Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Методичні ігри для урізноманітнення уроків природничого циклу
»
Взяти участь Всі події

Джанні Родарі. "Листівки з видами міст". Широта світу та його сприйняття ліричним героєм вірша

Зарубіжна література

Для кого: 6 Клас

14.10.2018

14934

295

0

Опис документу:
Конспект уроку для учнів 6 класу. Урок-подорож перенесе учнів до Італії, ознайомить з життям та творчістю Дж. Родарі, допоможе усвідомити специфіку розуміння краси в різних культурах на прикладі поетичного твору.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Л.А.Половюк, «спеціаліст вищої категорії»,

учитель зарубіжної літератури Широкобалківського закладу повної загальної середньої освіти

Білозерського району, Херсонської області

6 клас

Тема. Джанні Родарі «Листівки з видами міст…». Широта світу та його сприйняття ліричним героєм вірша. Листівки як символ широти

світу і прагнення до його відкриття

Мета: ознайомити і зацікавити учнів життям і творчістю письменника;

розвивати навички виразного читання поезії, спостереження над

текстом, визначення теми, ідеї та художніх засобів, вміння висловлювати власні думки та враження; виховувати допитливість, спостережливість, бажання пізнати світ.

Обладнання: портрет письменника, карта світу, карта подорожі,

ілюстрації, сигнальні картки, книжкова виставка, музичні

записи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок – подорож.

Хід уроку

І. Організація класу

«Барометр настрою»

Вчитель:

  • Діти, відомий англійський письменник Дж. Свіфт створив чарівну

успіху: «Розум + праця = успіх». Я бажаю, щоб сьогоднішній урок для кожного з вас був успішним, щоб від своєї праці ви отримали задоволення.

Знань за плечима не носити –

Про це відомо всім на світі.

Тож я бажаю, щоб у вас

Поповнився цих знань багаж.

Щоб ви активними були

І на уроці все змогли.

Пасивність, лінь ви проженіть,

Знання і вміння покажіть.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

Вчитель:

  • Діти, сьогодні у нас не звичайний урок, а урок – подорож. Ми

помандруємо з вами до Італії – батьківщини відомого італійського письменника Джанні Родарі. Наше завдання – ознайомитись з біографією письменника, а також проаналізувати його вірш «Листівки з видами міст…».

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Вчитель:

  • Німецький поет Й.В.Гете писав: «Щоб пізнати поета, треба піти в його країну». Але для того, щоб вирушити в подорож, необхідно переконатись, чи є у нас відповідний багаж знань.

Гра «Чарівна скринька»

  • Діти, перед вами на столі скринька, в якій знаходяться

картки із запитаннями. Давайте спробуємо дати на них відповіді (діти витягують по черзі картку і відповідають на запитання).

  • Столиця Італії (Рим)

  • Легендарні засновники Риму (Ромул і Рем)

  • Національні страви (спагеті, піца)

  • Футбольна команда («Мілан»)

  • Відомий співак та актор (Адріано Челінтано)

  • Найромантичніше італійське місто (Венеція)

  • Відомий італійський художник (Леонардо да Вінчі)

  • Якого казкового героя зображено на ілюстрації? (Чиполіно)

  • Хто написав казку про пригоди Чиполіно? (Джанні Родарі)

Вчитель:

  • Я вважаю, ми можемо з вами вирушати в дорогу, адже ви дали правильно відповіді на всі запитання. Девізом нашої подорожі хай стануть слова:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати!

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Вчитель:

- А ось і перша наша станція – «Історична», на якій ви більше дізнаєтесь про Італію та її визначні історичні місця. А допоможе нам у цьому наш екскурсовод.

1. Повідомлення учня – «екскурсовода»(огляд ілюстрацій, відео презентація матеріалів про Італію)

Вчитель:

  • А тепер ми з вами зупинимося на станції «Біографічній», де дізнаємося про життя і творчість Джанні Родарі.

2. Розповідь учнів – «біографів» про життєвий і творчий шлях письменника

І учень. Джанні Родарі народився 1919р. в Ломбардії (одна з провінцій Італії) в трудовій сім’ї. Батько його був булочником, мати з дитинства працювала на паперовій, а потім на шовково – ткацькій фабриці, пізніше була служницею в багатому домі.

ІІ учень. Майже все дитинство провів Джанні біля плити, мішків з мукою та вугіллям, допомагаючи батькові в пекарні. В дитинстві він мріяв бути музикантом, художником, майстром іграшок. Але його віддали навчатись в духовну семінарію. Саме там Джанні захопився читанням книг великих письменників.

І учень. Більше двох років у стінах семінарії Родарі не витримав. У 1937 році, в сімнадцять років, він уже починає викладати у початковій школі. Під час другої світової війни Родарі бере активну участь у боротьбі з фашистами в русі Опору.

ІІ учень. З 1948 року Джанні Родарі працює літературним співробітником італійської газети «Уніта»(«Єдність»). За його ініціативою в газеті створюється відділ «Для дітей», тут і були надруковані його перші вірші.

І учень. У дитячу літературу Джанні Родарі прийшов через газету «Книга». У рубриці «Куточок для дітей» стали з’являтися веселі вірші про життя дітей та їхні мрії. Їх поет друкував під псевдонімом Ліно Пікко.

Перша книжка Родарі вийшла у світ 1950р. і мала назву «Книга філастроке» («філастроке» - колискові).

ІІ учень. За нею пішли: «Потяг віршів»(1952р.), «Поїзди і міста»(1955р.), «Малим і старим про Італію й Рим»(1956р.), «Здрастуйте, діти!»(1957р.), «Вірші про небо і землю»(1961р.), «Всесвітній хоровод»(1962р.), «У небі і на землі»(1966р.)

І учень. Основною темою віршів Джанні Родарі є життя і праця італійського народу, а улюбленими героями – люди звичайних буденних професій: нічний сторож, рибалка, булочник, чистильник взуття, шахтар і шкільний учитель.

ІІ учень. Джанні Родарі писав не тільки вірші. Наприкінці 1950 року на сторінках журналу «Піоньєре», редактором якого був тоді Родарі, зявилася його повість – казка «Пригоди Чиполіно». Саме завдяки їй імя Родарі стало відомим у всьому світі. Ця казка перекладена більш ніж на тридцять мов світу.

І учень. Успіх Чиполіно спонукав Родарі написати ще кілька казок: «Подорож Блакитної стріли», «Джельсоміно в країні брехунів», «Казки по телефону», «Торт у небі», «Джип в телевізорі», «Синій світлофор».

ІІ учень. Джанні Родарі – лауреат Міжнародної премії імені Ганса Крістіана Андерсена. Його казки знають діти не тільки в Італії, а й в інших країнах світу. На російську мову твори Родарі перекладав С.Я. Маршак, на українську – Г.Кочур та М. Лукаш.

3. Словникова робота

Вчитель:

  • Діти, скажіть, будь ласка, що привозять туристи на згадку про ті місця, які вони відвідали? (листівки, сувеніри)

  • Що найчастіше зображено на листівках? (визначні місця, архітектурні пам’ятки та ін.)

Вірш, над яким ми сьогодні будемо працювати, так і називається - «Листівки з видами міст…». Для того, щоб зрозуміти його зміст, нам необхідно зясувати значення деяких слів. Це ми зможемо зробити на станції «Пізнавальна», звернувшись в «Довідкове бюро».

Повідомлення учнів-«літературознавців»

  • Капітолій – один із семи пагорбів, на яких виник Стародавній Рим. На Капітолії побудований Капітолійський храм, який теж називали Капітолієм. Там відбувалися засідання сенату і народні збори.

  • Колізей – амфітеатр, де відбувалися бої гладіаторів.

  • Форум – площа для масових зборів.

  • Мілан – місто Італії, де знаходиться один з найкращих соборів світу, побудований в готичному стилі.

  • Пізанська вежа – знаменита похила вежа висотою 55-56м.

  • Гавань – захищене від вітрів місце, куди заходять кораблі.

  • Неаполітанська затока – затока Тірренського моря, знаходиться на західному березі Італії, ширина якої – 30м.

  • Везувій – один із десяти смертельних вулканів світу, останнє виверження якого відбулося 1944року.

  • Венеція – найромантичніше місто Італії.

  • Гондоли – човни.

  • Гулі – ігри.

  • Синьйори – звертання до чоловіків.

  • Глянець – блискуча поверхня.

4. Виразне читання вчителем вірша Джанні Родарі «Листівки з видами міст…»

Поштові листівки з видами міст

Купує в Італії кожен турист.

Ось Рим, Колізей, Капітолій і Форум…

Мілан із славетним готичним собором.

Ось Піза з своєю похилою вежею.

Венеція-краля з каналів мережею.

Ось Генуя – гавань, палаци блискучі,

Неаполь – затока, Везувій димучий…

Чудово! Прекрасно! Розкішні види!

А глянь за картинки – чи так воно вийде?

Чи справді в Венеції тільки й роботи

Гондоли ганять і співать без турботи?

Чи справді безжурні неаполітанці

Тільки те й знають, що гулі і танці?

Не вірю я чужим речам,

А вірю я своїм очам.

Дозвольте, синьйори, самому розглянуться

На всі ті міста – у натурі, без глянцю.

Хай сам подивлся,

Хай сам я побачу.

Кому як живеться,

Хто скаче, хто плаче.

Хай сам я узнаю, хто як міркує,

Хто діло робить,

Хто байдикує.

Хто на роботу йде не снідавши.

Хто спать лягає не обідавши.

Та ще й на камені на голому.

Бо ніде прихилити голову…

Погляньте і ви за картинки, синьйори:

Картинки веселі, життя – суворе.

5. Обмін враженнями про вірш

  • Яке враження справив на вас вірш?

  • Який його настрій?

  • Яку картину ви уявили під час читання вірша?

  • Що ви можете сказати про життя італійців?

  • Що протиставляє автор у вірші?

6. Руханка

Для того, щоб, діти, нам сил не втрачати,

Треба навчитись відпочивати.

Руханку з вами ми враз проведемо,

Сили й бадьорості з неї візьмемо.

Давайте уявим себе між зірками,

Що в небі блакитнім мандрують шляхами.

Людина іде - і зірки з нею йдуть:

То вліво, то вправо її заведуть.

То вперед, то назад ми з ними крокуєм,

Радіємо з ними ї з ними сумуєм.

Так хочеться нам полетіть до зірок,

Та знову продовжити треба урок.

7. Спостереження над художнім текстом

Вчитель:

- Ми вирушаємо далі в дорогу. Наступна наша зупинка на станції «Дослідницька». Вам необхідно виконати кілька завдань.

а) виразне читання вірша учнями;

б) бесіда за запитаннями:

- Яке враження про Італію склалося у вас, коли ви прочитали опис тих міст, які зображені на поштових листівках?

- Знайдіть рядки, в яких ліричний герой висловлює власну думку про визначні місця («Чудово! Прекрасно! Розкішні види!»).

- Чи можуть поштові листівки з видами міст розповісти про життя їхніх мешканців? У яких словах виражається недовіра ліричного героя до того, що він бачить на листівках? («Дозвольте, синьйори, самому розглянуться На всі ті міста – у натурі, без глянцю»).

- За допомогою чого автор висловлює свою недовіру? (За допомогою риторичних запитань).

- У яких словах виражається прагнення автора самому пізнати світ, відкрити його таємниці? («Хай сам подивлюся, Хай сам я побачу…»).

- На скільки частин можна поділити вірш? (на три; І частина – розповідь про визначні місця Італії; ІІ частина – роздуми ліричного героя про життя італійців, бажання самому пізнати правду; ІІІ частина – висновок: за веселими картинками приховане суворе життя).

V. Закріплення вивченого матеріалу

Робота в групах

І група – визначити тему та ідею поезії

ІІ група – знайти у вірші епітети, пояснити їх роль

ІІІ група – навести приклади використання антитези у творі

VІ. Підсумок уроку

Вчитель:

  • Завершується наша подорож. Ось і остання станція – «Підсумкова».

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення.

«Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…»

«Найбільше мене вразило…»

  1. Прийом «Світлофор»

Вчитель:

  • Діти, пропоную вам висловити враження від нашого уроку- подорожі за допомогою сигнальних карток. Якщо вам сподобався урок, підніміть картку червоного кольору. Якщо не зовсім сподобався, підніміть картку жовтого кольору. Якщо урок зовсім не сподобався, підніміть картку синього кольору.

  1. Оцінювання учнів

  2. Заключне слово вчителя

Ну от і все, урок скінчився

І час прийшов вам відпочить.

А знань багаж, що залишився,

З собою по життю несіть.

VІІ. Домашнє завдання

Підготуватись до контрольної роботи за творчістю Мацуо Басьо, Роберта Бернса, Генрі Лонгфелло, Джанні Родарі.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.