Дивоказка Осені (дидактичний матеріал) Молодша група

Опис документу:
Пропонується додаток до тем: Дивоказка Осені, Подарунки Осені на радість дітворі, Овочі, фрукти для роботи з дітьми молодшого дошкільного віку та старшого дошкільного віку за темами: Золота осінь, Осінь-чарівниця,Щедра Осінь. Овочі, фрукти, Осінь – художниця,

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема місяця: Дивоказка Осені.

Тема тижня: Подарунки Осені на радість дітворі. Овочі, фрукти.

Молодший дошкільний вік

Молодша група

Овочі:

Ключові слова: город, овочі, вирощувати, збирати.

Іменники: город, городина, картопля, буряк, капуста, морква, огірок, помідор, цибуля.

Дієслова: робити, вібирати, поливати, вирощувати, ростити, саджати, збирати, зріти, копати, охороняти.

Прикметники: гіркий- солоний, кислий-солодкий, ранній – пізній, сирий - варений.

Утворювати нові дієслівні форми за допомогою префіксів з-, по-, на-, ви-; робити-зробити, лити-поливати, наливати; ростити-виростити.

Фрукти:

Ключові слова: сад, фрукти, ягоди, ягідник.

Іменники: сад, фрукти, ягоди, ягідник, абрикос, аромат, вишня, груша, запах, яблуко, яблуня, слива, кущ, смородина, малина, малинник, плід, смак, порічки, ягідник, ягідництво, ягідниця.

Дієслова: засушити, зірвати, зріють, ростуть, поливати, принести, ростуть, зривати, пригощати, торгуватися.

Прикметники: абрикосовий, вишневий, грушевий,крупний-дрібний, ранній-останній, садовий-лісовий, сушений, яблуневий, яблучний, ягідний, ягідниковий.сливовий, фруктовий, малиновий, малинний.

Ліна Біленька

Слива

До сонечка сміється слива,

На ній сливки, вона щаслива,

Сливки солодкі, соковиті,

Достиглі, сонечком умиті.

Михайло Стельмах

Капуста

Ми капусту роздягали,

Сто одежинок знімали,

А одежинки оці

Підуть нам на голубці.

Наталя Забіла

І в Ясочки є грядка!

Ранком сонце лине просто в хату, промені лягають на поріг. Вийшла Яся у садок гуляти, де ще так недавно танув сніг. Я тепер – росте на гіллі листя, горобці веселі цвірінчать, і нової травки гострі списи з-під трави торішньої стирчать. Край паркана – що це роблять діти? Скільки сміху, галасу й турбот! Підійшла Ясюня подивитись:

  • Це ж вони тут скопують город!

Сміх і галас:

  • В мене будуть дині!

  • В мене морква!

  • В мене буряки!

А в того – гарбуз з смачним насінням, і в’юнкий горох, і огірки.

А Ясюня ще така маленька, наймолодша між усіх діток: чорні очка, личко рожеве і кругленька вся, як огірок. Тягне Яся і собі лопатку, - ой, яка ж велика та важка!

  • Буде в мене теж маленька грядка, як у всіх дітей із дитсадка!

І скопала гряку наша Яся, не відстала від усіх діток. Їй, щоправда, допоміг Михасик, та Роман, та Олесь, та Ігорок...

  • Ну, мала, яке ж тобі насіння?

А мала й не знає: що саджать? Посадити б їй солодкі дині, що під сонцем, як свинки, лежать? Чи червону моркву? Чи салату? Чи смачні зелені огірки? Чи капусту – потім шаткувати? Чи горошок, щоб зривають стручки?...

Узяла Ясюня по зернятку й буряків, і моркви, й те, і те...

Ой і буде у Ясюні грядка, мабуть, краща ніж у всіх дітей!

Йде робота радісна і спора, веселіша за найкращу гру. А весняне сонце лізе вгору, і пече, й цілує дітвору.

Платон Воронько

Їжачок-хитрячок

Їжачок-хитрячок

Із голок та шпичок

Пошив собі піджачок

І у тому піджачку

Він гуляє по садку.

Натикає на голки

Груші, яблука, сливки.

І до себе на обід

Він скликає цілий рід.

Володимир Лучук

Мокру моркву заєць ніс

Мокру моркву заєць ніс

По стежині чере ліс

Мокру моркву заєць ніс

А чому та морква мокра?

І кому він моркву ніс?

Морква мокра від водиці,

Бо обмита у криниці.

Мокру моркву заєць ніс

Чемному хлопчині,

А мені він не приніс,

Бо я плакав нині.

Петро Ребро

Рости, моркво!

Рости, моя моркво,

Велика рости!

Я знаю потрібна

Для борщику ти.

А взимку як бабу

Із снігу зліплю,

То носа їй також

Із моркви.

Володимир Лучук

Гарбуз

Вліз на пліт гарбуз без рук

Й зачепився там за сук.

Це б йому на землю сісти,

Та назад не може злізти.

Ігор Січовик

Цибуля

Я гірка, і завжди свіжа,

Всім подобаюсь одначе,

Хто мене ножем уріже –

Неодмінно сам заплаче.

Іван Франко «Ріпка» - Пролісок ст. 42-43

Загадки

Сидить баба, одягнулась,

В сто сорочок загорнулась,

Ціле літо достигає,

До нас у борщик поспішає. (Капуста)

В темній я живу коморі,

А коса моя надворі,

Гарбузова я сестра,

Мене звати… (Морква)

Довгий, зелений, добрий солоний,

Добрий й сирий, хто він такий? (Огірок)

Я росла в темній темниці.

Як зросла – взяли в світлиці.

З мене шкурку всі деруть,

Мене варять, мене труть,

Пироги з мене печуть. (Картопля)

Чи то товстий, чи зелений,

Наче лампочка висить,

Тільки зовсім не горить.

Найсмачніший фрукт у світі

Люблять і дорослі, й діти. (Груша)

Фрукти на гілках висять

Сині, аж блищать. (Сливи)

Кругленьке, червоненьке,

В середині біленьке,

Соковите й смачне, просить:

«Покуштуй мене». (Яблуко)

Прислів’я:

Горох та капуста – хата не пуста.

Щоб кукурудзи було доволі, зустрічайте сонце в полі.

Посієш кукурудзу в пору – матимеш зерна гору.

Кожному овочеві свій час.

Солодка морква, та в сусідньому городі.

З’їж часнику, хоч не скажеш, то впізнають

Дидактичні ігри та вправи:

Дидактична гра «Виправ помилку»

Мета. Розвивати креативне мислення, зв’язне мовлення. Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал. Муляжі овочів та фруктів, іграшка Ведмедик.

Хід гри. Ведмедик удає, що дістав із кишені яблучко, але це – бурячок.

  • Мишко це не яблучко (виправляють діти), а бурячок.

  • Де він росте? (на городі)

  • А яблучко де росте? (на дереві)

  • Це не морква, а слива.

  • Це не помідор, а яблуко.

  • Це не вишня, а груша.

Діти допомагають ведмедику все скласти в кошик, овочі та фрукти.

Дидактична гра «Чарівний мішечок»

Мета. Вчити визначати овочі на дотик і називати їз.

Обладнання. Овочі, мішечок.

Хід. Спочатку овочі добирають такі, щоб вони різко відрізнялися за формою, пізніше – були схожі між собою. Вихователь кладе в мішечок овочі, пропонує, не дивлячись в мішечок, знайти овоч і назвати його. Або дає команду «Знайди те, що я скажу.

Дидактична гра «Поклади правильно»

Мета. Розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення. Закріпити вміння класифікувати предмети по групам. Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал. Два кошики, муляжі овочів та фруктів, іграшка Ведмедик.

Хід гри. Ведмедик ненароком зачепив кошик з овочами та фруктами, вони розсипались. Діти допомагають збирати в один кошик овочі, в інший фрукти. Розповідають, чому вони зробили так, а не інакше.

Дидактична гра «Впізнай овоч (фрукт)»

Мета. Розвивати уяву, пізнавальний інтерес, логічне мислення, зв’язне мовлення. Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал. Макети города (саду), муляжі овочів та фруктів.

