і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

УРОК

Тема. Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі

Метанавчальна: продовжити знайомство учнів із розділами твору «Полліанна», сприяти розумінню глибини закладеної у творі ідеї; 

розвивальна: формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, характеризування образів; вміння висловлювати оціночні судження;

 виховна: виховувати гуманістичне, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.

Теорія літератури: роман, сюжет, елементи сюжету, художні образи, різні види опису.

Обладнання: портрет письменниці, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму.

Тип уроку: комбінований урок.

Епіграф:

Радість – всесвіту пружина,

Радість – творчості душа,

Дивна космосу машина

Нею живиться й руша.

Радість квіти розвиває

І розгін дає сонцям,

Їх в простори пориває,

Невідомі мудрецям.

Ф. Шиллер

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

  2. Перевірка домашнього завдання.

«Детектор брехні» ( вчитель зачитає твердження, учень відповідає «так» чи «ні»

  • 1. Батько Поліанни був лікарем? (-)

  • 2. Сім’я була бідною (+)

  • 3. Дівчинку взяла на виховання сестра матері? (+)

  • 4. Дівчинка мріяла про велику кімнату з картинами і килимами? (+)

  • 5. Поліанна була веселою і радісною? (+)

  • 6. Тітку Поліанни звали Ненсі? (-)

  • 7. Тітка Полі дала прочитати книгу полінні про Робінзона Крузо? (-)

  • 8. Улюблена гра Поліанни – це хованки? (-)

  • 9. Тітка турбувалася про дівчинку з обов’язку? (+)

  • 10. Незнайомець, з яким познайомилася Полінна на вулиці, був завжди веселим? (-)

  • 11. Полінна дуже любила свої веснянки? (-)

  • 12. Волосся у дівчинки було чорне? (-)

  1. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

Роман «Полліанна» належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн « грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості й відкриття світу у творі.

Епіграф нашого уроку

-Діти, як ви думаєте, чому навчить вас сьогоднішній урок? (ми навчимося грати в радість)

- Так, ви навчитеся грати в радість, а ще висловлювати свої думки. Я сподіваюсь, що цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка – Полліанна, котра, незважаячи на життєві випробування, радіє кожному дню і намагається допомогти всім, з ким зустрічається.

На дошці намальоване сонечко із ключовим словом "радість".

-  А що для вас радість?

- Як ви його розумієте?

Що ж таке радість? Дати відповідь на це запитання допоможе вірщ Тетяни Цитдзіної «Що таке радість?

  • Що таке радість?

Радість - це пісня, радість - це сонечко,

Радість - коли усміхається донечка.

Радість - із квітів килим строкатий,

Радість - це мамині руки і тата.

Радість - веселки шарфик барвистий,

Радість - із зірок сріблясте намисто.

Радість - дарунки, радість - це свято,

Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.

Радість - оцінка, радість - це друзі,

Радість - метелик в зеленому лузі.

Радість - робота, радість - це успіх,

А після всього - втомлений усміх.

Радість - це усмішка й тепле слово,

Що з твоїх уст злетіти готове.

Радість - добро, без якого на світі

Не можуть жити й дорослі, і діти.

Найголовніше для вас, любі діти, -

Бачити радість навкруг і радіти,

Вміти її по краплинах збирати

І одне одному їх дарувати.

Словникова робота.

  • Радість - одна з першопочаткових емоцій, — це емоційний вираз великого щастя.

У романі Елеонор Портер говориться про радість.

Евристична бесіда:

- Яку ж радість приносила Поліанна?

- Кого першого вона навчила грати свою гру?

  • Чи легко Ненсі було зрозуміти правила гри?

  • Чи навчилася Ненсі грати в радість?

  • Кого ще навчила грати дівчинка свою гру?

  • Як до її гри поставилася хвора жінка? Чи змінилась вона?

  • Чи приносило радість дівчинці те, що все місто грає?

  • Чи змінилися жителі містечка, граючись у радість? Чому?

  • Чому кожен мешканець приходив до дівчинки з повідомленням, що він грає її гру?

Слово вчителя.

Полліанна має надзвичайний дар – жити «своєю грою в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: « завжди радіти»

Перегляд уривка з фільму

Давайте сьогодні на уроці ми складемо правила гри.

Ситуативне моделювання. Учні складають правила гри у радість.

Гра "Радість"

1. Завжди посміхатись.

2. У поганому знаходити щось хороше?

3. Ніколи не сумувати?

4. Думати про те, що щось може бути гіршим.

