Еленор Портер. Друзі Полліанни. Урок3

Опис документу:
5 клас. Конспект уроку. Еленор Портер. «Полліанна». Друзі Полліанни.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Полліанна та її друзі.

Мета: ознайомитися з пригодами героїв повісті в

наступних розділах, допомогти учням розібратися

в перипетіях сюжету, характерах героїв та

мотивах їхніх учинків; розвивати навички

переказу прозових творів, характеристики героїв,

коректного висловлювання, оцінюючих суджень;

виховувати найкращі людські якості, прагнення

до самопізнання та самовдосконалення.

Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок.

Обладнання: зошити, підручники, мультимедійна презентація

«Полліанна та її друзі», комп’ютер, медіапроектор.

Давайте людям відчути їх значущість –

і робіть це щиро.

Д.Карнегі

З книги “Як здобувати друзів

і впливати на людей”

Хід уроку

І. Організаційний момент.

2. Повідомлення теми та завдань уроку (слайд 1).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда Слайд2

  • Хто така Полліанна Віт’єр?

  • Чому вона переїхала жити до своєї тітки?

  • В чому тітка Поллі вбачала свій обов’язок? Слайд3

  1. Контроль домашнього завдання. Інтерактивна вправа «Сюжетний ланцюжок» (Слайд 4).

  • Розмова з Ненсі.

  • Татова гра.

  • Милиці.

  • Краєвид з вікна.

  • Ненсі теж гратиме у гру Полліанни.

  • Дівчинка рада покаранню.

  • Дивна дитина.

  • Сум за татком.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (слайд 5)

  • Слово вчителя.

Життя Полліанни у будинку тітоньки тривало. Дівчинка своєю появою внесла якесь дивовижне світло у буденне, часто безрадісне життя. Тітонька Поллі і сама не помітила, як погодилась прихистити бездомне кошеня, потім цуценя, врешті, сама запропонувала хорошу кімнату Полліанні, при цьому почувалась безпорадною та безсилою протестувати.

А Полліанна знайомиться з жителями містечка.

В гостях у місіс Сноу

  • Яку характеристику дала Ненсі місіс Сноу?

(На думку Ненсі та інших прихожан, ця жінка «буркотлива й нудна» , «геть на інших не схожа», бідна, постійно хвора, яку все не влаштовує, навіть дні тижня. Звичайні речі ніколи не тішили її. Якщо їй приносили холодець, вона хотіла курчати, якщо приносили курча, вона жадала бульйону з баранини.)

  • Чому, на вашу думку, Полліанна, ще не познайомившись з місіс Сноу, назвала її «дивовижною й зовсім не схожою на інших»? Слайд5

  • Перегляд уривку з фільму Слайд6

  • Що побачила дівчинка, зайшовши до будинку місіс Сноу?

(Напівтемна кімната, безрадісні думки, відсутність сенсу життя — ось те,

що оточує місіс Сноу і заповнює її дні).

  • Чому хвора жінка була шокована зустріччю з Полліаною?

(Із сорока років, які місіс Сноу прожила на цьому світі, останні п'ятнадцять вона висловлювала своє незадоволення з того чи іншого приводу. Але коли хвора пожалілася на те, що не спала вночі, «найдивовижніша» дівчинка вигукнула: «Ми стільки часу витрачаємо на сон!.. Адже у цей час можна просто жити. Так шкода, що ми не можемо жити вночі». Минуло декілька хвилин розмови Полліанни з жінкою, і в кімнаті місіс Сноу неначе сама собою піднялася фіранка на вікні, а в голосі хворої почало вчуватися хвилювання — вона вивчала своє відображення й нову зачіску в люстерку, поданому дівчинкою «з тріумфальним виглядом». Ця побутова деталь нагадує казкові чарівні предмети, здатні змінювати долю персонажів.)

  • Чи змінилося щось у житті місіс Сноу після першого візиту Полліанни?Слайд7

  • Який сюрприз приготувала дитина для жінки наступного разу? Слайд8

  • Чому голосна музика «мало з розуму не зводить», і можливість «крутитися, рухатися в ліжку, змінювати положення» можуть бути радістю?

  • Яким речам, на думку Полліанни може радіти міс Сноу?

(Ще більше збентежила дівчинка місіс Сноу, коли сказала, що

«крутитися, рухатися в ліжку, змінювати положення» — це дуже

добре, що мати слух і чути музику — це прекрасно, і те, що інші люди

навколо здорові і їм не потрібно лежати в ліжку — це радість.

Справжня дружба дитини й дорослої жінки почалася після третього

візиту Полліанни до хворої.)

  • Чи зрозуміла жінка про що говорить дитина?

  • Чому по зблідлих очах місіс Сноу котилися сльози?

  • Зустріч з Педлтоном Сдайд9

  • Яким було «неповне знайомство» дитини й дорослого чоловіка? (Під час «неповного знайомства» дівчинки з Джоном Пендлтоном чоловік «стривожено озирнувся» , «несміливо зупинився» , трохи «різко

запитав» , щось незрозуміле пробелькотав, а потім «пішов геть ще

швидше, ніж раніше» .)

  • Що спонукало незнайомця під час чергової зустрічі дивитися дівчинці «просто у вічі і мати приємний вигляд»?

  • Змалюйте портрет Пендлтона.

Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сурдут та шовковий

циліндр, — цього інші чоловіки не носили. Його бліде обличчя завжди

чисто поголене, а волосся, що вибивалося з-під циліндра, було позначене

сивиною. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко й

завжди сам… “.

  • Чому Полліанна звернула увагу саме на нього?

  • Шо говорили про містера Пендлтона в містечку?

(Він ні з ким із містечка не спілкувався, жив самотою у величезному будинку на Пендлтонському пагорбі , його життя сповнилося для оточуючих таємницями: подорожував Єгиптом, Азією, пустелею Сахарою, писав незвичайні і дуже дивні книжки «про якісь штукенції, які йому траплялися у тих язичницьких краях» . Дехто вважав його жадібним, дехто — що він несповна розуму, інші думали, що він мав якогось скелета у шафі).

  • Як Полліанна стала впригоді містеру Пендлтону? Яку допомогу вона йому надала? Слайд11

  • Як Полліанна сприймає будинок містера Пендлтона? (Будинок-загадка містера Пендлтона, у який ніхто ніколи не заходив, її неабияк налякав: «його розміри, велич сірого каменю» , «важкі різьблені двері» , ці страшні кімнати, «червоне драпірування, шафи, заставлені книгами, численні зачинені двері (за якимись із них міг бути скелет); і всюди пилюка, пилюка, пилюка...» . У дівчинки навіть пальці заклякли від страху.)

  • Чому «величезний сірий маєток» мав зовсім інший вигляд, коли Полліанна вдруге прийшла до Джона Пендлтона? Слайд12

Шлях її лежав через велику бібліотеку в кінці коридору, і, хоч ішли

вони швидко, вона зауважила величезні зміни, які тут відбулися.

Книжки здовж стін і малинові завіси були ті самі, але зникло сміття

на підлозі, прибрано на столі і нема ні цяти пилу. Одні таємничі двері

були відчинені, й саме туди вела покоївка. За хвилину Поліанна

опинилася в розкішно вмебльованій спальні».)

  • Навіщо лікар Чілтон покликав Полліанну до хворого? Чи вважав він чоловіка і дівчинку друзями?

  • Чи випадково в руках Полліанни на прохання Джона Пендлтона з'являється скринька зі «скарбами-цікавинками»? Слайд 13

  • Чому Пендлтон хотів, щоб Полліанна переїхала жити до нього? Яку таємницю свого життя він повідав Полліанні? Слайд 14

( “Я любив твою маму, але вона... мене не любила. А потім вона поїхала з

ним — із твоїм батьком. Лише тоді я зрозумів, як багато вона для мене

важила. Увесь світ раптом змарнів для мене. … я став сердитим,

дратівливим; я нікого не любив і мене ніхто не любив, а мені ж іще

шістдесят не переступило. І ось одного дня в моєму житті з'являється

маленька дівчинка, схожа на ті призматичні підвіски, які тобі так

подобаються. І вона затанцювала вогниками в моєму житті і осяяла мій

похмурий старий світ пурпуровими, золотими, яскраво-червоними

іскрами свого щастя”. )

  • Чому Полліанна відмовилася стати дочкою і спадкоємицею Пендлтона?

  • Як Пендлтон поставився до пропозиції дівчинки усиновити Джиммі Біна? Слайд15

  • Якою була історія Джиммі Біна? Чого найбільше в житті прагнув хлопчик? Слайд 16

(Десятирічний хлопець потрапив до сиротинця, але, зрозумівши, що для нього там місця немає, вирішив піти й жити деінде. Джиммі мріяв жити вдома: «Якщо у тебе є дім, то є і батьки, а в мене їх немає — з того часу, як помер батько. Тому я зараз у пошуку» . Але пошук не мав результату, бо ніхто не погоджувався взяти безхатченка до себе, навіть коли він казав, що працюватиме.)

  • Чому тітка погоджується прихистити собаку, кошеня, але відмовляється допомогти Джиммі Біну? Слайд 17

  • Чому, на вашу думку, наступного дня тітонька Поллі не пішла до Жіночої допомоги?

  • Що найбільше вразило Полліанну в діяльності Жіночої допомоги міста Белдінгсвіля? (Ніхто з шанованих леді не хотів прихистити хлопця

Найголовнішим для них було «посідати перше місце у щорічному звіті

про благодійність» : для цього усі гроші надсилали до індійських місій

на виховання тамтешніх хлопчиків, «замість того, щоб витратити їх

на хлопчика з їхнього міста») Слайд18

  • Чи потребував лікар Чилтон допомоги Полліанни? Чому він мав «бути завжди радим — щасливішим за всіх»? (Зневірений і розчарований лікар Чілтон, який бачив лише страждання, нагадує адресата святителя Миколи Сербського (Велимировича). В одному з «Місіонерських листів» святитель Микола звертається до машиніста поїзда. Чоловік жалівся на свою нецікаву роботу і дуже побивався, що не може знайти собі кращу професію. У своєму посланні святитель, уявивши, що він перебуває у машинному відділенні поїзда, розмірковує: «За моєю спиною справжня маленька держава — старші люди, діти, батьки, князі, дипломати, чиновники, селяни, робітники, службовці. Усі вони, у силу обставин, у вимушеному "спорідненні", і всі залежать від мене, розмовляють між собою або сидять мовчки у роздумах. Кожен прагне до станції призначення, до тих, хто чекає» . За словами святителя Миколая, Сам Бог є «машиністом», тільки вже цілого всесвіту. Тому водити поїзди — це не тільки важливо й відповідально, а й почесно: «Друже мій молодий, яку ж кращу роботу хочеш? Хіба може бути робота кращою за твою? Апостол Петро ловив рибу, Павло робив намети. Задумайся, наскільки твоя робота важливіша й вища, ніж їхні заняття. І поклонися Промислу, що довірив тобі саме таку роботу» )

  • Яку роль в житті лікаря відіграла Полліанна?

Гадаю, ковток цих зміцнюючих ліків потрібний не лише пацієнтам, а й лікареві!”

  • Про який ковток ліків йде мова? Чи можна купити такі ліки

в аптеці?

ІV. Підсумок уроку

  • Який світ відкрився вам у вивчених сьогодні розділах?

  • Як зустріли ви знайомство Полліанни з місіс Сноу, містером Пендлтоном, Джиммі Біном, лікарем Чилтоном?

  • Чому епіграфом до сьогоднішнього уроку я взяла слова Дейла Карнегі

«Давайте людям відчути їх значущість – і робіть це щиро».

V. Домашнє завдання

Перечитати розділи з сімнадцятого по двадцять другий. Повторити жанрові ознаки роману

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Сучасні проблеми адаптації та соціалізації особистості»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн
395 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.