Хід гри. Вихователь розповідає:

  • Одного разу Оленка попросила в мами зварити компот. Мама погодилась, якщо Оленка принесе фрукти за описом:

  1. Росте на дереві, спочатку зелене, а як достигне стає червоне, жовте. Може бути солодким, або кислуватим . (яблуко)

Дитина підходить до макету саду та вибирає за описом потрібний фрукт.

Ускладнення. Дитина має сказати « я думаю, що це яблуко, бо воно росте на яблуні і т.д.

Дидактична гра «Знайди плід»

Мета. Розвивати уяву та організованість, пізнавальний інтерес, логічне мислення, зв’язне мовлення. Вчити дітей відтворювати в уяві стадії росту рослини, підбирати плід до даної рослини. Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал. Малюнки рослин в стадії росту та малюнки плодів цих рослин.

Хід гри. Вихователь розповідає:

  • Ми з вами потрапили на город і нам потрібно знайти моркву, буряк, картоплю і тд, але ж вони сховані під землею, тому ми спробуємо відшукати їх по верхній частині потрібної рослини. (діти з’єднують плоди з самою рослиною)

Дидактична гра «Який предмет зайвий»

Мета. Розвивати логічне мислення. Вчити дітей класифікувати предмети по групам, враховуючи характер предметів, їх ознаки. Закріпити знання про овочі та фрукти. Розвивати увагу, тренувати пам’ять. Вправляти у правильності вимови слів.

Матеріал. Муляжі овочів та фруктів, або справжні овочі та фрукти.

Хід гри. Серед розкладеного ряду предметів треба вибрати той який зайвий та не належить відповідній групі.

Ускладнення: сказати чому саме дитина так думає.

Дидактична гра «Допоможемо їжачкові»

Мета. Розвивати увагу, спостережливість, пізнавальний інтерес, логічне мислення, зв’язне мовлення, пам’ять. Закріплювати навички правильного складання речення, невеликих розповідей. Виховувати культуру мовлення. Формувати вміння розпізнавати, називати та описувати овочі та фрукти за їх зовнішніми ознаками. Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал. Муляжі овочів та фруктів, або справжні овочі та фрукти, два кошики, іграшка Їжачок.

Хід гри. Вихователь розповідає:

  • Їжачок ніс два кошики з овочами та фруктами, але він їх вронив, все розсипалось і змішалося. Давайте допоможемо розкласти по кошиках овочі та фрукти.

Діти, по черзі, беруть по одному плоду і кладуть у відповідний кошик. При цьому вони повинні назвати плід, до якої групи відноситься, вказати якості ( смак, колір, форму).

Наприклад. Це – помідор, овоч, круглий, червоний, солодкий, сирий .)

Дидактична гра «Відгадай за смаком», або «Скуштуй»

Мета. Розвивати увагу, спостережливість, пізнавальний інтерес, логічне мислення, зв’язне мовлення, пам’ять. Закріплювати навички правильного складання речення. Виховувати культуру мовлення. Формувати вміння розпізнавати овочі та фрукти за смаком. Вчити узгоджувати слова(назви ознак із назвами предметів). Закріпити знання про овочі та фрукти.

Обладнання. Свіжі овочі та фрукти.

Хід гри.

  • Овоч (фрукт) дам тому із вас,

Хто вгадає його враз.

Вихователь пропонує дитині, якій перед тим зав’язали очі хустинкою, взяти з таці шматочок плода, з’їсти його і вгадати який плід вона скуштувала та відповісти на запитання «Який»

  • Якою є на смак морква? (сира, тверда, солодка) .

Дидактична гра «їстівне – не їстівне»

Мета. Розвивати логічне мислення. Вчити дітей класифікувати предмети по групам, враховуючи характерні властивості, зокрема їстівне чи не їстівне. Закріпити знання про овочі та фрукти. Розвивати увагу, тренувати пам’ять. Вправляти у правильності вимови слів.

Матеріал. Предметні картинки, кошик, стіл, іграшка Незнайко.

