Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«Реалізація професійної діяльності та розвиток цифрової компетентності педагога через обмін методичними матеріалами в цифрових бібліотеках»

Експериментально - пошукова діяльність дошкільнят в залежності від віку

Дошкілля

Для кого: Дошкільнята (5-6 років)

11.08.2020

198

3

0

Опис документу:
Зібрання дослідів для дошкільнят в залежності від їх віку. Направлення дослідів: "Сонце", "Повітря", "Вода", "Земля. Пісок", "Рослини. Тварини". Наприклад: Стеження за переміщенням тіні від вертикального предмета протягом дня. Відчуття на дотик температури різних предметів протягом дня. Утворити веселку. Розбризкати воду зі шланга, піднявши його високо вгору. Стежити, як розподіляється вода: біля отвору шланга вона витікає струменем, вище утворюються великі краплі, найвище – маленькі.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Експериментально – пошукова діяльність дошкільнят

в залежності від віку

Обєкт

Вік дитини

Пошукова діяльність

Сонце

3-й

р. ж.

  1. Відчути сонячне тепло руками та обличчям, підставленими під сонячні промені.

  2. Відчути на дотик зігрітої променями води, землі, предмета у різні частини доби.

4-й та 5-й

р. ж.

  1. Відчуття тепла та прохолоди відкритими частинами тіла.

  2. Порівняння пагонів гороху, який ріс у напівтемному і світлому місцях.

  3. Стеження за переміщенням тіні від вертикального предмета протягом дня.

  4. Відчуття на дотик температури різних предметів протягом дня.

  5. Утворити веселку. Розбризкати воду зі шланга, піднявши його високо вгору. Стежити, як розподіляється вода: біля отвору шланга вона витікає струменем, вище утворюються великі краплі, найвище – найменші. Веселка утворюється при проходженні сонячних променів крізь дрібні краплі води.

6-й

р. ж.

  1. Показати залежність між висотою стояння сонця та кількістю його тепла. У затемненому приміщенні спрямувати світло ліхтарика на руку дитини під певним кутом, потримати 20-30 с, потім спрямувати світло вертикально на руку. Коли тепло було найвідчутніше?

  2. Вимірювання температури об’єктів (вода, пісок, металеві предмети) протягом дня.

  3. Зміна пір року”, “Частини доби”: за допомогою глобусу (макету Землі) та свічки (запаленої).

  4. Показати, що сонячний промінь змінює свій напрямок. Включити фільмоскоп, від ньго простягнеться тонкий яскравий промінь світла. Спрямувати його у ємність з водою і вміщеним в ній люстерком. Відбившись від люстерка, промінь змінить свій напрямок.

  5. З’ясувати, чому Сонце можна побачити до того, як воно зявиться над горизонтом. Наповнити банку водою, доки вона не почне литися через край. Щільно закрити банку кришкою. Поставити банку на стіл за 30 см від краю. Скласти перед банкою книги так, чверть банки залишилося видимою. Зліпити з пластиліну кульку розміром з горіх. Покласти кульку на стіл за 10 см від банки. Стати на коліна перед книгами. Подивитись крізь банку, поверх книг. Якщо кульку не видно, треба трішки підсунути її. Залишатись в тому ж положенні, прибрати банку з поля зору. Кульку можна побачити крізь банку. Чому? Світло, що відбивається від кульки, проходить крізь банку з водою, зломлюється в ній. Світло, яке йде від небесних тіл, проходить крізь земну атмосферу, перш ніж дійти до нас. Атмосфера Землі зломлює це світло так, як і банка з водою. Саме тому Сонце можна бачити за декілька хвилин до сходу, а також деякий час після заходу.

Вода

3-й

р. ж.

  1. Взяти” воду в руку. Чи можна так зробити? Що сталося з водою?

  2. Порівняння води за температурою (холодна – тепла).

  3. Порівняти чисту та брудну воду (чиста вода прозора, скрізь неї видно предмети).

  4. Змішати холодну й гарячу воду. Що отримаємо? (теплу воду).

  5. Винести у відерці воду на холод. Що сталося? (вода замерзла).

  6. Спостереження, як тримаються на поверхні води паперовий човник, пір’їнка, камінчик.

4-й та 5-й

р. ж.

  1. Налити воду на стіл. Що сталося? (ллється, розтікається).

  2. Взяти прозорі пляшечки різної форми. З однієї в іншу переливати воду (вода набуває форму ємності).

  3. Розчинити у склянках води деякі речовини (кристали марганцю, йод, акварельна фарба). Як змінився колір води?

  4. Порівняти запах чистої води і води з валеріаною, оцтом, парфумами. Чиста вода не має запаху.

  5. Визначити смак води (з сіллю, цукром, лимоном).

  6. Стиснути в руках сніг та лід. Яка різниця?

  7. Кинути шматочок льоду на підлогу. Що станеться? (розібється).

  8. Принести сніг у кімнату, опустити його у склянку з водою. Що відбудеться? (розтане).

  9. Нагріти воду. Як змінилася її температура?

  10. Зробити фільтри для води (галька, пісок, деревне вугілля, вата). Порівняти брудну та профільтровану воду.

6-й

р. ж.

  1. Визначити, чи легко очистити воду від сміття та небезпечних речовин. Перелийте забруднену воду через фільтри. Висновок: крізь фільтри вільно пройшли рідкі речовини, тверді залишилися на фільтрі. Воду важко очистити від рідких небезпечних речовин.

  2. Ознайомити дітей з явищем переходу рідини в пару.

  3. Продемонструвати перетворення води в різні стани: з твердого в рідину і навпаки. Висновок: від холоду вода перетворюється на лід, а лід у теплі знову стає водою. Лід і сніг – це різні стани води.

  4. Продемонструвати нагрівання води сонячними променями і випаровування її. Вранці виставити надвір дві мисочки з водою: одну – на сонце, іншу – у затінку. Порівняти температуру та кількість води вранці та вечором.

  5. „Вертушка”. У банку з водою, наповнену на ¾, покласти кульку. Закрити банку кришкою, перевернути її. Якщо почати швидко повертати банку на столі, кулька підніметься вгору. Це явище називається відцентровою силою.

  6. „Сірникові перегони”. Покласти 4 сірника у миску з водою. Вони залишились лежати, не рухаючись. Чому? На поверхні води з-за взаємного тяжіння молекул утворюється невидима плівка. Покласти кусок цукру на середину. Сірники наближаються одна до одної (цукор всмоктує воду, виникає течія, яка зближує сірники).

  7. Показати властивості снігу. У морозний день виставити 2 металеві банки з водою на вулицю. Банки слід накрити кришками, а одну з них присипати снігом. Через годину порівняти воду в обох банках. Висновок: сніг зберігає тепло.

Повітря

4-й та 5-й

р. ж.

  1. Втягувати повітря складеними у трубочку губами.

  2. Відчуття руху повітря від вентилятора.

  3. Повітря може нагріватися (перевірити руками повітря поблизу батареї).

  4. Продемонструвати потребу у повітрі людей, тварин. На короткий час затулити носа і рота рукою, а потім глибоко вдихнути повітря й відчути, як це приємно.

6-й

р. ж.

  1. Продемонструвати наявність повітря навколо нас. Зважити на терезах дві повітряні кульки (одна надута, інша ні).

  2. Продемонструвати наявність повітря у воді. Опустити сухий камінець у склянку з водою. На поверхні зявляться бульбашки, наповнені повітрям.

  3. Перекинути порожню склянку догори дном і, тримаючи її рівно, повільно занурити у воду. Чи потрапляє у склянку вода? Чому не потрапляє?( у склянці є повітря).

  4. На вузьку частину лійки надягнути повітряну кульку. Поступово опустити у воду лійку широкою частиною. Чому кулька роздувається? Наявність повітря в лійці спричинило роздування кульки, коли місце повітря почала займати вода.

  5. „Склянка – непроливайка”. Покласти картон на стакан з водою. Притримуючи картон рукою, швидко перевернути склянку й прибрати руку. Що відбувається? Картон ніби приклеївся до склянки. Повітря давить на картон і прижимає його до склянки.

  6. „Яйцепоглинач”. Покласти у колбу папір й підпалити його. Зверху на горлечко колби покласти круте, очищене від шкарлупи яйце. Що трапилось? Яйце повільно заходить до колби. При горінні повітря у колбі стає розрідженим, і під тиском зовнішнього повітря яйце всмоктується.

  7. Весняною або літньою дниною навчити розрізняти якісний стан повітря. Воно прозоре, чисте, відчути його запах. Звернути увагу дітей на повітря після того, як проїхала машина (змінюється колір, повітря має неприємний запах).

Земля, каміння, глина

3-й

р. ж.

  1. Порівняти сухий та мокрий пісок. (сиплеться, не сиплеться).

  2. Порівняти камінь та вату (важкий – легкий).

4-й та 5-й

р. ж.

  1. Розглянути, з чого складаються земля, глина, пісок (з дрібних піщинок).

  2. Порівняння властивості пропускати воду піском і глиною (пісок пропускає воду, а глина утримує).

  3. Порівняння пластичності мокрого піску та глини (глина більш пластична, її можна переносити).

  4. Винести землю у горщику на мороз. Що відбудеться? (земля замерзне).

  5. В одну руку взяти камінчик, в іншу – пластилін. Стиснути обидві долоньки. Порівняти, що сталося з каменем та шматком пластиліну.

  6. Що буде, якщо покласти камінь у воду? (потоне).

6-й

р. ж.

  1. Розглядання каменів крізь лупу. Що можна побачити? (кристалики, тріщини, візерунки).

  2. Спробувати що-небудь надряпати на камінчику монеткою або іншим твердим предметом. Що виходить?

  3. Спробувати добути вогонь методом первісних людей – ударом двох камінчиків один об одний. Понюхати після цього камені й визначити запах.

  4. Визначити, яким камінчиком найкраще малювати на асфальті або фанерці (спробувати крейдою, вугіллям, графітом, кременем).

  5. „Утворення гір”. Підійти до ящика з піском з абсолютно рівною поверхнею. Пояснити дітям, що уламки планет, камені постійно рухалися глибоко під землею. Уявити, що руки – це уламки планет. Занурити руки глибоко у пісок і порухати ними. Якою стала поверхня? Що на ній утворилося?

  6. „Як виникла Земля?” На столі розложити дрібні металеві предмети. Взяти магніт і поводити по столу. Що сталося з предметами? Вони прилипли до магніту.Так і Земля стала поступово великою кулею, що обертається навколо Сонця.

  7. Дослідити властивості магніту. Які предмети притягує до себе?

  8. Продемонструвати наявність повітря у землі. Кинути грудочку землі у воду. На поверхні зявляться бульбашки повітря.

  9. Спостереження за рухом води в грунті. Насипати сухої землі у вазон з отворами у дні. Поставити вазон на тарілку з водою. Через певний час земля зволожиться аж до верху. Вода в грунті може рухатися не тільки вниз і в боки, а й знизу вгору.

Рослини, тварини

3-й

р. ж.

  1. Відчути на дотик поверхні стовбурів дерев, листя, трави.

  2. Відчути запах квітів.

Порівняти дві цибулини у прозорих банках (з водою та без води).

4-й та 5-й

р. ж.

  1. Визначити кількість корму, необхідного для акваріумних риб (використати плаваючу годівничку, мірну ложку, годинник).

  2. З’ясувати дію органів чуття тварин (розклавши перед твариною закриті пакетики з рибою, мясом, печивом, морквою).

  3. Досліди на підтвердження необхідності вологи та світла для росту рослин.

  4. Висадити рослини у землю й пісок. Спостерігати за ростом, порівняти стан рослин

6-й

р. ж

  1. Поставити в лютому одну вазу з гілочкою дерева в кімнаті, а другу – в прохолодному місці (між віконними рамами). Спостерігати за змінами, порівнюючи стан гілочок.

  2. Визначити, що відбудеться, якщо вода з отруйними речовинами потрапить у рослину. Візьміть чотири листочки герані з однієї рослини і поставте кожний в окрему склянку з водою. Тепер забрудніть воду в кожній з трьох склянок – соняшниковою олією, оцтом, сіллю – по дві столові ложки. Спостерігайте за змінами у стані листків герані через годину, день, тиждень. Висновок: рослини гинуть від отруйних речовин.

3. „Двокольорова квітка”. Розщепіть стебло білої квітки на дві частини й кожну частину поставте у підфарбовану воду. Через кілька годин квітка стане двокольоровою. Чому? Всередині стебла є маленькі канали, по яким підфарбована вода всмоктується квіткою.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Вітаємо зі святом працівникі́в осві́ти

та даруємо 100 грн

кешбеку!

Кешбеком можна оплатити 50% вартості будь-яких цифрових товарів та послуг на порталі «Всеосвіта»

Отримати кешбек можна з 1 до 14 жовтня 24 жовтня та використати протягом всього місяця.