Екологізація розвиваючого предметного середовища

Опис документу:
В матеріалі запропонована система роботи за «Екологічною стежиною» як одного з елементів еколого-розвиваючого середовища спеціального дошкільного закладу (Методичні рекомендації щодо роботи на «екологічній стежині», пошуково дослідницька діяльність).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Екологізація розвиваючого предметного середовища.

Система роботи за «Екологічною стежиною» як одного з елементів еколого-розвиваючого середовища спеціального дошкільного закладу

Головною умовою реалізації завдань сфери «Природа» - є створення еколого-розвивального предметного середовища спеціального дошкільного закладу. Воно сприяє у дошкільнят екологічної вихованості, яка передбачає набуття уявлень про самоцінність та неповторність компонентів природи, прояв гуманних почуттів до живих істот, оволодіння початковими вміннями відчувати красу природи та милуватися нею, виважено поводитися в довкіллі, знати правила безпечної поведінки в природі.

Як обов'язковий і вдалий елемент еколого-розвивального предметно середовища зарекомендувала себе так звана «Екологічна стежина». Вона прокладається на території дошкільного закладу, проходить через город, квітник, сад. На ній влаштовуються тематичні ділянки: «Зелені старожили» - це ялинки, інші дерева й кущі, за якими діти мають змогу спостерігати на протязі року; «Пташине царство» - розташовані на деревах гнізда птахів, шпаківні, годівниці; «Зелена аптека» - місце з висадженими лікарськими рослинами, з яких дітям заварюють цілющі чаї на протязі року» «Наш город;, ;Наш сад» - де діти стежать за розвитком рослин, разом з дорослими доглядають їх навесні та влітку, а восени збирають врожай; «Весела галявина» - місце для ігор та відпочинку, художньої праці з природним матеріалом. Тематичні ділянки створюються поступово, весь час поповнюються новими елементами.

Методичні рекомендації щодо роботи на «екологічній стежині»:

  1. У процесі діяльності головну увагу приділяти не тільки пізнавальній а й моральній спрямованості заходів.

  2. особливу увагу звертати на першорядну значимість оточуючого світу та роль людини в збереженні об'єктів природи.

Забезпечити:

  • наочну демонстрацію повідомлю вальних природних занять;

  • активну пошуково-перетворюючу діяльність;

  • варіативність повідомлення другорядних ознак і характеристик на основі демонстрації суттєвої ознаки об'єкта.

Використовувати в роботі:

основні методи:

  • спостереження,

  • праця,

  • експеримент,

  • дидактичні ігри;

засоби:

об'єкти живої та неживої природи, обладнання за змістом роботи;

організаційні форми:

заняття, екскурсії, прогулянки, цільові прогулянки, роботу з «Книгою скарг природи».

Пошуково-дослідницька діяльність дітей дошкільного віку з вадами розвитку

В силу наявних вад інтелекту у дітей-дошкільників з обмеженими розумовими можливостями пошуково-дослідницька діяльність має вагоме значення для корекції їх розвитку .

Природознавчі дослідження є одночасно продуктом і процесом. Як продукт природознавчі дослідження є організованим об'єктом знань про фізичний і природний світ. Як процес – веде за собою спостереження та експериментування. Дуже важливо, щоб діти брали участь у процесі дослідження природи, оскільки ті вміння, які вони розвинуть у собі, будуть згодом переноситися в інші навчальні дисципліни й стануть у нагоді впродовж усього життя. До цих умінь належать:

  • спостереження;

  • порівняння;

  • опис;

  • передбачення;

  • повідомлення;

  • класифікація;

  • вимірювання.

Структура досліду має багато спільного із спостереженнями.

Перший його етап – підготовка до пошукової діяльності в природі – має бути спрямована на виявлення їхніх знань про певні об'єкти та природні явища і створення атмосфери зацікавленості.

Цьому сприяють доречно поставлені запитання, цікава розповідь дорослого.

Другий етап – початок досліду. Він розпочинається із висування припущень. Якщо діти мають необхідні знання, вони можуть самі висунути припущення у вигляді певних висловлювань. Якщо вони будуть вірними вчителю слід підтвердити це дослідом. Неправильні припущення слід спростувати. Після цього дослід має обговорюватися. Всі умови в перебігові обговорення повинні бути однакові, окрім якоїсь одної. Це необхідно для того, щоб забезпечити чистоту експерименту.

Третій етап – перебіг досліду та подальший обмін думками.

Четвертий етап – заключний, на якому відбувається обговорення результатів досліду. Отже робляться певні висновки, тобто початкові припущення підтверджуються або спростовуються.

Залежно від обсягу та складності організації і проведення дослід може бути як цілим заняттям, так і його компонентом. Слід пам'ятати, що нові знання як результат самостійного «відкриття» дітей з вадами розвитку мають формуватися на знаннях, попередньо ними засвоєних. Отже нескладні досліди проводять під час занять, екскурсій в природу, прогулянок, цільових прогулянок та праці в природі, з метою закріплення, узагальнення та систематизації знань дітей ІІІ – ІV років навчання.

Етапи проведення досліду

  • виявлення знань, зацікавленість;

  • висування припущення;

  • перебіг досвіду;

  • обговорення результатів.

Проведення пошуково-дослідницької діяльності.

Досліди з водою

Завдання. Закріпити знання дітей про властивості води (чиста, прозора, брудна, кольорова, тепла, холодна, розливається, ллється). Формувати у дітей переконання, що вода – це рідина, її не можна поставити, покласти, її можна тримати в посуді, що воду треба берегти, користуватися нею економно, оскільки вона є необхідною для життя рослин, тварин, людей. Розвивати спостережливість, допитливість, здатність встановлювати найпростіші зв'язки і взаємозалежності в стані речовини.

Дослід № 1

Припущення. Колір води не залежить від барвника.

Хід досліду.

У дві прозорі склянки налити воду з водопровідного крану та дощову. Пропонувати порівняти її.

У склянку з водою покласти кілька кристаликів марганцевокислого калію. Якого кольору стала вода? Аналогічно проробити дослід, добавляючи інші барвники (два-три). Діти роблять висновок, що колір води залежить від барвника.

Дослід №2

Припущення. Вода – це рідина.

Хід досліду.

Продемонструвати властивість води розливатися в різних напрямках, утворюючи плями різної форми і розміру. Висновок –вода ллється, вона є рідиною.

Дослід №3

Припущення. Смак води залежить від розчинених у ній речовин.

Хід досліду.

Запропонувати дітям попробувати воду на смак. Вона без смаку. Добавити ложечку цукру. В інший посуд ложку солі. Що сталося? З цукром? З сіллю? Якою стала вода? Від чого залежить смак води?

Дослід №4

Припущення. Температура води залежить від температури навколишнього середовища.

Хід досліду.

Запропонувати дітям попробувати воду на смак, доторкнутися до посудини, яка стояла у кімнаті і принесеної з холодної веранди. Яка вона? Від чого залежить температура води?

Дослід №5

Припущення. Вода не має форми.

Хід досліду.

Взяти гумову рукавичку, обережно наповнити її водою з глечика. Спостерігати, що вода набула форму рукавички. Зробити цей самий дослід з іншими ємностями (склянка, ваза, надувна кулька). Зробити висновок: вода змінює форму. Отже припущення не підтвердилося.

Дослід №6

Припущення. Рослини п'ють воду.

Хід досліду.

Взяти живець будь якої кімнатної рослини з швидкою вегетацією і помістити її у склянку з водою. Через кілька днів розглянути живець. Звернути увагу дітей на те, що в склянці не стало води – рослина її випила.

Досліди з льодом

Завдання:

Продовжувати розширювати знання дітей про деякі властивості води (при замерзання вода перетворюється в лід; він холодний, слизький, від нагрівання перетворюється на воду). Розвивати спостережливість, допитливість.

Спостереження бажано проводити за будь-якої погоди, а також вибирати такі місця, де льодяні бурульки бувають по різному освітлені протягом дня. Для повноти уявлення наповнити посуд водою і домогтися утворення льоду в різних формах і різного кольору.

Дослід№1

Припущення. Лід – твердий, слизький.

Хід досліду.

Те, що лід слизький педагог доводить пропонуючи дітям поковзатися льодяними доріжками. Твердість перевіряється обстеженням льодяної бурульки.

Дослід №2

Припущення. Колір льоду не залежить від кольору води, а форма посуду не визначає форми льоду.

Хід досліду.

Лід утворюється від замерзання води, нагріваючись лід перетворюється на воду. Засвоєнню цієї ознаки сприяє утворення льоду з води різного кольору. Колір льоду визначає колір води. Фома визначається формою посудини. Пропонувати підфарбувати воду в різний колір та розлити в різноманітні формочки і винести на мороз. Коли вода перетвориться на лід, фігурки обережно вийняти з формочок. Діти роблять висновок, припущення спростовано.

Дослід №3

Припущення. Лід тоне у воді.

Хід досліду.

Взяти невелику коробочку з пластмаси. Налити в неї холодну воду і поставити в морозильну камеру холодильника. Через деякий час лід готовий. Наповнити глибоку тарілку водою. Обережно покласти кубик льоду на воду в тарілці. Лід не тоне у воді, а плаває на її поверхні. Завдяки цій особливості льоду крига в водоймах з'являється лише на поверхні.

Якби лід тонув у воді, на поверхні утворювались би все нові і нові його шари. Вони, в свою чергу, опускалися б униз, і водойма промерзала б до самого дна. Внаслідок цього водяні рослини на дні були б сковані кригою, а рибі та всьому живому, що знаходяться у воді, загрожувала б неминуча загибель. Та на щастя, у природі цього не відбувається.

Дослід №4.

Припущення. Лід тане, якщо його посипати сіллю.

Хід досліду.

Взяти кубик льоду, покласти його на тарілку, посипати сіллю. Що відбувається з сіллю? Сіль змішується з льодом. Лід тане від солі.

Дослід №5.

Припущення. Лід швидше розтане в гарячій воді, потім на тарілці, потім у холодній воді.

Хід досліду.

Спостерігати, що буде відбуватися, якщо один кубик льоду покласти в холодну воду, другий – в гарячу воду, а третій – на тарілку. Допомогти дітям зробити висновки.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розроблення і використання цифрового освітнього контенту в освітньому процесі Нової української школи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.