Екологічний проект «Візит до дерева»

Опис документу:
Пропонується перспективний план спостережень за деревом, який розробила керівник гуртка екологічного спрямування для дітей старшого дошкільного віку. Екологічний проект «Візит до дерева» систематизовано поквартльно, для зручності, чітко вказані завдання, запитання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Екологічний проект

«Візит до дерева»

Перспективний план спостережень за деревом

(поквартально)

Підготувала: керівник гуртка з екологічного виховання Лисенко Л.О.

І квартал

Будова дерева

  •   Розглянути дерева, які ростуть на території дитячого садка. Вибрати дерево, яке подобається найбільше. Як воно називається?

  •  Розповісти дітям, як потрапило дерево на майданчик дитячого садка (коли це було, хто посадив). Дати завдання додому: запитати у батьків, чи садили вони самостійно на честь яких-небудь подій дерева.

  •  Оглянути дерево. На що (або на кого) схоже дерево, та вибрати підходяще для нього ім'я.

  •   Оглянути майданчики, з'ясувати, чи ростуть ще такі дерева, на території дитячого садка? Розповісти, де їх батьківщина.

  • Запропонувати дітям познайомитися зі своїм деревом, підійти до нього, шепнути своє ім'я, обійняти, погладити та прислухатись, що воно прошелестить у відповідь.

  • Розглянути дерево. Яке воно за висотою? Вище, чи нижче дітей? Товще, чи тонше? Діти по черзі стають поряд з деревом та порівнюють себе з висотою та товщиною дерева. А якщо порівняти дерево зі зростом вихователів, батьків. Хто вищий?

  • Чи є поряд інші дерева, вищі та нижчі? Назвати їх.

  • Яка товщина – стовбура. Запропонувати дітям обійняти стовбур. Чи замикаються руки

  • Запропонувати познайомитися з деревом поближче. У дітей, як і у всіх людей є руки, ноги, тулуб та інші частини тіла. А які частини є у дерева? Розглянути його уважно (у нього є стовбур, гілки, листя). А що приховано від ока? (коріння)

  • Спостереження за оточенням дерева. У дітей є знайомі, друзі, сусіди. А у дерева? Хто бігає поряд з ним? Росте поряд з ним? Прилітає до нього? Чи подобається дереву таке оточення? Чому?

  • Якщо сусідів немає, сказати дітям, що такому одинокому дереву особливо потрібні друзі, якими-ми станемо.

  • У кожного є сім'я та інші родичі. А у дерева? Запропонувати відшукати його родичів. Чим схожі? Чим відрізняються? Де діти ще зустрічали родичів нашого дерева. Чому вони так думають, що це родичі. Запропонувати дітям разом з батьками відшукати родичів дерева в нашому місті.

  •  Оглянути ділянку навколо дерева, відмітити чи є «дітки» (маленькі деревця) поруч з ним.

Кора

  • Оглянути кору дерева. Якого кольору кора? Чи потрібна деревам кора? Такій великій рослині, як дерево необхідна опора і захист, тому кора утворюється протягом усього життя дерев.

  • Запропонувати дітям знайти місце де стовбур дерева найширший та найвужчий.

  • Пошкодження може бути згубним для дерева. Кора захищає його від засихання, від комах і шкідників, які можуть попасти усередину; від пекучого сонця, морозу. Кора для клена, як для нас одяг. Вона захищає дерево від засихання, комах-шкідників, зігріває і охолоджує.

  • Запропонувати торкнутися кори. Яка вона? Гладенька чи груба? Доторкнутися щічкою до кори дерева. Яка вона? Тепла, холодна, шаршава, гладенька, тверда, мокра, чи суха?

  • Після дощу підійти до дерева, торкнутися кори (вона мокра і не така шаршава, стала темніша як до дощу, понюхати її.

  • Запропонувати понюхати кору дерева в суху погоду, що нагадує цей запах.

  • Чиє тріщини? Які вони великі чи маленькі, глибокі чи м'які? Живе в них хто-небудь? Запропонувати уявити, хто там може жити.

  • Обійти дерево з усіх сторін, перевірити, що мох росте тільки на старих деревах.

  • Чи ростуть на нашому дереві гриби?

  • Чиє на корі сліди, які залишила людина? (обідрана кора, сліди ножа).

  • Чи може дерево залікувати рану?

Крона

  • Оглянути дерево. З яких гілок складається крона?

  • Яку фарбу залишила осінь на кроні дерева?

  •  Знайти листочки дерева, запропонувати пом'яти в руці та понюхати їх, чим пахнуть?

  • Оглянути крону дерева з усіх сторін і визначити листя де яскравіше. Чому?(визначити, що з тієї сторони де більше попадає сонячне світло, листя яскравіше).

  • Спробувати сховатися під дерево від дощу. Порівняти, як було влітку.

  • Перевірити наявність води в листі, (на гілку з листям надіти поліетиленовий пакет).

Плоди. Листя

  • Розглянути плоди. Порівняти плоди різних дерев.

  • Навіщо деревам плоди?

  •  Показати потовщення в кожному плодику. Що там міститься? (плоска, округла насінина)

  • Визначити її колір (світло зелений).

  • На дереві багато листя, чи мало? Діти пояснюють свою точку зору (густа, розлога, кучерява)

  • Крізь крону дерева подивитись на небо. Чи видно його? Чи можна назвати дерево тінистим? Чи крона дерева ажурна?

  • Чи може тінь дерева рухатись? Дати змогу дітям висловити свою думку.

  • Де краще в жарку погоду – під деревом, чи на відкритому місці. Чому? Де більш жарко? Де більше сонячного світла? Під деревом нижча температура повітря. Що допомагає затримувати сонячне проміння? (листя) Отже, під деревом в тіні ростуть рослини які люблять тінь.

  • Розглянути гілочку дерева. Що на ній? (листя) Чи однакове воно за розміром?

  • Розглянути листя. Погладити листочок руками зверху та знизу. Визначити колір, форму.

  • Що нагадує листок дерева. Покласти свою долоньку на листок. Схоже чи ні?

  • Продовжувати спостерігати за листям. Розповісти навіщо дереву листя. Листя – це кухня, майстерня і своєрідний «ніс» яким рослини дихають.

  • Запропонувати погладити листочок зверху і знизу. Який він? (гладенький)

  • Визначити, яке листя за формою. Що нагадує, з чим порівняти?  Після дощу оглянути листя, воно стало чисте, яскраве, блискуче.

  • Доторкнутися до кінчика листка, гострий чи тупий? Які краї, рівні чи зубчиками?

  • Розглянути листок. З допомогою чого листок прикріплюється до гілки ( з допомогою черешка). Розглянути черешки. Які вони округлі чи плоскі? Де ширший – біля листка чи ближче до гілочки.

  • Розглянути прожилки на листочках. Провести пальчиком, порівняти з листям каштана, або берези.

  • Чи змінило листя колір. Знайти листочок, акуратно розтерти його в долоні, понюхати, що нагадує цей запах?

  • Чи є на дереві пошкоджене листя? Які комахи могли пошкодити його?

  • Спостерігати «танок» листя з вітром.

Що змінилося в дереві?

  • У сонячну, теплу погоду спостерігати за корою, яка за кольором. ^ Після дощу, чи змінився колір та запах листя.

  • Оглянути кору клена після дощу. Чи змінився її колір?

  • Чому так мало крилаток залишилось? Де вони поділись?

  • Чи змінилася висота клена, коли опало листя.

  • Чи багато опало листя з дерева? Якою стала крона?

  • Як готують дерево до зими? Навіщо двірники білять вапном нижню частину дерева?

  • Вранці на листках роса, на що вона схожа?

  • Як змінилося дерево після того як опало листя? Чи стало вище? Чи ні?

II квартал

Грудень

  • Чи легко взимку впізнати дерево? Чому? Як ви впізнали?

  • Дерева – найбільші і найдивовижніші організми на землі.

  • Які складові частини дерева ви знаєте?

  • Чому дерево без листочків?

  •  Із ким його можна порівняти, на кого дерево схоже?

  • Що роблять дерева взимку (відпочивають).

  • Звернути увагу на бруньки (маленькі горбики, вкриті маленькими коричневими лусочками). Відмітити, як вони розташовані.

  • Оглянути дерева на майданчику. Чи однакові вони за висотою?

  • Помилуватися деревом у зимовому вбранні. Сказати йому ласкаві слова. Кого нагадує дерево в зимовому вбранні (розглянути його круглу білосніжну шапку).

  • Повісити годівницю.

  • Яких птахів ми бачили біля годівниці?

  •  Чим їх годуємо?

  • Чому слід берегти пташок?

  • Чому вони корисні (вони не тільки поїдають шкідників, а й прикрашають природу).

  • Підготовка до свята Нового року. Акція: "Ялинка, ялинка – зелена хвоїнка".

Січень

  • Звернути увагу на те, що на гілках дуже багато снігу.

  • Як потрібно оберігати дерева взимку? (не гратися біля самого коріння, не ламати гілочок, коли багато снігу слід його струшувати, щоб не ламалися гілки).

  • Запропонувати струсити сніг із гілок, але дуже обережно.

  • Оглянути клен після великих морозів з метою виявлення зламаних гілок. Пояснити, що від морозу гілки легко ламаються і тому гратися під деревом небажано. Запропонувати зрізати зламану гілку, поставити її у воду.

  • Спостереження за зрізаною гілочкою, відмітити, що гілка в теплі не ламається, як на морозі, а гнеться.

  • Оглянути дерева, звернути увагу на стовбури дерев. Чи однакові стовбури у дерев? Чим відрізняються? Які рослини не мають стовбура?

  •  Вранці звернути увагу на нове вбрання дерева – іній. Іній – це кристалики водяної пари, що утворилися в морозну погоду. Розповісти,що іній утворюються тоді, коли повітря є теплішим за предмети.

  •  Запропонувати доторкнутися до інею. Що відбувається? Із чого він утворився? 

  • Помилуватися красою дерева, прикрашеного інеєм.

Лютий

  • Назвіть складові частини дерева.

  • Яка кора на дотик? Якого вона кольору?

  • Розглянути гілки дерева. Які вони? На що схожі бруньки? Що ви помітили на гілках?

  • Бруньки які? Якого кольору? Яку форму мають? Що виросте з бруньки навесні?

  • Чому не росте взимку листя на деревах?

III квартал

Березень

  • Спостереження за корою, важливою частиною дерева (захищає від спеки, холоду).

  • Яка кора на дотик? (шаршава).

  • Кора – "домівка" для комах.

  • Відшукати сліди захворювань. Оглянути кору.

  • Почали добувати сік закінчились морози.

Квітень

  • Спостереження за бруньками (як вони розміщені на гілочці; що знаходиться в середині).

  • Продовжувати спостерігати за бруньками, чи стали вони більші, запропонувати поторгати їх. Чому бруньки липнуть?

  • Відмітити, що лусочки на бруньках лопнули і почали опадати. Розглянути їх колір. Поторгати, які вони на дотик.

  • Опали лусочки з бруньок, бруньки розкрилися. Оглянути землю біля дерева ; чи багато лусочок.

  • Відмітити появу суцвіття схожого на невелику повну квіточку. Колір суцвіття, величина.

  • Суцвіття підросли, квіти почали розкриватися. Порахувати тичинки.

  • Спостереження за суцвіттям, повністю розкрилися квіти, лише деякі залишилися не розкриті. Відмітити скільки бджілок прилітає до дерева.

  • Відмітити, що всі квіти в суцвіття розкрилися і бджоли відвідують дерево, щоб наносити багато меду. З одного гектара насаджень квітучих дерев бджоли збирають до двох центнерів меду.

Травень

  •  Розглянути молоді листочки, (зверху і знизу листочки дуже ніжні).

  • Розглянути листочок під мікроскоп.

Бережливе ставлення до дерев:

  • Полив дерева за потребою.

  • Підпушувати землю навколо стовбура (щоб дерево краще дихало, щоб вода проникала в землю).

  • Обкопати дерево під зиму.

  • Прибирання сміття навколо дерева (по потребі).

  • Обрізання сухих та пошкоджених гілок.

  • Підв'язування зламаних гілок (за необхідністю).

  • Внесення поживних речовин.

  • Виготовлення годівничок з пластикових пляшок, коробок.

  • Лікування ран на корі.

  • Посадка поряд з деревом молодого деревця.

  • Висаджування трав'янистих рослин біля дерева (трава, квіти).

  • Виготовлення поясів, шапочок, корон, троянд з листя.

  • Виготовлення поробок з насіння.

Цікаві пізнавальні спостереження за деревами

Верба

1. Квітки верби дуже дрібні. Щоб бути помітнішими, вони налягають одна на одну як черепиця, утворюючи сережки.

2. Галузя верби гнучке й не ламається від вітру.Верби використовують для плетива кошиків, меблів. Деревина верби м'яка, легка.

3. Коріння верби дуже довге й міцне, воно густою мережею покриває прибережну смугу води, укріплюючи береги.

Калина

1. Хоча спочатку ягоди калини бувають дуже гіркими, але після перших заморозків гіркота майже пропадає.

2. Калина містить багато вітамінів, цукру, є медоносом.

3. Калиновий сік дуже подобається мурахам. Коли мурахи приходять ласувати соком, вони знищують і шкідливих гусениць. От і виходить: калина годує соком мурах, а вони її опікують.

Сосна

1. Сосна - дивне дерево, усе в ній корисне. Хвою клюють лісові птахи, наприклад глухарі. Для лося краща зимова їжа - молоді соснові гілки і їх кора. Білки, бурундуки, птахи- шишкари ласують сосновим насінням.

2. Як легко дихається серед сосен! Адже хвоя виділяє в повітря велику кількість фітонцидів - речовин, що вбивають бактерій.

3. В цього дерева дивна здатність - при пораненні стовбура воно виділяє смолу. Саме із цих "сліз" прадавніх сосен утворився бурштин.

Ялина

1. Скрипки з ялинової деревини вже більш трьохсот років заворожують нас своїм голосом, що вміють плакати й співати. Ялина дає будівельний ліс, папір, штучний шовк, целофан, спирт, ліки, музичні інструменти й багато інших корисних речей.

2. Якщо в ялини пошкодити верхівку, то дерево буде покалічено на все життя.

3. Хвоя в ялини не "вічна", адже хвоїнки через кожні 7-9 років, відслуживши свою службу, обпадають. Щоосені ялина все одно скидає частину своєї хвої. Свідчення тому - шар рудої хвої, що встеляє землю .

Береза

1. У корі берези є особлива речовина - бетулин. Бетулин зафарбовує кору в білий колір, а білий колір відбиває сонячні промені. От і залишається стовбур берези прохолодним: не потрібно боятися весняних палючих променів сонця.

2. Береза першою освоює відкриті простори, вирубки, згарища. Її сіянці не бояться яскравого сонця й заморозку.

3. Береза - це якісна фанера, меблі, лижі, посуд; береза - це метиловий спирт, оцет, ацетон, зелена й жовта фарби для різних тканин. А береста! Це готовий природний папір, на ній писали наші предки.

Дуб

1. Немає в наших лісах іншого настільки могутнього дерева. Дуби- Патріархи живуть до тисячі - двох тисяч років.

2. Деревина дуба гнучка, міцна, гарна, незвичайно міцна на повітрі, у землі й у воді.

3. Дуб дуже любить світло, його гілки змінюють напрямок росту в залежності від освітлення. Тому й гілки в старих дубів мають різкі вигини.

Липа

1."Липовий мед" відомий як прекрасний засіб при застуді.

2. Раніше найпоширенішим взуттям у селах були постоли, які робили з липового лика. Постоли швидко зношувалися – в рік одній людині потрібно було їх до 15 пар. А на одну пару постолів шло лико із двох- трьох молодих липок. Тому й стояли вони в лісі обдерті - "голі". Зміст приказки "обдерти як липку" - відібрати в людини все, залишити його "голим".

3. Плоди липи - зеленуваті горішки, що сидять на довгих черешках між двох "долоньок", що служать "вітрилом". Плоди залишаються зимувати на гілках. Вони обпадають із дерева протягом усієї зими. Горішки липи охоче поїдають дятли, сойки, білки.

Горобина

1. Плоди горобини гіркі. І тільки підморожені вони цілком їстівні й навіть смачні. Плоди йдуть на варення, компоти, квас, оцет, настойки. кондитерські начинки.

2. В ягодах горобини дуже багато вітамінів. По вмісту вітаміну С ягоди горобини являються суперниками лимону та смородині. Допомагає горобина й при хворобах серця, печінки, при застуді. 3. Уже з ранньої осені важкі грона круглих жовтогарячих і червоних ягід залучають до себе птахів.

9

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
1
0
дн.
0
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!