Д/ігри з розвитку соціальної компетентності, молодший дошкільний вік

Опис документу:
Дидактичні ігри підібрані таким чином, щоб розвивати соціальну компетентність дітей молодшого дошкільного віку. Ігри складено відповідно до вимог Базового компоненту освіти та оновленого змісту сучасної дошкільної освіти

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

«Хто що робить»

Мета: закріпити уявлення дітей про обовязки та призначення членів сімї: виховувати шанобливе ставлення до праці дорослих, викликати бажання допомагати їм; розвивати чуйне ставлення до близьких людей

Матеріали: зображення членів родини

Хід

Вихователь по черзі ставить кожній дитини запитання. Малюк має відповісти на нього. Наприклад: Хто ходить до магазину за продуктами? Хто пере одяг? Хто полагодить зіпсований телевізор? Хто сплете рукавички? Хто розповість тобі казку?

«Кому належать речі?»

Мета: закріпити знання дітей про предмети домашнього вжитку, їх приналежність до членів родини

Матеріал: речі домашнього вжитку або картки із їх зображенням

Хід

Вихователь звертає увагу малят на малюнки із зображенням різних предметів. Варіанти зображення на малюнках: окуляри, лак для нігтів, клубочок із спицями, сумочка, молоток, краватка, газета, лялька, шарфик. Малята виконують запропоноване завдання. Якщо діти вагаються, вихователь допомагає їм підказками.

«Моя родина»

Мета: уточнити знання дітей про членів родини, виховувати шанобливе ставлення до них, повагу, доброзичливість

Матеріал: картки із зображенням членів родини, предметів, тварин

Хід

Вихователь пропонує вибрати з карток членів родини. Якщо дитині важко, допомагає підказками.

«Допоможіть звірятам знайти свою маму»

Мета: поглибити та закріпити знання дітей про тварин та їх дитинчат, довести до думки, що в кожного є своя мама.

Матеріал: ілюстрації із зображенням тварин та їхніх дитинчат

Хід

Вихователь показує ілюстрації з дитинчатами, а діти знаходять їхніх мам можна запропонувати озвучувати тварин

«Можна – не можна»

Мета: навчити дітей розуміти правильність дій, вчинків

Хід

Вихователь запитує дітей, а вони відповідають на запитання словами: «Можна/не можна».

Наприклад:

Чи можна прибирати іграшки у своїй кімнаті?

Чи можна брати у руки ножик?

Чи можна бабусі подати окуляри?

Чи можна гратися мячиком на кухні?

Чи можна брати до рук кошеня?

«Дбаємо про чистоту»

Мета: вчити малят закінчувати речення, добираючи потрібні дієслова

Матеріал: ілюстровані картинки.

Хід

Вихователь читає дітям речення і просить логічно завершити їх, додавши потрібне дієслово.

Наприклад:

Щоб був чистим посуд, його слід… (помити)

Щоб була чистою підлога, треба взяти віник і її… (підмести)

Щоб був чистий одяг, його слід… (випрати)

Щоб були чистими малята, їм слід залізти у ванну, взяти мило, мочалку і… (покупатися)

«Приготуємо лялькам обід»

Мета: закріпити знання дітей про призначення посуду, продуктів харчування; формувати знання про сервірування столу

Матеріал: ляльки, ляльковий стіл, стільці, посуд, предмети-замінники предметів харчування

Хід

Вихователь пропонує приготувати обід для ляльок. Діти обирають меню і називають посуд, в якому готують, і з яких продуктів.

«Вмивання ляльки»

Мета: закріпити знання дітей про предмети для вмивання, формувати звичку до чистоти та охайності

Матеріал: лялька, ванночка, мило, рушник, зубна паста

Хід

Вихователь приносить у групу брудну ляльку і просить дітей допомогти її вмити. Діти називають предмети і пояснюють, для чого вони потрібні.

«Що кому необхідно для роботи»

Мета: закріпити і поглибити знання дітей про домашню роботу дорослих, ознаки та призначення речей, уміння користуватися ними, викликати прагнення допомогти своїм близьким.

Матеріал: знаряддя праці (віник, молоток, пила, ножиці, голка з ниткою, ополоник, праска)

Хід

Дитині пропонують обрати знаряддя праці і розповісти, хто з членів родини ним користується і яким чином.

«Коли це буває»

Мета: вчити розуміти слова і вирази, що означають елементарне орієнтування в часі.

Матеріал: сюжетні малюнки із зображенням членів сім’ї у різний час доби (мама співає колискову; малюк робить зарядку; тато на роботі; мама, тато, малюк сидять на дивані і дивляться телевізор)

Словник: ранок день, вечір, ніч.

Хід

Дитина дивиться на малюнок, розповідає. Що там зображено і в яку пору доби

«Вмію – не вмію»

Мета: акцентувати увагу дітей на уміннях і фізичних можливостях свого організму; виховувати почуття власної гідності.

Хід

Ведучий кидає мяч і вимовляє: «Я вмію» або «Я не вмію». Дитина, піймавши мяч, продовжує фразу та пояснює, чому вона не вміє або вміє. Наприклад: «Я вмію бігати, бо в мене є ноги. Я не вмію, бо не маю крила».

«Вгадай, хто покликав»

Мета: тренувати органи слуху, активізувати увагу і слухову пам'ять дітей, розвивати комунікативні здібності дітей.

Хід

Ведучий, стоячи спиною до дітей, повинен впізнати за звуком голосу, хто його покликав. У випадку правильної відповіді, місце ведучого займає дитина, чий голос впізнали.

«Знайди небезпечні предмети»

Мета: допомогти дітям запамятати предмети, небезпечні для життя і здоровя; допомогти самостійно зробити висновки про наслідки необережного поводження з ним.

Матеріал: ніж, ножиці, голка, праска.

Хід

- У квартирі залишаються Андрійко і Наталка. Їх батьки пішли на роботу. Давайте розповімо малюкам, якими предметами не можна користуватися, щоб не сталося лиха. Діти повторюють правила безпеки:

- Всі гострі, колючі, ріжучі предмети обовязково треба класти на місце;

- Не можна включати електроприлади, вони можуть вдарити струмом або стати причиною пожежі;

- Ні в якому разі не можна пробувати ліки, це – отрута;

- Неможна чіпати пральні порошки, засоби для миття посуду, соду, хлор;

- Небезпечно одному виходити на балкон.

«Своє – чуже»

Мета: учити дітей орієнтуватися в поняттях «своє» - «чуже»; робити перші узагальнення; розвивати уважність; виховувати слухняність.

Матеріал: скринька з речами кожної дитини та зайвими речами.

Хід

Вихователь дістає зі скриньки по одній речі та просить назвати: чия вона. Дитина – власник речі – відповідає: «Моя» або: «Це моя лялька». Якщо річ нічия, діти говорять: «Чужа».

Вихователь: Чия це лялька?

Діти: Це Оленчина лялька.

«Добре – погано»

Мета: вправляти в умінні вислуховувати іншу людину, дотримуватися елементарних правил поведінки, орієнтуватися в поняттях «добре», «погано»; розвивати мислення, мовленнєву активність; виховувати охайність.

Матеріал: Буратіно.

Хід

Вихователь пропонує дітям послухати, що розповість Буратіно, а вони повинні визначити: це добре чи погано.

Буратіно: Після прогулянки всі речі залишити на лавці розкиданими – це добре чи погано?

«Оціни вчинок»

Мета: продовжувати вчити дітей орієнтуватися в поняттях «добре», «погано»; розвивати уважність, логічне мислення; виховувати бажання дотримуватися правил гігієни.

Матеріал: сюжетні картинки.

Хід

Вихователь пропонує дітям розглянути сюжетні картинки, розповісти, що вони бачать, оцінити їх. Наприклад: «Хлопчик робить зарядку – це добре. Дівчинка сіла за стіл із брудними руками – це погано» тощо.

«Давайте познайомимося!»

Мета: учити дітей знайомитися з дітьми та дорослими, уживати у своєму мовленні речення; розвивати зв’язне мовлення, пам'ять.

Матеріал: лялька.

Хід

Вихователь пропонує всім дітям познайомитися з лялькою. Він знайомиться перший: «Як тебе звуть? Мене – Олена Миколаївна. Дуже приємно!»

Діти по черзі підходять до ляльки і знайомляться. Далі діти можуть грати – знайомитися одне з одним або з іншою іграшкою.

«Навчимо ляльку, як слід поводитися із незнайомими людьми»

Мета: продовжувати вчити дітей поводитися з незнайомими людьми; розвивати мислення, мовлення, пам'ять; виховувати обережність.

Матеріал: лялька.

Хід

Вихователь: Лялька Олена хотіла сісти в машину до незнайомих людей. Давайте навчимо ляльку, як поводитися з незнайомцями.

Вихователь просить малят відповісти на запитання:

- Можна розмовляти з незнайомими людьми?

- Можна сідати в машину до незнайомих?

- Можна брати у незнайомих цукерки чи іграшки? Тощо.

«Назви ласкаво дитину, яка поруч»

Мета: учити дітей ласкаво звертатися до однолітків; виховувати дружелюбність.

Матеріал: м’яка подушечка або м’яч.

Хід

Діти утворюють коло і передають одне одному подушку у вигляді сердечка, при цьому називають ласкаво ту дитину, якій передають подушку (Наталка, Наталочка, Оксаночка, Микитка, Миколка і т.д.)

«Покажи свій настрій»

Мета: учити дітей визначати свій настрій за допомогою «Квітки настрою»; виховувати бажання завжди мати гарний настрій.

Матеріал: «Квітка настрою».

Хід

- Пропоную вам показати свій настрій, а допоможе вам в цьому «Квітка настрою». У квітки різнокольорові пелюстки, тому кожна дитина нехай по черзі обирає собі одну пелюстку.

Хто обрав червону пелюстку – у того щасливий настрій, жовту – радісний настрій, оранжеву – ви чимось здивовані, синю – ви на щось образилися тощо.

«Назви: у кого який настрій»

Мета: удосконалювати вміння дітей визначати настрій за допомогою різних картинок з обличчями дітей; розвивати пам'ять, уважність.

Матеріал: картинки з обличчями дітей різного настрою.

Хід

Вихователь пропонує дітям обрати картинку і назвати настрій намальованої дитини і розповісти, чому саме так вирішили.

- У дівчинки веселий настрій, адже вона посміхається; хлопчик злий, невеселий, тому що в нього злі очі, брови.

«Маленькі пожежники»

Мета: закріплювати знання дітей про працю пожежників; виховувати бажання дотримуватись правил безпеки.

Матеріал: 2 машинки на довгих мотузках, на кінці яких прив’язана палиця.

Хід

- Троє поросят залишилися вдома самі, гралися сірниками і вчинили пожежу. Як їм допомогти? Що роблять пожежники? Чим швидше приїде пожежна машина, тим швидше пожежники погасять вогонь. І ми з вами будемо маленькими пожежниками. Ось ваші пожежні машини. Хто швидше приїде. Той першим погасить вогонь.

До машини викликаються по 2 дитини. Їм необхідно швидко намотати мотузку на малицю – хто швидше намотає, той виграє. Діти удають, що викликають пожежникові по телефону, а за командою «1, 2, 3 – почали!» - гравці починають грати.

«Хто найголовніший?»

Мета: учити дітей називати членів своїх сім’ї; підводити до розуміння, що в світі головні – і діти, і дорослі; виховувати любов та повагу до своє сім’ї.

Матеріал: «Родинне дерево»; ілюстрації із зображенням того, що робить мама, тато, бабуся, дідусь, дитина.

Хід

Вихователь пропонує дітям по черзі назвати членів своєї родини і назвати: хто чим займається, хто що робить у сім’ї. Якщо дитині важко назвати, хто що робить в родині, то їй у цьому допоможуть ілюстрації. Діти називають, хто найголовніший в родині та чому вони так вважають. Наприкінці гри слід визначити, що головні у світі всі – і діти, і дорослі.

«Ланцюжок компліментів»

Мета: учити дітей говорити одне одному компліменти; розвивати мовлення, мислення; виховувати дружелюбність.

Хід

Діти утворюють коло, беруть за руки. Спершу вихователь починає говорити до дитини, яку тримає за руку праворуч. Наприклад: «Тарасику, ти сьогодні такий увічливий!»

Далі дитина звертається до дитини, яку вона тримає за руку праворуч. Якщо дитині важко вимовити комплімент, то їй допомагають інші діти.

«Я – хлопчик, я – дівчинка»

Мета: продовжувати вчити дітей розрізняти свою стать; розвивати мислення, увагу.

Хід

Діти утворюють коло і по черзі називають свою стать. Наприклад: «Я – хлопчик, тому що у мене коротке волосся, я ношу брюки, сорочку!» Або: «Я – дівчинка, тому що у мене є косички, я вдягнута в сукню!» тощо.

«Ми схожі – ми різні»

Мета: учити дітей розуміти, що всі діти схожі й відрізняються одне від одного; розвивати логічне мислення, мовлення, увагу.

Матеріал: лялька-хлопчик, лялька-дівчинка.

Хід

Вихователь пропонує дітям розглянути ляльку-хлопчика і ляльку-дівчинку, визначити: чим вони схожі, а чим різняться. Аналогічно можна порівнювати дітей групи.

«Я вмію поступитись»

Мета: учити дітей поважати один одного, поступатись, ділитися; виховувати дружелюбність.

Матеріал: іграшки, цукерка, яблучко, стільчик.

Хід

Вихователь пропонує дітям розповісти: вміють вони поступитись або поділитись. Для підказки на столі лежать іграшки, цукерки, яблуко, а поруч зі столом стоїть стільчик. Діти розповідають: «Я умію поступитися іграшкою; я умію ділитися цукеркою» тощо.

«Навчимо ляльку накривати стіл»

Мета: навчити дітей форм мовленнєвого етикету (прохання, подяка, вітання); виховувати ввічливість.

Матеріал: торбинка з посудом.

Хід

До групи заходить «засмучена лялька Оленка».

Вихователь: - Що лялька Оленка забула зробити? (Привітатися). Чуєш, Оленко, якщо людина вихована, то вона завжди говорить добрі слова. Але в Оленки сьогодні все не так. Ось послухайте!

Все не так сьогодні, все навкруг не так:

Чомусь цукерка не солодка,

Проміння сонечка холодне,

У чому ж річ? Скажу вам прямо…

Образилась на мене мама.

Піду пробачення попрошу,

Хай знову стане все хорошим.

- Діти, яким потрібно бути для того, щоб не ображати маму? (Вихованим, ввічливим, чепурним). Давайте допоможемо ляльці помиритися з мамою. У нас є «чарівна торбинка», вона розкривається лише тоді, коли ви промовите ввічливі слова. Послухайте, як я говоритиму: «Доброго дня, торбинко!» (Вихователь дістає іграшковий посуд. Це спонукає дітей до самостійного вживання слів: «добрий день», «будь ласка», «вибачте», «дякую»).

Діти пригадують і називають слова, а «торбинка дарує» їм посуд. Діти допомагають ляльці накрити стіл для мами.

- Діти, як ви вважаєте, чи пробачить мама Оленку? Давайте подаруємо їй торбинку з увічливими словами.

«Оціни вчинок казкового героя»

Мета: продовжувати вчити дітей характеризувати казкових героїв та оцінювати їх вчинки; розвивати логічне мислення , память.

Матеріал: ілюстрації казкових героїв.

Хід

Вихователь пропонує дітям розглянути ілюстрації, назвати героїв казок, назвати казку, розповісти, які ці герої та як діти ставляться до їх вчинків.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Мовленнєва майстерність педагога Нової української школи. Вербальний і невербальний імідж»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
395 грн