5. Ніколи не сміятися з чужого горя.

6. Дарувати радість людям, які тебе люблять, які тобі небайдужі.

Слово вчителя. Молодці, ви добре виконали завдання. Я думаю, правила гри, які ми щойно склали, ви запам’ятаєте. І, коли вам буде сумно, ви гратимете з своїми друзями, рідними.

Робота з текстом (в групах).

«Як « гра врадість» робить світ кращим?»

Знайдіть у тексті, як Полліанна намагається радіти навіть за неприємних ситуацій (зачитати цитати)

1 Втрата батька

«Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них» ст. 186

2 Хотіла ляльку, пислали милиці

« Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними» ст..193

3 Тітка поселила Полліанну на горищі

« та рапто я згадала, що терпіти не можу свого ластовіння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла. Що мені є з чого радіти.» ст..192

4 Дівчинку залишили без вечері

« я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити ,Ненсі,з тобою вечерю» ст.192

- Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки. Е. Портер зазначила: « Люди думають, що Полліанна постійно радісно щебече і що вона радіє абсолютно з усього. Однак, я ніколи не поділяла думки, про те, Що ми мусимо заперечувати існування труднощів.,страждань і зла. Я переконана в тому, що ліпше зустічати невідоме бадьоро і радісно».

Складання ланцюжка « Кого Полліанна залучила до « гри в радість»?

Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя.

Впізнай героя

1.Строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніх падав на підлогу чи грюкали двері.(міс Поллі)

2. Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сурдут иа шовковий циліндр, цього інші чоловіки не носили. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко і завжди сам.(містер Пендлтон)

3. До неї ніхто не любить ходити. Як би тільки людям не було її шкода, жодна душа й раз на день не навідалась би до неї, така вона уїдлива.( місіс Сноу)

4.Мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці, Я хотів мати власну домівку. Ну звичайну, щоб була мама, а не доглядачка. (Джиммі)

5. Бадьоро наближався найвищий з гурту чоловік із чисто виголеним обличчям і добрими очима.(лікар Чилтон)

6. Вона засуджувала господиню за безсердечне ставлення до сироти і зустрічала Полліанну на станції. (Ненсі)

Ланцюжок

Місс Поллі – Містер Пендлтон- місіс Сноу – Джиммі – лікар Чилтон-- - Ненсі

Складіть опорну схему «Вплив Полліанни на життя міста»

Поліана змінює місто

  • Знайшла для сироти нову родину

  • Змінила долю місіс Поллі

  • Подружила жителів містечка

  • Подарувала радість життя хворій місіс Сноу

  • Навчила любити життя в усіх його проявах

  • Навчила не здаватися у скрутній ситуації

Після знайомства з Поліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни, давайте з’ясуємо, які?

Вправа «Знайди відповідності»

Завдання: поєднайте героїв і зміни, що відбулися в їхньому житті завдяки дівчинці.

* Поєднайте героїв та зміни, що сталися в їхньому житті завдяки Полліанні.

Містер Пендлтон

Місіс Сноу

Вдова Бентон

Місіс Тарбел

Тітка Поллі

Стала сердечнішою, людянішою, визнала рідню

Навчилася радіти, припинила постійно сумувати за давно втраченою донькою

Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла корисне заняття

Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим

Почала носити яскравіший одяг, поклала край жалобі

Містер Пендлтон

Стала сердечнішою, людянішою, визнала рідню

Місіс Сноу

Навчилася радіти, припинила постійно сумувати за давно втраченою донькою

Міс Поллі

Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла корисне заняття

Вдова Бентон

Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим

Місіс Тербел

Почала носити яскравіший одяг, поклала край жалобі

Як ви оцінюєте ці зміни, як позитивні чи негативні?

Як же маленькій дівчинці це вдалося? Завдяки чому ?

Слово вчителя

Ясним сонечком входить Полліанна в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість» стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існування.

Проблемне запитання:  

-         Що, на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини ? ( Смерть рідних, каліцтво)

-         Що пропонує у таких випадках Полліанна?

Смерть рідних. Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш .

Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.

Інтерактивна вправа «Дерево характеру»

Пропоную побудувати дерево – характеру головної героїні роману, і, можливо, тоді ми зрозуміємо, завдяки чому Поліанні вдалося так вплинути на жителів містечка.

З переліку рис характеру виберіть ті, які, на вашу думку, притаманні героїні, напишіть на листочку і прикріпіть до дерева.

Жадібність, цікавість, сила волі, стриманість, обережність ,розсудливість, працелюбність, заздрісність, оптимізм, люб’язність, скромність, щедрість, доброта, егоїзм, чемність, щирість, хитрість, балакучість, терпимість, винахідливість, турботливість, рішучість, відкритість, старанність, байдужість, запальність, енергійність, душевність, простота, правдивість, сміливість, відданість.

Вчитель: Які риси характеру Полліанни можна назвати стрижневими? (оптимізм, життєрадісність, щирість, сила волі)

Спостерігаючі за Поліанною, Джон Пендлтон сказав їй: «Найкраща з усіх призм – це ти сама». Як ви розумієте ці слова? Що мав на увазі він, коли говорив це? (Дівчинка випромінює світло добра, впливає на життя інших, полегшуючи їхні страждання, розраджуючи, підтримуючи силу духу та віру на краще.)

Вчитель: Життя Полліанни не можна назвати легким: вона рано втратила маму й тата, вимушена була деякий час жити в жіночій школі; переїхавши до тітки, почувала себе самотньою, бо не мала друзів; потрапила в жахливу аварію і отримала травму хребта. Але не втратила сили духу, бо любила життя таким, яке воно є, і навіть в найстрашнішій ситуації могла знайти позитив. Пропоную взяти з неї приклад і потренуватися знаходити позитив навіть в тих ситуаціях, які на перший погляд здаються безнадійними, безрадісними.

Тренінгова вправа «Яка радість»

Завдання: продовжіть речення.

Я дізнався про зраду друга, яка радість… (тепер я знаю, хто мій справжній друг; добре, що це трапилося зараз, а не в більш відповідальний момент).

Прийшли вихідні, пішов дощ, яка радість (нарешті я висплюсь; дочитаю до кінця книгу; зможу повишивати…)

Мій кращий друг переїздить в інше місце, яка радість ( на канікулах я поїду до нього в гості, побуваю в новому місці, здійсню подорож).

На Новий рік не отримала бажаного подарунку, яка радість (на День народження я його отримаю і в мене буде вже два подарунка…).

Отримав двійку, яка радість (тепер я точно впевнений в тому, чого не знаю і зможу краще підготуватися).

Психологи говорять, що в нашому житті має значення не те, що з нами відбувається, а те, як ми до нього ставимося. Позитивне мислення не заперечує проблем, але воно додає внутрішніх сил для їхнього подолання. Люди, що звикли мислити негативно, досить часто надміру трагічно реагують на виниклу ситуацію та втрачають сили, фізичну енергію не на пошук її вирішення, а на скарги та відчай. Треба вміти радіти простим речам, як це робила Полліанна, тим більше, що радісні моменти є в житті кожного з нас. Поділіться своєю радістю.

Вправа «Намисто Поліанни»

Завдання: учням пропонується взяти «кристалик» (його можна зробити з кольорового паперу, з намистинок, використати підвіски старої люстри) і, прикріпивши його на зазлегідь підготовлену стрічку, пригадати найрадіснішу подію, найщасливішу мить останнього тижня, дня.

(Наприклад, у мене розквітла квітка – я цього довго чекала; кішка народила кошенят; отримав подарунок; весело провів вечір з батьками; переміг у грі, пересадили на першу парту…)

Слово вчителя

Вправа показала, що доброго, радісного в нашому житті достатньо. Треба просто вміти його помічати і цінувати. Воно поряд з нами. Завжди пам’ятайте про це, зберігайте оптимізм в будь – яких життєвих ситуаціях. Нехай гра в радість, яку вигадав батько Полліанни, стане стилем вашого життя.

В житті завжди є радості моменти!

Відкритим будь, і їх не пропусти.

А щоб життя тобі всміхалось,

Йому частіше посміхайся ти!

Заключне слово вчителя.

Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор чудової книги « Полліанна» Підсумки

«Мікрофон»

-Чому ви научились сьогодні на уроці?

-Чи з’явилось у вас бажання щось змінити у своєму житті?

-За що б ви подякували Е. Портер та її героїня?

Оцінювання

Домашнє завдання підготувати по 4-5 питань для вікторини.

Підготувати розповідь

« Яким могло б бути продовження роману

« Полліанна»?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
: навчальна: продовжити знайомство учнів із розділами твору «Полліанна», сприяти розумінню глибини закладеної у творі ідеї; розвивальна: формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, характеризування образів; вміння висловлювати оціночні судження;
  • Додано
    26.02.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    1341
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер материала
    BJ891495
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти