і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в педагогічній практиці. Емоційний розвиток особистості засобами арт-терапії
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Дидактичний матеріал за творчістю Т. Шевченка. 9 клас

Перегляд
матеріалу
Отримати код

9 клас

    • Визначити пряму мову та слова автора. Правильно розставити розділові знаки.

1. Гвалт! Рятуйте! Хто в Бога вірує! кричить надворі голос що є сили. 2. Іди, доню каже мати не вік дівувати. Він багатий, одинокий – будеш панувати. 3. Обізвався пан ТрясилоА годі журиться! А ходім лиш, пани-брати, з поляками биться! 4. Спасибі вам! старий каже Тепер, щоб ви знали, треба краю доводити, коли й де вінчати. 5. Чого ти ходиш на могилу? насилу мати говорила Чого ти плачеш ідучи, чому не спиш ти уночі, моя голубко сизокрила? 6. Айда в казарми! Айда в неволю! неначе крикне хто надо мною. 7. Не дав вдовиці утопитись, не дам же й з торбою ходить сказав Максим. 8. І талан і безталання – все каже од Бога. 9. Багато дечого не стало сказав старий Води чимало із Ікви в море утекло… 11. Чи жива ота Оксаночка? питаю у брата тихо я.

    • Знайти і виписати складні речення, визначити в них граматичні основи. Зробити синтаксичний розбір першого речення.

1. Чайка скиглить літаючи, мов за дітьми плаче; сонце гріє, вітер віє на степу козачім. 2. Кричать сови, спить діброва, зіроньки сіяють, понад шляхом щирицею, ховрашки гуляють. 3. Пішов козак сумуючи, нікого не кинув; шукав долі в чужім полі та там і загинув. 4. Синє море звірюкою то стогне, то виє. 5. Під хатою дідусь сивенький сидить, а сонечко низенько уже спустилось за Дніпром. 6. Блукаючи по Україні, прибивсь якось і в Чигирин, у монастир отой дівочий. 7. Отам мені і розказала стара черниця новину, що в монастир до їх зайшла княжна якась із-за Дніпра позаторік. 8. І тихнуть Божії слова, і в келії, неначе в Січі, братерство славне ожива. 9. Коли б ті діти не росли, тебе, святого, не гнівили, що у неволі народились і стид на тебе понесли. 10. Та сам собі у буряні, щоб не почув хто, не побачив, виспівую та плачу.

    • Диктант з граматичним завданням. Записати в дужках, на яке запитання відповідають кожне з підрядних речень, і визначити їх вид. Скласти схеми 4-го і 10-го речень.

  1. І раю красного не зріла, не бачила, бо не хотіла поглянути на Божий день!. 2. Нехай ще раз послухаю, як те море грає. 3. Між горами старий Дніпро, неначе в молоці дитина, красується, любується на всю Україну. 4. Я різав все, що паном звалось, без милосердія і зла. 5. А святий Іосиф взявсь отару пасти, щоб хоч козу ту заробить на молоко малій дитині. 6. Та не однаково мені, як Україну злії люди присплять, лукаві, і в огні її, окраденую, збудять... 7. І дівчина його любить, хоч лата на латі. 8 Полічили, що достали, встали сіромахи, помолились на схід сонця, пішли понад шляхом.. 9. Чайка скиглить літаючи, мов за дітьми плаче. 10. Тоді я веселий, тоді я багатий, як буде серденько по волі гуляти 11. А я собі пішла за водою, поки сестри не зустріли, не взяли з собою.12. А як прийшла до берега, то й дочку згадала. 13. Мені аж страшно, як згадаю оту хатину край села. (З те. Т. Шевченка)..

    • Підкреслити граматичні основи простих речень, що входять у складні; сполучні елементи підкреслити хвилястоюлінією. Визначити тип кожного складного речення. Зробити синтаксичний розбір 3-го і 6-го речень.

1. Буває, в неволі іноді згадаю своє стародавнє, шукаю, шукаю, щоб чим похвалитись, що й я таки жив, що я й таки Бога колись-то хвалив! 2. Швидше будемо писати, бо хочеться спати і вам, і мені. 3. Шелестить пожовкле листя по діброві; гуляють хмари; сонце спить; ніде не чуть людської мови. 4. Давно те минуло, як тими шляхами, де йшли гайдамаки, малими ногами ходив я та плакав, та людей шукав, щоб добру навчили. 5. Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над ставами верби зеленіють. 6. Поглянув я на ягнята – не мої ягнята. Обернувся я на хати — нема в мене хати. 7. Холоне серце, як згадаю, що не в Україні поховають, що не в Україні буду жить. 8. Мені аж страшно, як згадаю оту хатину край села! 9. Уже прокликали до паю, а я собі у бур'яні молюся богу. 10. Тече вода в синє море та не витікає; шука козак свою долю, а долі немає.11. Посіяли гайдамаки в Україні жито, та не вони його жали. 12. Ярема гнувся, бо не знав, не знав, сіромаха, що виросли крила, що неба достане, коли полетить. 13. І потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим птаством оживуть. 14. Їй Ярема розказував, як жить вони будуть укупочці, як золото і волю добуде, як виріжуть гайдамаки ляхів в Україні, як буде панувати, коли не загине. 15. І досі сниться: під горою, між вербами та над водою біленька хаточка стоїть 16. Я не знаю, чи єсть у бога люте зло, щоб у тій хаті не жило? 17. Та на своїм веселім полі свою-таки пшеницю жнуть, а діточки обід несуть (3 те. Т. Шевченка).

    • Самодиктанти

1. Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє,

Радіють люди, що одпочинуть,

А я дивлюся… і серцем лину

В темний садочок на Україну.

2. О думи мої! О славо злая!

За тебе марно я в чужому краю

Караюсь, мучуся… але не каюсь!..


    • Контрольні диктанти

Невідцвітне слсво.

З-поміж безлічі книг, з якими має справу історія світової літератури, поодиноко виділяються ті, що ввібрали в себе науку віків і мають для народу значення заповітне.

До таких належить «Кобзар», книга, яку народ український поставив на першому місці серед успадкованих з минулого національних духовних скарбів.

Дивовижна доля цієї книги. Поезії, що входять до неї, складалися на тернистих дорогах поетового життя, писались то в мандрах, то казематах, мережились при світлі білих ночей Півночі і в пісках пустель закаспійських під самотнім сонцем вигнання. Хоча більшість поезій написані поза межами рідного краю, наскрізне струменить у них світлий образ Дніпра і мріє синя далеч українських степів.

Книга формувалася поступово, рік за роком, формувало її саме поетове життя, і все найістотніше із цього життя, з великого життя українського кріпака Тараса Шевченка — від його юності й до останнього подиху – увібрав у себе цей класичний розмірів томик, збірник

поезій, що його в хвилину творчого осяяння було найменовано «Кобзар». Відтоді Шевченків «Кобзар» є настільною книгою багатьох людей.(О. Гончар, 160 сл.)

Тарас Шевченко

Тарас Шевченко народився на українській землі, під українським небом, проте він належить до тих людей-світочів, які стають дорогими для всього людства і в пошані всього людства знаходять своє безсмертя.

Народжений матір'ю-кріпачкою і сам кріпак, він став борцем, революціонером титанічної сили. Його боялися царі, його жахались і смертельно ненавиділи кріпосники. Коли Шевченка відправили в солдати, мабуть, ті вінценосні кати вважали, що звідти йому вже не буде вороття. Проте поет повернувся до рідної своєї України вогненною піснею, віщим незбореним словом.

У тій невеликій книжці, ім'я якій «Кобзар», клекоче ціле море горя народного. У ній — порив до свободи, мудрий роздум гуманіста й ніжна, чарівна краса української пісні.

Винятковими є місце Шевченка в житті нашого народу та його творчість. Характеризуючи її, бачиш, що є творчість, яка не відцвітає, що є в духовній сфері явища, подібні до тих непогасних вічнодіючих вулканів, надра яких завжди пашать вогнем і розжеврюють уночі хмари над собою, мов велетенські маяки.

150 слів За О. Гончаровим

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    9 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    104
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    ZV869158
  • Вподобань
    0
Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь