Д/ігри з розвитку соціальної компетентності, старший дошкільний вік

Опис документу:
Дидактичні ігри підібрані таким чином, щоб розвивати соціальну компетентність дітей старшого дошкільного віку. Ігри складено відповідно до вимог Базового компоненту освіти та оновленого змісту сучасної дошкільної освіти

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

«Види  витрат»

 Мета: навчити дітей визначати вид витрат, на перше місце ставлячи основні витрати; розвивати вміння аналізувати, робити висновки.

Матеріал: картки із зображенням театру, хліба, будинку, дитячого садочку, меблів, іграшок, цукерок тощо.

Хід

Вихователь пропонує дітям серед карток із зображенням обрати ті, зображення яких є основними витратами будь-якої людини.

«Гроші – ціна»

Мета: ознайомити дітей із  взаємозалежністю  якості  товару  та  його  ціни;  учити дітей співвідносити якість із ціною; розвивати вміння аналізувати, робити висновки.

Матеріал: картки-гроші, різні товари (іграшки різної якості: старі, нові, м’які, електричні тощо, книжки різного обсягу, одяг тощо).

Хід

Ця гра має декілька варіантів:

а) вихователь пропонує дітям зробити покупки, обираючи найдешевші товари, але з найкращою якістю; 

б) вихователь пропонує написати цінники для продажу різних товарів – діти повинні проаналізувати якість товару та, відповідно до цього, визначити вартість товару;

в) скласти перелік найкращих та найкорисніших товарів, які можна купити на конкретну суму грошей.

 

«Покупки»

Мета: закріпити знання дітей про будову супермаркету, розвивати аналітичне мислення, кмітливість.

Хід

Вихователь пропонує дітям для гри в супермаркет розташувати  полички  з  товаром  за спільними характеристиками  –  зробити відділи товарів (молочні продукти, іграшки, одяг, канцелярські товари, фрукти тощо). Після цього дітям пропонується обрати найкоротший шлях до якогось із товарів.

Як результат: діти можуть переставити полички чи товари, для того щоб було зручніше знаходити потрібну річ.

 

«Корисна  річ»

 Мета: закріпити знання дітей про товар, виховувати дбайливе ставлення до предметів; розвивати фантазію, уміння аналізувати.

Хід

Вихователь пропонує дітям  уважно  роздивитися  запропонований  предмет  (олівець, книжка, подушка, ложка тощо) та визначити його основне функціональне призначення. Після цього діти намагаються придумати якомога більше способів використання цього предмету.

 

«Кордон»

Мета: закріпити знання дітей про експорт та імпорт товарів.

Хід

 Діти розподіляються на дві групи, дві країни. Кожна країна має свою назву й отримує різні товари.  Після вихователь звертається до однієї з країн: «Експорт книжок до іншої крани», інша країна повинна отримати книжки та відповісти: «Дякуємо за імпорт книжки».  Таким чином здійснюється обмін товарами між країнами.

«Впізнай  професію»

 Мета: закріпити знання дітей про професії людей, розвивати кмітливість, увагу, спостережливість.

Хід

Діти зображують за допомогою пантоміми людей різних професій. Кожен з дітей загадує собі професію. Після починає розповідати про себе. Наприклад: я варю суп, готую печиво, годую дітей – хто я? Діти намагаються впізнати професію.

 

Розкладіть товар

Мета: вчити дітей класифікувати предмети за спільними ознаками; закріплювати знання малят про різновиди торгових об’єктів.

Хід гри

Перед дитиною розкладають кілька картинок із зображенням предметів, що можуть бути товаром у різних крамницях.

Завдання 1. Розкласти картинки на групи, в яких предмети поєднано за спільним призначенням. Дати назви крамницям, які можуть взяти для продажу даний товар, наприклад: «Молоко», «Хліб», «Іграшки», «Одяг» тощо.

Завдання 2. Згруповуючи картинки, не потрібно диференціювати предмети за спільними ознаками, а запропонувати свої варіанти їх сполучення, керуючись власним досвідом. Наприклад, «Гастроном», «Дитячий світ», «М’ясо — молоко», «Садовина та городина» тощо.

Умілі руки

Мета: виховувати дбайливе ставлення |до предметів, виготовлення яких потребує копіткої праці різних за фахом людей; учити раціонально використовувати речі, що були в ужитку.

Хід гри

Дітей розподіляють на дві команди по 5-6 осіб. Вихователь називає або показує будь-який предмет і пропонує розповісти про його призначення. Після цього дітям дається завдання придумати, як ще можна використати його в дещо зміненому або в тому ж стані, проте за умови, що він вже застарілий й не може бути використаний за своїм призначенням.

 

Не помиліться

Мета: закріпити знання дітей про послідовність процесу купівлі товару; формувати вміння встановлювати логічний ланцюжок дій, що об’єднані одним сюжетом; розвивати логічне мислення.

Хід гри

Дитині пропонуються для розгляду картинки (5-6), що різняться за змістом зображення: мама дає дитині гроші; дитина йде вулицею із порожньою торбинкою; дитина входить до крамниці; стоїть біля каси; бере хліб у продавця; йде додому з наповненою торбинкою.

Завдання 1. Розкласти картинки в ряд у такій послідовності, що відповідає логіці дій зображеного на них.

Завдання 2. Скласти коротеньке оповідання за картинками, дотримуючись послідовності дій.

Оцініть вчинок

Мета: виховувати дбайливе ставлення до природних ресурсів та інших матеріальних цінностей; на основі логічного мислення вчити робити самостійні висновки.

Хід гри

Ведучий пропонує дітям послухати розповідь, яка передбачає помилку об’єктивно невиправдану для будь-якого героя.

Завдання:

а) знайти помилку в діях;

б) обґрунтувати свою відповідь;

в) дати оцінку дії.

Орієнтовні розповіді ведучого

Рано-вранці зазирнуло сонечко у віконце Вовиної кімнати. Прокинувся хлопчик, солодко позіхнув, потягнувся, увімкнув світло й почав робити гімнастику.

Вирішила Марійка випрати сукенку своєї ляльки. Вибрала вона найбільшу чашку, налила в неї води по вінця, взяла мило та й почала прати. Дуже старалася Марійка, і сукенка стала чистою й красивою.

                                  

Що є найважливішим?

Мета: закріплювати вміння орієнтуватися в поняттях «предмети розкоші» та «життєво необхідні предмети»; вчити диференціювати предмети за ступенем їхньої значущості, роблячи логічні висновки.

Хід гри

У грі можуть брати участь 2-3 дітей. Кожному з них дається картка із зображенням предметів, які використовуються людьми у різних життєвих ситуаціях.

Завдання 1. Закрити фішками предмети, які не є життєво необхідними для людини та які можна назвати предметами розкоші.

Завдання 2. Пояснити призначення предметів, зображених на малюнках, що залишилися. Обґрунтувати їх необхідність для людини.

Завдання 3. Закрити фішками зображення речей, найбільш важливих для життєдіяльності людини, предметів, без яких важко обійтися. Запропонувати обґрунтувати своє ставлення до предметів розкоші, зображення яких залишилися закритими.

З метою ускладнення завдання можливе використання другого варіанту гри: дитині дається більш складне завдання — закрити фішками зображення тих предметів, які можуть мати подвійну функцію, тобто в один і той же час бути і предметами розкоші, й життєво важливими для окремих людей. Наприклад, машина для інваліда, фортепіано для піаніста, прикраси для артиста й тощо.

 

Ми-художники

Мета: закріпити знання дітей про рекламу; розвивати у них естетичні почуття й художній смак; учити встановлювати взаємозв’язок між рекламою та успіхом у торговельних стосунках «продавець — покупець».

Хід гри

Кожному учасникові гри, «художнику-оформлювачу» (їх може бути 2-3), дається завдання — зробити рекламу своїй крамниці. Решта дітей оцінюють роботу тих, хто грається, наприкінці визначають переможців.

Варіант 1. Кожен учасник гри одержує певну кількість кольорових силуетів різних предметів, які можуть бути товаром крамниць певного виду («Іграшки», «Квіти», «Хліб», «Молоко» тощо).

Варіант 2. Із загальної кількості силуетів необхідно вибрати тільки ті, які потрібні для складання реклами «своєї» крамниці.

 

Чия праця є важливішою?

Мета: закріпити знання дітей про джерела грошових прибутків; вчити диференціювати види трудової діяльності людини відповідно до їхньої цільової спрямованості.

Хід гри

Дитині пропонується декілька картинок І із зображенням різних дій дорослих людей: чоловік спить; лікар слухає хворого; продавець обслуговує покупця; жінка пере білизну; чоловік копає яму для саджання дерева.

Завдання 1. Згрупувати ті картинки, на яких зображені дії, що пояснюються як суспільно корисна праця та оплачуються (лікар слухає пацієнта, продавець відпускає товар покупцеві).

Завдання 2. Згрупувати ті картинки, на яких зображені дії людини, які мають подвійну функцію. Наприклад, жінка пере білизну — це може бути і мама, і працівниця пральні; чоловік копає землю — це може бути і тато, і садівник.

Дидактична гра Сім’я Для дітей 5-7 років

Дидактична гра «Сім’я».

Мета: формування у дітей понять про сім’ю.

– Закріпити у дітей уявлення про сім’ю, її членах;

– Виховувати у дітей любов, ласкаве і чуйне ставлення до членів сім’ї, вчити піклуватися про рідних людей;

– Розвивати комунікативні навички дітей;

– Виховувати повагу до щоденної праці батьків;

– Виховувати почуття сімейної згуртованості (на основі уявлень про сім’ю, її склад, взаєминах і домашній затишок).

Гра 1. «Що ми робимо?»

Грають 2-4 чол-ка.

Великі картки з родичами лунають між гравцями по 2 шт. маленькі картки з предметами перемішуються і викладаються картинками вниз. Гравці по черзі беруть по 1 маленькій картці і кажуть, що буде робити той родич, велика картка з яким лежить у нього. Наприклад: «Бабуся сьогодні гратиме зі мною в хокей!». Якщо такого в житті ніколи не було, картка повертається в стопку, якщо було – викладають на картку із зображенням бабусі. Потім бере маленьку картку слід-й гравець і т. Д. Під час другого кола гри, гравці викладають маленьку картку на другу велику картку. Гра закінчується якщо закінчилися маленькі картки або у кого-то з гравців на одній великій картці виявилося 3 маленьких. Він – переможець!

Гра 2. «Як ми допомагаємо рідним?».

Грають 2 – 6 чоловік.

Роздають по 1 картці з родичами. Маленькі картки з предметами перевертаються малюнком вниз і перемішуються. Гравці по черзі беруть по 1 картці з предметом і відповідають на питання відповідно до неї: «Як я допомагаю своїй бабусі?» (Мамі, тітці і т. Д.). наприклад: «Я допомагаю своїй бабусі варити суп», якщо дитина сказав правильно, він залишає собі картку, якщо ні – повертає в стопку. Гра ведеться до тих пір, поки у когось з гравців не виявиться 5 карток або не закінчаться картки в стосі. Переможе той, у кого буде 5 карток або більше всіх карток.

Ведучий по черзі задає гравцям питання, наприклад: «Хто така внучка?», Якщо той, хто повинен відповідати дає неправильну відповідь – відповідає след-й гравець, той, хто відповів правильно, отримує маленьку картку. Гра закінчується, коли у одного з гравців буде 6 карток. Він переможець.

Гра 4. «Запам’ятовуємо імена близьких родичів».

Ведучий бере одну з великих карток (наприклад з дідусем), гравці по черзі називають імена своїх дідусів. тому хто назвав:

* Ім’я – дають 1 мал-ю картку;

* Ім’я та по батькові або ім’я і прізвище – 2 картки;

* Ім’я, по батькові та прізвище – 3 картки.

Якщо карток не вистачає, можна використовувати будь-які інші. Гра закінчується, коли ведучий показав все картки з родичами. Переможець той, у кого більше всіх карток.

Наведи лад

Мета: закріпити знання про призначення речей, уміння групувати їх.

Матеріал: предмети для лялькової кімнати (меблі, посуд, одяг, білизна, іграшки).

Хід

Дітям пропонують навести лад в ляльковій кімнаті, розставивши все по своїх місцях (посуд, одяг).

Сімейна драбинка

Мета: уточнити знання дітей про склад родини: діти, батьки, дідусь, бабуся; вчити розрізняти дітей з усіх членів родини, серед дітей – старших і молодших, орієнтовано визначати людей за віком; допомогти малюкам орієнтовно визначати людей за віком; допомогти малюкам усвідомити, що дорослі також були дітьми, а діти виростають і стають дорослими (мамою, татом). Збагатити словник словами-ознаками, які характеризують членів сімї (найстарший, наймолодший, наймудріший); навчити малят оперувати словами, які вказують на родинні звязки (син, донька, мати, бабуся, дідусь, сестра, брат). Виховувати любов і пошану до членів родини.

Скажи лагідно

Мета: вчити вживати слова із здрібнено-пестливими суфіксами:

Тато-татко, татусь, татусенько

Баба – бабуся, бабусенька, бабця, бабуня

Дід – дідусь, дідуня, дідусенько, дідуню

Брат – братик

Сестра – сестричко

Сімя – сімейка, сімеєчка.

Хід

Вихователь називає слово, а дитина вживає його в пестливій формі.

Склади речення

Мета: вчити складати нестандартні, оригінальні речення з двох предметів, розвивати мислення, фантазію.

Матеріал: картки із зображенням предметів.

Хід

Вихователь пропонує групі дві картки з дитячого лото, на якому зображені предмети. Група сідає півколом, і кожна дитина по черзі вигадує речення, яке містить назву двох задуманих предметів (наприклад, бабуся – тісто, любов – Україна, квіти – вода).

Знайди помилки

Мета: вчити розрізняти і називати ранок, день, ніч, вечір.

Матеріал: сюжетні малюнки (хлопчик уночі грається, дівчинка робить ранкову гімнастику ввечері і т.д.)

Гру можна ускладнити: поряд із сюжетними малюнками з помилками використовувати і «правильні» малюнки, також «суперечливі» малюнки (наприклад, тато їсть уночі).

«Безпечно – небезпечно»

Мета: навчати дітей відрізняти небезпечні життєві ситуації від безпечних; вчити передбачати результат можливого розвитку ситуації; закріплювати знання правил безпечної поведінки; виховувати почуття взаємодопомоги.

Матеріал: набір дидактичних картинок із зображенням небезпечних і безпечних для життя і здоровя ситуацій; картки різних кольорів (червоного, білого і жовтого) в залежності від варіантів гри.

Хід

Дітей просять визначити ступінь загрози запропонованої (наочної чи словесної) ситуації для життя і здоровя, підняти певну картку, в залежності від небезпеки та правильно розкласти дидактичні картинки.

Уважно послухавши розповідь вихователя, діти піднімають червону картку, якщо є небезпека, жовту – якщо небезпека може виникнути при певній поведінці, і білу – якщо небезпеки немає. Діти не повинні заважати один одному, при необхідності доповнювати відповіді товаришів, не показувати і не користуватися підказками.

Швидка допомога

Мета: закріпити у дітей знання і практичні вміння з надання першої допомоги (домедичної допомоги)

Матеріал: картинки із зображенням медичного приладдя (термометр, бинт, зеленка, вата, йод і т.д.).

Вихователь обіграє з дітьми ситуацію, коли людина порізала руку, ногу, розбила коліно, лікоть, коли у неї підвищилася температура тіла, коли захворіло горло, потрапила смітинка в око, пішла носом кров тощо. За особливостями кожної ситуації відпрацьовують послідовність дій.

Оціни вчинок

Мета: закріпити знання про правила користування вогнем; виховувати бажання дотримуватися правил пожежної безпеки.

Матеріал: предметні картинки, на яких зображені небезпечні ситуації: дії дітей чи дорослих з предметами, які сприяють виникненню пожежі; дії дітей чи дорослих під час ліквідації пожежі.

Хід

Перед дітьми розкладені предметні картинки. Дітям потрібно вибрати серед інших ту картинку, на якій зображено дію, яка сприяє виникненню пожежі. Пояснити, як ви будете діяти під час гасіння пожежі? Які засоби гасіння ви знаєте? Перемагає той, чия відповідь буде змістовніша, цікавіша, хто правильно підбере картинки відповідно до завдання.

Так – не так

Мета: закріпити вміння дітей оцінювати ситуацію, що склалася, виховувати любов до усього живого, бережне ставлення до природи.

Матеріал: малюнки з різними ситуаціями (діти саджають дерево; хлопчик руйнує мурашник тощо); сонечко, хмаринки.

Хід

Малюнки лежать зображенням донизу. Дитина вибирає собі малюнок і повинна розмістити його, в залежності від зображеної ситуації, під сонечком або хмаринкою.

Один вдома

Мета: закріпити знання дітей про незнайомих людей, пояснити, що саме може бути небезпечним у спілкуванні з іншими людьми, навчати розподіляти людей за ознакою спорідненості (рідні, знайомі, чужі). Розвивати увагу, спостережливість; виховувати у дитини обачність

Матеріал:

Малюнки із зображенням різних людей: міліціонер, листоноша, бабуся тощо.

Хід

Вихователь пропонує дітям поглянути на малюнок і поміркувати, чи відчинять вони двері своєї домівки тій чи іншій людині. Вміти пояснити ситуацію і свій вибір.

Чим погратись Петрику

Мета: закріпити знання дітей про предмети домашнього побуту, що є джерелами потенційної небезпеки для дітей і повинні зберігатися в недоступному для малюків місті (побутова хімія, ліки, ріжучо-колючі предмети). Розвивати уяву, пам'ять, мовлення. Виховувати обережність та обачність під час ігор з різними предметами.

Матеріал6 ширмочка з трьох частин (на першій зображений килимок, на другій – хлопчик, на третій – приклеєна шафа з дверцятами, які відкриваються).

Хід

Вихователь показує дітям Петрика.

- Малята, Петрик залишися вдома один і захотів погратися. Він знайшов багато різних речей, але, на превеликий жаль, серед них є й дуже небезпечні предмети. А де його іграшки, Петрик не знає. Давайте допоможемо хлопчику покласти іграшки на килимок, а небезпечні предмети – до шафи.

Діти старанно виконують завдання, розкладаючи предмети, обгрунтовують свій вибір.

Садівник

Мета: поглиблювати уявлення дитини про себе; навчити бачити індивідуальні особливості інших людей.

Обладнання: мяч.

Хід

Діти сідають в коло. Ведучий, садівник, кидає мяч і говорить: !Я садівником народився, не на жарт розсердився, всі квіти мені набридли, окрім Даші». Далі садівник малює словесний портрет (імя, вік, колір очей), місце садівника займає Даша.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн