+ Додати матерiал
і отримати
безкоштовне
свідоцтво
! В а ж л и в о
Предмети »

Довідка про стан роботи з розвитку навичок соціально-економічної поведінки та споживчої культури дошкільників.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Вертикальный свиток 1

Довідка

про стан роботи з розвитку навичок соціально-економічної поведінки та споживчої культури дошкільників

(до педради 24 квітня 2017 року)

Протягом весни 2016-2017 навчального року дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 39 «Світанок» поглиблено працював над задачею «Розвиток навичок соціально-економічної поведінки та споживчої культури дошкільників».

Поняття «економіка» й «дитина» лише на перший погляд здаються надто далекими одне від одного. Якщо ж сприймати економіку як сферу «розумного» домашнього господарства, мистецтво його ведення, можна в доступній формі донести дітям елементарні базові знання з цієї галузі, роз’яснити зміст економічних взаємозв’язків. Щоб полегшити процес соціалізації вихованців дошкільного навчального закладу, розширити їхні знання про життя сучасного суспільства варто розпочинати з родинної економіки, адже на її прикладі можна ознайомити вихованців практично з усіма економічними категоріями : товар. Продукт, послуга, доходи й витрати та їх складові, гроші, банки. Інфляція, податки . ціни, тощо. До того ж можна показати роль дитини в економічних процесах сім’ї. При цьому вкрай важливо, щоб дошкільник усвідомив себе не лише членом сім’ї, а й членом суспільства,громадянином своєї держави, щоб він зрозумів залежність між економічною поведінкою та її результатами.

Для підвищення фахового рівня з даного питання була проведена відповідна методична робота на допомогу вихователям:

  • Консультація «Щоб навчати, треба знати» (методичні рекомендації з формування основ споживчої культури) вихователем Міщук В.С.;

  • Консультація «Пошуково – ігрова діяльність – один із засобів економічного виховання» вихователем Довбій Т.Ю.;

  • Посиденьки педагогів «Виховання дбайливого ставлення до іграшок» вихователем Стеценко О.А.;

  • Педагогічна читальня для вихователів. Аналіз статей журналів «Дошкільне виховання», «Палітра педагога», «Джміль» за 2012-2016 рік з питання розвитку навичок соціально-економічної поведінки та споживчої культури дошкільників.

Опрацьовано і проаналізовано багато статей з журналів: «Дошкільне виховання», «Методична скарбничка вихователя», «Вихователь-методист дошкільного закладу», «Джміль», «Палітра педагога», «БВДС», «Дитячий садок», «Бібліотечка вихователя» тощо., з питання розвитку навичок соціально-економічної поведінки та споживчої культури дошкільників.

Системою економічного виховання згідно БКДО охоплюються діти середнього та старшого дошкільного віку, були залучені такою і діти молодшого дошкільного віку, використовуючи при цьому різні форми його організації: заняття, екскурсії, сюжетно-рольові ігри, ігрові імпровізації, ділові ігри, тренінги, гурткова робота, презентації індивідуальних проектів, драматизація казок, продуктивна діяльність, різні види праці. Ця робота проводиться системно й передбачає поступовий перехід від найпростіших до більш складних понять.

Протягом весни педагоги ставили перед собою різноманітні завдання економічного вихованн дітей дошкільного віку, вводили дітей у світ елементарних уявлень про економічні процеси та об’єкти через ознайомлення:

  • із сімейною економікою;

  • з продуктами праці та їх виробниками;

  • зі світом речей, людей, природи, що оточує малюка.

Давали уявлення:

  • про різні потреби людини;

  • про обмеженість можливостей та задоволення потреб;

  • про ресурси : як і для чого вони використовуються, які ресурси потрібні людині;

  • про виробників та продукт праці; про те, як продукт праці перетворюється на товар;

  • про обмін товарами та послугами, про гроші та їх значення;

  • про те, що зарплата –це плата за якість і кількість праці, а пенсія - плата за колишню працю;

  • про те, що витрати сім’ї не повинні бути марними, і дитина, якщо буде ощадливою, зможе зменшити їх;

Допомагали дітям усвідомити власну значущість для сім’ї й суспільства, відчути відповідальність за свої вчинки, які можуть позитивно або негативно вплинути на економічне становище сім’ї та її самої;

Формували економічні знання системно, базуючись на предметно-чуттєвому досвіді та пов’язуючи їх з уже сформованими уявленнями. Вчили дітей розв’язувати проблемні економічні ситуації, використовуючи доступні засоби, обґрунтовувати свої рішення;

Виховували інтерес до економічних знань безпосередньо через усі види дитячої діяльності.

Ознайомлення дітей з певними економічними поняттями та категоріями відбувається на заняттях із різних розділів програми. Для того, щоб систематизувати й розширити знання дошкільників, раз на тиждень можна проводити спеціальне заняття з економіки, яке може бути побудоване вихователем у будь-якій формі. Дуже цікаво проходять заняття-подорожі, заняття–екскурсії, заняття-бесіди, економічні вікторини тощо. Важливим елементом таких занять є ігрова імпровізація, адже саме гра забезпечує органічне практичне входження дитини в економічні відносини.

Засвоїти складні економічні поняття дітям допомагають казкові персонажі. Вони – часті гості на заняттях. Та й самі казки просто незамінні у вихованні таких якостей особистості, як працелюбність, бережливість, практичність. З досвідом прийшло порозуміння того, що майже в кожній казці можна знайти «економічний» підтекст.

Під час вивчення нових та закріплення пройдених тем активно використовуються елементи теорії розв’язання винахідницьких задач. Казкові сюжети можна перебудовувати так, щоб вони розгорталися перед дітьми у вигляді проблемних «економічних» ситуацій, розв’язання яких розвиває логіку, нестандартність, самостійність мислення, комунікативно-розпізнавальні навички, здатність орієнтуватися у складних життєвих ситуаціях.

Основний принцип реалізації завдань економічного виховання – діяльнісний підхід до нього. Залежно від змісту знань обираємо провідний вид діяльності. Наприклад, засвоєння знань зі сфери фінансів (гроші, ціна, вартість, обмін, продаж тощо) ефективніше відбувається під час проведення різних ігор – дидактичних, настільно-друкованих, рольових тощо.

Знання про те, чому слід берегти, економити результат праці людей, діти найуспішніше засвоюють у процесі продуктивної діяльності (трудової, образотворчої). Працюючи з різними матеріалами, дошкільнята вчаться бути ощадливими. Роз’яснюємо їм, що суть раціональності (розумності) – в умінні планувати процес діяльності , застосовувати найбільш оптимальні рішення (за прислів’ям «Сім раз відміряй - один відріж»).

Розглядаючи методи й засоби економічного виховання, не можна забувати й про спеціальну роботу з формування в дітей корисних навичок і звичок. Чимало з них пов’язані з вихованням культури поведінки в побуті й загальною вихованістю: вимкнути світло, коли виходиш з приміщення; закрити кран після того, як помив руки тощо.

Для систематичного й планомірного введення дітей у світ економічних уявлень в групах створине відповідне розвивальне предметно-ігрове середовище.

Економічна ігротека:

  • дидактичні ігри з теми «Професії людей», спрямовані на засвоєння дітьми економічної термінології;

  • настільно-друковані ігри : «Кому що потрібно», «Граємо в професії»,»Доміно», «Моя перша покупка», «Суперспоживач».

  • сюжетно-рольові ігри «Спорудження будинку», «Лікарня», «Аптека», «Перукарня», «Міні-маркет «Усміхайлик»;

  • проблемні ігрові ситуації «Економіка в казках»: «Півник і бобове зернятко», «Теремок», «Муха-цокотуха», «Троє поросят» (елементи костюмів, декорацій)

Пізнавальна зона:

  • грошове дерево;

  • карти-схеми з тем «Ланцюжок виробників», «Потреби людини», «Прибуток-витрати» (середня група). «Моя сім’я», «Світ грошей», «Місто в якому я живу», «Світ товарів», «Моя країна» ( старша група)

  • «Театр Гнома економа»;

  • карта України з умовними позначками економічних і природних ресурсів;

  • посібник «Економічна азбука» для розвитку мовленнєвої компетентності дітей;

  • таблиця «Знайди економіку в казці»;

  • посібники занять та індивідуальні роботи з тем: «Моя сім’я», «Світ грошей», «Місто в якому я живу», «Світ товарів», «Моя країна»; фото-проекти за результатами роботи в групі «Маленькі економісти.

Тематична бібліотека :

  • «Уроки Гнома Економа»;

  • «Економіка дошкільникам»;

  • Добірка малих форм усної народної творчості для занять з економіки.

Орієнтовний зміст економічних знань відображено в темах: «Світ грошей», «Світ товарів», «Місто в якому я живу», «Моя країна». Опановуючи їх діти ознайомлюються зі світом речей, людей, природи. Вони дізнаються про те, що таке професія, праця, товар, гроші. Старші дошкільники вже вчаться оперувати грошима і співвідносити прибуток з ціною на товар «Бюджет сім’ї. Прибутки та витрати». При ознайомленні з нею до роботи активно треба залучати батьків. Разом з дітьми вони можуть виготовляти макети сімейного бюджету, де відображають членів сім’ї та результати їх праці, карти-схеми прибутків і витрат, а також картки, які символізують основні та додаткові доходи . Презентуючи бюджет сім’ї , діти вчаться активно оперувати поняттями «бюджет», «доходи», «потреби», «витрати», «товар» тощо.

Під час вивчення та закріплення знань з теми «Світ грошей» вихователі разом із дітьми розгортали сюжетно-рольові ігри «Міні-маркет», «Магазин», «Аптка», «Базар» тощо. Діти наприклад, відвідуючи магазин і здійснювали покупки, використовуючи «місцеву валюту». Ці ігри допомагають засвоїти такі поняття, як ціна, реклама, гроші, гурт, роздріб, тощо.

Найбільше подобається дітям «практика», коли після екскурсій до магазину та на базар, вже ознайомившись з процесом купівлі-продажу, вони з дозволу батьків самі здійснюють свої перші покупки.

Для створення системи економічного виховання дошкільників необхідна обов’язкова умова її успіху – тісна співпраця з батьками. Для цього використовуються різноманітні ефективні форми роботи: обговорення на батьківських зборах, педагогічні бесіди, спільні проекти з дітьми, участь у святах та розвагах тощо. У куточках для батьків розміщені поради щодо економічного виховання дошкільників, економічний словник, створені постійно оновлювальні рубрики «Це цікаво», та «Сімейна економіка». Економічна грамотність батьків сприяє залученню дітей до світу економічних відносин, формуванню в них правильних економічних уявлень.

Наше завдання - не лише дати дитині певний обсяг економічних знань, але й , що навіть важливіше, навчити її правильно користуватися ними. Спільні зусилля педагогів та батьків мають бути спрямовані на те, щоб через економічне виховання розвивати творчий потенціал кожної дитини, адаптувати її до життя в сучасному світі.

Протягом весни розроблені й підібрані поради для батьків, щодо розвитку навичок соціально-економічної поведінки та споживчої культури дошкільників:

  • Батьківський всеобуч «Рекомендації для батьків дітей, які йдуть до школи»;

  • Пам’ятка для батьків «Як підготувати дитину до свята, щоб від свята отримати радість», «Як дитина пізнає світ?», «Яка провідна рука – права чи ліва?»;

  • Випуск санбюлетеню «Рекомендації щодо організації харчування дитини»;

  • Консультація «Як провести прогулянку вихідного дня?»;

  • Відкриті заняття для батьків;

  • Батьківські збори «Круглий стіл» , «Виховання любовю»;

  • Обговорення психолого - педагогічних ситуацій;

  • Батьківська вітальня «Десять правил психологічного комфорту дитини»;

  • Інформація «Музика – це «вітаміни» для дітей», «Поради батькам від Марії Монтесорі»;

  • Групові збори (зустріч батьків старших груп з вчителем).

На високому рівні проведені музичні свята музичним керівником Тараніч Т.М. –

  • Свято «Я люблю матусю свою» (мол., сер. гр.);

  • Свято «Весна у серденьку бринить» (ст..дошк..гр.);

  • Розвага «Великдень, веснянеє свято – радіють і діти, і мама, і тато!» (ст. гр.);

  • Музична розвага «Наш шумовий оркестр»;

  • Музична розвага «Мелодії рідного краю».

Варто відмітити позитивний творчий підхід у своїй роботі інструктора з фізичного виховання Шевченко О.П., яка постійно займається самоосвітою та вдосконаленням професійних умінь і навичок. Фізкультурні заняття покликані берегти та зміцнювати малят, а це виховує бережливе ставлення до здоров’я, використання сюжетно-ігрової форми сприяє створенню позитивно емоційного настрою та забезпеченню рухової активності дошкільників. Шевченко О.П. цікаво та змістовно проводить фізкультурні розваги та свята на теми: «Безпечна поведінка – спорту надійна підтримка», «Районна олімпіада Перші кроки», «Мама, тато і я дружна сім'я» та інші. Проводячи різні форми роботи з фізичного виховання Олена Петрівна здійснює індивідуальний підхід до кожної дитини, враховує фізичні можливості дітей та емоційний стан.