Хід гри. Незнайко назбирав цілу корзину різних предметів і просить вас допомогти йому дізнатися, які з них можна їсти. Їстівне покласти на стіл, а не їстівне у кошик.

Фізкультурна хвилинка:

Крапне дощик – накрапайчик,

(пальчиком правої руки ударяють по лівій долоньці)

Барабанить барабанщик,

(плескають в долоньки)

Бубонить у бубонець,

(ударяють кулачком по кулачку)

Щоб усі пішли в танець.

(діти пританцьовують).

***

В мами дочки і синки

Посіяли бурячки.

(Діти присідають і роблять рухи пальчиками – “сіють”).

Уродили бурячки

Всі великі – отакі.

(Діти встають, показують заокругливши кисть руки, розмір бурячків).

А тепер їх час зібрати,

Із земельки виривати.

(Діти нахиляються і «виривають» бурячки).

***

Вихователь читає вірші а діти виконують відповідні рухи.

Я навшпиньки встаю,

Яблучка дістаю.

Стиглі яблучка зриваю

Та до кошика складаю.

Вправа виконується декілька разів. Діти повторюють віршовані рядки разом з вихователем.

***

Ходила синиця у синій спідниці,

(Діти ходять і показують спіднички)

Збирала у кошик достиглі суниці,

(Збирають уявні ягоди)

А синичатко, жовтенький животик,

(Підстрибують і гладять животик)

Збирало суниці не в кошик, а в ротик.

(Показують на ротик).

***

На городі бараболя

(Діти ходять по кімнаті і пальчиком вказують на уявні овочі)

Кабачки та буряки,

А ми кошики візьмемо

Та повненькі наберемо.

(Діти імітують збирання овочів)

Народна гра «Дрібу-дрібушечки»

Двоє гравців беруться за руки, зближують ноги, а все тіло відхиляється назад. Починають хутко кружляти, приспівуючи:

«Дрібу, дрібу дрібушечки,

Наїлися петрушечки,

Гей, гей, до води,

Наїлися лободи.

Дидактична гра «Чарівний мішечок»

Мета. Вчити визначати овочі на дотик і називати їз.

Обладнання. Овочі, мішечок.

Хід. Спочатку овочі добирають такі, щоб вони різко відрізнялися за формою, пізніше – були схожі між собою. Вихователь кладе в мішечок овочі, пропонує, не дивлячись в мішечок, знайти овоч і назвати його. Або дає команду «Знайди те, що я скажу.

Загадки

Я гірка і завжди свіжа,

Всім подобаюсь, одначе

Хто мене ножем уріже,

Неодмінно сам заплаче. (Цибуля)

Сидить баба, одягнулась,

В сто сорочок загорнулась,

Ціле літо достигає,

До нас у борщик поспішає. (Капуста)

В темній я живу коморі,

А коса моя надворі,

Гарбузова я сестра,

Мене звати… (Морква)

Довгий, зелений, добрий солоний,

Добрий й сирий, хто він такий? (Огірок)

Я росла в темній темниці.

Як зросла – взяли в світлиці.

З мене шкурку всі деруть,

Мене варять, мене труть,

Пироги з мене печуть. (Картопля)

Прислів’я

Горох та капуста – хата не пуста.

Щоб кукурудзи було доволі, зустрічайте сонце в полі.

Посієш кукурудзу в пору – матимеш зерна гору.

Фізкультхвилинки

Крапне дощик – накрапайчик,

(пальчиком правої руки ударяють по лівій долоньці)

Барабанить барабанщик,

(плескають в долоньки)

Бубонить у бубонець,

(ударяють кулачком по кулачку)

Щоб усі пішли в танець.

(діти пританцьовують).

Дидактичні ігри та вправи.

На городі бараболя

(діти ходять по кімнаті і пальчиком вказують на уявні овочі)

Кабачки та буряки,

А ми кошики візьмемо

Та повненькі наберемо.

(діти імітують збирання овочів)

Ходила синиця у синій спідниці,

(діти ходять по колу та показують спіднички)

Збирала у кошик достиглі суниці,

(збирають уявні ягоди)

А синичатко, жовтенький животик,

(підстрибують та гладять животики)

Збирають суниці не в кошик, а в ротик.

(показують на ротик)

Народна гра «Дрібушечки»

Двоє гравців беруться за руки, зближують ноги, а все тіло відхиляється назад. Починають хутко кружляти, приспівуючи:

«дрібу, дрібу дрібушечки,

Наївшись петрушечки,

Наївшись лободи,

Гиля, гиля до води.

Дидактичні ігри:

Дидактична гра «Виправ помилку»

Мета: розвивати креативне мислення, зв’язне мовлення. Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал: муляжі овочів та фруктів, іграшка Ведмедик.

Хід гри: ведмедик удає, що дістав із кишені яблучко, але це – бурячок.

  • Мишко це не яблучко (виправляють діти), а бурячок.

  • Де він росте? (на городі)

  • А яблучко де росте? (на дереві)

  • Це не морква, а слива.

  • Це не помідор, а яблуко.

  • Це не вишня, а груша.

Діти допомагають ведмедику все скласти в кошик, овочі та фрукти.

Дидактична гра «Поклади правильно»

Мета: розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення. Закріпити вміння класифікувати предмети по групам. Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал:два кошики, муляжі овочів та фруктів, іграшка Ведмедик.

Хід гри: ведмедик ненароком зачепив кошик з овочами та фруктами, вони розсипались. Діти допомагають збирати в один кошик овочі, в інший фрукти. Розповідають, чому вони зробили так, а не інакше.

Дидактична гра «Впізнай овоч (фрукт)»

Мета: розвивати уяву, пізнавальний інтерес, логічне мислення, зв’язне мовлення. Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал: макети города (саду), муляжі овочів та фруктів.

Хід гри: Вихователь розповідає:

  • Одного разу Оленка попросила в мами зварити компот. Мама погодилась, якщо Оленка принесе фрукти за описом:

  1. Росте на дереві, спочатку зелене, а як достигне стає червоне, жовте. Може бути солодким, або кислуватим . (яблуко)

Дитина підходить до макету саду та вибирає за описом потрібний фрукт.

Ускладнення: дитина має сказати « я думаю, що це яблуко, бо воно росте на яблуні і тд»

Дидактична гра «Який предмет зайвий»

Мета: Розвивати логічне мислення. Вчити дітей класифікувати предмети по групам, враховуючи характер предметів, їх ознаки. Закріпити знання про овочі та фрукти. Розвивати увагу, тренувати пам’ять. Вправляти у правильності вимови слів.

Матеріал: муляжі овочів та фруктів, або справжні овочі та фрукти.

Хід гри: серед розкладеного ряду предметів треба вибрати той який зайвий та не належить відповідній групі.

Ускладнення: сказати чому саме дитина так думає.

Дидактична гра «Знайди плід»

Мета: розвивати уяву та організованість, пізнавальний інтерес, логічне мислення, зв’язне мовлення. Вчити дітей відтворювати в уяві стадії росту рослини, підбирати плід до даної рослини. Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал: малюнки рослин в стадії росту та малюнки плодів цих рослин.

Хід гри: Вихователь розповідає:

  • Ми з вами потрапили на город і нам потрібно знайти моркву, буряк, картоплю і тд, але ж вони сховані під землею, тому ми спробуємо відшукати їх по верхній частині потрібної рослини. (діти з’єднують плоди з самою рослиною)

Дидактична гра «Допоможемо їжачкові»

Мета: розвивати увагу, спостережливість, пізнавальний інтерес, логічне мислення, зв’язне мовлення, пам’ять. Закріплювати навички правильного складання речення, невеликих розповідей. Виховувати культуру мовлення. Формувати вміння розпізнавати, називати та описувати овочі та фрукти за їх зовнішніми ознаками. Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал: муляжі овочів та фруктів, або справжні овочі та фрукти, два кошики, іграшка Їжачок.

Хід гри: Вихователь розповідає:

  • Їжачок ніс два кошики з овочами та фруктами, але він їх вронив, все розсипалось і змішалося. Давайте допоможемо розкласти по кошиках овочі та фрукти.

Діти, по черзі, беруть по одному плоду і кладуть у відповідний кошик. При цьому вони повинні назвати плід, до якої групи відноситься, вказати якості ( смак, колір, форму).

Наприклад: Це – помідор, овоч, круглий, червоний, солодкий, сирий .)

Дидактична гра «Відгадай за смаком», або «Скуштуй»

Мета: розвивати увагу, спостережливість, пізнавальний інтерес, логічне мислення, зв’язне мовлення, пам’ять. Закріплювати навички правильного складання речення. Виховувати культуру мовлення. Формувати вміння розпізнавати овочі та фрукти за смаком. Вчити узгоджувати слова(назви ознак із назвами предметів). Закріпити знання про овочі та фрукти.

Матеріал: свіжі овочі та фрукти.

Хід гри:

  • Овоч (фрукт) дам тому із вас,

Хто вгадає його враз.

Вихователь пропонує дитині, якій перед тим зав’язали очі хустинкою, взяти з таці шматочок плода, з’їсти його і вгадати який плід вона скуштувала та відповісти на запитання «Який»

  • Якою є на смак морква? (сира, тверда, солодка) .

Дидактична гра «їстівне – не їстівне»

Мета: Розвивати логічне мислення. Вчити дітей класифікувати предмети по групам, враховуючи характерні властивості, зокрема їстівне чи не їстівне. Закріпити знання про овочі та фрукти. Розвивати увагу, тренувати пам’ять. Вправляти у правильності вимови слів.

Матеріал: предметні картинки, кошик, стіл, іграшка Незнайко.

Хід гри: Незнайко назбирав цілу корзину різних предметів і просить вас допомогти йому дізнатися, які з них можна їсти. Їстівне покласти на стіл, а не їстівне у кошик.

Дидактична гра «Чарівний мішечок»

Мета: вчити визначати овочі на дотик і називати їз.

Обладнання: овочі, мішечок.

Хід. Спочатку овочі добирають такі, щоб вони різко відрізнялися за формою, пізніше – були схожі між собою. Вихователь кладе в мішечок овочі, пропонує, не дивлячись в мішечок, знайти овоч і назвати його. Або дає команду «Знайди те, що я скажу.

Рухливі ігри:

Рухлива гра «Діти на городі»

Мета: вдосконалювати навички ходьби та бігу, розвивати вміння орієнтуватися в просторі. Розвивати спритність та уважність.

Хід гри: діти сидять на стільчиках (лаві), поставлених з одного боку зали (майданчика). На слова вихователя: «Діти по городу походжають,

Достиглі овочі збирають,

У корзинки все складають.

Діти розходяться і виконують відповідні рухи. На слова «несіть овочі додому» діти біжать на свої місця і сідають.

Рухлива гра «Знайди свій овоч»

Мета: вдосконалювати навички ходьби та бігу, розвивати вміння орієнтуватися в просторі. Розвивати спритність та уважність, вміння діяти за сигналом.

Хід гри: вихователь роздає дітям прапорці:червоні, зелені, оранжеві. На слова: «Діти вийдуть погуляють», діти розходяться по залу, врозтіч. На слова: «Знайди свій овоч» діти з червоними прапорцями біжать до помідора, з зеленими до – огірка, з оранжевими до – моркви.

Психогімнастика: «Неслухняні ведмежата»

Ведмедики з’їли смачні, але не миті яблука. У них заболіли животики. Ведмежата кличуть та скиглять:

Ой – ой – ой, живіт болить!

Ой – ой – ой, мене нудить!

Ой, не з’їм нізащо в світі

Більше яблучка не миті!

Виразні рухи: брови підняті і зведені, очі прижмурені, тулуб зігнутий, живіт втягнутий, руки притиснені до живота, ледь помітне розкачування.

Та ось приходить лікар, дає їм солодку мікстуру, і ведмежата одужують. Вони дуже радіють.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація інклюзивного середовища в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн