«Експерименти з втулками від туалетного паперу»
Мета: Формування особистості, яка здатна свідомо, активно, творчо впливати на навколишній світ; виховання екологічної культури дітей, формування початкових навичок екологічно-грамотного і безпечного поводження в природі та побуті. Завдання: Соціально-комунікативний розвиток - виховувати інтерес до пізнання навколишнього світу. Пізнавальний розвиток - розширити уявлення дітей про властивості паперу, картону, про доцільність іншого використання побутових та господарських відходів. Мовленнєвий розвиток – збагачувати словниковий запас, розвивати зв'язне мовлення, формувати вміння дітей робити висновки. Художньо-естетичний розвиток - розвивати уяву і фантазію дітей. Фізичний розвиток - розвивати координацію рухів, дрібну моторику рук. Попередня робота: бесіда «Якій буває папір», де використовують папір, дидактична гра «Що з паперу». Творча майстерня: вироби-іграшки з втулок від туалетного паперу.
Матеріал й обладнання: втулки від туалетного паперу 2-х видів: водорозчинні та зі звичайного картону; прозора скляна чаша з водою; серветка або рушник ; іграшковий автомобіль - сміттєвоз; саморобні іграшки з втулок, фарби, кольоровий папір, ножиці, лінійка, простий олівець, клей.
Словникова робота: картон, папір, трубка, втулка, рулон, тонка, щільна, гладка, шорстка, рветься, намокає.
План:
1. Вступна частина. Вихователь: Діти, сьогодні я хочу вас запросити в чарівну лабораторію, де проводять досліди. Ви готові? Діти: Так! Вихователь: Тоді, почнемо! Щоб дізнатися, як ми будемо експериментувати, про що говорити, пропоную вам уважно послухати вірш – загадку, і вгадати про що йде мова:
Якийсь папір живе в туалеті? Знайомі з ним всі: і дорослі, і діти. Його кожен день по шматках відриваємо, А потім швидко в унітазі змиваємо. Про що йде мова? (Туалетний папір)
Вихователь: Так, відгадали! І кожного разу, коли закінчується папір, залишається картонний циліндр, або втулка.
(Вихователь показує втулки від туалетного паперу 2-х видів: розчинні і нерозчинні.
2. Основна частина.
Вихователь: Але подивіться, чи однакові втулки?
Діти: Різні.
Вихователь: А що ви знаєте про втулки? З чого вони зроблені?
Діти: З паперу й картону...
Вихователь: А що буває, коли такий потрібний і важливий туалетний папір у нас закінчився? Що ми робимо з цими втулками?
Діти: Викидаємо...
Вихователь: Скажіть, куди ми можемо їх викинути?
(Діти відповідають)
Вихователь: Так, після використання це викидається в смітниковий кошик чи в унітаз. Але, для того, щоб унітаз не засмітився, використовують папір, який швидко розчиняється, потрапивши у воду.
3. Дослідницька діяльність
Вихователь: Тому зараз я запрошую вас до міні-лабораторії , в якої ми з вами проведемо експеримент та дізнаємося, яку туалетну втулку ми можемо спокійно викинути в воду, тобто в унітаз? (Вихователь переходить до столу, де приготовлені: прозора скляна чаша з водою, водорозчинні та картонні трубки, серветка чи рушник. Проводить експеримент: занурює у ємність водорозчинну втулку.)
Вихователь: Чи легко ця втулка розчинилася у воді? Є у неї якісь особливості? Неприємний запах який-небудь? Або тверді частинки ? Можна цю втулку кинути в унітаз? Застрягне вона де-небудь в трубі? (Діти відповідають)
Вихователь: А тепер перевіримо, що буде з втулкою зі звичайного картону. Як ви гадаєте, такі втулки так само будуть намокати у воді? Чи будуть вони розчинятися? (Діти відповідають)
Вихователь: Давайте спробуємо. (Вихователь занурює у ємність картонну втулку. Діти переконуються в тому, що втулки намокають, але не розчиняються у воді. )
Вихователь: Як виглядає ця втулка? Опишіть її. (Діти описують, використовуючи слова: щільний, шорсткий, картон, сірий, коричневий, твердий, міцний ...)
Висновок: (вихователь пропонує зробити висновки про те, як слід правильно викидати такі відходи, як втулки від туалетного паперу).
Вихователь: Тепер ми знаємо, як нам краще викинути їх, щоб нікому і нічому не нашкодити. Куди можна викинути втулку, яка розчиняється у воді?
Діти: Кинути до унітазу, змити водою.
Вихователь: А як з рулоном з щільного картону, який не розчиняється у воді?
Діти: Його можна викидати тільки у відро для сміття, урну...
Вихователь: А куди потім потрапляють ті непотрібні предмети, наприклад , картонна втулка, яку ми викинули у відро для сміття? Коли сміття набирається багато, ми його куди відносимо?
Діти: На смітник, в сміттєпровід, сміттєвий контейнер.
Вихователь: Так. І потім, цей контейнер забирає і відвозить ось така величезна машина (показує машину-сміттєвоз). Везе вона його на сміттєпереробний завод... Але все-таки ми живемо в дуже великому місті і повинні робити все можливе, щоб зменшити кількість сміття. Якщо сміття буде занадто багато, то наші машини-помічники і заводи будуть дуже сильно перевантажені... Давайте з вами, як вчені, подумаємо, що б ми могли зробити, щоб сміття менше? Що ми можемо зробити з картонними втулками? Чи можемо ми їх не викидати, а ще якось використовувати?
Діти: … можемо.
Вихователь: Яким чином? (Діти відповідають)
Вихователь: ( показує вироби-іграшки з втулок: 2-3 фігури). Подобається? Втулка - геніальна річ, від неї не варто позбавлятися відразу після того, як рулон паперу використаний. Дві втулки - це вже бінокль. Три-чотири - справжній зоопарк або тусовка інопланетних монстрів, тільки потрібно трохи попрацювати. Але спочатку перейдемо на килим і трошки пограємо. 4. Фізкультхвилинка Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд! 5. Творча майстерня. Вихователь: Тож почнемо! Для роботи знадобиться: картонні втулки від туалетного паперу, кольоровий папір, ножиці, лінійка, простий олівець, клей. Робимо наступним чином: кожен вибирає собі персонаж і підбирає кольоровий папір, якій треба прикладати до втулки ,трохи відступивши від краю аркуша. Потім за допомогою лінійки і простого олівця на кольоровому папері проводять лінію, трохи більшого розміру, ніж циліндр втулки. Відрізають зайве. Намазують клеєм лист і обклеюють картонний циліндр, загинаючи частини листа кольорового паперу зверху і знизу всередину циліндра. Після цього, не давши висохнути клею, натискають на верхні протилежні краю циліндра, стискаючи їх всередину, до середини. Виходить,невеликий прогин, такі собі «вушка».Середина склеюється. (Складнощі у дітей виникають при згинанні країв циліндра. Іноді їм необхідна невелика допомога.) А далі найприємніше - прикрашаємо іграшку. Приклеюємо все, що душа забажає: кружечки, ромбики, сердечка, квіточки. 6. Гра «Мікрофон»
Вихователь: Працювали ви завзято. Дуже гарні ви малята. В руки мікрофон беріть, Що сподобалось кажіть. (відповіді дітей)
7. Заключна частина.
Вихователь: Дякую вам, діти! Давайте разом грати, дружити і берегти природу від забруднення!