і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Щотижня отримуйте приємні подарунки.
Взяти участь

Дивовижний світ Амфібій і Рептилій

Передплата на журнал
Бібліотека
матеріалів

Тема заходу: Дивовижний світ Амфібій і Рептилій

Мета заходу:

навчальна: забезпечити повторення учнями знань про будову і основні процеси життєдіяльності Рептилій і Амфібій. Повторити різноманіття і основні систематичні групи земноводних і плазунів, продовжити формувати в учнів знання про різноманіття тваринного світу.

розвиваюча: розвивати в учнів уміння порівнювати будову і процеси життєдіяльності двох класів тваринного світу Рептилій і Амфібій,

виховна: показати значення Амфібій і Рептилій в природі і житті людини, значення охорони тваринного світу.

Об’єкт роботи: 8-Б клас

Обладнання: комп’ютер, диски із записами голосів земноводних, фільми про тварин. Роздрукований дидактичний матеріал: завдання командам.

План

І.Організаційний момент

ІІ. Основна частина

ІІІ. Підсумки заходу

Література

Хід заходу

І. Організаційний момент

1. Привітання з учнями

2. Повідомлення теми і мети заходу

3. Розподіл класу на 2 команди: «Рептилії» та «Амфібії».

ІІ. Основна частина

Вчитель: Близько 300 млн. років тому на суші з'явилися древні земноводні, які пішли від древніх кистеперих риб зі своєрідною будовою парних кінцівок. Саме земноводні були першими хордовими тваринами, у яких з'явилися ноги, і вони змогли вийти на сушу. Життя на суші викликало у цих тварин цілий ряд змін у будові і пристосуваннях до місця існування. З'явилося середнє вухо, але майже у усіх земноводних розмноження пов'язане з водою.

У Сорбонні у всесвітньо відомому Паризькому університеті поставлений пам'ятник жабі яка постраждала від науки, особливо від медицини. Сорок років тому був поставлений пам'ятник жаби в Токіо, на засоби, зібрані студентами.

Сучасні Рептилії представляють лише залишки багатого і різноманітного світу Рептилій, що населяли Землю в Мезозойську еру. У сучасному світі налічується 6 тисяч видів плазунів. Це холоднокровні тварини, вони найбільш численні в тропіках і субтропіках, трохи видів зустрічається в помірному кліматі і, зовсім їх немає за полярним колом. Герб усіх медиків - це чаша добра і милосердя обвита змією. Змія - це символ мудрості лікарів, яка віддає свою отруту для лікування хворих людей.

У гру вступають дві команди: "Рептилії" і "Амфібії".

Конкурс 1. Розминка ( максимальна кількість балів – 3)

Про Амфібії і Рептилії складені різні байки і казки.

Які казки ви знаєте, де героями є ці тварини?

Команди відповідають по черзі.

(Царівна - жаба, жаба - мандрівниця, Дюймовочка черепаха - Тортилла із Золотого ключика, мудрий удав Боа з казки "Мауглі", пташка Тарри і крокодил, у якого хворіли зуби і так далі).

Чи можуть представники Амфібій і Рептилій передбачати погоду?

(Жаба квакає - дощ зве. Жаби в нору сховалися на теплу погоду. Жаби вдень на доріжку саду виходять - перед дощем. Крокодил з води виходить на сушу - до холодної погоди. Змії ховаються в нори - до похолодання).

Яку роль грають Амфібії в природі і житті людини?

(Знищують шкідливих комах, є їжею для птахів і дрібних водних тварин, в деяких країнах, наприклад в Китаї і Франції людина споживає м'ясо Амфібій).

Яку роль грають Рептилії в природі і житті людини?

(Ящірки винищують шкідливих комах, зміїна отрута використовується як знеболююче і кровоспинний засіб, шкіра крокодилів використовується для виготовлення портфелів, сумок, ременів, м'ясо і яйця черепах людина використовує в їжу, дрібні рептилії є їжею для більших тварин, з панцира черепах виготовляють гребені, панцирі черепах використовують для декорації квіткових клумб).

Конкурс 2. Розумники (за кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів – 5)

Учитель пропонує надруковані на листі 15 суджень кожній команді свої, з них необхідно вибрати п'ять правильних.

Завдання для команди "Амфібії" Виберіть 5 правильних суджень з 15

1. До земноводних відносяться саламандри, морські черепахи, крокодили.

2. Велика частина земноводних водиться в тропіках.

3. Тритони живуть і розмножуються на суші.

4. Шкіра ставкової жаби завжди залишається вологою.

5. Очі земноводних мають рухливі повіки.

6. Кров земноводних циркулює по трьох кругах кровообігу.

7. Земноводні - роздільностатеві тварини.

8. Серце у пуголовків і жаб двокамерне.

9. У скелеті земноводних відсутні ребра.

10. Шкіра у земноводних гола, позбавлена залоз.

11. Земноводні через шкіру можуть поглинати воду.

12. Земноводні дихають тільки за допомогою легенів.

13. Земноводні мешкають як в солоних, так і в прісних водоймах.

14. Органи слуху Земноводних включають тільки внутрішнє вухо.

15. Безхвості земноводні ловлять нерухому здобич.

(Земноводні: 4.5.7.9.11.)

Завдання для команди "Рептилії" Виберіть 5 правильних суджень з 15 1.Плазуни мають суху шкіру без залоз, зазвичай покриту роговими лусочками.

2. Череп рептилій нерухомо сполучений з хребтом, тому вони не можуть рухати головою.

3. На відміну від земноводних на кінцях пальців рептилій є кігті.

4. Ящірки, як і змії, погано чують.

5. У змій усі три повіки рухливі.

6. Ящірки - гермафродити.

7. Активність рептилій не залежить від температури довкілля.

8. Легені рептилій складніше влаштовані в порівнянні із земноводними завдяки наявності великої кількості комірок.

9. Серце рептилій трикамерне.

10. У рептилій відсутня клоака.

11. Динозаври - древні вимерлі плазуни.

12. У рептилій, як у амфібій, немає зубів.

13. Ящірки і змії відносяться до ряду Лускаті.

14. Для водних рептилій характерне зовнішнє запліднення.

15. Для змій характерна линька.

(Плазуни: 3.8.11.13.15.)

Учитель: Учасники команд показали непогані знання по зоології, але з'явився лідер, команда у якої більше балів. Тому наступний конкурс називається Дожени.

Конкурс 3. Дожени (за кожну правильну відповідь – 1 бал, максимальна кількість балів –8)

1. Від яких тварин пішли Амфібії? (Від древніх кистеперих риб.)

2. Від яких тварин пішли Рептилії? (Від древніх Земноводних стегоцефалів.)

3. На голові більшості безхвостих Земноводних є барабанні перетинки, яке значення цих органів? (Орган слуху.)

4. У земноводних відсутня грудна клітка, яким чином у них відбувається вдих? (Опускається дно ротової порожнини, повітря всмоктується в неї через ніздрі; потім ніздрі замикаються клапанами, а дно рота піднімається до неба, повітря виштовхуючи в легені через гортань. У воді земноводні дихають тонкою ніжною шкірою.)

5. Як називається старий роговий покрив змій, якого вона втрачає при линьці? (Виповзок.)

6. Як можна визначити вік черепахи? (По числу смуг на рогових пластинках.)

7. Як надати першу долікарську допомогу при укусі отруйною змією? (Накладення шини, спокійне положення пошкодженого органу, часте тепле питво, введення препарату протизміїної сироватки.)

8. Тіло земноводних холодне і мокре, а тіло плазунів має суху шкіру з чим це пов'язано? (Шкірні залози земноводних постійно виділяють на тонку шкіру слиз і тим самим захищають від висихання, а шкіра плазунів суха, захищена роговими лусочками або щитками.)

Конкурс 4. Розгадування кросворду (максимальна кількість балів – 7, по 1 балу за кожне правильно відгадане слово)

Учитель пропонує кожній команді підготовлені кросворди на окремих листах.

2

1

4

5

6

3

7

(1 - жаба, 2 - саламандра, 3 - тритон, 4 - жаба, 5 - ігуана, 6 - хамелеон, 7 - варан.)

Поки команди відгадують кросворди, звучать голоси Земноводних.

Конкурс 5. Гонка за лідером (максимальна кількість балів – 7)

Учитель по черзі ставить питання обом командам.

1. На які відділи поділено тіло Амфібій? (Голова, тулуб, кінцівки.)

2. Скільки хребців знаходиться в шийному відділі у Плазунів? (7-10.)

3. Скільки камер має серце Амфібій? (Три: два передсердя і один шлуночок.).

4. Чим відрізняється серце Земноводного від серця Плазунів? (У шлуночку серця Плазунів є часткова перегородка.)

5. Назвіть відділи передньої кінцівки земноводного? (Плече, передпліччя, кисть.)

6. Яка будова має кисть? (Зап'ясток, п’ясток, фаланги.)

7. Назвіть відділи задньої кінцівки Плазуна? (Стегно, гомілка, стопа.)

8. Яку будову має стопа? (Передплесно, плесно, фаланги.)

9. Назвіть відділи головного мозку Амфібій? (Передній, проміжний, середній, мозочок, довгастий мозок.)

10. Чому Земноводні тварини відкладають ікру близько до берега? (Тепліша вода, швидше розвивається зародок.)

11. Пуголовки у земноводних схожі на риб, які загальні риси у пуголовків і риб? (Хорда, зябра, бічна лінія, хвостовий плавник, 2-камерне серце.)

12. Чому Земноводні в холодну пору року впадають в сплячку? (Холоднокровні тварини, уповільнений обмін речовин.)

13. Яка кров знаходиться в шлуночку серця земноводного? (Змішана.)

14. Куди впадають протоки печінки і підшлункової залози у Плазунів? (12-перстну кишку.)

Конкурс 6. Зоожарт (максимальна кількість балів – 5)

Учитель роздає командам малюнки з жартівливою твариною, необхідно визначити яким тваринам належить кожен відділ тіла.

Зоожарт для команди «Амфібії»

Зоожарт для команди «Рептилії»

Земноводне: голова жаби, тулуб і задні кінцівки трав'яної жаби, передні лапи рахкавки, забарвлення тіла озерної жаби, хвіст тритона.

Плазун: голова черепахи, тулуб ящірки, лапи крокодила, хвіст гримучої змії, забарвлення гадюки.

Конкурс 7. П'ятий зайвий (максимальна кількість балів – 2)

1. Жерлянка, жаба, тритон, саламандра, веретільниця. (Веретільниця - рептилія, а інші земноводні.)

2. Вуж, алігатор, ящірка, ропуха, варан. (Ропуха - земноводне, а інші плазуни.)

3. Жерлянка, ропуха, квакша, жаба, тритон. (Тритон - хвостате земноводне, а інші безхвості.)

4. Гадюка, вуж, хамелеон, кобра, полоз. (Хамелеон - ящірка, а інші змії.)

Конкурс 8. Фінішна пряма (максимальна кількість балів – 9)

1. Назвати ряди Земноводних тварин. (Хвостаті, Безхвості, Безногі.)

2. Назвати ряди Плазуючих тварин. (Лускаті, Черепахи, Крокодили, Дзьобоголові.)

3. Який з видів ящірок втратив свої кінцівки і зовні схожий на змію? (Веретільниця.)

4. Які плазуни здатні до рефлекторного відкидання хвоста? (Ящірки.)

5. Яким способом відбувається запліднення і розвиток у Плазунів? (Внутрішнє запліднення і зовнішній розвиток зародка.)

6. У яких водоймах можливе життя Земноводних і чому? (Прісноводих, шкірне дихання.)

7. Передні або задні кінцівки раніше розвиваються у пуголовків? (Передні.)

8. Причини вимирання динозаврів? (Зміна клімату, похолодання.)

9. Відомо, що отруйних змій спеціально розводять в неволі з метою отримання зміїної отрути, як називаються зміїні розплідники? (Серпентарії.)

10. Де знаходиться отрута у отруйних змій? (У отруйних залозах отрута стікає по подовжніх борозенках отруйного зуба.)

11. Де зимують ставкові жаби? (На дні водойм.)

12. Де зимують тритони і саламандри? (На суші в ямах, норах, або під трухлявими пнями.)

13. Як називається найбільша ящірка? (Комодський варан. На початку ХХ століття на малих Зондських островах був відкритий новий вид варана, який дістав назву від острова Комодо. Це видатна ящірка з існуючих нині; її довжина досягає 4м, забарвлення сіро-чорне. Натуралісти стверджують, що комодоський варан абсолютно глухий, а щелепи його, подібно до зміїних можуть широко розкриватися; язик роздвоєний і досягає до 50 см. Варани добре плавають, звиваючись як змії, і пірнають під воду на 2-3 хвилини.)

14. Чи можуть ящірки літати? (Ящірка "летючий дракон" живе на деревах і, полюючи за літаючими комахами, перелітає з дерева на дерево, плануючи за допомогою великих шкірних виростів, розташованих з боків тіла.)

15. Чим пояснюється пильний немигаючий погляд змії? (Очі змії нерухомі, бачать тільки рухомі предмети і позбавлені повік (повіки перетворені в прозору оболонку, захищаючи очі від попадання пилу і піску). Тому погляд змії здається пильним і немигаючим що справляє неприємне враження. Вважають, що зміїний погляд гіпнотизує дрібних тварин.)

16. Де можна побачити танці змій? (На вулицях індійських міст факіри показують танці кобр. Під звуки дудок, що деренчать, сірі, з коричневими розлученнями на спині отруйні змії, піднявши голови на півметра від землі, танцюють в такт музики усі разом в одному і тому ж напрямі згинаються, немов демонструючи гнучкість і витонченість рухів свого тіла; потім, починають роздувати шиї, сильно розчепірював передні ребра, і струнке тіло нижче голови перетворюється на широке блюдце на якому чітко вимальовуються два чорні круги, звідси і назва кобри - очкова змія. Як тільки музика стихає, змії починають шипіти і кидаються на темно коричневі сухі руки факірів. Змії розташовані до музичних звуків і, особливо до деякої частоти високих тонів. Факіри намагаються знайти і відтворити ці магічні для змій звуки.)

17. Як оберегти місце нічлігу в лісі або в степу від можливого нападу змій? (У лісі місце нічлігу слід оточити гілками ялини, сосни і інших хвойних порід дерев. У степу або пустелі місце нічлігу потрібно оточити нитками з овечої шерсті. Змії бояться овець, і навіть овечий запах лякає їх.)

18. На скільки великими можуть бути черепахи? (Шкіряста морська черепаха досягає довжини біля 2м і ваги близько 400 кг. На атлантичному узбережжі Франції були спіймані велетенські черепахи: одна мала щит завдовжки біля 2.5м і вагу 480 кг. Учені визначили вік - близько 400 років. Слонова черепаха, привезена з Галапагоських островів, прожила в неволі 152 роки.)

ІІІ. Підсумки заходу

Учитель: «Ми відносимося до тварин звисока, вважаючи, що доля їх гідна жалю. Адже в порівнянні з нами, вони дуже не досконалі. Але ми помиляємося, жорстоко помиляємося. Бо не можна до тварин підходити з людською міркою. Їх світ старший за наш і досконаліший, а самі вони - істоти більше закінчені і досконалі, чим ми з вами. Вони зберегли багато з почуттів, які людина розгубила, і живуть, прислухаючись до голосів недоступним нашому слуху. Тварини - не менші наші брати і не бідні родичі, вони інші народи, які разом з нами живуть, що потрапили в мережу, в мережу часу, такі ж, як і ми, полонені земної пишності і земних страждань». Генрі Бестон (Англія).

Підведення підсумків, слово журі.

Вручення призів переможцям.

Перегляд відеофільму про Рептилій і Амфібій.

Література

1. Брем А.Э. Жизнь животных. М. Просвещение 1884.

2. Васильева Г.Д. Зоология. Проверочные карточки и тесты. М. Айрис-пресс 2003.

3. Нестеров В.В. Зоовикторина. Санкт-Петербург, “Лань” 1997.

4. Плавильщиков Н.И. Жизнь пруда .М. Просвещение 1997.

5. Терентьев В.П., Чернов С.А. Краткий определитель пресмыкающихся и земноводных. М. Просвещение 1997.

ХАРАКТЕРИСТИКА

студентки-практикантки ІV курсу природничо-географічного факультету Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка (спеціальність: біологія та практична психологія) Дяченко Марина Вікторівна, яка проходила педагогічну практику в Комунальній установі Сумській Спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №1 ім. В. Стрельченка у період з 31 січня по 12 березня 2011 року

За період проходження практики студентка Дяченко Марина Вікторівна зарекомендувала себе ініціативною, наполегливою, працелюбною, здібним організатором учнівського колективу. Досягла належного рівня професіоналізму, педагогічної майстерності, загальної культури й творчості.

Дяченко Марина Вікторівна ознайомилася з роботою школи, плануванням навчально-виховної роботи, документацією, внутрішнім розпорядком школи, роботою та обов’язками шкільного психолога.

Студентка має ґрунтовну теоретичну і методичну підготовку. За час проходження практики показала гарні знання з теорії та методики викладання біології, володіння вимогами шкільних програм.

Нею було проведено 10 уроків з біології у 8 – Б класі. Усі уроки були заздалегідь сплановані, продумані, обговорені з учителем. Процес проведення уроків допоміг виявити практичні вміння та навички студентки.

Дяченко Марина Вікторівна вміє спланувати роботу на всіх етапах уроку із застосуванням різних форм та методів викладання матеріалу. Готує відповідно до теми роздатковий, дидактичний матеріал.

За період проходження практики студенткою проведені різні за формою уроки, де значна увага приділялась активізації розумової діяльності учнів. Уроки були проведені на належному рівні з дотриманням їх структури. На всіх уроках був чітко розподілений час.

Дяченко Марина Вікторівна систематично проводила виховну роботу, як на уроках, так і в позаурочний час. На належному рівні підготувала і провела виховний захід з біології: «Дивовижний світ Амфібій та Рептилій». Студентка досить швидко порозумілася з учнями класу.

З колективом учителів у Дяченко Марини Вікторівни склались ділові, доброзичливі стосунки. Вона охоче виконувала доручення адміністрації школи, допомагала психологу у його роботі, проводила індивідуально-виховну роботу з учнями, брала участь у всіх позакласних заходах школи.

Оцінка за педагогічну практику 5 «відмінно».

Директор ___________ С.А. Мурашкіна

Вчитель біології ___________ В.А. Клочко

Класний керівник ___________ Л.С. Кондратенко

ХАРАКТЕРИСТИКА

студентки-практикантки ІV курсу природничо-географічного факультету Сумського державного педагогічного університету ім. А.С. Макаренка (спеціальність: біологія та практична психологія) Дяченко Марина Вікторівна, яка проходила педагогічну практику в Комунальній установі Сумській Спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №1 ім. В. Стрельченка у період з 31 січня по 12 березня 2011 року

За період проходження практики студентка Дяченко Марина Вікторівна зарекомендувала себе ініціативною, наполегливою, працелюбною. Досягла належного рівня професіоналізму, педагогічної майстерності, загальної культури й творчості.

Дяченко Марина Вікторівна ознайомилася з роботою школи, плануванням навчально-виховної роботи, документацією, внутрішнім розпорядком школи, роботою та обов’язками шкільного психолога.

Студентка має ґрунтовну теоретичну і методичну підготовку. За час проходження практики показала гарні знання з теорії та методики психології.

Дяченко Марина Вікторівна проводила психолого-діагностичне обстеження молодших школярів по виявленню пізнавальних процесів, підлітків, зокрема дітей групи ризику, старшокласників. На належному рівні підготувала та провела захід з психологічної просвіти: «Шкода паління та алкоголізму».

Дяченко Марина Вікторівна вміє спланувати роботу на всіх етапах уроку із застосуванням різних форм та методів викладання матеріалу. Готує відповідно до теми роздатковий, дидактичний матеріал.

За період проходження практики студенткою проведені різні за формою уроки, де значна увага приділялась активізації розумової діяльності учнів. Уроки були проведені на належному рівні з дотриманням їх структури. На всіх уроках був чітко розподілений час.

Дяченко Марина Вікторівна систематично проводила виховну роботу, як на уроках, так і в позаурочний час. На належному рівні підготувала і провела виховний захід з біології: «Дивовижний світ Амфібій та Рептилій». Студентка досить швидко порозумілася з учнями класу.

