і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Дієприкметник як особлива форма дієслова

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки,

синтаксична роль

Мета: дати поняття про дієприкметник як особливу форму дієслова (загальне

значення , морфологічні ознаки, синтаксична роль), формувати вміння

відрізняти дієприкметник від прикметника, знаходити його в реченні на

основі вивчених ознак, розвивати навички аналізу мовних явищ,

логічне мислення, мовлення, а також творчі вміння використання

дієприкметників у власних висловлюваннях; виховувати любов до

рідного краю.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

ХІД УРОКУ

Ӏ. Орг. класу.

ІІ. Аналіз контрольної роботи

ӀӀІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Гра «Дивись - не помились»

Учням необхідно розподілити слова на три групи за самостійно визначеними ознаками: міцний, зеленіти, посолений, міцніючий, зміцніти, позеленілий, зелений, солоний, посолити.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Структурований огляд

Сьогодні ми вивчимо дієслівну форму, яка називається дієприкметником, бо синтезує ознаки прикметника та дієслова. У чому ж її незвичайність?

  1. «Я досліджую»

Упродовж хвилини заповніть подану таблицю, потім у парі обміняйтеся думками щодо особливостей дієприкметника посинілий, підготуйте виступ до уваги однокласників.

Рід

Число

Відмінок

Вид

Час

Сивий

Посивів

Посивілий

Робота з підручником (ст. 102)

Висновки учнів колективно узагальнюємо у вигляді таблиці

Що знали?

Про що хотіли дізнатися?

Про що дізналися?

Дієприкметник –

форма дієслова, яка синтезує ознаки двох частин мови

Які саме ознаки діє-прикметник запо-

зичив у дієслова

та прикметника?

Дієприкметник –

особлива форма діє-слова, що має рід, число, відмінок (як прикметник), вид, час (як дієслово)

V. Виконання тренувальних вправ

Запишіть на дошці речення, знайдіть у них дієприкметники, визначте їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль. Загадки відгадайте.

Повна діжка жита п’ятачком накрита. (Мак)

Розстелений кожушок, на нім посіяний горошок. (Небо і зорі)

  1. Метод «Асоціативний кущ»

Учні добирають дієприкметники до слова дуб, з одним із них складають речення. На дошці з’являється асоціативний кущ.

посаджений

обкопаний зеленіючий

пожовклий дуб жовтіючий

спиляний

засмучений

засніжений

замріяний

  1. Вибірковий диктант

Випишіть тільки дієприкметники, з’ясуйте їх морфологічні ознаки.

Перестиглий, подобрілий, золотий, білий, палаючий, маленький, німіючий, дзвінкий, жалібний, промоклий, посмутнілий, дрібний,духмяний, зів’ялий, зелений, покручений, зчорнілий, сивий, чорний,

Виконання вправи 177, 178 (за часом)

VІ. Підсумок уроку.

Що називається дієприкметником?

Що спільного в дієприкметника з прикметником і дієсловом?

Чим відрізняється дієприкметник від прикметника і дієслова?

Чому дієприкметник є особливою формою дієслова?

  1. Рефлексія за методом незакінчених речень

Я знаю…

Мене вразило…

Наступного разу пропоную…

Я можу…

Треба відзначити роботу таких учнів…

Мені було нецікаво, коли..

Я хочу сказати…

Я пам’ятаю…

Мені сподобалося…

Мені не сподобалося…

Я вмію…

Домашнє завдання

  1. Систематизувати здобуті знання за матеріалом підручника (§ 15).

  2. Виконати вправу № 180.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    84
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    PG295099
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь