і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Дієприкметник

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієприкметник»

Навчальна мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, сприяти зміцненню навичок визначення граматичних ознак дієприкметників, формувати навички морфологічного розбору дієприкметника з метою структурування вивченого матералу;

Виховна мета: навчати учнів помічати красу навколо, зокрема, красу осені; виховувати любов до природи.

Комунікативна мета: розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації матеріалу.

Золота барва палає!

Осінь у пору свою

входить і світ відчиняє...

Пора листування в гаю!

Полинуло листя у сонце,

Згоріло у барві своїй.

В неба сумній ополонці

синь аж по вінця стоїть.

Ходить журба і питає:

«Літо чи бачив хто?»

Кожен своє шукає

Зо-ло-то.

Іван Сокульський

ПЕРЕБІГ УРОКУ:

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Узагальнення й систематизація теоретичних положень із теми

1. Продовжити визначення:

  1. Дієприкметником називається…

  2. Дієприкметник, як і дієслово,…

  3. Дієприкметник, як і прикметник,…

  4. Дієприкметник разом із залежними словами…

  5. Активні дієприкметники утворюються…

  6. Пасивні дієприкметники утворюються…

  7. У реченні дієприкметник виконує роль…

8) Розказати про розділові знаки при дієприкметниковому звороті та одиничному дієприкметнику.

9) Як відрізнити одиничні дієприкметники від дієприкметникових зворотів?

10) Яку синтаксичну роль виконує дієприкметниковий зворот у реченні?

2. Лінгвістична гра «Хто швидше»

Утворити за поданим початком слова-дієприкметники. Визначити вид утворених дієприкметників.

Зач..., відг..., перев..., підн..., спис..., непідбіл..., посив..., зниж...

Довідка: зачинений, відгаданий, перевезений, піднесений, списаний, непідбілений, посивілий, знижений.

Виконання системи завдань і вправ на застосування вивчених правил із теми «Дієприкметник»

3. Дослідження-пошук

Провідміняти словосполучення. Пояснити правопис закінчення дієприкметників.

Розлитої води, опущені руки, на зробленому столі, посивілого волосся, нахиленими деревами, розгубленим хлопчиком, спустошеним поглядом, розірваної угоди, зібраної пшениці, опустілими місцями.

Зробити висновок про залежність відмінкових форм дієприкметників від відмінкових форм іменників, до яких вони належать.

Розвиток комунікативних умінь

4. Пояснювальний диктант

Уставити пропущені літери. Аргументувати свій вибір.

У замкнен.. просторі, про намальован.. картину, морозн.. вечора, пропущен.. уроки, про залит.. світлом кімнату, на хвилююч.. зустрічі, звеселіл.. лісу, нечуван.. щастям, про зачудова.. природу.

5. Розподільний диктант із творчим завданням

Записати дієприкметники у дві колонки: у першу - активні, у другу - пасивні. До кожного дієприкметника дібрати дієслово, від якого він утворений. Пояснити чергування приголосних звуків.

Знеможений, приречений, вміщений, пропахлий, чаруючий, спечений, знайдений, погаслий, вивчений, доспілий, налитий.

Визначення рівня сформованості орфографічних умінь і навичок

6. Творче завдання

Утворити від поданих дієслів активні дієприкметники теперішнього часу. Виділити в дієприкметниках суфікси.

Читати, колоти, косити, освітити, лікувати, здійснювати, бити, виростити, запрягти, молоти, підписати, створити, виконати.

Утворити від поданих дієслів пасивні дієприкметники, виділити їх суфікси. Визначити, від яких дієслів творяться паралельні дієприкметникові форми (з суфіксами -ен- і -т-).

Принести, затримати, прополоти, замкнути, виконати, розбити, молоти, розгромити, в’їздити, кинути, розвинути, скосити, пекти, посіяти.

7. Індивідуальна робота

Розглянути таблицю і скласти зв’язну розповідь про вживання не з дієприкметниками.

НЕ з дієприкметниками пишеться

окремо:

1. Коли заперечення підсилюється протиставленням: Навкруги простяглися не збіднілі села, а багаті.

2. Коли при дієприкметнику є пояснювальне слово: Він вдивлявся у зовсім не зрозумілу задачу.

3. Коли дієприкметник виступає присудком: Підлога не вимита, у хаті не прибрано.

НЕ з дієприкметниками пишеться

разом:

1. Коли дієприкметник без не не вживається: Вона розуміла, які неоціненні історичні скарби зібрано її родиною.

2. Коли при дієприкметнику немає пояснювального слова: У нашому місті знявся нестихаючий вітер.

8. Агоритм морфологічного розбору дієприкметника (систематизувати даний матеріал, а потім - виконати):

2. Поставити дієприкметник у початкову форму (Н. в., одн., ч. р.) 3. Визначити вид недоконаний доконаний 1. Виділити дієприкметник з тексту 4. Визначити час: теперішній, минулий 5. Назвати стан: активний, пасивний 6. Визначити число: однина, множина 7. Указати на рід. 9. З’ясувати синтаксичну роль 8. Назвати відмінок.

Алгоритм розбору дієприкметника:

1. Виділити дієприкметник з тексту

2. Поставити дієприкметник у початкову форму (Н. в., одн., ч. р.)

3. Постійні ознаки:

1. Визначити вид: недоконаний, доконаний

2. Визначити час: теперішний, минулий

3. Назвати стан: активний, пасивний

4. Змінні ознаки:

1. Визначити число: однина, множина

2. Указати на рід

3. Назвати відмінок

5. З’ясувати синтаксичну роль

Записати речення. Зробити морфологічний розбір дієприкметника.

Семикласники збирали пожовкле листя в міському затишному парку.

Здивовані побаченим, зачаровані такою безмежністю кольорових відтінків навколо хлопчики та дівчатка зібрали жмутки листя… для…

9. Колективна робота над текстом (усно)

Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Виписати речення з дієприкметниковим зворотом, пояснити постановку розділових знаків.

Осінь

Жовтогаряча осінь стоїть над осокорами, розкинувши високо над землею блакитні небеса. По садах загуляли золоті падолисти, а срібне павутиння, снує свою дивну пряжу в повітрі.

10. Виконання тестових завдань

1. У якому рядку всі слова - дієприкметники?

А Сказаний, бачений, шитий, ріжучий, очищений;

Б кажучи, малюючий, варений, зібраний, засіяно;

В згаданий, закутий, пошкоджено, дорослий, колючий;

Г відроджений, засміявся, прибраний, плаваючи, читаючи.

2. У якому рядку всі дієприкметники активного стану?

А Виплетений, вишитий, перемолотий, подарований, бачений;

Б сяючий, згорілий, вмираючий, відпочилий, причесаний;

В закоханий, прочитаний, зачарований, зменшений, змочений;

Г миючий, пом’якшуючий, засохлий, палаючий, присохлий.

3. У якому рядку всі дієприкметники пасивного стану?

А Стоячий, лежачий, поміркований, перелічений, допоміжний;

Б зрізаючий, шитий, зварений, зачинений, стягнутий;

В розквітлий, намальований, огороджений, хвилюючий, писаний;

Г роздрукований, передплачений, написаний, зів’ялий, стертий.

4. У якому рядку всі дієприкметники недоконаного виду?

А Позичений, залишений, напоєний, политий, акаючий;

Б надоєне, печений, сидячий, просіяний, заколисаний;

В працюючий, палаючий, діючий, вмираючий, ламаючий.

Г працюючий, лежачий, шитий, зварений, тертий.

5. У якому рядку всі дієприкметники доконаного виду?

А Вирощений, намальований, закутий, ліплений, стертий;

Б виготовлений, випечений, заряджений, рішучий, бачений;

В потемнілий, розв’язаний, нафарбований, крокуючий, дозрілий;

Г переказаний, перекладаючий, пожовклий, зчорнілий, покроплений.

6. У якому рядку всі дієприкметники з часткою не пишуться окремо?

А Не/зарослі чагарником береги, не/затоплене містечко, ніким не/торкана роса, не/завершена робота;

Б не/почорнілий з часом паркан, ще не/скошена пшениця, не/просохла земля, не/розсідланий кінь;

В не/виконане учнем завдання, не/завершена книга, не/підбілена верба, не/зірвані ще груші;

Г нічим не/захищений порт, не/прив’язаний звечора човен, ще не/забута образа, не/намальована художником картина.

7. Дієприкметники утворюються від...

А дієслова;

Б дієслова і прикметника;

В прикметника;

Г прислівника і дієслова.

Систематизація та узагальнення знань із теми

Подумати й дати відповіді:

1. Які особливості правопису дієприкметників?

2. Коли пишеться -н- у дієприкметниках та нн- у прикметниках дієприкметникового походження? Навести приклади.

3. У які частини мови можуть переходити дієприкметники? З’ясувати причини переходу дієприкметників в інші частини мови.

4. Як відрізнити дієприкметник від іменника? прикметника?

5. Назвати особливості правопису прикметників дієприкметникового походження.

6. Що ви знаєте про відмінювання дієприкметників? Навести приклади.

ІV. Підсумок уроку

Рефлексія: «Я дізнався(-лася)...»,

«Щодля мене стало зрозумілим...»,

«Це мені потрібно чи який матеріал слід памятати…»

«Що мене зацікавило?»

«Чому я не знав(-ла) про…»

V. Домашнє завдання:

1. Скласти словниковий диктант із 15 слів на вивчені орфограми.

2. Підготувати усне висловлювання з теми «Осінь у моєму житті», використовуючи дієприкметники та прикметники дієприкметникового походження

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Матеріал для узагальнення й систематизації знань про дієприкметник як особливу форму дієслова

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Мовленнєва майстерність педагога Нової української школи. Вербальний і невербальний імідж»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 години
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти