Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Опис документу:
Методична розробка уроку на тему «Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль» допоможе учителеві у проведенні заняття, під час якого учні, зіставивши мовні явища, зможуть самостійно зробити висновки, сформулювати правила. Застосовувати вивчені правила на практиці допоможуть ігри «Упізнай мене», «Ключ», дослідження-відновлення, диктант-завдання, творче завдання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення,

морфологічні ознаки, синтаксична роль (Слайд №1)

Мета: - поглибити знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова;

  • навчити їх визначати дієслівні та прикметникові ознаки дієприкметника, його синтаксичну роль;

  • навчити учнів розпізнавати дієприкметники в реченнях, доцільно використовувати їх у мовленні;

  • розвивати критичне мислення учнів;

  • сприяти вихованню старанного ставлення до навчання та любові до природи.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Форма уроку: урок-бесіда.

Обладнання: мультимедійний проектор.

Очікувані результати

Учні вміють:

  • зіставляти мовні явища та самостійно робити висновки;

  • чітко й конкретно відповідати на поставлені питання, формулювати правила;

  • застосовувати вивчені правила на практиці: визначати дієслівні й прикметникові ознаки дієприкметника та його синтаксичну роль.

Не кажи: «Не вмію, тому не беруся».

А кажи: «Потрохи усього навчуся».

Народна творчість (Слайд №2)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Створення емоційного настрою, вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми починаємо вивчати дієприкметник як особливу форму дієслова, його значення, граматичні ознаки та синтаксичну роль і піднімаємося ще на одну сходинку до вершини знань.

Зверніть увагу на епіграф: «Не кажи: «Не вмію, тому не беруся. А кажи: «Потрохи усього навчуся».

Як ви його розумієте?

Звичайно, ніколи не потрібно боятися труднощів, а працювати.

Сподіваюся, що сьогодні на уроці кожен із вас ще раз переконається, що українська мова цікава й зовсім не складна, якщо намагатися не просто вивчати правила, а розуміти мовні явища.

Хочеться, щоб сьогодні на уроці ви поринули не тільки у світ науки, а й у світ природи. Спробуймо об’єднати працю з творчістю та красою, адже, за словами М.Рильського:

У щастя людського два рівних є крила

Троянди й виноградкрасиве і корисне

За допомогою речень, які ви будете сьогодні складати, передайте любов до рідної землі, замилування красою України.

ІІ. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів.

(Слайд №3, запис у зошити)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні на уроці ми говоримо про дієприкметник. Скажіть, яке це слово за будовою: складне чи просте? Із яких двох частин воно складається? Отже, дієприкметники – це слова, які повинні бути схожі і на дієслова, і на прикметники. А щоб вам легше було визначити, що в них спільного з цими частинами мови, дайте коротко відповіді на питання.

Прийом «Я знаю, що …» (Слайд №4)

1. Дієсловом називається …

2. Дієслова бувають двох видів …

3. Дієслова мають такі часові форми: …

4. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …

5. Дієслово має 5 основних форм: …

6. Прикметником називається …

7. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …

8. Прикметники у реченні виконують роль …

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Робота в парах (слайд №5).

Пропустивши рядок, запишіть дані слова у дві колонки. У кінці роботи над кожною колонкою запишіть. До якої частини мови належать дані слова. Визначте їх граматичні ознаки, запишіть у зошит. Знайдіть, що в них спільного, а що відмінного.

жовтий

сухий

мокрий

сумний

чорний

пожовклий

висохлий

промоклий

засмучений

почорнілий

Знайти правильні відповіді вам допоможуть такі питання: (слайд №6).

  1. На яке питання вони відповідають?

  2. Що означають?

  3. Які слова називають постійну ознаку, а які – ознаку, що утворилася?

  4. Які слова непохідні, а які – похідні?

  5. Від якої частини мови утворилися похідні слова?

  6. Як змінюються?

  7. Чи можна визначити в них категорії виду та часу?

Підбийте підсумки мовного дослідження, презентуйте його результати.

(Заслуховування відповідей учнів).

Отже, в першій колонці у нас прикметники, у другій – дієприкметники.

Робота з підручником

Прочитайте правила на ст. 64., порівняйте ваші відповіді з теоретичним матеріалом, який пропонується в підручнику. Скажіть, яким членом речення виступає дієприкметник і чому?

(Заслуховування відповідей учнів).

Диктант-завдання

Щоб переконатися в правильності ваших міркувань, виконайте диктант-завдання.

Записати речення, знайти в них дієприкметники, підкреслити їх як члени речення.

1.Запахла осінь достиглими яблуками, холодними росами, посохлим листом. 2. Небо засмучене плаче дощем. 3. Дерева оголені, трави пожовклі.

Релакс (Слайд №7)

V. Закріплення нових знань, формування вмінь і навичок.

  1. Гра «Упізнай мене». Диктант-завдання. (Слайд №8)

Виберіть дієприкметники й запишіть їх у початковій формі.

Ходить замріяна осінь землею. Тихо шарудить опалим листом. Загляне в сад – позриває достиглі яблука. Зайде в ліс – розвісить на розфарбованих золотом деревах бабине літо. А на луках прикрасить намистом із холодної роси пожовклі трави.

Раптом налетів поривчастий вітер, позривав із дерев злякані листочки, заховав сонце за хмарами. І заплакала осінь-чарівниця дощем, заховалась у мареві туману.

Доповніть даний текст своїми реченнями на тему «Осінь-чарівниця», використавши дієприкметники. (Слайд №9)

2. Гра «Ключ» (Слайд №10)

Випишіть в першу колонку прикметники, а в другу дієприкметники, підкресліть другу від початку букву. З цих букв складеться кінцівка вислову Д. Білоуса:

Переконатися пора: зробиш зло — ...”. (Слайд №11)


Гнилий, незбагненний, здобутий, попереджений, ужитковий, збудований, прогнилий, здогадливий, кипучий, закипаючий.

3. Дослідження-відновлення. (Слайд №12)

Від дієслів, що в дужках, утворіть дієприкметники. Запишіть їх у зошит, визначте рід, число, відмінок, час, вид, синтаксичну роль.

  1. Край моря сонце золотить (укривати) лісом гори. (Н.Забіла)

  2. Потонули всі вогні в сиве марево (тремтіти). (Л.Горлач)

  3. Від землі йде духмяний аромат (зів’янути) трав. (Я.Баш)

  4. Попадало додолу (покрутити), (зчорніти) листя… (М.Коцюбинський)

VІ. Підведення підсумків уроку, оцінювання результатів роботи.

Щоб перевірити, як ви засвоїли новий матеріал, один за одним розкрийте зміст понять, які я показую на схемі. (Слайд №13)

Дієприкметник

виражає відповідає

ознаки

прикметникові дієслівні

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити теоретичний матеріал § 18. (Слайд №14)

І рівень – написати твір-мініатюру «Як пахне осінь».

ІІ рівень – виконати вправи 173 (п.), 174 (у).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Малюк у світі економіки та фінансів»
Часнікова Олена Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.