"Друга Світова війна у творчості Булата Окуджави" (вірш "До побачення,хлопчики...") (З досвіду роботи Цюх О,А.)

Опис документу:
Матеріал знайомить з історією Другої Світової війни,творчістю Б.Окуджави цього періоду,його житттєписом. Розвиває навички виразного читання,вміння голосом та інтонацією передавати почуття та емоції. Виховує почуття патріотизму та активну громадянську позицію.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Верещаківська загальноосвітня школа I-II ступенів

Друга Світова війна у творчості Булата Окуджави (вірш «До побачення, хлопчики…»)

З досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури

Цюх Оксани Андріївни

2015р.

Тема: Друга Світова війна у творчості Б. Окуджави (Вірш «До побачення хлопчики…)

Цілі: навчальні: ознайомити учнів з творчістю Б. Окуджави, впливом Другої Світової війни на його творчість, проаналізувати майстерність поета у зображенні жорстокості і трагічності війни, визначити провідні мотиви твору;

розвивальні: розвивати вміння виразно читати поезії, формувати власну громадянську позицію, розуміти значення літератури в боротьбі за мир і демократичні цінності;

виховні: виховувати в учнів любов до людей, своєї країни, поваги до історичного минулого.

Тип уроку: урок вивчення і аналізу художнього твору

НЗН: мультимедійна презентація, відеоролик пісні, тексти твору.

Епіграф:

Брати, батьки, синочки і кохані,

Болять Вкраїні досі ваші рани,

Схилилось небо, скапує сльозами,

О, скільки вас лишилось під хрестами.

А.Матвійчук

Перебіг уроку

I.Актуалізація опорних знань

1. Асоціативна розминка

- Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «війна»?

- Чи розкриває суть значення слова епіграф до уроку - фрагмент пісні А.Матвійчука?

- Що вам відомо про Другу Світову війну?

- Як ви розумієте вислів « проявити вдячність до тих, хто загинув заради життя на землі»?

2. Слово вчителя

Відомий скульптор, волонтер - теребовлянин Микола Шевчук,перебуваючи у містечку Сватове з волонтерською місією, згадує: «коли зайшов у приміщення госпіталю, то ніби у фільм жахів потрапив. Купа лежаків, а між ними десь до півметра проходу. І солдати… Забинтовані з голови до п‘ят, коли видно тільки очі, або кілька пальців, або проріз на обличчі, щоб через трубочку нагодувати...Зайшов, завмер,а хлопці почали підніматися, щоб руку подати. А мені сльози на очі, падаю, на коліна, прошу, щоб не піднімалися,дякую їм за наше мирне життя…»

Це - війна… І на сьогоднішньому уроці говоритимемо про війну минулу, і війну сьогоднішню, бо ми повинні знати історію своєї країни, щоб не повторити помилок, допущених попередніми поколіннями . Сьогодні ми говоримо про Другу Світову війну у контексті сьогоднішньої.

Тече ріка часу. Пройшло вже 70 років з того незабутнього і страшного дня, коли навстіж розчинилися величезні, від Беренцевого до Чорного моря, двері війни. Багато води віднесла ріка часу з тих пір.

Війна принесла багато горя і страждань людям. 1418 днів і ночей тривала вона. Більше 27 мільйонів людей загинуло в цій війні. Вона не могла залишити нікого байдужим і не могла не знайти відображення в мистецтві, музиці, літературі.

3.Проблемне запитання на весь урок:

- Яка ціна війни?(життя)

4. Прийом « Гронування»

- Що означає - жити?

Вчитель: Не вплітається в оце гроно одне - єдине слово – «воювати», бо це означає «загинути». Війна і життя – несумісні речі.

II. Оголошення теми, мети уроку

1. Слово вчителя

В 60-ті роки, в часи так званої «хрущовської відлиги» поезія вийшла на естраду, особливою популярністю стала користуватися авторська пісня. Виник цілий ряд імен, в майбутньому - знаменитих виконавців своїх пісень: О.Галич, В.Висоцький і, звичайно ж, Б.Окуджава. Саме він та його творчість - центральна тема нашого уроку.

2. Повідомлення учня –«біографа»

III. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя

- Ця війна болем відгукнулася в творчості Булата Шалвовича, бо він бачив її на власні очі. Отже, на ваш розсуд, один з найдраматичніших віршів поета –барда «До побачення, хлопчики…»

2. Виразне читання вірша вчителем.

3.Робота з текстом. Складання паспорта твору (див. презентацію до уроку).

4. Ідейно-художній аналіз вірша з одночасним коментуванням.

Звертання: «до побачення, хлопчики», «до побачення, дівчатка».

Вчитель.:Зверніть увагу на емоційно - забарвлену лексику. Чому «хлопчики», а не хлопці і, навіть, не юнаки?

(Щоб показати страшу антитезу - юнь і смерть. Війна забирає, в першу чергу, молодих, майже дітей).

Епітети:війна підла, платтячка біленькі

Риторичні запитання: «Чоботи…А куди ж від них дінешся?..»

(показати неминучість, невідворотність долі)

Емоційно-забарвлена лексика: платтячка, сестрички, дівчатка…

5. Виразне читання учнями твору

6. Бесіда за змістом

- Чому автор називає війну підлою?

- Які художні особливості використовує? (анафора, антитеза)

- Який наказ дає автор юнакам?(зачитати)

- Як ви розумієте вислів «будьте високими»? (незламними)

- Чому «дівчатка» і таке різке - «чоботи»? (дівчатка - це туфельки, ніжність,а їх чекають чоботи, тобто, кров і смерть)

Вчитель: Цей вірш звучить сьогодні особливо актуально, це видно з епіграфа нашого уроку. Давайте до нього повернемось.

7. Робота з епіграфом. Прийом «Коло ідей»

- Що спільного між епіграфом і віршем?

IV. Підбиття підсумків уроку.

  1. Слово вчителя

Минуле і сьогодення…Ще не встигли зарости шрами окопів і затягнутися рани в серцях,як нове лихоліття терзає нашу землю. Не останньою була Друга Світова війна. Скільки життів покладено, скільки скалічено душ: Придністров’я, Югославія, Абхазія, Донбас… Найближче «вчора» і сьогодні. Та, як зазначив Анрі Барбюс: «Війна буде повторюватися доти, поки питання про неї буде вирішуватися не тими, хто помирає на полі бою.» Людство повинно винести важливі уроки для себе. Війна – це зло, породжене байдужістю, моральною деградацією, спотворенням духовних ідеалів і підміна їх матеріальними фальшивками. Пам’ять про наших дідів і прадідів, які ціною власного життя здобули перемогу в 45 (2 вересня), повинна бути засторогою кожному з нас, духовним орієнтиром на шляху до збереження миру.

2. Перегляд ролика

V. Оцінювання

VI. Домашнє завдання (Дивитися презентацію до уроку)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Мовленнєва майстерність педагога Нової української школи. Вербальний і невербальний імідж»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.