Ернест Сетон-Томпсон. «Снап». Авторські спостереження за світом природи

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Снап». Авторські спостереження за світом природи

Мета: вчити учнів вдумливо, виразно читати й розуміти прочитане; розвивати навички читання вголос з елементами коментарю, спостереження за текстом, уміння робити висновки на основі прочитаного, будувати власне висловлювання з опорою на текст твору; виховувати емоційно-ціннісне ставлення до природи, здатність співпереживати, відчувати відповідальність за навколишній світ.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Уявіть, що ви одержала листа, в якому написано: «Люди і звірі, ми – діти однієї матері-природи», а замість підпису зображено слід вовка. Що б це могло б означати? Це значить, що лист від письменника, художник4а і натураліста Ернеста Сетона-Томсона, якому друзі, канадські індіанці, дали ім’я Чорний Вовк. Він майже все своє життя (а прожив він 86 років) присвятив вивченню тварин. Талановитий художник, письменник, науковець не тільки спостерігав за тваринами, але й записував, замальовував усе побачене й почуте.

ІІІ. Оголошення теми уроку

Вчитель. Сьогодні ми познайомимося з творчістю Ернеста Сетона-Томпсона та його оповіданням про маленького, але відважного собаку.

Запис у зошити теми уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя про письменника

Ернест Сетон –Томпсон – відомий анімаліст.

Словникова робота. Анімалістом називають митця, який зображує у своїх творах тварин.

Сетон-Томпсон протягом життя вів щоденник спостережень, який налічує більше 50 томів! І майже в кожному з них – численні ілюстрації, які відображають життя, характери тварин. Окрім того, він має понад 40 книжок, у більшості яких містяться твори про тварин.

Е. Сетон-Томпсон настільки перейнявся долею своїх чотирилапих героїв, що останні роки життя провів у будинку, який побудував на лоні природи (США, штат Нью-Мексико). Там продовжував писати книжки про чудовий і незвіданий світ природи та її мешканців. У одному із творів він розповів захоплюючу історію про бультер’єра на ймення Снап. За жанром цей твір – оповідання. До цього часу ми читали казки, вірші.

В чому особливість оповідання? Пояснення вчителя.

Учні зачитують визначення оповідання в підручнику.

Зясування первинного сприйняття художнього твору

Вчитель. Перш ніж ми поринемо у художній світ оповідання, давайте з`ясуємо: що ж це за собака такий – бультер`єр?

Повідомлення учня (орієнтовне)

Прародичами бультер'єра були древні бойові бульдоги, яких здавна використовували в боях з биками та іншими великими тваринами.

Бультер'єр – це міцний, сильний собака, у якому поєдналися ознаки декількох порід собак. Від бульдога у бультер'єра важкий кістяк і потужна щелепа. Довгий хвіст, прямі кінцівки, невеликі темні очі й біле забарвлення – ознаки білого англійського тер'єра, а довгоногість і рухливість він одержав у спадщину від далматина.

В 1917 році в Англії був отриманий Eng Ch. Jaksford Гладіатор, який був описаний як "перший бультер'єр з помітно опущеною мордою". З тих пір опущена, або, як говорять, яйцеподібна, морда стала емблемою породи.

Собака мускулистий, рухливий, розумний та рішучий. Абсолютно безстрашний, урівноважений. Має дещо загрозливий вигляд, проте насправді лагідний, і до дітей також. Вірний друг і захисник. Причому в бій кинеться не роздумуючи. Симпатичний, хоча й не красень. Відданий назавжди.

Ідейно-художній аналіз І розділу твору. Читання вчителем та учнями І – ІІ розділів

  • Коли друг автора прислав йому цуценя бультер`єра на свято Хеллоуїна – що б це мало означати?

  • З яким настроєм автор розповідає про цуценя? Як і з чим (ким) він порівнює його? Прокоментуйте «ланцюжок» висловів про собаку: «чудове цуценя» – «пекельна машина» – «лютий скунс» – «маленький білий бультер`єр».

Вчитель. Певно, після того, як ми побачили поведінку собаки, слово «чудовий» потрібно взяти в лапки? Це означатиме, що насправді автор має на увазі протилежне…

  • Доведіть цитатами з тексту, що цуценя виявилося не таким вже й «чудовим».

Виразне читання учнями уривку «Він був маленьким, лютим і грізно гарчав…… і спробував знайти спільну мову з ним».

  • Попри те, що цуценя виявилося, м`яко кажучи, недоброзичливим, як ставиться до нього автор? (Автор доброзичливий у ставленні до собаки, тому й описує все, що відбувається, з гумором).

  • Про що свідчить наступний епізод?

Учитель виразно читає уривок «Я завжди вірив у те, що з тварин можна»…

Висновок. Між автором і цуценям виникає суперечка, проте це не ворожнеча, автор з симпатією ставиться до собаки, і той невдовзі відчуває це.

Завдання. Продовжіть «ланцюжок» імен цуценяти («песик» – «маленький тиран» – «чудове цуценя» – «мій подарунок на Хеллоуїн»)

Словникова робота. Тиран.

  • Як змінюється поведінка цуценяти?

Учні близько до тексту переказують епізод «Через годину він більше не стрибав…… що його міг дратувати й мій храп»

  • Які вирази, слова використані автором для змалювання нової поведінки цуценяти? Яка вона? (Подибав, слідкував одним оком, позіхнув, потягнувся, тихе шкряботіння, «туп»-«туп» по ліжку, скрутився біля моїх ніг»).

Примітка. Варто звернути увагу на слова «..а я обома очима стежив не за ним, а за його маленьким хвостиком. Якби цей хвостик хоча б раз поворухнувся…» Можна процитувати учням вислів Макса Істмана: «Собаки теж сміються, тільки вони сміються хвостом».

  • Як же звати нашого героя?

СЯкі методи виховання собаки обрав автор? Чи вплинуло це на поведінку собаки?

Учні зачитують уривок «Виходячи з кімнати, щоб приготувати сніданок…. Цілком виправдано був названий чудовим цуценям»

  • Яку ще особливість собаки помітив автор? («.. у нього відібрали почуття страху»)

Вчитель виразно зачитує уривок «Здавалося, тільки я та кур`єр … мого маленького собаки Снапа». Ключове слово – «дружба»).

  • Чи змінилося ваше ставлення до собаки від початку оповідання? Яким чином? Хто вплинув на це? Собака? Автор?

Робота з текстом ІІ розділу

  • Чому з давніх-давен між людьми й вовками триває війна? Напевно, щоб це зрозуміти, нам потрібно більше дізнатися про вовків. (ілюстрації в підручнику)

Повідомлення

Вовк – типовий хижак, що добуває їжу самостійно активним пошуком та переслідуванням жертв. Повсюди основу харчування вовків складають копитні тварини: дикі та свійські північні олені, лосі, сарни, дикі свині, свійські вівці, корови, коні. Добре розвинена вища нервова діяльність сполучається у вовків з силою, спритністю, невтомністю, швидкістю бігу та іншими фізичними даними, що значно підвищують шанси цього хижака у боротьбі за виживання. Він без видимих зусиль може нести в зубах вівцю, тримаючи її перед собою або закинувши за спину. При необхідності вовк розвиває швидкість до 55 – 60 кілометрів на годину, здатний здійснювати переходи до 60 – 80 км за ніч, а в середньому за добу (в лісовій зоні) проходити понад 20 км. Вовк відомий своєю ненажерливістю. Дійсно, якщо він голодний, то здатний з'їсти до 10 кілограм м'яса за раз. Хижаки часто демонструють вражаючу невтомність, нещадну настирливість і рано чи пізно в абсолютній більшості випадків домагаються свого.

Вчитель. Як бачимо, вовки завжди становили загрозу для скотарів. Як рятувалися фермери?

(Учні переказують уривок «Фермери Мендози проти вовків»)

  • А де в цей час був Снап?

Стисла розповідь учнів про перебування Снапа у хазяйки квартири; діти зачитують уривок про листа від неї автору.

сенкан:

  1. Бультер`єр

  2. Безстрашний, урівноважений (енергійний, розумний).

  3. Дружить, захищає, перемагає (піддається вихованню).

  4. Будь-що прагне захистити, ніколи не здається!

  5. Боєць.

V. Підсумок уроку

  • Тож яким виявився подарунок на Хеллоуїн? Чому жарт друга не вдався? Що ми дізналися про характер бультер`єра за спостереженнями Е.Сетона-Томпсона?

VІ. Домашнє завдання. Прочитати оповідання до кінця, аналізувати прочитане.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
1
2
дн.
1
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!