Екологічний проект "А моя ялинка залишилась у лісі"

Опис документу:
Мета: пробудити в учнів почуття відповідальності за охорону навколишнього середовища, виховувати любов до рідного краю, сприяти формуванню етичних взаємовідносин людини і довкілля та відродження пошани до нього, спонукати до заміни новорічних ялинок на штучні ялинки, композиціями новорічних букетів, ялинками виготовленими з різних матеріалів.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Зорянська загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

Вчитель

початкових класів

Коленко

Людмила Олексіївна

Мета: пробудити в учнів почуття відповідальності за охорону навколишнього середовища, виховувати любов до рідного краю, сприяти формуванню етичних взаємовідносин людини і довкілля та відродження пошани до нього, спонукати до заміни новорічних ялинок на штучні ялинки, композиціями новорічних букетів, ялинками виготовленими з різних матеріалів.

Основні етапи проекту:

І - підготовчий: визначення мети;

ІІ - дослідницький: пошук відповідей на поставлені запитання;

ІІІ - заключний: підсумок результатів роботи, аналіз, висновки.

Дослідження проблеми:

  • заняття (уроки рідної мови, читання, основ здоров’я, природознавства, образотворчого мистецтва, трудового навчання, музики);

  • бібліотека;

  • інтернет;

  • учнівський колектив ІV класу;

  • вчитель біології;

  • учні початкових класів;

  • дитячі газети та журнали;

  • енциклопедії, художня література.

Розв’язання проблеми через власну практичну діяльність:

    • спостереження;

    • експерименти;

    • дослідження;

    • малювання, ліплення, робота з різними матеріалами;

    • ігри;

    • складання казок, віршів;

    • підготувати загадки, прислів’я, прикмети…

    • посадити свою ялинку (навесні);

Підготовчий етап

  1. Визначення мети екологічного проекту.

  2. Проведення бесіди, екскурсії до ялинок на шкільному подвір’ї із метою виявлення знань дітей про ялинку.

  3. Обрання дерева, яке подобається дітям найбільше, для дослідницької діяльності.

  4. Міркування над питанням: «Що потрібно моїй ялинці?»

Тепло Світло Вода

Птахи поживні речовини

Вітер Дощові черв’яки

Повітря Бджоли

  • Світло

Дерево не може жити без світла. Світло, як художник, зафарбовує гілочки, листочки в зелений колір. У листочках всіх дерев знаходиться особлива «їжа» для дерева (хлорофілові зерна, які роблять листя зеленими). Деякі дерева дуже люблять світло (сосна), інші можуть рости в тіні (ялинка).

  • Тепло

Різні дерева по різному ставляться до тепла. Деякі з них витримують люті зимові холоди, інші можуть жити тільки в теплі. Якщо взимку дуже сильні морози, дерево може загинути. Хвойні дерева легко переносять зимові холоди.

  • Вода

Дерева п’ють воду. Якимось деревам потрібно багато води, іншим – менше. Вода потрібна деревам у різній кількості, бо іноді від надмірного поливання дерево може загинути так само, як від засухи. Воду дерево отримує з дощем, талою водою, «п’є», із землі. Бувають і інші типи опадів – сніг, роса, іній, град.

  • Повітря

Дерева дихають. Вони дихають через маленькі отвори на листочках, які не видно простим оком. Деревам потрібне чисте повітря. Там, де повітря дуже забруднене (біля великих заводів, автозаправок), дерево може загинути. Самі дерева очищають повітря, роблячи його, придатним для дихання людини та інших живих організмів.

  • Птахи

Вони з’їдають велику кількість комах. Тут слід звернути увагу на те, що комах не можна називати шкідливими. В природі немає «корисних» і «шкідливих» комах, всі вони виконують свою роль. Птахи переносять насіння дерев.

  • Вітер

У деяких дерев (сосна) вітер переносить пилок, а також розповсюджує їхнє насіння (ялинка).

  • Бджоли, джмелі, метелики

Ці комахи п’ють сік – нектар із квіток дерев і запилюють їх.

  • Дощові черв’яки

Вони пропускають через себе грудочки землі, сухе листя, розпушують грунт, роблять його придатним для росту рослин.

  1. Виготовлення годівничок разом із дорослими і розміщення їх на ялинці.

  2. Підготовка зошита (альбома), в якому в якому діти будуть відмічати результати своїх спостережень.

  3. Підготовка додаткового матеріалу: кольорові олівці, фломастери, фарби, фотографії, картинки, пластилін, кольоровий папір, різний матеріал.

  4. Добирання інформаційного матеріалу про хвойні дерева, їхню символіку, легенди, загадки, приказки, прислів’я, народні повір’я, народні прикмети завбачення погоди, які безпосередньо стосуються дерев.

  5. добірка творів, які будуть використовуватися в ході здійснення проекту:

    • твори художньої літератури, вірші, оповідання;

    • пісні, інструментальні твори;

    • репродукції картин;

    • дидактичні ігри.

Дослідницький етап

      1. Пошуково – дослідницька робота «Що варто знати про ялинку?»

        • знайомство з деревом;

        • вивчаємо листки – хвоїнки;

        • вивчаємо стовбур і кору;

        • вивчаємо насіння;

        • вивчаємо грунт.

      2. Дослідницька робота в лабораторії

  • Заняття – подорож «Жила собі ялинонька»

  • перегляд фільму «Лісова красуня».

      1. Урок мислення в природі «Життя дерев взимку».

      2. Заняття з елементами етноекології.

      3. Складання екологічних казок.

      4. До джерел народної мудрості.

      5. Тематична виставка книг.

Практичне заняття «Збережемо ялинку»

  1. Виготовлення ялинок з кольорового та гофрованого паперу, пластикових пляшок, сніжинок.

  2. «Пластилінова ялинка».

  3. Створення новорічних композицій із гілочок ялинок, які залишаються на місці санітарної рубки лісу.

  4. Використання для прикраси живу ялинку в горщику, а навесні висадити її в грунт.

  5. Використання кімнатних квітів, які схожі на ялинкову зелень.

  6. Малювання зимових композицій.

  7. «Ялинка - оригамі».

Трудова діяльність учнів

  1. Догляд за молодими деревами: поливання (у разі потреби), розпушування грунту, прибирання сміття і т.ін. (навесні, влітку, восени).

  2. Виготовлення годівничок, шпаківень (залежно від сезону).

  3. Підгодовування птахів узимку.

  4. Якщо деревце невелике і знаходиться недалеко від дороги, можна обгородити його.

  5. Дерева іноді потребують «лікарської» допомоги: суху гілочку – відрізати; гілочку,що похилилася – підв’язати; ранку – залікувати.

Результати учнівських пошуків

  1. З давних - давен оспівують у легендах, піснях, казках красу ялинку. Найбільш поширена ялинка в Карпатах, де її висота сягає до 50 метрів.

  2. Давньослав`янська назва ялинки означає «Колюча». ЇЇ листки – хвоїнки живуть на дереві 5 – 7 років, а самій ялинці щоб вирости, потрібно не лише 12 років. В Україні є ялинки довгожителі, їхній вік – 500 років.

  3. А ось цікавий факт. Найстарше дерево – рекордсмен, яке живе на нашій планеті, має вік 9950 років. Ця ялинка росте в горах Швеції. Там знайшли ще групи ялин (20 дерев) віком понад 8000 років.

  4. Хвойні ліси – легені нашої планети. Один гектар ялинового лісу забезпечує річну потребу людини в кисні та дає понад 2500 тонн вологи. А хвойне повітря не дає змогу поширюватися хворобливим мікробам!

  5. Хвоя, гілки і шишки ялинки мають певну кормову цінність. З ялинки бджоли збирають пилок. Хвоя виділяє медяну росу, з якої бджола сімя за один день може зібрати по 4 кг меду.

  6. Ялинка підгодовує звірів і пташок.

  7. З деревини ялини виготовляють музичні інструменти, човни, меблі, папір, шовк та інше. А з хвої виготовляють вітамін С.

  8. Щоб мати ялинові ліси, працівники лісового господарства вирощують із зерняток малюки – саджанці, за ними добре доглядають, а потім саджають з них ліс.

  9. І щоб захистити, зберегти ялинові ліси від вирубування, спеціально вирощують новорічні ялинки.

  10. Але, друзі, замисліться скільки ялиночок гине щороку? Тисячі. А для чого? Щоб лісова красуня декілька днів прикрашала наше свято, а потім викинути на сміття?

  11. Звідки ж пішла традиція прикрашати домівки ялинками?

  12. На русі Новий рік розпочинався 1 вересня. Російський цар Петро І видав наказ про зміну дати нового року – з 1 вересня на 1 січня 1700 р. та про прикрашання ялинками і ялиновими гілками домівок і вулиць.

  13. Цей звичай він побачив у Німеччині хоча ще раніше у Німеччині на Новий рік не рубали, а саджали ялинки. Колись дуже давно українські оселі прикрашали не ялинки, а вишні.

  14. Не дивно, що краса ялинки полонила серця людей. Без неї не обходиться сучасний Новий рік. Але багато людей не замислюються скільки коштуватиме природі щорічне вирубування лісової красуні.

  15. Тому ми закликаємо захистити ялинку і поміркувати, як прикрасити наші оселі святково, щоб дарувати лісовій красуні життя.

    • Замінити живу ялинку штучною.

    • На Новий рік можна створити новорічну композицію із гілочок ялинки, які залишаються на місцях санітарної рубки лісу.

    • Використати кімнатні рослини, які схожі на ялинову зелень.

Заключний етап

      1. Заняття – подорож «Ялинка на шкільному подвірї» (узагальнення знань).

      2. Презентація індивідуальних проектів учнів «Моя ялинка».

      3. Казка лялькового театру «Росла в лісі ялинонька».

      4. Виставка дитячих робіт «Ялинковий вернісаж».

      5. Виставка робіт з природного матеріалу «Чудеса природи».

      6. Засідання поетичного клубу.

      7. Інтелектуальна гра «Найрозумніший».

      8. Складено правила поведінки у природі.

«Буду я природі другом»

  1. Не ламай гілки дерев та кущів, не обривай з них листя, цвіт. Рослина – також істота.

  2. Не псуй кору дерев.

  3. Не рви квіти на лузі, в полі, в лісі.

  4. Лікарські рослини можна збирати лише ті, яких у тій чи іншій місцевості росте багато. Збирати їх можна лише разом з дорослими. Лікарські рослини – неоціненне багатство природи, і до нього треба ставитися дуже дбайливо.

  5. Їстівні ягоди, горіхи також слід збирати лише разом з дорослими, щоб не завдати шкоди гілкам дерев. Плоди, які ростуть дуже високо, залишайте пташкам, а горішки – білочкам.

  6. Гриби не можна збирати самому – лише з дорослими, які добре знаються на тому, які з них можна вживати в їжу. Їстівні гриби не можна виривати в їжу. Їстівні гриби не можна виривати із землі, а лише обережно зрізати, аби не пошкодити грибницю. Отруйні для людини гриби потрібні природі, тому їх не можна топтати, збивати ногами чи палицею.

  7. Не обривайте павутиння на деревах, не вбивайте павуків. Вони, як і інші комахи потрібні природі.

  8. Не чіпайте мурашники. Мурашники підвищують родючість грунту, знищують шкідників.

  9. Не кривдь жаб, не вбивай змій. Всі вони відіграють у природі важливу роль.

  10. Не лови диких тварин, птахів та їхніх дитинчат.

  11. Не підходь близько до пташиного гнізда, не торкайся його руками, бо птахи – батьки можуть залишити його назавжди.

  12. У лісі, на лузі не галасуй і намагайся ходити тільки стежками.

  13. Природа не терпить багать. Вогонь випалює траву, вбиває комах, птахів, тварин, а якщо раптом перекинеться на дерева – може виникнути пожежа.

  14. Не кидай на траву, під дерева папірці, шматки целюлози, уламки скла.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток життєво-професійної ефективності особистості в освітньому процесі НУШ: технології, методики, вправи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн