Єдність світу природи і світу дитячої душі у повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»

Опис документу:
А лебеді летять…. над моїм дитинством … над моїм життям… М. Стельмах Такими словами, наче казку, починає і закінчує письменник сповідь про своє дитинство. І сьогодні я запрошую здійснити уявну подорож у світ дитинства Михайла Стельмаха, пізнати тих людей і ті умови, які формували і гартували характер головного героя. І одночасно за допомогою «гусей-лебедів» будувати асоціативну схему світу дитинства Михайлика

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська література – 7 клас

Тема уроку. Єдність світу природи і світу дитячої душі у повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»

Мета уроку. Продовжити роботу над змістом повісті; з’ясувати

значення пейзажних описів; розвивати, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити; виховувати в учнів почуття любові до рідної літератури.

Епіграф уроку. А лебеді летять….

над моїм дитинством …

над моїм життям…

М. Стельмах

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою, метою уроку. Епіграф уроку.

Такими словами, наче казку, починає і закінчує письменник своєрідну сповідь про своє дитинство. І сьогодні я запрошую вас здійснити уявну подорож у світ дитинства Михайла Стельмаха, пізнати тих людей і ті умови, які формували і гартували характер головного героя. І одночасно за допомогою «гусей-лебедів» будувати асоціативну схему світу дитинства Михайлика.

1. Завдання «Закінчити речення» допоможе з’ясувати, хто з вас є кращим знавцем теорії літератури: право відповіді до першої помилки.

- Твір М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять» за жанром є … (повістю).

- Повість … (розповідний художній твір, у якому зображено життя однієї людини в зіткненні з долями інших людей)

- Повість «Гуси-лебеді летять» присвячена …(батькам)

- Твір, у якому автор описує якусь частину свого життя називається … (автобіографічним).

- Спогади про дитинство письменник продовжив у другій повісті …(«Щедрий вечір»).

- Два прозові твори, об’єднані однією темою і спільними персонажами називають … (дилогією)

- Тема повісті «Гуси-лебеді летять» …

Отже, у центрі твору (схема)—світ дитинства.

Кращим знавцем теорії літератури є … Оцінка …

2. Дослідницько-пошукова робота.

-- Що ж автобіографічного є у повісті «Гуси-лебеді летять»?

( розповідь про батьків-хліборобів, їх важку працю і матеріальні нестатки, діда – майстра на всі руки, богобоязливу бабусю, потяг до навчання тощо)

Як бачимо, важливою складовою(схема) дитинства Михайлика є його рідний дім, мама, тато, дід, бабуся. А ще – друзі, вчителі, односельці.

Письменник у повісті розповідає про обставини так, як він їх запам’ятав, зрозумів. Так само розповідає він і про людей, які жили поруч, прекрасних, працьовитих, і негідних у своїй поведінці. Усі вони відіграли велику роль у формуванні характеру головного героя.

3. Завдання «Згадаймо імена» тих людей, серед кого зростав Михайлик. Який вплив вони мали на хлопчика?

- Ім’я матері Михайлика… (Ганна Іванівна)

- Ім’я батька … (Панас Дем’янович)

- Ім’я дідуся … (Дем’ян)

- Ім’я дядька, який передав Михайликові листа від батька … (Себастіян)

- Ім’я друга головного героя…(Петро Шевчик)

- Ім’я чоловіка, у якого Михайлик просив книжку … (Юхрим Бабенко)

- Ім’я героя твору, про якого так мріяв прочитати Михайлик … (Том Сойєр).

- Ім’я хлопчика, який просив милостиню … (Івась)

- Ім’я односельця, який не дав шматка хліба голодній жінці та її хлопчику…(невідоме). Зайдіть у тексті і прочитайте ті рядки, в яких автор пояснює свою позицію – с.155.

Як бачимо, зі всіма рідними, близькими і навіть незнайомими у Михайлика добрі взаємостосунки, побудовані на любові, повазі, милосерді. Саме цього вчили його вдома і в школі. Єдина людина, яку він не поважає – скупий і жорстокий односелець, який прогнав голодуючих. Автор навіть імені його не називає, а може, дотримується вічних традицій українців: про померлих погано не говорять…

- А яке ваше ставлення до проблеми допомоги бідним людям?

Зі сказаного випливає, що Михайлика навчили (схема) поважати старших, бути милосердним, засуджувати жорстокість. А ще – любити працю, шанувати книгу, любити і пізнавати природу.

Саме повага до людей праці, любов до навчання і природи є основними мотивами твору.

Оскільки дитинство письменника минуло серед мальовничої природи Прибужжя, то зосередимо свою увагу на тих почуттях, які відчуває головний герой, перебуваючи у лісі чи біля річки будь-якої пори року.

4. Самостійна робота в парах.

Знайдіть у тексті рядки, які пояснюють, хто першим навчив Михайлика розуміти природу.

Знайдіть у тексті рядки, у яких йдеться про те, що Михайлик був зачарований красою природи.

Знайдіть у тексті рядки, у яких сказано про прагнення Михайлика подорожувати.

Знайдіть у тексті рядки, у яких сказано про вплив природи на внутрішній стан Михайлика.

Чи доводилося вам переживати такі почуття, як переживає хлопчик?

4. Фрагмент дослідницького проекту в групах.

Пропоную розробити фрагмент дослідницького проекту за планом.

А) Об’єкт дослідження – людина і природа.

Б) Пошук інформації ( на листках).

В) Аналіз отриманих даних (обговорення у групах).

Г) Озвучення результатів дослідження лідером групи.

( Ми вважаємо, що цитата … підтверджує думку, що … )

Думки

1) Людина – частина природи.

2) Людина – маленька частинка природи.

3) Людина завжди прагне дізнатися більше про природу.

4) Природа жива, подібна до людини.

5) Природа дає силу людині.

6) Гармонія з природою ошляхетнює людину, а праця на землі – наближає до неї.

Цитати

1) Я стаю ніби меншим, а навколо більшає, росте і міниться увесь світ: і загачене білими хмарами небо, і одноногі скрипучі журавлі, що нікуди не полетять, і полатані веселим зеленим мохом стріхи…

2) А в цей час наді мною твориться диво: хтось невидимим смичком провів по синьому піднебессі, по білих хмарах, і вони забриніли, як скрипка.

3) Мати вірила: земля усе знає, що говорить чи думає чоловік, і на самоті тихенько розмовляла з нею, просячи, щоб вона родила на долю всякого: і роботящого, і ледачого.

4) Батько про нашу працю говорив як про щось героїчне: «Хмари йдуть на нас, громи обвалюються над нами, блискавки падають перед нами і за нами, а ми все оремо та й оремо поле».

5) Співаючи, струмки заклопотано поспішають і до ставків, і до левад, і на Ведмежу долину, де в’юниться річечка. Вона ще спить собі, а струмки вже б’ють у бубни і витанцьовують на її кризі.

6) Переді мною, наче брама, розчиняється діброва, до мене наближаються далекі тихі води і прихилені до них зорі. Це в тих краях, де я ще не бував. І покотилась туди моя стежина, мов клубочок

Висновок.

Михайлик ніби ланцюжок, що з’єднує два світи: світ природи і світ людини.

З дитинства він навчився цінувати красу природи і розуміти:

людина – дбайливий і мудрий господар, який повинен любити й оберігати її.

5. Завдання «Асоціативний ряд»: хто швидше?

Ми пізнаємо навколишній світ, спостерігаємо за вчинками людей, спираючись на власні відчуття, тому наступне завдання таке: назвіть ключові слова, які асоціюються у вас з такими поняттями:

Мрія –

Милосердя –

Небезпека –

Любов –

Турбота –

Радість –

Скупість –

Праця –

Кирея –

Кмітливість –

Заздрість –

Життя –

ІІІ. Закріплення знань.

1. Гра «Аукціон»: у ящику лежать предмети, які можуть стосуватися Михайлика або ні. Ви станете господарем лота, якщо зможете пояснити зв'язок. (Цукор, бублик, кінь, півень, качка, яблуко, щавель, насіння, машинка, цукерка, гриби)

2. Проблемні запитання.

-- Які прикмети часу, в якому жив Михайлик вам запам’ятались?

(відсутність взуття, одягу, книжок, іграшок, солодощів, інших матеріальних статків)

--Про що мріяв Михайлик? ( Про чоботи, про книжки, навчання).

-- Про що мріяли його рідні? ( Щоб хлопець мав можливість ходити до школи, щоб виріс працьовитою, чесною людиною).

-- Чи збулися їхні мрії?

3. «Часова паралель»: проведіть часову паралель, перенесіться з минулого часу у сьогодення і скажіть, чи змінилися мрії батьків і дітей? (Батьки завжди мріють, щоб їхні діти були щасливими, зростали розумними, добрими, чесними)

А про що мріють сьогодні діти?

ІV. Підсумок уроку

Цей своєрідний ключ гусей-лебедів – пам’ять письменника про власне дитинство, а тепер давайте продовжимо цей політ у країну дитинства власними спогадами. Напишіть ключове слово або свою мрію на крилах птаха. Нехай летять гуси-лебеді, несучи на крилах життя, і мрії ваші обов’язково збудуться.

Народна мудрість стверджує: «Крила міцніють у польоті». То ж я бажаю вам щасливого льоту по життю.

Домашнє завдання. І група – розв’язати кросворд;

ІІ група – виписати цитати, які засвідчують любов

Михайлика до природи рідного села.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.