Другорядні члени речення

Опис документу:
Формування практичних умінь і навичок

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТЕМА. ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. СПОСОБИ ЇХ ВИРАЖЕННЯ. ДОДАТОК, ОЗНАЧЕННЯ, ОБСТАВИНА

Мета: поглибити знання учнів про другорядні члени речення, їхню стилістичну роль у зв’язному висловлюванні; формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками, розрізняти додатки, означення, обставини; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння будувати речення, поширюючи їх другорядними членами речення; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти патріотичному розвиткові особистості.

Текст (риторичний аспект): удосконалення вмінь поширювати думку за допомогою другорядних членів речення.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань на краєзнавчій основі.

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми й мети уроку, усвідомлення її учнями. Мотивація навчальної діяльності

III. Актуалізація мотиваційних резервів п’ятикласників з теми

  • Бесіда.

  • Якими бувають речення за наявністю головних членів речення?

  • Які ще, крім головних, можуть бути члени речення? Назвати їх.

  • Як ви думаєте, яка їх роль у реченні?

  • До виділених слів поставити запитання. Виписати їх разом із тими словами, до яких вони відносяться

Олесь любить зиму. Йому подобається робити перші протопти в заметах, знімати снігові очіпки з кілків у тинах. Іще любить Олесь малювати на снігу всяку всячину.

  • А чого ото ти, парубче, не йдеш до школи? (За Г.Тютюнником).

  •        З’ясувати, якими частинами мови є виділені слова.

  • Заповнити таблицю, використовуючи підручник та текст попередньої вправи.

слово

додаток

означення

обставина

зиму

+

в заметах

+

снігові

+

  • Дати характеристику останньому реченню в тексті.

  • Дати визначення другорядним членам речення.

Коментар учителя. Другорядні члени сприяють поділу речень на поширені і непоширені. Поширеними називаються речення, в яких є другорядні члени. Непоширеними називаються речення, які складаються тільки з граматичної основи.

Наприклад:

  Олесь згарячу ніяково посміхнувся, поторкав мокрою рукавичкою  тверду гулю під оком.

      Олесь посміхнувся.

IV. Виконання практичних завдань творчого характеру

  • Творче спостереження над мовним матеріалом

Списати текст, виділяючи пунктиром додатки. З’ясувати тип мовлення. Свою думку обґрунтувати.

      Біля школи теленькнув дзвоник, улігся гамір. А Олесь сидів посеред річки з ряскою і плакав. Олесь підвівся, запхав книжки в пазуху і поплентався до школи.

     На першому уроці було малювання. Старенька вчителька ходила поміж партами. Діти почали малювати макітерку. (За Г.Тютюнником).

 

  • Визначити синтаксичну функцію виділених слів. Зробити висновок, якими частинами мови, окрім іменників, можуть бути виражені додатки.

  • Творчий диктант на побудову речень, з поширенням їх другорядними членами речення.

Доповнити речення, користуючись словами з довідки. Підкреслити підмети, присудки й додатки. З’ясувати відмінки іменників.

1) Дятел стукав (чим?)… .

2) Він залишив у дуплі (що?) … .

3) Олесь притулився (чим?)…  (до чого?).

4) (З чого)... валив дим.

5) З проломин цебенить вода і заливає (що?)... (За Г.Тютюнником).

Довідка: шишка, вухо, дзьоб, стовбур, бовдур, плесо.

Лексична робота бовдур, плесо, макітерка

  • Перевірити вправу 90

  • Усно провідміняти І в. дятел,

                                            ІІ в. річка

Скласти усно речення, щоб одному випадку слово було підметом, а в іншому - додатком.

V. Систематизація знань

  • Усне виконаннч впр 92

  • VI. Підсумок уроку

Визначення навчальних досягнень учнів з теми і стимулювання успіхів у конкретній навчальній діяльності. Самоаналіз здібностей, отриманих у процесі засвоєння теми.

VII. Домашнє завдання

Повторити  §11, опрацювати 12

1. Скласти й записати три речення зі словом Ташань так, щоб у першому воно виступало підметом, у другому — додатком, у третьому — обставиною (10-12б)

або впр 89 (4-9б).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
3
дн.
0
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!