і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Думи

Опис презентації окремими слайдами:
РІЗНОВИДИ ДУМ ІСТОРИЧНА ОСНОВА ГЕРОЇЧНИЙ ЗМІСТ ДУМИ ЖАНРОВА СВОЄРІДНІСТЬ, МОВА
Слайд № 1

РІЗНОВИДИ ДУМ ІСТОРИЧНА ОСНОВА ГЕРОЇЧНИЙ ЗМІСТ ДУМИ ЖАНРОВА СВОЄРІДНІСТЬ, МОВА

Відомо, що в пісні вилилася вся минула доля, весь справжній характер України; пісня і дума становлять там народну святиню, краще добро українського...
Слайд № 2

Відомо, що в пісні вилилася вся минула доля, весь справжній характер України; пісня і дума становлять там народну святиню, краще добро українського життя, в них горить любов до батьківщини, вилискує слава минулих подвигів М. Добролюбов Терпкими соками суворої і величної історії, волелюб- ністю народного серця і незмірною любов’ю до рідної, навпіл засіяної зерном і кров’ю землі зроше- на українська дума. Народжувалась вона там, де жив, страждав і боровся український народ. Тому крізь віки вчуваємо в українській думі кипучу при- страсть наших предків, разючий свист козацьких шабель, брязкіт невільницьких кайданів і ясу перемог М. Стельмах НАША ДУМА, НАША ПІСНЯ НЕ ВМРЕ, НЕ ЗАГИНЕ, ОТ ДЕ, ЛЮДЕ, НАША СЛАВА, СЛАВА УКРАЇНИ! Т. Г. Шевченко

Казки, легенди, пісні є в кожного з народів світу, а от думи – це жанр усної народної творчості, притаманний лише українському народові. Думи стали...
Слайд № 3

Казки, легенди, пісні є в кожного з народів світу, а от думи – це жанр усної народної творчості, притаманний лише українському народові. Думи стали духовним надбанням української нації та всього людства. З ними пов'язане неповторне кобзарське мистецтво, славні імена лірників і бандуристів. Це - народна історія, жива, яскрава, сповнена барв, істини, історія, яка розкриває все життя народу...

СЛОВНИКОВА РОБОТА Думи – великий пісенно-розповідний твір про історичні або соціально-побутові події, який має своєрідну будову й виконується речит...
Слайд № 4

СЛОВНИКОВА РОБОТА Думи – великий пісенно-розповідний твір про історичні або соціально-побутові події, який має своєрідну будову й виконується речитативом Речитатив – читання співучим голосом під музичний супровід кобзи, бандури яи ліри

зображення важливих суспільних подій, видатних історичних осіб; певне дотримання правдивості життєвих фактів; докладність поетичної розповіді; висо...
Слайд № 5

зображення важливих суспільних подій, видатних історичних осіб; певне дотримання правдивості життєвих фактів; докладність поетичної розповіді; висока поетичність мови; невелика кількість основних дійових осіб (дві-три); великий обсяг (як для фольклорних творів); своєрідність побудови (зачин, основна частина, повтори, кінцівка); віршована форма (нерівноскладовість рядків, довільна специфіка римування); виконання речитативом під акомпанемент кобзи, бандури, ліри; усне поширення і зберігання; варіантність тексту.

Зачин - вступ, початок, який наявний також і в билинах, історичних піснях. Зачин найчастіше починається вигуком «ой», вказує на місце, час дії, гот...
Слайд № 6

Зачин - вступ, початок, який наявний також і в билинах, історичних піснях. Зачин найчастіше починається вигуком «ой», вказує на місце, час дії, готує читачів до подальшої історії. Основна частина. Розповідь про події. Кінцівка ж думи, в якій уславлюються герої, змальовані в ній істо­ричні події, називається славословієм.

Найдавніша згадка про думи є в хроніці («Аннали», 1587) польського історика С. Сарницького. Перший відомий запис думи датується 10 січня 1684 р. Це...
Слайд № 7

Найдавніша згадка про думи є в хроніці («Аннали», 1587) польського історика С. Сарницького. Перший відомий запис думи датується 10 січня 1684 р. Це — твір «Козак Голота». В рукописному збірнику Кондрацького, віднайденому в архіві Ягеллонського університету в Кракові, зафіксовано чотири зразки дум з Волині. Цей збірник був виявлений і опублікований академіком Возняком у 1928 році. У теперішній час збереглися лише згадки про думи XVI століття в різних письмових джерелах, але жодного повного тексту на сьогодні немає. З анналів Сарницького довідуємося, що українці співали думи вже на початку XVI ст. Думи про героїчну смерть братів Струсів, однак, на превеликий жаль, цей літописець не вніс до анналів жодного рядка цієї думи.

Слайд № 8

Тематика дум пов'язана з подіями, що стосуються всього народу, його ідеалів і прагнень. страждання невільників у турецькій неволі («Невільницький п...
Слайд № 9

Тематика дум пов'язана з подіями, що стосуються всього народу, його ідеалів і прагнень. страждання невільників у турецькій неволі («Невільницький плач», «Маруся Богуславка», «Про втечу трьох братів з Азова, з турецької не­волі»); оспівування боротьби українського народу за визволення з-під гніту експлуататорів у XVII ст. («Іван Богун»...); відображення класових суперечностей між козацькою старшиною та про­стим рядовим козацтвом, виступи проти «своїх» панів («Дума про козака Ганжу Андибера»); розповідь про діяльність історичних героїв, що стали на чолі визвольної боротьби — Богдана Хмельницького і його сподвижників — Максима Кривоноса, Івана Богуна, Нечая Морозенка; показ проблем моралі, людських взаємин («Бідна вдова і три сини», «Сестра і брат»...)

Історичною основою дум є довготривала, виснажлива й затята, звитяжна і героїчна війна, яку впродовж століть вів український народ проти загарбників...
Слайд № 10

Історичною основою дум є довготривала, виснажлива й затята, звитяжна і героїчна війна, яку впродовж століть вів український народ проти загарбників і поневолювачів . Багато славних синів України наклали головами, боронячи свою землю. А народ зберіг їхні імена в думах. Самійло Кішка («Дума про Самійла Кішку») ; козак Голота («Дума про козака Голоту»); про славні діла гетьмана Богдана Хмельницького («Хмельницький і Барабаш»); про те, як тікали козаки зі страшної турецької неволі («Втеча трьох братів із город а Азова, з турецької неволі»); Маруся Богуславка (“Дума про Марусю Богуславку”)

Кобзарі та лірники – виконавці народних дум Чом замовкли кобзи, кобзи голосисті? Чом не чути, кобзи, рокіт ваших струн? Заросли стежини, гей, у чис...
Слайд № 11

Кобзарі та лірники – виконавці народних дум Чом замовкли кобзи, кобзи голосисті? Чом не чути, кобзи, рокіт ваших струн? Заросли стежини, гей, у чистім полі, І не пройде ними з кобзами співун. Ой, скажи ж ти, вітре, де біліють кості Довговусих мудрих сивих співунів, Бо не знає ненька-Україна й досі, Де лягли у землю двісті кобзарів.                                                                          Наташа - Письмо пришло от: Семчук Дария Богдановна Черновцы daruna.63@mail.ru ----------------------------------------------------------------- Куда вносить изменения: ІІІ Полные уроки В какой предмет: Украинская литература класс: 8 Тема: Урок 6. Кобзарі та лірники - виконавці народних дум Урок: Опция: презентація уроку Что не так: новий урок Поступившее предложение это: Удаление 'ветхих' знаний Ссылка на лучшие учебники Семчук Дария Богдановна:

Кобзарі були творцями, хранителями і передавачами народної творчості у формі історичних пісень, дум (мелодійних речитативів змінюваних форм), реліг...
Слайд № 12

Кобзарі були творцями, хранителями і передавачами народної творчості у формі історичних пісень, дум (мелодійних речитативів змінюваних форм), релігійних піснеспівів, а також казок та переказів, супроводжуваних грою на кобзі, лірі або бандурі, звідки інша їхня назва - лірники або бандуристи. Значення їх для українського народу можна порівняти зі значенням давньогрецьких поетів у давній Греції, арабських поетів для Арабії, або степових співців-акинів для людей Середньої Азії, Монголії і Казахстану. У своїй творчості кобзарі утверджували дух українського народу, основи християнської моралі в суспільстві і побуті. Кобзарі Древченко та Кравченко в Харкові в 1902 р.

Остап Вересай Кобзарі Михайло Кравченко,Терешко Пархоменко... Андрій Шут
Слайд № 13

Остап Вересай Кобзарі Михайло Кравченко,Терешко Пархоменко... Андрій Шут

Остап Микитович ВЕРЕСАЙ (1803-1890) Народився у с. Калюжинці Полтавської губернії. У 4 роки втратив зір. Перейняв мистецького співу та гри на кобзі...
Слайд № 14

Остап Микитович ВЕРЕСАЙ (1803-1890) Народився у с. Калюжинці Полтавської губернії. У 4 роки втратив зір. Перейняв мистецького співу та гри на кобзі у кобзаря Юхима Андріяшівського і був у нього поводирем. Понад 40 років мандрував селами та містами України. Його репертуар – 6 дум та пісні сатиричного, гуморис- тичного й релігійного змісту. Його твор-чість високо шанував Т. Шевченко. Помер у с. Сокиринці

Михайло Степанович КРАВЧЕНКО (1858-1917) Народився у с. Великі Сорочинці Полтавської губернії. У 15 років втратив зір. Кобзарську науку освоїв завд...
Слайд № 15

Михайло Степанович КРАВЧЕНКО (1858-1917) Народився у с. Великі Сорочинці Полтавської губернії. У 15 років втратив зір. Кобзарську науку освоїв завдяки миргородському кобзарю Самійлу Яшному. До репертувату М.Кравченка входило 5 дум, 18 псалмів, 12 сатиричних пісень; знав чимало танців і маршів. Дружив з відомим етнографом О.Сластьоном та письменником В.Короленком.

                                                  Гнат Тихонович ГОНЧАРЕНКО (1835—1917) Народився в слободі Ріпках Харківського повіту. Осліп у 3 р...
Слайд № 16

                                                  Гнат Тихонович ГОНЧАРЕНКО (1835—1917) Народився в слободі Ріпках Харківського повіту. Осліп у 3 роки. У 22 роки пішов навчатися до панотця Петра Кулиби. Епічний репертуар Г. Гончаренка складався з 3-х дум: “Олексій Попович”, “Про вдову”, “Про сестру і брата”. Ходив кобзарювати з незрячим товаришем та хлопчиком-поводирем. Записи від Г. Гончаренка робили Леся Українка і Климент Квітка.

Українські народні музичні інструменти Кобза О.Вересая Торбан Кобза-бандура Ліра
Слайд № 17

Українські народні музичні інструменти Кобза О.Вересая Торбан Кобза-бандура Ліра

ВИСОКА ПОЕТИЧНІСТЬ МОВИ; ВІРШОВАНА ФОРМА; ДІЄСЛІВНЕ РИМУВАННЯ; УСНЕ ПОШИРЕННЯ ТА ЗБЕРІГАННЯ; ВАРІАНТНІСТЬ ТЕКСТУ Є ДОТРИМАННЯ ПРАВДИВОСТІ ЖИТТЄВИХ ...
Слайд № 18

ВИСОКА ПОЕТИЧНІСТЬ МОВИ; ВІРШОВАНА ФОРМА; ДІЄСЛІВНЕ РИМУВАННЯ; УСНЕ ПОШИРЕННЯ ТА ЗБЕРІГАННЯ; ВАРІАНТНІСТЬ ТЕКСТУ Є ДОТРИМАННЯ ПРАВДИВОСТІ ЖИТТЄВИХ ФАКТІВ; ВЕЛИКІ ЗА ОБСЯ- ГОМ ВИКОНУЄТЬСЯ РЕЧИТАТИВОМ ПІД СУПРОВІД КОБЗИ, БАНДУРИ,ЛІРИ ЧІТКА БУДОВА: ЗАЧИН, ОСНОВНА ЧАСТИНА, СЛАВОСЛАВІЄ СПІЛЬНЕ ВИСЛОВЛЮЄТЬСЯ СТАВЛЕННЯ АВТОРА ДО ПОДІЙ ТА ГЕРОЇВ; НЕВЕЛИКИЙ ПІСЕННИЙ ТВІР; СПІВАЄТЬСЯ; ЕКСПОЗИЦІЯ, ЗАВ'ЯЗКА, КУЛЬМІНАЦІЯ, РОЗВ'ЯЗКА ВІДМІННЕ Думи

ДУМИ- ЦЕ ДОРОГОЦІННА СПАДЩИНА УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ, СТВОРЕНІ В НИХ ХУДОЖНІ ПРИВАБЛИВІ ОБРАЗИ ЗАХИСНИКІВ ВІТЧИЗНИ МАЮТЬ ВЕЛИКЕ ВИХОВНЕ ЗНАЧЕННЯ. ВОНИ...
Слайд № 19

ДУМИ- ЦЕ ДОРОГОЦІННА СПАДЩИНА УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ, СТВОРЕНІ В НИХ ХУДОЖНІ ПРИВАБЛИВІ ОБРАЗИ ЗАХИСНИКІВ ВІТЧИЗНИ МАЮТЬ ВЕЛИКЕ ВИХОВНЕ ЗНАЧЕННЯ. ВОНИ ВЧАТЬ ПО- СПРАВЖНЬОМУ ЛЮБИТИ СВОЮ ВІТЧИЗНУ, ПОВАЖАТИ ІСТРИЧНЕ МИНУЛЕ, ЗАХОПЛЮВАТИСЯ ПОДВИГАМИ НАРОДНИХ ГЕРОЇВ. І ТОМУ СЛАВА ЇХ НЕ ВМРЕ, НЕ ПОЛЯЖЕ.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
У презентації поданий ілюстрований та теоретичний матеріал з теми "Українські народні думи"
  • Додано
    13.08.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    8 Клас
  • Тип
    Презентація
  • Переглядів
    234
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    2
  • Номер матеріала
    WC496571
  • Вподобань
    0
Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь