і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Дівчина з легенди - Маруся Чурай

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Опис презентації окремими слайдами:
ДІВЧИНА З ЛЕГЕНДИ — МАРУСЯ ЧУРАЙ Її пісні - як перло многоцінне, як дивен скарб серед земних марнот. Л.Костенко
Слайд № 1

ДІВЧИНА З ЛЕГЕНДИ — МАРУСЯ ЧУРАЙ Її пісні - як перло многоцінне, як дивен скарб серед земних марнот. Л.Костенко

Бесіда за питаннями: - Як створювалися українські історичні пісні? Про яких історичних осіб вам відомі пісні? - Яким чином життя народу було пов’яз...
Слайд № 2

Бесіда за питаннями: - Як створювалися українські історичні пісні? Про яких історичних осіб вам відомі пісні? - Яким чином життя народу було пов’язано з піснею? - Чому пісня з одною назвою має кілька варіантів? Наведіть приклади. - Згадайте авторів літературних пісень. Чим вони вам запам’яталися? - Як пісня впливає на внутрішній стан її виконавця і того, хто слухає цей шедевр мистецтва?

Народні пісні є великим внеском України в загальнослов’янську й світову художню творчість. Незчисленне і розмаїте їх багатство. Вважають, що тільки...
Слайд № 3

Народні пісні є великим внеском України в загальнослов’янську й світову художню творчість. Незчисленне і розмаїте їх багатство. Вважають, що тільки записано цих творів понад двісті тисяч. Народні пісні породжувались подіями і явищами суспільного життя громадського побуту, боротьбою проти іноземних загарбників, національного і соціального гноблення та палкою любов’ю до вітчизни і ненавистю до експлуатації і насильства. Але хто знає, коли, ким і в якому вигляді було створено ту чи іншу пісню? Достовірно лише одне: творцями і носіями пісень були трудящі маси. Саме завдяки колективності фольклорний твір набуває високої художності та ідейної глибини. Переходячи з уст в уста, пісня неминуче зазнавала змін, удосконалювалася. Творцями пісень були різні люди — селяни, ремісники, козаки, народні співці — лірники, кобзарі. Але народна пам’ять зберегла імена лише окремих, талановитих складачів. Такою була у ХVІІ ст. напівлегендарна українська поетеса Маруся Чурай.

«Малоросійська Сафо». Так називали дівчину з Полтави дослідники минулих століть, прирівнюючи талант української дівчини до таланту античної поетеси.
Слайд № 4

«Малоросійська Сафо». Так називали дівчину з Полтави дослідники минулих століть, прирівнюючи талант української дівчини до таланту античної поетеси.

МАРУСЯ ЧУРАЙ!.. Хто вона: дівчина чи легенда? Відомо, що вона родом із Полтави. Батько її, Гордій Чурай, був урядником козацького полку. Не стерпів...
Слайд № 5

МАРУСЯ ЧУРАЙ!.. Хто вона: дівчина чи легенда? Відомо, що вона родом із Полтави. Батько її, Гордій Чурай, був урядником козацького полку. Не стерпівши знущань з боку шляхтича, зарубав його, а сам подався на Січ. Після поразки козаків під Куляйками,Чурай потрапив у полон і був страчений у Варшаві. Горпина Чураїха залишилася з дочкою Марусею, про красу й талант якої йшла слава по всій Україні. За дівкою ходили всі хлопці, але серцю не накажеш – вона кохала Грицька. За переказами, після його зради Маруся дуже сумувала, почуття образи спалахнуло з такою силою, що вона вирішила отруїтися. Але отруту, яку дівчина приготувала собі, випив Гриць. Марусю посадили до острогу.Незабаром відбувся суд, який установив їй вирок - смертну кару. Дівчину врятував Іван Іскра, запорожець з добрим серцем, який щиро її кохав. Він привіз указ Богдана Хмельницького, за яким Марусі дарували життя, бо вона не винна. Хто міг її судити за смерть Гриця? Тільки вона сама себе. Як було насправді, сказати важко, бо жоден з дослідників не може покластися на історичні першоджерела: документи згоріли під час пожежі у Полтаві. На цей час відомо 20 пісень, автором яких вважають Марусю Чурай, але цілком можливо, що їх набагато більше.

Кадр із вистави “Маруся Чурай”
Слайд № 6

Кадр із вистави “Маруся Чурай”

ЗАСВІТ ВСТАЛИ КОЗАЧЕНЬКИ М. К. Пимоненко. Проводи козаків
Слайд № 7

ЗАСВІТ ВСТАЛИ КОЗАЧЕНЬКИ М. К. Пимоненко. Проводи козаків

Тема: зображення походу козаченьків, розлучення хлопця з матінкою і коханою. Ідея: звернення сина до матері, щоб вона прийняла його кохану як свою ...
Слайд № 8

Тема: зображення походу козаченьків, розлучення хлопця з матінкою і коханою. Ідея: звернення сина до матері, щоб вона прийняла його кохану як свою дитину. Основна думка: для кожної родини є хвилюючим моментом, коли її сини, чоловіки вирушають у військовий похід. Жанр: літературна козацька пісня.

Питання для обговорення - Якої пори вирушали козаченьки в похід? - Чому плакала Маруся? Прокоментуйте її внутрішні почуття. - Хто заспокоює Марусю?...
Слайд № 9

Питання для обговорення - Якої пори вирушали козаченьки в похід? - Чому плакала Маруся? Прокоментуйте її внутрішні почуття. - Хто заспокоює Марусю? Як про це зазначено у пісні? - Опишіть внутрішній стан матінки, яка проводжала свого сина у далеку дорогу. Чи не марні її хвилювання? - Чому молодий козак не вірить, що він швидко повернеться з походу додому? - З яким проханням син звертається до матінки? Якою є її реакція на це? - До якого різновиду пісень належить дана пісня? Про що це свідчить? - Як цей твір пов’язаний з життєвою долею Марусі Чурай?

Художні особливості твору Епітети: «ясні очі», «мати... слізко проводжає», «кінь вороненький». Повторення: перший і останній куплети. Метафори: «Ст...
Слайд № 10

Художні особливості твору Епітети: «ясні очі», «мати... слізко проводжає», «кінь вороненький». Повторення: перший і останній куплети. Метафори: «Стоїть місяць», «кінь спіткнувся», «година настала». Звертання: «Прощай, милий мій синочку», «Ой рад би я, матусенько», «Яка ж би то, мій синочку». Риторичні оклики: «Через чотири недільки Додому вертайся!». «Бо хто знає, чи жив вернусь, Чи ляжу в полі!». Риторичне запитання: «Щоб чужая дитиночка За рідною стала?».

ВІЮТЬ ВІТРИ, ВІЮТЬ БУЙНІ
Слайд № 11

ВІЮТЬ ВІТРИ, ВІЮТЬ БУЙНІ

Тема: відтворення страждань дівчини за своїм милим. Ідея: возвеличення щирого почуття кохання. Основна думка: «Хто щасливий був часочок, про смерть...
Слайд № 12

Тема: відтворення страждань дівчини за своїм милим. Ідея: возвеличення щирого почуття кохання. Основна думка: «Хто щасливий був часочок, про смерть не забуде».

Бесіда за питаннями: - Яких страждань зазнала героїня твору? З чим це пов’язано? - Охарактеризуйте внутрішній стан молодиці. - Чому в пісні порівню...
Слайд № 13

Бесіда за питаннями: - Яких страждань зазнала героїня твору? З чим це пов’язано? - Охарактеризуйте внутрішній стан молодиці. - Чому в пісні порівнюється доля дівчини із самотньою билиною, що росте на полі? - Для чого, на ваш погляд, Маруся Чураївіна закінчує твір риторичним запитанням? - Чи побачить молодиця свого «чорнобривого»? Відповідь вмотивуйте. З чим пов’язане її розлучення? - Як, на ваш погляд, чи схожа доля героїні твору з долею його авторки? Свої міркування обґрунтуйте. - Чому героїня вважає, що її долі завидують люди? - Як ви вважаєте, чи чує «чорнобривий» свою милу? Висловіть свої припущення. - Що таке щастя? Які твори про пошуки героями щастя вам відомі (Б. Лепкий, «Цвіт щастя»; О. Стороженко, «Скарб»; І. Липа, «Близнята»)? Яким уявляє своє щастя молодиця?

Художні особливості МЕТАФОРИ: віють вітри, дерева гнуться. ЕПІТЕТИ: щаслива билинка, люте горе, тяжко жити. РИТОРИЧНІ ЗАПИТАННЯ: “Чи щаслива ж та б...
Слайд № 14

Художні особливості МЕТАФОРИ: віють вітри, дерева гнуться. ЕПІТЕТИ: щаслива билинка, люте горе, тяжко жити. РИТОРИЧНІ ЗАПИТАННЯ: “Чи щаслива ж та билинка, що росте на полі?”, “Що на полі, що на пісках, без роси, на сонці?”

Мікрофон З якою промовою ви б звернулися до молодиці, щоб її заспокоїти, полегшити страждання під час самотності
Слайд № 15

Мікрофон З якою промовою ви б звернулися до молодиці, щоб її заспокоїти, полегшити страждання під час самотності

ОЙ НЕ ХОДИ, ГРИЦЮ... ТЕМА: відтворення трагічної долі Гриця через нерозділене кохання. ОСНОВНА ДУМКА: “нехай же Гриць двох не кохає”.
Слайд № 16

ОЙ НЕ ХОДИ, ГРИЦЮ... ТЕМА: відтворення трагічної долі Гриця через нерозділене кохання. ОСНОВНА ДУМКА: “нехай же Гриць двох не кохає”.

Бесіда за питаннями: - Яким ви уявляєте Гриця? Чим саме, на ваш погляд, він подобався дівчатам? - Чому кохання стало загрозою для життя героя? - Як...
Слайд № 17

Бесіда за питаннями: - Яким ви уявляєте Гриця? Чим саме, на ваш погляд, він подобався дівчатам? - Чому кохання стало загрозою для життя героя? - Як сама авторка характеризує свою героїню? - Яким чином дівчина готувала зілля, щоб отруїти коханого? - Яке покарання отримала героїня від своєї матінки? Чи можна вчинок дівчини вважати злочинним? Відповідь вмотивуйте. Вільний мікрофон: Чи співчуваю я Грицеві? Чи можна виправдати кохання хлопця?

Художні особливості твору Риторичне запитання: «Нащо ж ти, доню, Гриця отруїла?» Епітети: «дівчина-чарівниченька», «темная хата». Метафора: «прийшл...
Слайд № 18

Художні особливості твору Риторичне запитання: «Нащо ж ти, доню, Гриця отруїла?» Епітети: «дівчина-чарівниченька», «темная хата». Метафора: «прийшла п’ятниця». Риторичний оклик: «Що через тебе мене мати била!»

Розгляньте ілюстрації до твору. Знайдіть епізоди, до яких вони належать
Слайд № 19

Розгляньте ілюстрації до твору. Знайдіть епізоди, до яких вони належать

Для тих, хто хоче більше знати Визначна сучасна поетеса Ліна Костенко в історичному романі у віршах «Маруся Чурай» висунула свою версію розгортання...
Слайд № 20

Для тих, хто хоче більше знати Визначна сучасна поетеса Ліна Костенко в історичному романі у віршах «Маруся Чурай» висунула свою версію розгортання подій. Ліна Костенко

П Е Р Е В І Р С Е Б Е Засвіт встали козаченьки 1. Козаченьки вирушали в похід: а) з полуночі; б) після сніданку; в) пообіді; г) ввечорі. 2. Сльози ...
Слайд № 21

П Е Р Е В І Р С Е Б Е Засвіт встали козаченьки 1. Козаченьки вирушали в похід: а) з полуночі; б) після сніданку; в) пообіді; г) ввечорі. 2. Сльози на очах у Марусі були від: а) горя; б) радості; в) щастя; г) болю фізичного. 3. Мати буде очікуватиме на повернення сина через: а) півмісяця; б) півроку; в) чотири недільки; г) рік. 4. Прикмета, яка, на думку козака, не дозволить йому швидко повернутися додому: а) зіпсувалося взуття; б) у двір полетіло багато горобців; в) кінь спіткнувся; г) пов’яли квіти на підвіконні. 5. Про що просить син свою матінку перед від’їздом? а) молитися за нього; б) не згадувати про нього лихим словом;в) писати листів; г) прийняти Марусю як рідну дитину.

Віють вітри, віють буйні 6. Внаслідок вітру: а) пішов сильний дощ; б) облетіли пелюстки на квітах; в) гнулися дерева; г) неможливо було вийти на пр...
Слайд № 22

Віють вітри, віють буйні 6. Внаслідок вітру: а) пішов сильний дощ; б) облетіли пелюстки на квітах; в) гнулися дерева; г) неможливо було вийти на прогулянку з милим. 7. У чому витрачає свої літа молодії героїня пісні? а) непосильній праці; б) горі і стражданнях; в) догляданні малого паненя; г) відпочинок. 8. На думку молодиці, «не поправлять сльози її»: а) матеріального становища; б) здоров’я; в) щастя; г) долі. 9. Героїні пісні «тяжко жити»: а) без милого; б) у батьків милого; в) від повсякденної непосильної праці; г) бо дуже захворіла.

Ой не ходи, Грицю 10. Зіллячко, яким дівчина отруїла Гриця, вона: а) викопала; б) купила на базарі; в) випросила у ворожки; г) сама виростила. 11. ...
Слайд № 23

Ой не ходи, Грицю 10. Зіллячко, яким дівчина отруїла Гриця, вона: а) викопала; б) купила на базарі; в) випросила у ворожки; г) сама виростила. 11. Як героїня твору характеризує дівчат на вечорниці? Вони: а) мудрі; б) полохливі; в) чарівні; г) веселі. 12. У вівторок молодиця: а) зіллячко переполоскала; б) Гриця отруїла; в) зілля ізварила; г) ходила до ворожки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
У презентації поданий ілюстрований та теоретичний матеріал з теми "Дівчина з легенди - Маруся Чурай"

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Мовленнєва майстерність педагога Нової української школи. Вербальний і невербальний імідж»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 години
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти