Досвід: «Підвищення якості обслуговання читачів через впровадження в діяльність шкільної бібліотеки сучасних освітніх технологій».

Опис документу:
Використання сучасних інформаційно – комунікаційних, ігрових та інтерактивних технологій в роботі шкільної бібліотеки. В умовах інформаційного суспільства з’явилося безліч можливостей інформування читачів про бібліотечні події засобами інтернет-технологій, які дають змогу швидко і постійно отримувати та передавати необхідну інформацію. Цілком природно назвати бібліотечну діяльність в медіа-просторі журналістською роботою.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дернова Ірина Віталіївна

Мангуська загальноосвітня школа №1

Мангуш, Першотравневий район

Донецька область

Досвід: «Підвищення якості обслуговання читачів через впровадження в діяльність шкільної бібліотеки сучасних освітніх технологій».

Сучасна бібліотека у межах реформ Нової Української школи та впровадження інноваційних технологій змушена реформувати свою діяльність.

З одного боку, бібліотека сприяє формуванню духовних та моральних цінностей учнів, має зберегти за собою цю функцію, з іншого – в інформаційному суспільстві, що швидко змінюється, в конкуренції з інтернетом, бібліотеці необхідно розширювати свої функції. Бібліотека ХХI сторіччя – це не тільки заклад культури, а й майданчик інформаційного та культурного простору Одним з напрямків роботи сучасного бібліотекаря є формування на базі бібліотеки культурного простору для інтелектуального та творчого розвитку учнів.

У Законі України «Про освіту» (2017, № 38-39, ст380) визначається

«Метою освіти є всебічний розвиток людинияк особистості та найвищої цінності

суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян. Які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного.творчого, культурного потенціалу українського народу.підвищення освітнього рівня громодян задля забеспечення сталого розвитку України та її європейського вибору». Шкільна бібліотека приймає в цьому процесі найактивнішу участь.

Мета роботи – спроба розкрити необхідність використання сучасних технологій в роботі бібліотеки з метою надання якісних послуг користувачам інформації, створення освітнього простору з розповсюдження інформації.

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: підвищення якості навчання учнів. формування у школярів прийомів і способів самоосвіти, самостійного здобуття знань, вміння пошуку інформації та використання її.

Сучасна шкільна бібліотнка – це місце, де учень, вчитель та бібліотекар зустрічаються щодня для суспільної роботи, де на практиці виховується потреба в знаннях, даються навички в пошуку потрібної інформації, закладаються основи самоосвітньої діяльності.

Зростання значення знань за сучасних умов визначає необхідність подальшого вдосконалення формування сучасного користувача інформацією, пошуку шляхів підвищення свідомости та активності читання, підвищення якості читання та рівня читацької компетентності учнів.саме тому проблема, над якою працюю , звучить так: « Впровадження інформаційно – комунікацйних технологій в практику роботи бібліотеки як засіб творчої особистості читача». Працюючи над цією проблемою.вирішую цілу низку різнорівневих завдань,розвиваючи пізнавальні навички учнів, формую вміння самостійно орієнтуватись в інформаційному просторі.Впровадження сучасних інформаційних технологій, обладнання бібліотеки компꞌютерною технікою,підключення до мережі Інтернет сприяло створенню на базі шкільної бібліотеки сучасного інформаційно – дозвілевого центру, у якому з використанням інноваційних технологій формується сучасний компетентний читач,здатний до самоосвіти, самореалізації.творчості.

Формування позитивного іміджу шкільної бібліотекаря є актуальним як ніколи.Зростає конкуренція за інформаційне поле.тому так важливо створити в бібліотеці атмосферу комфорту. Діти з задоволенням прийдуть до бібілотеки,у якій іх зустрічають привітно, з усмішкою. Бо для багатьох з них бібліотека – це не просто місце, де можна отримати інформацію або взяти необхідну книгу, це місце для спілкування. Дуже багато в цій сітуації залежить від особистості бібліотекаря. Якщо він зуміє підтримати атмосферу цікавості, спілкування, він отримує зацікавлених читачів, які з задоволенням будуть поспішати до бібліотеки.

Сучасний читач – це не просто читач, він озброений інформаційно – комунікаційним апаратом і потребує не стільки отримати інформацію, стільки мати змогу відбирати ії з інформаційного потоку.

Завдання,яке стоїть перед сучасним бібліотекарем - це збір, накопичення традиційних бібліотечних ресурсів і освоення новітніх інформаційних ресурсів. Використання сучасних інформаційно – комунікаційних, ігрових та інтерактивних технологій, методу проекту дало змогу зробити бібліотеку сучасним інформаційним центром.

В 2015- 2017 році проведена робота проекту «Проблеми сімейного читання», учасниками якої стали учні 1-11 класів, педагоги та батьки. У рамках роботи проекту проведено захист читацької діяльності учнів, анкетування учнів та батьків. Учням було запропоновано відповісти на питання, які потребують висловлювання власної думки. В тих випадках, коли це було потрібно, учням пропонували варіанти відповідей.

Питання читання обговорювалось на класних годинах та батьківських зборах. Презентація «Що і як читають наші діти» https://drive.google.com/open?id=0B118e1MXTS68NXFDSFVES2VjdlE)

Підсумками роботи стали розроблені рекомендації по організації читання та виховання творчого читача.

https://drive.google.com/open?id=1_XF-G5lg_p82hPxRUauLGHMHcSvTYzFW

https://drive.google.com/open?id=1JLqYC0VN-kajBNJoPpHKgLO2tSTNOhxL

Книги, на жаль, стали відігравати набагато меншу роль у житті дітей. Причин тому безліч: телебачення, Інтернет, мультимедійний простір. Для підвищення ролі бібліотеки та книги в житті дитини в шкільній  бібліотеці був проведений флеш-моб "Читати - це модно, книга - це круто". Головна мета акції - привернути увагу дітей до книги, читання, показати ті можливості, які на сьогоднішній день має сучасна бібліотека, що цікавого може запропонувати вимогливому користувачеві.   В ході акції всі бажаючі мали змогу  відкрити для себе безліч цікавих письменників-класиків -  А. Ліндгрен,  Р. Кіплінга, Е. Блайтон, В. Нестайко, В. Сухомлинського та сучасних авторів Сашка Дерманського, Юхима Чеповецького, Марини Рибалко  та багато інших, поспілкуватися з однолітками, весело та з користю провести час. Змістовно, цікаво та весело пройшов флеш-моб під гаслом "Читати - це модно, книга - це круто!"

У своїй діяльності протягом навчального року та в канікулярний час у роботі з учнями 1-4 класів використовуються ігрові та інтерактивні технології: вікторини,конкурси, рольові ігри, вернісажі, казкові турніри,презентації, віртуальні виставки.

Традиційно на початку навчального року в бібліотеці проходять екскурсії для учнів початкових класів.Малюкам розповідаю про бібліотеку та правила користування нею, про нові надходження. Діти з задоволенням грають вігри,відгадують загадки та малюють. Читачі знайомляться з дитячими книжками.

Навчити дітей насолоджуватися читанням, зробити його привабливим і улюбленим заняттям – ось основне завдання бібліотеки. І допомогти в цьому можуть нетрадиційні форми роботи, що сприяли б неформальному спілкуванню читачів, цікавому проведенню дозвілля. Справити враження на сучасного читача, зробити бібліотеку яскравою, показати нестандартний зміст і форму, внести ауру новизни – завдання сучасного бібліотекаря.

Зміни, які відбуваються навкруги, потребують нових рекламних рішень, нових підходів, нового стилю та діалогу. Створені презентації до ювілеїв: Грицька Бойко https://drive.google.com/open?id=1g_SN7H5JdThY2zy75ER9hMycExshEsyh

Всеволода Нестайко https://drive.google.com/open?id=1tXcDjA_yGCwFRmVtVon34HEtR2-VKkgn

Презентації про нові надходження у бібліотеку «До уваги користувачів- нові ндходження»,

https://drive.google.com/open?id=1z2ZXDvdOdeV_56_pGlOQHtHoY25L-xpU

новинки сучасної української літератури

https://drive.google.com/open?id=1F6t_HFszCz-avXalFef4xZ7LSWFUpi7G

Оновлюються і модифікуються традиційні форми бібліотечної роботи, здійснюється пошук інноваційних форм.

Працюючи щодня з дітьми, треба правильно організувати дитяче читання, направити його так, щоб спілкування з книгою стало для дитини приємним та улюбленим заняттям. Дослідження читацьких інтересів та читацької активності дітей різних вікових категорій дають змогу визначити основні тенденції щодо дитячого читання й розробити шляхи позитивних змін. Спостереження показують, що в сучасному світі читання стає меньш

популярним. Ми намагаємось активно залучати дитину до книги, читання, бібліотеки , розвити її читацький інтересу в молодшому шкільному віці,

підтримати читацькі уподобання у середньому, і, що особливо важливо, стимулювати читання в підлітковому віці, коли інтерес до нього помітно спадає.

Рекламна акція для учнів початкових класів та їх батьків - Бібліодесант «Разом з книгою відкриваємо світ». Щоб привернути увагу маленьких читачів і їх батьків до книги, читання і бібліотеки, напередодні Всеукраїнського дня бібліотек бібліотекар роздає школярам початкових класів і їх батькам буклети про користь читання, листівки-запрошення до бібліотеки.

Творчо, цікаво, весело організуємо для своїх користувачів читальний зал під відкритим небом під час роботи літнього оздоровчого табору. Так, для учнів 1-5 класів під час роботи літнього оздоровчого табору була створена рекреаційна зона «Літературний дворик». Рекреаційна зона визначаеться як природна чи спеціально організована теріторія. що використовується для проведення годин дозвілля (біля спортивного майданчику, в пришкільному парку). Пересувна книжкова виставка певної тематики або універсальна за змістом, вікторина або квест зроблять дитячий досуг цікавим. В перервах між рухливими іграми діти з задоволенням слухають розповідь про сучасних дитячих авторів, знайомляться з їх творами, цікаву інформацію про оточуючий нас світ, події.

Традиційним є відзначення Всеукраїнського Тижня дитячого читання, в рамках якого організовуються: книжково-ілюстративні виставки, посвяти в читачі, літературні конкурси, інформаційні години, літературні калейдоскопи тощо. В рамках Тиждня проводиться шкільний конкурс « Найкращій читач року».

Під час проведення Тиждня дитячої книги проводимо акцію «Прочитав книгу –подаруй бібліотеці». Проведення акції допомогає поповнювати фонд шкільної бібліотеки художньою, в своїй більшості, дитячою, літературой.

На початку квітня діти і дорослі святкують день народження дитячої книги. З моменту появи на світ людина починає вчитися ходити, говорити, пізнавати навколишній світ. Сонячний промінь і метелик, який сів на квітку, кумедна картинка і добра пісня, весела гра і улюблена книга – перші вчителі дитини.

Книга! Вона поруч від самого народження. Перші казки, оповідання та вірші читають нам мама і тато, братик і сестричка. Книга розповідає про казкових богатирів, про шкільне життя, про далекі екзотичні країни. З книгою кожен із нас може мандрувати в минуле і в майбутнє. Про все на світі розповідає книга.

Одним із найулюбленіших казкарів усіх часів і народів визнаний Г. К. Андерсен - автор всесвітньо відомих казок для дітей і дорослих. Його твори, перекладені більш ніж 150 мовами, стали сценаріями численних екранізацій, мультфільмів, театральних постановок. Тому в день народження Г.К.Андерсена, 2 квітня, у всьому світі відзначаємо Міжнародний день дитячої книги.З нагоди свята в шкільній бібліотеці для дітей проведено захоплюючу гру - квест " Таємниці Книжкової країни" .

https://drive.google.com/open?id=1YwdFa0NbgRHgvvX72-fmXg0byT-XL_m-

Учні 5-11 класів беруть участь у турнірах,бібліотечних квестах,віртуальних подорожах.Учні 5 – 6 класів змагались в проходженні станцій в квесті « Мово рідна,українська мова!»(2018-2019 н.р)

Оновлюються і модифікуються традиційні форми бібліотечної роботи, здійснюється пошук інноваційних форм.

Для того, щоб успішно конкурувати з іншими центрами дозвілля, бібліотека сьогодні змінює своє обличчя, імідж. Велике значення надається оформленню бібліотеки. Привертають увагу читачів оформлені інноваційні форми книжково-ілюстративних виставок:

« Українці,які змінили світ»(С.Корольов,Ю.Кондратюк, Л.Романків та інші)

« Допитливій малечі про цікаві речи»;

« 90 днів навколо літа» ( книги, прочитані за літо);

« А ви знаєте, скільки років вашій улюбленій книжці»( книги-ювіляри); виставка – реквієм « Віками Вкраїну сини захищали. Героїка Крут»,

« Голодомор 1932-1933 років-страшна трагедія українського народу»

виставка – подорож « Стежками рідного краю» ;

« Приазов′є – мій рідний край»,

виставка – спогад « Мій край – земля квітучої краси»,

виставка однієї книги « 285 років « Мандрам Гуллівера » Д. Свіфта;

«185 років «Вечорам на хуторі біля Диканьки» Миколи Гоголя»;

виставка одного автора « Мій улюблений Тарас Шевченко»

виставка - вікторина « Україна: від Аскольда до сьогодення»;

за мотивами цієї виставки створена віртуальна книжкова виставка «Від сивої давнини до сьогодення» https://drive.google.com/open?id=0B118e1MXTS68NzdyaGU1VVRLWDA

виставка – хобі « Світ природи – світ казковий» (природа в поезії, прозі, живопису, музиці, саморобки з природніх матеріалів, виготовлені читачами) .

«Канікули з книгою» під такою назвою проходять зустрічі учнів 1-5 класів в бібліотеці. Це різноманітні конкурси, вікторини, ігри. Діти проходять відпочити, почитати, помалювати. Стали традиційними « Вересневі зустрічі в бібліотеці»,

де діти розповідають про книги, прочитані за літо. Дозвілля – це не тільки читання. Різноманітні виставки про поробки з природніх матеріалів, заняття фізичною культурою та спортом, орігамі,рибалку, кімнатні квіти та кулінарію дозволяют читачеві вибрати, чим він буде займатися у вільний час.

 Кожна людина має дар Божий.І чим швидше вона розкриє в  собі цей дар та відчує потребу в його вираженні, тим раніше вона зможе наповнити своє життя улюбленою справою, розвинути свої майстерність і талант, прикрасити світ своєю творчісттю і неповторністю. Влада Гапєєва з дитинства захоплюється вишиванням та малюванням.У неї безліч  саморобок.  Свої роботи Влада вже виставляла   на виставках в Маріуполі,Мангуші,

Проводяться літературні ігри, вікторини, мандрівки літературною країною. Така форма роботи дозволяє прорекламувати бібліотеку, бібліотечні ресурси .

Для учнів 5-11 класів проводяться інформаційні години:

цікаві факти з життя Т.Шевченко

https://drive.google.com/open?id=0B118e1MXTS68N1JvRTZqeTVuRzQ

Знайома незнайомка Леся Українка

https://drive.google.com/open?id=17U-QOuD6JKTlI3rz2wQMXF5Mm0mWtmkK

Трагічні сторінки історії: Крути

https://drive.google.com/open?id=119qjsvD7IYmE3_ALFnQNN0K771Z8pW_x

До ювілейних дат Л.Глібова та І.Котляревського створені буктрейлери

https://drive.google.com/open?id=1Ob2aa6zozqL9a8VNzkUiyW2JGklYRG1M

https://drive.google.com/open?id=1zR-U6t72So9W2nFa3U4qTd2m3kzd7-fu

Для формування інформаційної культури читачів використовуються різноманітні форми роботи: бібліотечні уроки, бібліографічні ігри. Графік бібліотечних уроків складаємо разом з районною дитячою бібліотекою.(періодика для дітей різних вікових категорій, система каталогів в бібліотеці) Теми різноманітні: «Знайомство з бібліотекою», «Як читати та берегти книжку», «Про книгу та бібліотеку»

Представляючи свої напрацювання з краєзнавства, зупинюсь на квесті «Мангуш бібліотечний». Квест (від англ. quest – пошук) – синонім активного відпочинку, різновид активних інтелектуально -логічних ігор, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями;) - цікава гра-подорож з завданнями, запитаннями для декількох команд. Бібліотечний квест був проведений з учнями 9 класу. Організована гра-подорож є прикладом популяризації бібліотек серед учнів школи. Вона показала, що бібліотека - це широкий майданчик для гри та прояву свого інтелекту, а бібліотекар – креативний організатор і порадник. Завдяки подібним заходам створюється імідж бібліотеки як сучасного, цікавого, корисного закладу культури, а учні отримали досвід дослідницької діяльності.

https://drive.google.com/open?id=0B118e1MXTS68NzdmQi1FNm5jdUU

Сьогодні жодна бібліотека не може динамічно розвиватися, вирішувати нагальні проблеми та якісно обслуговувати своїх користувачів без соціального

партнерства. Вже протягом тривалого часу ми співпрацюємо з масовими бібліотеками, громадськими організаціями, кіно-фотоклубом ім. М. Й. Груби.

В умовах інформаційного суспільства з’явилося безліч можливостей інформування читачів про бібліотечні події засобами інтернет-технологій, які дають змогу швидко і постійно отримувати та передавати необхідну інформацію. Цілком природно назвати бібліотечну діяльність в медіа-просторі журналістською роботою. Адже маючи сайт бібліотеки , бібліотекар має змогу публікувати там фахові повідомлення.Власний інформаційний ресурс – сайт «Бібліознайка»

https://editor.wix.com/html/editor/web/renderer/edit/8e3e32d9-5a92-465c-ab15-d305ee09a4a0?editorSessionId=828F3B54-CC57-4B31-A08E-38D20217183D&metaSiteId=dc9017f7-6832-49f2-aad1-faa8d48b1ad0

Web-сторінка бібліотеки  http:// man-school1.at.ua/ stranica bibliotekarja/0

1.51. Web-сайт бібліотекаря 

Являюся керівником методичного об еднання шкільних бібліотекарів Мангуського района, ділюся своїм досвідом з колегами.

Презентації з обміну досвідом

https://drive.google.com/open?id=1i8IHuGbRYWefEIin4S-aQi_X8LV0yWrt

https://drive.google.com/open?id=1QUSQi7TJzJUpGuR3MuE6Om21Pji79hYn

https://drive.google.com/open?id=1qubCC6LVsjghgzzV_5xK_I2sPRCJwEAQ

https://drive.google.com/open?id=1F8WKXbkS8HGEh7bwfp7oeVtGRpA17u1o

https://drive.google.com/open?id=0B118e1MXTS68bVMwOE9hTUtIdXM

https://drive.google.com/open?id=1wS0JaUl0mKegViXigBWjX1oYf5frQvyw

Маю особисті публікації : Квест «Про Україну і українців» 9-10 кл

http://naurok.com.ua/publ/105849

квест « Подорож Казковою країною»

http://naurok.com.ua/publ/107859

вікторина «Літературний батлл»

http://naurok.com.ua/publ/108167

Брала участь у семінарі «Крок за кроком шкільної бібліотеки до НУШ» грудень 2019. III серпневий Конгрес освітян Донеччини – 2017

« Освіта Донеччини»:націщнальний та европейський вектори розвитку».

Вся моя професійна діяльність направлена на підвищення якості обслуговування користувачів через впровадження у діяльність шкільної бібліотеки сучасних освітніх технологій з метою формування інформаційно компетентного сучасного користувача інформації , здатного до участі у житті держави та суспільства

СПИСОК ЛИТЕРАТУРИ:

  1. Про освіту [Електронний ресурс] : Закон України № 1060-12, чинний, поточна редакція – Редакція від 19.02.2016, підстава 940-19 // Портал Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.

  2. Про інформацію [Електронний ресурс] : Закон України № 2657-12, чинний, поточна редакція – Редакція від 25.06.2016, підстава 1405-19 // Портал Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2657-124.

  3. Антипова В. Освітня функція шкільного бібліотечного медіацентру [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://poipkro.pskovedu.ru/cnpi/bibliotekaru/kursy.htm.

  4. Наш методпортфель: Форми бібліотечних заходів [Електронний ресурс] // Бібліотека ім. Горького. - Режим доступу: http://www.gorlib.ru/

  5. . Граємо - квест в бібліотеці: Методична консультація: [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http://bibliom.ru/wp-content/uploads/Играем-квест-в-библиотеке: Методична-консультація.doc.

  6. Інновації [Електронний ресурс]. - Режим доступу: http: //страна-чіталія.рф/? F_n = 46

  7. Логінов Б. Пріоритет - комп'ютерні мережі [інформаційні технології] / Б. Логінов // Бібліотека. - 2011. - № 4. - С. 14 - 15.

  8. Шишкін Ю. В. Технології Web 2.0 як інструмент формування сучасного іміджу бібліотеки [Текст] / Ю.В. Шишкін // Бібліотекознавство. - 2010. - №3. - С. 45-50.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ХІМІЇ залишилося:
0
4
міс.
1
7
дн.
2
1
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!