Плідно пройшла виставка дитячих робіт «Ой весна, весна днем красна!» та «Великодні дива» в яких діти відобразили своє бачення світу в яскравих кольорах та цікавих образах.

Методичний кабінет і групи поповнились матеріалами з економічного виховання та споживчої культури дошкільників.

Протягом весни вихователі дошкільних груп яскраву атрибутику під час ігрової діяльності в достатній кількості; поповнили новими атрибутами сюжетно-рольові ігри «Магазин», «Сім’я», «Кухня», «Лікарня», «Поліклініка», «Перукарня», «Шофери», «Аптека», «Дитячий садочок» тощо.

Аналіз планів роботи вихователів показав, що робота по розвитку навичок соціально-економічної поведінки та споживчої культури дошкільників планується на хорошому рівні. В своїй роботі педагоги враховують рекомендації та методичний матеріал, який отримали від консультацій, самостійного опрацювання статей з різних журналів: «Дошкільне виховання», «Методична скарбничка вихователя», «Вихователь-методист дошкільного закладу», «Палітра педагога», «Джміль», «Бібліотечка вихователя дитячого садка», «Дитячий садок», «Бібліотечка вихователя» тощо.

Були виявлені такі недоліки:

  • Вихователі використовують не всі можливі методи організації процесу формування економічної досвідченості дітей через недостатню власну обізнаність;

  • Недостатня робота проводиться з батьками щодо економічного виховання та споживчої культури дошкільників;

  • Недостатньо використовується демонстраційний та роздатковий матеріал для поглиблення знань дітей з економічного виховання та споживчої культури;

  • У малюків всіх вікових груп не дуже сформовані уміння міркувати, мало використовуються проблемно-пошукові питання для поглиблення знань економічного змісту;

  • Діти не досить широко використовують знання в повсякденному житті;

  • Сюжетно-рольова гра не усіх групах розгортається на достатньому рівні згідно вікової групи;

  • В групах «Капітошка», «Віночок», «Колобок», «Барвінок» слід поповнити та обновити атрибутику до сюжетно-рольових ігор;

  • Не достатньо плануються сюжетно-рольові ігри в молодшій групі «Капітошка», старшій групі «Барвінок».

З метою покращення роботи з дітьми з боку вихователів пропоную:

  1. Продовжувати давати дітям елементарні економічні поняття за допомогою ігор, економічних завдань, ситуацій, змісту казок, ввести дітей в складний світ предметів, речей, людських взаємовідносин, доступних пояснень взаємозв’язку між економічними та етичними категоріями: труд, товар, гроші, вартість, ціна з однієї сторони, і моральними – бережливість, чесність, економічність, гідність, щедрість, ощадливість – з другої.

(Постійно).

  1. Формувати у дошкільників нави­чки економічно доцільної поведінки і, як наслідок, формування первинного економічного досвіду.

(Постійно).

  1. Виховувати бережливе, відповідальне і свідоме ставлення до довкілля, пошану до людей, які працюють і заробляють гроші.

(Постійно).

  1. Заохочувати до проявів творчості, пошуку найраціональніших способів розв'язання простих економічних ситуацій.

(Постійно).

  1. Моделювати реальні життєві ситуації еко­номічної спрямованості, розв'язання творчих завдань.

(Постійно).

  1. Знайомити дітей з поняттями: бережливість, економність, формувати знання, що бережливість — не тільки вміння зберігати і берегти, а й моральна якість культури людини, що формує її як особистість, майбутнього громадянина.

(Постійно).

  1. Формувати у дітей вміння правильно відноситись до реклами, розбиратися в ній, вести себе адекватно в реальних ситуаціях, розвивати розумні потреби; формувати у дитини економічну культуру.

(Постійно).

  1. Вихователям усіх груп виготовити дидактичні ігри та посібники економічного спрямування. (до 01.09.2017р.).

  1. Поширювати серед батьків інформацію про важливість економічного виховання та споживчої культури дошкільників.

(Постійно).

Вихователь-методист Н.В.Бондаренко

Опис документу:
Тематична перевірка – це вивчення окремих питань навчання та виховання дітей із подальшим обговоренням висновків і пропозицій з вихователями цих груп на педагогічній та виробничій нарадах, це найпоширеніша форма контролю, завдяки якій можна простежити за системою та результатами роботи вихователів з того чи іншого розділу програми, глибше розібратися в змісті, методах і прийомах подання дітям матеріалу, в організації його повторення, закріплення та формування в дітей практичних умінь і навичок.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись