Елементи практичної риторики. Виражальні засоби

Опис документу:
Мета: спираючись на здобуті учнями знання з теорії літератури, пояснити роль та значення виражальних засобів у публічному мовленні; навчати використовувати у власному мовленні, розвивати логічне й образне мислення, пам’ ять, збагачувати й уточнювати словниковий запас, використовувати у правильному інтонуванні реченння, мудрість серединського філософа В.Думанського

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська мова

10 клас

Тема: Елементи практичної риторики. Виражальні засоби

Мета: спираючись на здобуті учнями знання з теорії літератути, пояснити роль та значення виражальних засобів у публічному мовленні; навчати використовувати у власному мовленні, розвивати логічне й образне мислення, пам’ять, збагачувати й уточнювати словниковий засап, використовувати у правильному інтонуванні реченння, мудрість серединського філософа В.Думанського

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Там дзвони скликають людей,

щоб училися жити разом…

В.Думанський

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Повідомлення теми, мети уроку.

Мотивація навчання.

Проектна діяльність

Я люблю, коли на уроці української мови …

Якби я був (була) вчителем української мови …

Висновок

Закінчи речення: Риторика – це …

(наука красномовства, ораторське мистецтво).

РОБОТА В ГРУПАХ

І група : Із записаних визначень утвори якнайбільше слів

(роса, син, тин, нація, дитина, знамена, зміст, ацетон, план …)

ІІ група: Закінчи речення (Риторичні фігури … українського синтаксису надають образності, витазності, емоційності )

ІІІ група : Вправа на кмітливість

  1. Серединський філософ

  2. У математиці цифра, схожа на букву, що означає звук (губний, передньоязиковий).

  3. Святий будинок, до якого йдуть пилипонівчани із “підручником” і “лєстовкою”.

  4. Обласний центр, що утворений в 1362 році.

  5. Повернення Господа з мертвих.

КРОСВОРД ГРА “ФЕЄРВЕРК”

Д Синоніми – це слова близькі

З або тотожні за значенням, які

В по – різному називають те саме

І поняття.

Н З – ня: чимшвидше скласти

одержані хаотично розкидані

слова.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Підібрати текст про дзвін, майстерно його відтворити.

Скласти асоціативний кущ за словами “дзвони”

повідомляють вітають

служать ДЗВОНИ нагадують

розповідають сповіщають вказують

ЦИТАТИ НА ДОШЦІ:

- Нагадує дзвін слова Господа Вседержителя: "На мурах твоїх, Єрусалиме, я поставлю сторожу, яка не змовкатиме ні вдень, ні вночі …, нагадуючи про Господа".

- ”Нехай усі, хто чує звуки їх, чи вдень, чи вночі, почнуть славити ім’я Святе Твоє”

( …з праці протоієрея С. Слобідського)

Дати визначення “ЦИТАТА”

Цитата – це дослівне відтворення оратором фрагмента чужого мовлення для підтвердження або обгрунтування власної позиції.

Цитування - прийом ораторського мовлення, який полягає в обгрунтуванні власних поглядів та тверджень посиленням на думки фахівця.

Вживання цитат, слова автора.

Яка роль цитати? (Підтверджує думку когось, пожвавлює й урізноманітнює виклад, знімає втому читача).

Пунктуаційний диктант

Музика дзвону

Завдання: зверніть увагу на сьоме речення

1. …

2. ,,,

  1. ( ,,, )

  2. ,,,

  3. ,,

  4. , - ,,,

  5. ?!

(Це стилістична фігура , що передає сильне обурення, незгоду, заперечення).

На дошці запис “Запитально – окличні речення”

У цей же час інша група виконує творчий диктант В.Думанського

“До храму”

Із творчого диктанту – риторичне запитання (з метою привернути увагу до певного явища чи події)

На дошці запис “РИТОРИЧНЕ ЗАПИТАННЯ”

?

Цитата ВЗ Звертання

Риторичне запитання

Запитально – окличні речення

Що ми маємо записати всередині?

  • Виражальні засоби.

  • Отже, ми гуртом дійшли до нашої теми уроку.

А мета – розкрити роль виражальних засобів, опановувати за допомогою їх ораторським мистецтвом.

Робота з підручником, опорними схемами.

Випереджувальне завдання

Хвилинка акторства

  • Актор на сцену …

Чоловік йшов і дивився … ставив запитання, але не чекав відповіді.

В мені шукала – змія чи орла?

Дарма – відлунювало у чорній тьмі.

У нього залишились одні лапки, він не міг висловити

жодної власної ідеї, весь час когось цитував. Розучився

думати …

Загубив крапку, Не міг зупинитися в розмові і роздумах

І раптом йому захотілось співати

Грими, моя пісне, могутня, палка

На всім українськім роздолі.

Його виручило риторичне звертання.

Отже, чи правильно я вчинив, що розгубив торбинку із виражальними засобами?

Звичайно ж ні! То було питання і відповідь подорожуючого.

То з якою метою вживаємо виражальні засоби?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

І група: із змісту творів В. Думанського скласти цікаві речення про духовність.

ІІ група: скласти діалог між двома особами, одна з яких ділиться враженням про почутий нею вперше церковний дзвін.

Розумієш, я здивована церковним

дзвоном, він сколихнув мою душу…

ІІІ група: Фактологічний диктант

Наприклад: поділ речень на самостійні компоненти

(одне речення розбивається на кілька частин) – ПАРЦЕЛЯРІЯ

ІV. Настанови щодо виконання домашнього завдання

І група: написати есе “ Дзвони душі”

ІІ група: записати назви поезій, авторів, що присвятили дзвонам.

ІІІ група: зробити повідомлення “Риторика. Виражальні

засоби, які використовуватимуть через 10 років”

ІV група: скласти тести до теми, використовуючи опрацьований матеріал.

КОМУНІКАТИВНИЙ ПРАКТИКУМ

Хай у вашому житті супроводжує здвін

радощів, чекання, зустрічей

І святість дзвону не полишає!

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
0
міс.
2
2
дн.
1
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!