тощо. Все просто: головне – засвоїти дев’ять правил.
1. Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).
2. Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої).
3. Різна структура речень. (Читати речення правильної структури нудно. Додайте кілька інверсій. Пишіть різні за довжиною речення.)
4. Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоб уразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру.)
5. Різні слова (синонімія.)
6. Лаконічність.
7. Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення повинне нести унікальний зміст).
8. Активна життєва позиція.
9. Писати есе — це здорово.

Я пропоную написати есе на тему « Я пишаюсь, що я українець»

2. Метод «Мої асоціації».

Діти, з чим у вас асоціюється слово «Батьківщина» ? З якими поняттями, словами, історичними фактами асоціюють Україну в світі?

Гарна назва «Україна»

Сенс значний в собі таїть.

«У» — то урожай в країні,

«К» — то Київ, що стоїть.

«Р» — рівнини під степами,

«А» — то армія міцна,

«Ї» -- сховалась за лісами,

«Н» — то ненька дорога.

«А» — то аґрус, абрикоси,

Що розпустить свої коси,

Коли прийде вже весна

3. Самостійна робота над есе.

4.Зачитування учнями робіт.

VІІ. Підсумок уроку.

Метод «Незакінчене речення»

Есе-це..

Вільне есе відрізняється від формального…

Писати вільне есе потрібно…

Вільне есе має структуру.…

VІІІ Домашнє завдання

Повторити теоретичний матеріал, написати вільне есе( тема обирається самостійно)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності практичного психолога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
36 годин
590 грн