З колективом учителів у Дяченко Марини Вікторівни склались ділові, доброзичливі стосунки. Вона охоче виконувала доручення адміністрації школи, допомагала психологу у його роботі, проводила індивідуально-виховну роботу з учнями, брала участь у всіх позакласних заходах школи.

Оцінка за педагогічну практику 5 «відмінно».

Директор ___________ С.А. Мурашкіна

Вчитель біології ___________ В.А. Клочко

Класний керівник ___________ Л.С. Кондратенко

Урок № 4

«Загальна характеристика плазунів»

Підготувала: студентка 643 групи

природничо-географічного факультету

Дяченко Марина Вікторівна

Перевірила: Вчитель біології

КУ ССШ №1 ім. В. Стрельченка

Клочко Вікторія Анатоліївна

Суми - 2011

Тема: Загальна характеристика плазунів.

Мета:

* навчальна: ознайомити учнів із загальною характеристикою класу Плазуни; розкрити особливості зовнішньої і внутрішньої будови, які дозволили їм повністю позбутися залежності від водного середовища, з особливостями розмноження та розвитку і поведінки.

* розвиваюча: розвивати уміння порівнювати будову і життєдіяльність плазунів з раніше вивченими тваринами; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки.

* виховна: виховувати бережливе ставлення до оточуючих організмів, до довкілля в загальному; намагатися навчити бути зосередженими і обережними у спілкуванні із деякими плазунами.

Обладнання: схеми, малюнки, таблиці.

Поняття: рептилії, плазувати, линяння, регенерація, автотомія.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Методи: Інформаційно-рецептивні, репродуктивний, пояснювально-ілюстративний.

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань. (5 хв.)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.(5 хв.)

ІІІ. Повідомлення нових знань. (18 хв.)

ІV. Узагальнення та систематизація набутих знань.(9 хв.)

V. Підбиття підсумків.(4 хв.)

VІ. Домашнє завдання. (4 хв.)

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань.

- Який клас тварин ми вивчали на минулих уроках?

- На які ряди поділяються клас Земноводні?

- Які ознаки сприяли виходу земноводних на сушу?

- Охарактеризуйте ряди земноводних (ряд Безногі, ряд Хвостаті, ряд Безхвості)

- Пригадайте що таке велике та мале коло кровообігу, легеневе дихання?

- Що таке вторинноводні тварини?

Визначити вірні твердження.

1. Риби належать до напівхордових тварин.

2. Очі риб не мають повік.

3. У деяких земноводних слиз отруйний.

4. Жаба дихає шкірою.

5. Кровоносна система риб незамкнена.

6. Зуби у хрящових риб – видозмінена луска.

7. У земноводних кров у шлуночку змішується.

8. Очі земноводних здатні проштовхувати їжу.

9. Шкіра жаб вкрита зроговілими клітинами.

10. У Чорному морі живуть акули – катран.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Розповідь вчителя

Жодні тварини не оповиті таємницею так, як плазуни, або рептилії. Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими, лютими зміями та драконами люди населяли свої казки, легенди та повір’я. Згадаймо біблійного змія, який спокусив Єву скуштувати заборонений плід, за що людей вигнали з Едему. Медуза Горгона, у якої замість волосся були на голові змії, перетворювала всіх на каміння своїм поглядом. А грецький бог лікування Асклепій (у римлян –Ескулап) зображувався з жезлом, палицею, обвитою змією. Згідно легенді зміям відомі цілющі властивості різних рослин. І Асклепій перетворювався на змію, щоб здобути ці знання.

Не менш цікавими є і крокодили, які і справді проливають чимало сліз. І ви, напевно, чули про «крокодилячі сльози».

В чому ж річ, що ж породило такі дивовижні асоціації в людській уяві? А секрет тут, безперечно, у загадкових особливостях плазунів, і ми можливо і відкриємо його, коли вивчимо будову плазунів. Повідомлення учням теми та мети уроку.

ІІІ. Повідомлення нових знань

Плазуни - холоднокровні, переважно наземні, хребетні тварини, розмноження і розвиток яких відбувається на суходолі (навіть у мешканців водойм). Це пов'язано з тим, що яйця плазунів, на відміну від риб і земноводних, оточують захисні яйцеві і зародкові оболонки.

Відомо близько 8 тис. сучасних видів плазунів (в Україні - 21), які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди.

Особливості будови та покривів плазунів. Тіло плазунів поділяють на голову, тулуб і хвіст. На відміну від земноводних, вони мають чітко виражену шию. Кінцівки розташовані по боках тулуба, внаслідок чого тіло торкається землі - «плазує», звідки й походить назва класу. Але в багатьох видів (у змій, деяких ящірок) кінцівки зникають або дуже зменшені. Пальці плазунів закінчуються кігтиками.

Зовнішній шар покривів плазунів, на відміну від земноводних, роговіє. Шкіра суха, практично без залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками - похідними покривного епітелію. Такі покриви захищають тварин від механічних ушкоджень і зайвих втрат вологи. Щільний покрив заважає росту плазунів, тому він періодично змінюється: старий скидається, і тварина росте, поки новий не зроговів.

Внутрішня будова. Скелет плазунів має подібний до земноводних план будови, але відрізняється низкою особливостей. Так, їхній хребет більш диференційований і складається з п'яти відділів: шийного, грудного, поперекового, крижового та хвостового. Шийний відділ утворений кількома хребцями, які забезпечують значну рухомість голови.

До грудних і поперекових хребців приєднуються добре розвинені ребра. У плазунів є справжня грудна клітка, утворена грудними хребцями, ребрами та грудною кісткою. Грудна клітка бере участь у дихальних рухах цих тварин. Череп майже повністю кістковий.

Мускулатура плазунів краще розвинена, порівняно із земноводними. З появою справжньої грудної клітки з'являються міжреберні м'язи, які забезпечують дихальні рухи.

Травна система плазунів дещо складніша, ніж у земноводних. Слина, яку виробляють слинні залози, містить травні ферменти. Зуби у більшості плазунів однакові і слугують лише для захоплення та утримання їжі. Але в отруйних змій з'являються особливі отруйні зуби, призначені для введення отрути в тіло здобичі.

Кишечник плазунів відкривається, як і в земноводних, у клоаку (мал.1). У плазунів є невеличка сліпа кишка - відділ кишечнику, де їжа перетравлюється за допомогою симбіотичних мікроорганізмів.

Видільна система плазунів - нирки та сечовий міхур, який відкривається протокою у клоаку.

Самостійна робота з текстом підручника, пошук відповіді на запитання: Особливості кровоносної системи плазунів?

Кровоносна система плазунів також має певні відмінності. У шлуночку трикамерного серця є неповна перетинка, що частково перешкоджає змішуванню артеріальної та венозної крові. А в крокодилів серце взагалі чотирикамерне. Як і земноводні, плазуни належать до холоднокровних тварин.

Органи дихання плазунів - легені, що мають багато перетинок, які збільшують поверхню газообміну. Крім того, їхні дихальні шляхи складаються з послідовно з'єднаних гортані, трахеї та бронхів. Трахея розгалужується на два бронхи, що заходять до легень.

У плазунів порівняно із земноводними складніший і механізм дихання. Повітря надходить до легень і виходить із них за рахунок рухів ребер. Унаслідок цього змінюється об'єм порожнини тіла.

Нервова система. У плазунів краще, ніж у земноводних, розвинені півкулі головного мозку (передній мозок). Вони вкриті сірою речовиною сукупністю тіл мільйонів нервових клітин. Ця сіра речовина формує кору півкуль головного мозку. Мозочок розвинений добре, що зумовлено необхідністю координації (узгодження) складних рухів.

Органи чуттів плазунів краще пристосовані до наземного способу життя, ніж у земноводних. Очі також захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою). За рахунок рухів кришталика та зміни його форми плазуни добре розрізняють предмети на різних відстанях. Органом дотику слугує язик, який може далеко висуватися з ротової порожнини. Також добре розвинені органи слуху, рівноваги, нюху, смаку тощо.

Цікавий орган чуття виявлено у гримучих змій. У них перед очима є заглиблення, здатне сприймати зміни температури на 0,02 °С на відстанях до 15 см. Цей орган допомагає гримучим зміям навіть у темряві знаходити теплокровну здобич.

Складна будова головного мозку та органів чуттів визначає і складну поведінку плазунів.

У ящірок спостерігають явище самокаліцтва. Якщо схопити її за хвіст, то внаслідок сильного скорочення м'язів один із хвостових хребців переламується й кінець хвоста відпадає. Цей рефлекс має захисне значення, бо надає змогу тварині втекти від хижака, який вхопив її за хвіст. Згодом втрачена частина хвоста відновлюється.

Розмноження і розвиток плазунів. Плазуни - роздільностатеві тварини. Протоки статевих залоз відкриваються в клоаку. Запліднення внутрішнє. Більшість плазунів відкладає яйця, вкриті кількома оболонками, що захищають зародок від висихання, проникнення шкідливих мікроорганізмів, механічних ушкоджень і забезпечують його газообмін. Такі особливості будови яйця визначають прямий розвиток плазунів, оскільки зародок у ньому забезпечений поживними речовинами, водою, киснем. Тому зародки плазунів розвиваються не у водному середовищі, а на суходолі. У деяких видів (ящірка-веретільниця, живородна ящірки, гадюки) яйця затримуються у статевій системі самки до моменту виходу малят. Як ви пригадуєте, це явище має назву яйцеживонародження.

У деяких плазунів добре виражена турбота про нащадків. Так, самки деяких крокодилів і сірого варана охороняють кладку яєць від хижаків до моменту виходу з них молодих тварин.

ІV. Узагальнення та систематизація набутих знань

Гра “Хто є хто?”

На партах у учнів є картки, розділені на дві колонки: земноводні і плазуни. Вчитель зачитує перелік тверджень про будову земноводних і плазунів, а учні записують номери тверджень у ту чи іншу колонку.

ЗЕМНОВОДНІ

П Л А З У Н И

1. Шкіра суха, без залоз.

2. Шкіра волога, є залози.

3. Рогові луски на шкірі.

4. Шкіра в багатьох видів виділяє отруту.

5. Є грудна клітка.

6. Грудна клітка відсутня.

7. Є міжреберні м’язи.

8. Слина має травні ферменти.

9. Слина служить лише для змочування.

10. Серце трикамерне.

11. Дихання –і шкірне і легеневе.

12. Дихання - легеневе.

13. Головний мозок більш розвинений.

14. Очі мають три повіки.

15. Яйця вкриті щільними оболонками.

16. Яйця без щільних оболонок.

17. Яйця містять великий запас поживних речовин (жовток).

18. Розмноження переважно на суші.

19. Розмноження переважно в воді.

КЛЮЧ ДО ГРИ:

V. Підбиття підсумків.

Вчитель

Все має свій початок і кінець...Підходить до завершення і наш урок, на якому ви збагатилися новими знаннями, і я надіюся, що він залишить в душі кожного із вас певні враження. Прошу записати їх на листочках і почепити на "дерево підсумків”

На парті у кожного учня листочок, на якому учні записують свої враження від уроку. На дошці – дерево.

VІ. Домашнє завдання

І рівень: Опрацювати за підручником § 41;

ІІ рівень: Підготувати повідомлення про ряди класу Плазуни;

ІІІ рівень: Скласти кросворд з вивченої теми;

ІV рівень: Скласти Діаграму Вена (приклад нижче)

Література:

1. Запорожець Н.В. Біологія. 8 клас: Підручник. - Х.: АНГРО ПЛЮС, 2008.- 288с.

2. Вервес Ю.Г. Біологія: Підручник для 7 класів. - К.: Генеза, 2000. – 320с.

3. Базанова Т.Г. Біологія: Підручник для 8 класів. – Х.: Гімназія, 2008. – 320с.

4. Серебряков В.В. Біологія: Підручник для 8 класів. – К.: Генеза, 2008. – 288с.

5. Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи/ Авт. – упоряд.: Матяш Н.Ю., Костильов О.В. – 2-е вид., перероб., доповн. – К.: Генеза, 2004. – 248с.

6. Ковальчук Г.І. Цікава зоологія. Частина ІІ. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 126с.

7. Іонцева А.Ю. Біологія в таблицях та схемах. – Х.: Торсінг плюс, 2009. – 128с.

Урок № 5

«Різноманітність плазунів. Їхнє господарське значення та охорона»

Підготувала: студентка 643 групи

природничо-географічного факультету

Дяченко Марина Вікторівна

Перевірила: Вчитель біології

КУ ССШ №1 ім. В. Стрельченка

Клочко Вікторія Анатоліївна

Суми - 2011

Тема: «Різноманітність плазунів. Їхнє господарське значення та охорона»

Мета:

* навчальна: ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, розкрити особливості будови та процесів життєдіяльності представників цього класу у зв’язку з умовами життя, визначити їх значення в природі та житті людини, необхідність охорони;

* розвиваюча: розвивати вміння логічно мислити, порівнювати й робити висновки;

* виховна: виховувати любов до всього живого й бережливе ставлення до тварин.

Обладнання: схеми, малюнки, таблиці.

Поняття: крокодил, черепаха, ігуана, хамелеон, змії, вужі, удави, ящірки.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.

Методи: Інформаційно-рецептивні, репродуктивний, пояснювально-ілюстративний.

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань. (7 хв.)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.(4 хв.)

ІІІ. Повідомлення нових знань. (15 хв.)

ІV. Узагальнення та систематизація набутих знань.(13хв.)

V. Підбиття підсумків.( 3 хв.)

VІ. Домашнє завдання. (3хв.)

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань.

  1. Яких представників класу Плазуни ви знаєте?

  2. За якими ознаками цих тварин відносять до класу Плазуни?

  3. На які ряди поділяються ці тварини?

Кросворд на тему «Плазуни»

1. Шкіра у плазунів суха, вкрита роговими щитками, пластинками або … (лусками)

2. Орган дихання у плазунів це … (легені)

3. Континент, де не можна зустріти плазунів? (Антарктида)

4. Органом дотику плазунам слугує … (язик)

5. Як називається явище самокаліцтва у ящірок? (Аутотомія)

6. Яке запліднення у плазунів? (зовнішнє)

7. Як називають великих вимерлих плазунів? (динозаври)

8. Яке серце має крокодил? (чотирикамерне)

1

л

у

с

к

а

м

и

л

е

г

е

н

і

3

а

н

т

а

р

к

т

и

д

а

4

я

з

и

к

5

а

у

т

о

т

о

м

і

я

6

з

о

в

н

і

ш

н

є

7

д

и

н

о

з

а

в

р

и

ч

о

т

и

р

и

к

а

м

е

р

н

е

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

Зоологія в цифрах:

1. велетні серед плазунів (м)

- анаконда – 11,5

- пітон сітчастий – 9,85

- крокодил нільський – 6

- кобра – 5,4

Варан комодський – 5

Алігатор китайський – 2

Черепаха шкіряста – 2

2. Робота серця (кількість скорочень за хв..)

- черепаха болотяна – 9

- ящірка зелена – 64

3. за добу деякі плазуни можуть з’їсти їжі (кг)

- варан комодський – 20

- пітон сітчастий – 15

4. довгожителі серед плазунів (роки)

- черепаха слонова – 175

- пітон сітчастий – 69

- крокодил – 60

- анаконда – 28

- гадюка – 15

ІІІ. Повідомлення нових знань

Клас Плазуни поділяють на 4 ряди. Пригадайте на які саме?

Розпочнемо своє знайомство з різноманітністю плазунів з ряду Дзьобоголові. Це найдавніші плазуни і представником цього ряду є гатерія.

Виступ учня класу (розповідь про гатерію): мал. №1

У Новій Зеландії на двадцятьох скелястих островах на північ від неї та у протоці між її островами живе знаменита триока ящірка гатерія чи татара. Найдавніша істота. Гатерії з’явились 200 млн. років тому від перших рептилій, що завоювали сушу, і з тих часів майже не змінились. От чому в гатерії три ока. Два великі – з боків голови, а третє, поменше, - на тімені. Потім це око атрофувалося. Температуру полюбляють у 10-12 С0. Найбільш холодолюбні плазуни.

Вона також занесена до Міжнародної Червоної книги і є єдиним представником ряду.

Наступний ряд, який ми розглянемо буде ряд Лускаті.

Подумайте, звідки пішла назва цього ряду?

Ряд Лускаті включає в себе підряди. Розглянемо підряд Змії.

Найбільш таємничими серед плазунів є змії. Давайте послухаємо виступ учня класу з повідомленням про змій. Мал.№2

Змії – безногі, лускаті плазуни. Вони поширені в усіх частинах світу, але найбільше їх у жарких, тропічних країнах. Живуть ці тварини в різноманітних місцях: лісах, степах, горах. Більшість видів наземні, деякі живуть на деревах, під землею і у воді. Під час линяння вся шкіра змії сходить одним шматком, вивертаючись, як панчоха. Повіки у змій зрослися, стали прозорими, прикривають очі, наче годинникове скло. Барабанна перетинка відсутня, тому змії глухі. (За цими ознаками змії відрізняються від безногих ящірок). Хребет у них складається з великої кількості хребців (140-435), груднини немає, ребра закінчуються вільно – усе це забезпечує надзвичайну гнучкість тіла змій. Усі змії ковтають свою здобич цілою. Але перед тим як з’їсти свою жертву, більшість змій убивають її. До найотрутніших змій належить кобра (королівська кобра є найдовшою отруйною змією, довжина – 5 м 50 см), ефа, африканська чорна мамба, морські змії.

До підряду змій відносяться також пітони та удави мал. №3,4,5. Пітони й удави душать свою здобич, обвиваючись навколо неї своїм м’ясистим тілом. Змії, які не мають м’язистого тіла й отруйних залоз (водяний вуж, полози), переслідують жертву, захоплюють її ротом, утримуючи зубами, а потім заковтують живою. У тропічних країнах трапляються величезні удави. Найбільша змія – велетенський удав анаконда завдовжки до 11 м, водиться в річках Південної Америки. Трохи менший сітчастий пітон – 7-9 м.

Але на території України найчастіше трапляються вужі, мідянки, полози й гадюки. Гадюки є отруйними (гадюка лісова й гадюка степова). Неотруйні змії – водяні й звичайні вужі, мідянки, полози.

Вужі відрізняються від гадюки, по-перше забарвленням. (мал. 6). У вужа тіло зверху темно-буре аж до чорного, на голові є дві оранжево-жовті або білуваті плями. Живуть поблизу берегів річок, ставків, боліт, добре плавають. Удень часто лежать на сонці. Живляться гризунами, жабами, комахами. Зимують у глибоких щілинах землі, під корінням. Вужі корисні і їх треба охороняти.

Ви повинні пам’ятати, що убивати змій навіть отруйних, не можна. Усі змії приносять користь, знищуючи шкідливих гризунів. Також отруту змій використовують для приготування ліків. Пам’ятайте, що отруйні змії, найчастіше кусають тих, хто їх дражнить або наступає на них. Тому будьте обережними під час прогулянок!

Ще до ряду лускатих належить підряд ящірки, він нараховує найбільшу кількість видів – близько 4 тис. Але для всіх цих тварин характерний ряд спільних ознак. Пригадайте зовнішню будову ящірки, як вона виглядає?

До ящірок відносять також ігуан, хамелеонів, геконів, варанів.

Ящірки добре бачать лише зблизька, реагуючи на рухомі об’єкти. А на відстані кількох метрів можуть не помітити навіть людину.

Якщо говорити про розміри ящірок, то вони різноманітні: найбільшим є комодський варан – понад 4 м завдовжки. (мал. 7).

Але не всі змії повзають по землі, є такі що вміють літати. Наприклад – літаючий дракон (мал. 8).

Далі ми познайомимось із хамелеонами. Вони мають здатність дуже швидко змінювати колір шкіри, саме через це й отримали назву «хамелеон» - так у грецькій міфології називаються істоти, які швидко змінюють свій зовнішній вигляд. До підряду належить близько 90 видів.

Виступ учня класу (розповідь про хамелеона): мал. №10

Тіло в хамелеонів сплющене з боків, голова трикутна – має вигляд шолома з гострими гребнями й горбами на морді. Ноги довгі й тонкі, кисті стопи перетворилися на своєрідні клешні, якими тварина хапається за гілки, вони добре пристосовані до лазання по деревах. З допомогою спірально закрученого хвоста тварина може міцно триматися за дерева. Очі в неї незвичайні – великі, рухаються вони незалежно одне від одного й одночасно можуть дивитися одне вгору, а друге – вниз. Хамелеон полює на комах з допомогою язика, який дуже довгий та на кінці липкий.

Діти відкрийте підручник на ст. 182-183 і самостійно прочитайте про ряд Крокодили. Про що ви дізналися з прочитаного?

Це найбільш високоорганізовані плазуни, їх нараховується близько 25 видів які групуються в 3 родини: (мал. 11, 12, 13)

1. Алігатори: алігатор, каймановий крокодил

2. Справжні крокодили: нільський крокодил, гребінчастий крокодил.

3. Гавіали.

Який ряд плазунів ми ще не розглянули?

У підручнику на сторінці 183 намальований скелет черепахи, роздивіться його і скажіть з яких частин він складається.

Так, характерною ознакою всіх черепах є панцир. А яке його значення?

У тропічних морях мешкають дуже великі морські черепахи масою 300 кг і більше. Усі черепахи розмножуються на суші, відкладаючи яйця.

Найбільші черепахи – зелена (завдовжки до 1 м, маса тіла – до 450 кг) і слонова (завдовжки до 2 м, маса тіла – до 400 кг) (мал. № 14). У морських черепах кінцівки перетворилися на ласти, завдяки яким вони легко плавають у воді. Цих черепах добувають заради м’яса. В Україні поширений один вид – європейська болотяна, або річкова, черепаха. Вона дуже обережна.

У тропіках мешкають також такі черепахи:

- шкіряста черепаха (мал. №15)

- кайманова черепаха (мал. №16)

- розписна черепаха (мал. №17).

Отже, ми розглянули різноманітність плазунів, дізналися багато нового та цікавого про цих тварин. А чи потрібно ж їх охороняти? Для чого вони потрібні?

- слугують поживою для інших тварин;

- людина споживає в їжу;

- знищують шкідників с/г;

- отруту використовують у їжу;

- виготовляють різноманітні вироби.

Багато видів, які рідкісні та зникаючі занесені до Червоних книг, їх також забороняють вивозити та торгувати деякими видами.

ІV. Узагальнення та систематизація набутих знань

Написання самостійної роботи з теми: «Клас Земноводні. Клас Плазуни»

І – Варіант

І. Вкажіть правильну відповідь (так чи ні):

1. У земноводних шкіра гола, багата на залози.

2. Земноводні мають завжди 1 шийний хребець.

3. Між пальцями передніх кінцівок жаби є плавальні перетинки.

4. Травна система жаби закінчується клоакою.

5. Органами дихання дорослої жаби є зябра.

6. У плазунів одне коло кровообігу.

7. Крокодили мають чотирьохкамерне серце.

8. Сирени та протеї відносяться до лускатих плазунів.

9. У яйцеклітині плазунів містяться поживні речовини.

10. У плазунів зовнішнє запліднення.

ІІ. Відгадайте тварину за описом:

Вид земноводних, невелика амфібія завдовжки 55 мм. Більшу частину життя проводить на деревах та кущах, а в сутінках спускається на землю. На кінчиках пальців має присоски. Цю амфібію можна зустріти і в Україні у широколистяних лісах.

ІІІ. Порівняйте будову земноводних і плазунів, заповнивши таблицю.

Ознака

Плазуни

Земноводні

Покриви

Особливості будови скелета

Травна система

Дихальна система

Кровоносна система

Видільна система

Органи чуття

ІІ – Варіант

І. Вкажіть правильну відповідь (так чи ні):

1. У плазунів шкіра має залози.

2. Тіло плазунів укрите щитками або лускою.

3. Плазуни мають два кола кровообігу.

4. Органами дихання плазунів є зябра.

5. Ящіркам властиве явище регенерації.

6. Пуголовок дихає зябрами.

7. У дорослої жаби одне коло кровообігу.

8. Самки земноводних відкладають ікру у воду.

9. Саламандри і тритони належать до безхвостих земноводних.

10. Розвиток жаби відбувається з перетворенням.

ІІ. Відгадайте тварину за описом:

Тварина класу Плазуни, але схожа на ящірку. Тіло стиснуте з боків, очі великі. Малорухлива, полює за допомогою довгого язика. Тварина більшу частину життя проводить на деревах і на землю спускається досить рідко. Може змінювати швидко своє забарвлення.

ІІІ. Порівняйте будову земноводних і плазунів, заповнивши таблицю.

Ознака

Земноводні

Плазуни

Покриви

Особливості будови скелета

Травна система

Дихальна система

Кровоносна система

Видільна система

Органи чуття

V. Підбиття підсумків

Отже, плазуни – численний за кількістю видів клас наземних хордових тварин, до якого належать дзьобоголові, лускаті, черепахи та крокодили. Багато видів плазунів є об’єктами промислу, їх використовують у медицині. Водночас хижі та отруйні види за певних умов можуть бути небезпечними для людини. Багато видів плазунів перебувають на межі зникнення і тому потребують охорони.

VІ. Домашнє завдання

І рівень: Опрацювати за підручником § 42;

ІІ рівень: Скласти кросворд з вивченої теми або знайти цікаві загадки про плазунів;

ІІІ рівень: Підготувати повідомлення про плазунів Червоної книги України;

ІV рівень: Повідомлення на тему: «Перша допомога при укусі змій».

Література:

1. Запорожець Н.В. Біологія. 8 клас: Підручник. - Х.: АНГРО ПЛЮС, 2008.- 288с.

2. Вервес Ю.Г. Біологія: Підручник для 7 класів. - К.: Генеза, 2000. – 320с.

3. Базанова Т.Г. Біологія: Підручник для 8 класів. – Х.: Гімназія, 2008. – 320с.

4. Серебряков В.В. Біологія: Підручник для 8 класів. – К.: Генеза, 2008. – 288с.

5. Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи/ Авт. – упоряд.: Матяш Н.Ю., Костильов О.В. – 2-е вид., перероб., доповн. – К.: Генеза, 2004. – 248с.

6. Ковальчук Г.І. Цікава зоологія. Частина ІІ. – Х.: Вид. група «Основа», 2010. – 126с.

7. Іонцева А.Ю. Біологія в таблицях та схемах. – Х.: Торсінг плюс, 2009. – 128с.

II. Вимоги до функціонування навчально-дослідної земельної ділянки

4. Розміри навчально-дослідної земельної ділянки встановлюються залежно від кількості учнів, які навчаються в освітньому закладі, і місцевих умов (додаток N 1).

Під навчально-дослідну земельну ділянку рекомендуються такі площі:

- для початкових шкіл - не менше 5 тис.кв.м;

- для основної і старшої - не менше 10 тис.кв.м;

- для міських шкіл - не менше 10 тис.кв.м;

- для обласних станцій юних натуралістів (еколого-натуралістичних центрів) - не менше 20 тис.кв.м;

- для районних станцій юних натуралістів (еколого-натуралістичних центрів) - не менше 10 тис.кв.м;

- для міських станцій юних натуралістичних (еколого-натуралістичних центрів) - не менше 5 тис.кв.м.

5. Установам і закладам освіти може бути надана додаткова площа, яка зайнята багаторічними насадженнями (сад, дендрарій, парк тощо або площа для ведення сільськогосподарських робіт).

6. Навчально-дослідна земельна ділянка може включати: відкритий і закритий грунт, ферму, підсобне приміщення тощо.

7. На навчально-дослідній земельній ділянці розміщуються відділки: польових, овочевих, плодово-ягідних культур; квітково-декоративний, колекційний, селекційно-генетичний, зоолого-тваринницький, а також відділки: виробничий, дендрологічний.

Площа кожного відділку визначається завідуючим земельною ділянкою (вчитель біології або трудового навчання) з урахуванням місцевих умов і кількості учнів, які залучаються до роботи, і погоджується з керівником навчально-виховного закладу.

8. Для початкових класів в основній та старшій школах виділяються окремі земельні ділянки в овочевому, плодово-ягідному, квітково-декоративному відділках.

9. Навчально-дослідна земельна ділянка міських шкіл може мати: колекційний, квітково-декоративний, селекційно-генетичний, дендрологічний відділки та інші.

10. У відділках польових та овочевих культур, в системі сівозмін вирощуються основні сільськогосподарські культури даної зони.

11. Сівозміни запроваджуються згідно з рекомендаціями господарств, науково-дослідних установ, з урахуванням навчальних програм з природознавства, біології, трудового навчання.

12. У відділку плодово-ягідних культур (сад, ягідник або виноградник, плодово-ягідний розсадник) вирощуються кращі районовані і місцеві сорти плодових і ягідних культур, а також нові для даної місцевості плодово-ягідні культури, проводиться дослідницька робота з ними.

13. Квітково-декоративний відділок складається з колекційної ділянки одно-, дво- та багаторічних квіткових рослин, квітників (клумби, рабатки, рокарії, міксбордюри та ін.) та декоративних насаджень.

14. У селекційно-генетичному відділку проводяться досліди, які використовуються при вивченні відповідних тем курсу загальної біології.

Селекційно-генетичний відділок повинен бути просторово ізольованим і складається з селекційної, генетичної ділянок.

Для основної школи може вводитися лише селекційна земельна ділянка.

15. На колекційній земельній ділянці вирощуються типові представники основних сільськогосподарських і систематичних груп рослин:

1. Технічні (прядильні, олійні, ефіроолійні).

2. Лікарські.

3. Овочеві (коренеплоди, бульбоплоди, цибулинні, бобові).

4. Кормові (злакові і бобові трави, кормові коренеплоди).

5. Декоративні (однорічні, дворічні, багаторічні).

6. Корисні дикоростучі.

16. У зоолого-тваринницькому відділку залежно від місцевих умов, етнічних особливостей певних регіонів України можуть бути крільчатник, пташник, пасіка тощо. До складу відділку входить також куточок живої природи. У зоолого-тваринницькому відділку утримується така кількість тварин, яка б забезпечувала проведення навчальної і дослідної роботи.

Догляд за тваринами та їх годівлю відповідно до встановленого режиму здійснюють за графіком учні 2-10 класів.

Кормова база для тварин забезпечується продукцією сільськогосподарських культур, що вирощуються в польовому та овочевому відділках.

17. Закритий грунт (теплиця, парники, розсадники) створюється для проведення занять, дослідницької роботи, вирощування овочевих і квітково-декоративних рослин, розсади, розмноження плодово-ягідних і декоративних рослин.

18. У виробничому відділку вирощування сільськогосподарських культур, тварин проводиться з урахуванням прогресивних технологій, рекомендацій наукових закладів. Вирощена продукція може бути використана для потреб школи, позашкільного закладу або реалізована. Кошти від реалізації продукції перераховуються на спецрахунок закладу освіти для поповнення матеріальної бази та оплату праці школярів.

19. У дендрологічному відділку створюється колекція дерев'янистих і кущових рослин, висаджених за систематичним, географічним або господарським принципом. Можна, враховуючи Їх декоративність, створювати художньо-декоративні композиції, садово-паркові архітектури, використовуючи і площі зелених насаджень. При відділку може бути закладена шкілка саджанців, що вирощуються з насіння історичних та знаменитих дерев.

20. У підсобному приміщенні зберігаються сільськогосподарський інвентар і механізми, аптечка першої допомоги. Добрива зберігаються відповідно до вимог виробничої санітарії у спеціальній тарі з чіткими написами назв.

Біля підсобного приміщення встановлюється протипожежний інвентар.

21. Посадковий і посівний матеріал, вирощена продукція зберігаються на території земельної ділянки школи у спеціальному сховищі.

22. Навчально-дослідна земельна ділянка забезпечується сільськогосподарським інвентарем відповідно до місцевих умов та вимог агротехнічного обробітку ґрунту.

Навколо земельної ділянки створюється живопліт з витких рослин або штучна огорожа. Земельна ділянка забезпечується водою для поливу рослин.

23. В районах, що зазнали наслідків від аварії на Чорнобильській АЕС, роботи на навчально-дослідній земельній ділянці зводяться до навчально-дослідної діяльності у закритому ґрунті за умови завезення ґрунту з екологічно чистих зон.

Додаток N 1 до Положення про навчально-дослідну земельну ділянку

а) у початковій школі

|NN| Назва об'єктів ділянки | Площа в квадратних метрах |

|1. Овочева сівозміна 1000 |

|2. Ягідник або виноградник 450 |

|3. Квітники 300 |

|4. Плодові і декоративні насадження 3000 |

|5. Парники 50 |

|6. Крільчатник 200 |

5000 кв.м

б) в основній і старшій школі

|NN | Назва об'єктів ділянки | Площа в квадратних метрах |

| | | | в основній шк.. | у старшій шк.. |

| |

I. Ботаніко-рослинницький відділ |

| 1. Польова сівозміна 2500 3000 |

| 2. Овочева сівозміна 3000 4000 |

| 3. Плодовий сад 6000 8000 |

| 4. Плодово-декоративна шкілка

| розсадник 600 1000 |

| 5. Ягідник або виноградник 400 700 |

| 6. Колекційна ділянка і ділянка |

| систематики 300 700 |

| 7. Селекційно-генетична ділянка 300 700 |

| 8. Квітники, жива огорожа, декора- |

| тивні насадження 900 1000 |

| 9. Закритий грунт 400 4000 |

| II. Зоолого-тваринницький відділ |

|10. Крільчатник, пасіка, відділ ди- |

| кої фауни 500 500 |

| |

| 15000 кв.м 20000 кв.м|

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    23.02.2018
  • Розділ
    Біологія
  • Клас
    7 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    7300
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер материала
    JE328655
Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

Збірник методичних матеріалів проекту «Всеосвіта» I видання