і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

Дидактичний матеріал за творчістю Т. Шевченка. 9 клас

Перегляд
матеріалу
Отримати код

9 клас

    • Визначити пряму мову та слова автора. Правильно розставити розділові знаки.

1. Гвалт! Рятуйте! Хто в Бога вірує! кричить надворі голос що є сили. 2. Іди, доню каже мати не вік дівувати. Він багатий, одинокий – будеш панувати. 3. Обізвався пан ТрясилоА годі журиться! А ходім лиш, пани-брати, з поляками биться! 4. Спасибі вам! старий каже Тепер, щоб ви знали, треба краю доводити, коли й де вінчати. 5. Чого ти ходиш на могилу? насилу мати говорила Чого ти плачеш ідучи, чому не спиш ти уночі, моя голубко сизокрила? 6. Айда в казарми! Айда в неволю! неначе крикне хто надо мною. 7. Не дав вдовиці утопитись, не дам же й з торбою ходить сказав Максим. 8. І талан і безталання – все каже од Бога. 9. Багато дечого не стало сказав старий Води чимало із Ікви в море утекло… 11. Чи жива ота Оксаночка? питаю у брата тихо я.

    • Знайти і виписати складні речення, визначити в них граматичні основи. Зробити синтаксичний розбір першого речення.

1. Чайка скиглить літаючи, мов за дітьми плаче; сонце гріє, вітер віє на степу козачім. 2. Кричать сови, спить діброва, зіроньки сіяють, понад шляхом щирицею, ховрашки гуляють. 3. Пішов козак сумуючи, нікого не кинув; шукав долі в чужім полі та там і загинув. 4. Синє море звірюкою то стогне, то виє. 5. Під хатою дідусь сивенький сидить, а сонечко низенько уже спустилось за Дніпром. 6. Блукаючи по Україні, прибивсь якось і в Чигирин, у монастир отой дівочий. 7. Отам мені і розказала стара черниця новину, що в монастир до їх зайшла княжна якась із-за Дніпра позаторік. 8. І тихнуть Божії слова, і в келії, неначе в Січі, братерство славне ожива. 9. Коли б ті діти не росли, тебе, святого, не гнівили, що у неволі народились і стид на тебе понесли. 10. Та сам собі у буряні, щоб не почув хто, не побачив, виспівую та плачу.

    • Диктант з граматичним завданням. Записати в дужках, на яке запитання відповідають кожне з підрядних речень, і визначити їх вид. Скласти схеми 4-го і 10-го речень.

  1. І раю красного не зріла, не бачила, бо не хотіла поглянути на Божий день!. 2. Нехай ще раз послухаю, як те море грає. 3. Між горами старий Дніпро, неначе в молоці дитина, красується, любується на всю Україну. 4. Я різав все, що паном звалось, без милосердія і зла. 5. А святий Іосиф взявсь отару пасти, щоб хоч козу ту заробить на молоко малій дитині. 6. Та не однаково мені, як Україну злії люди присплять, лукаві, і в огні її, окраденую, збудять... 7. І дівчина його любить, хоч лата на латі. 8 Полічили, що достали, встали сіромахи, помолились на схід сонця, пішли понад шляхом.. 9. Чайка скиглить літаючи, мов за дітьми плаче. 10. Тоді я веселий, тоді я багатий, як буде серденько по волі гуляти 11. А я собі пішла за водою, поки сестри не зустріли, не взяли з собою.12. А як прийшла до берега, то й дочку згадала. 13. Мені аж страшно, як згадаю оту хатину край села. (З те. Т. Шевченка)..

    • Підкреслити граматичні основи простих речень, що входять у складні; сполучні елементи підкреслити хвилястоюлінією. Визначити тип кожного складного речення. Зробити синтаксичний розбір 3-го і 6-го речень.

1. Буває, в неволі іноді згадаю своє стародавнє, шукаю, шукаю, щоб чим похвалитись, що й я таки жив, що я й таки Бога колись-то хвалив! 2. Швидше будемо писати, бо хочеться спати і вам, і мені. 3. Шелестить пожовкле листя по діброві; гуляють хмари; сонце спить; ніде не чуть людської мови. 4. Давно те минуло, як тими шляхами, де йшли гайдамаки, малими ногами ходив я та плакав, та людей шукав, щоб добру навчили. 5. Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над ставами верби зеленіють. 6. Поглянув я на ягнята – не мої ягнята. Обернувся я на хати — нема в мене хати. 7. Холоне серце, як згадаю, що не в Україні поховають, що не в Україні буду жить. 8. Мені аж страшно, як згадаю оту хатину край села! 9. Уже прокликали до паю, а я собі у бур'яні молюся богу. 10. Тече вода в синє море та не витікає; шука козак свою долю, а долі немає.11. Посіяли гайдамаки в Україні жито, та не вони його жали. 12. Ярема гнувся, бо не знав, не знав, сіромаха, що виросли крила, що неба достане, коли полетить. 13. І потечуть веселі ріки, а озера кругом гаями поростуть, веселим птаством оживуть. 14. Їй Ярема розказував, як жить вони будуть укупочці, як золото і волю добуде, як виріжуть гайдамаки ляхів в Україні, як буде панувати, коли не загине. 15. І досі сниться: під горою, між вербами та над водою біленька хаточка стоїть 16. Я не знаю, чи єсть у бога люте зло, щоб у тій хаті не жило? 17. Та на своїм веселім полі свою-таки пшеницю жнуть, а діточки обід несуть (3 те. Т. Шевченка).

    • Самодиктанти

1. Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє,

Радіють люди, що одпочинуть,

А я дивлюся… і серцем лину

В темний садочок на Україну.

2. О думи мої! О славо злая!

За тебе марно я в чужому краю

Караюсь, мучуся… але не каюсь!..


    • Контрольні диктанти

Невідцвітне слсво.

З-поміж безлічі книг, з якими має справу історія світової літератури, поодиноко виділяються ті, що ввібрали в себе науку віків і мають для народу значення заповітне.

До таких належить «Кобзар», книга, яку народ український поставив на першому місці серед успадкованих з минулого національних духовних скарбів.

Дивовижна доля цієї книги. Поезії, що входять до неї, складалися на тернистих дорогах поетового життя, писались то в мандрах, то казематах, мережились при світлі білих ночей Півночі і в пісках пустель закаспійських під самотнім сонцем вигнання. Хоча більшість поезій написані поза межами рідного краю, наскрізне струменить у них світлий образ Дніпра і мріє синя далеч українських степів.

Книга формувалася поступово, рік за роком, формувало її саме поетове життя, і все найістотніше із цього життя, з великого життя українського кріпака Тараса Шевченка — від його юності й до останнього подиху – увібрав у себе цей класичний розмірів томик, збірник

поезій, що його в хвилину творчого осяяння було найменовано «Кобзар». Відтоді Шевченків «Кобзар» є настільною книгою багатьох людей.(О. Гончар, 160 сл.)

Тарас Шевченко

Тарас Шевченко народився на українській землі, під українським небом, проте він належить до тих людей-світочів, які стають дорогими для всього людства і в пошані всього людства знаходять своє безсмертя.

Народжений матір'ю-кріпачкою і сам кріпак, він став борцем, революціонером титанічної сили. Його боялися царі, його жахались і смертельно ненавиділи кріпосники. Коли Шевченка відправили в солдати, мабуть, ті вінценосні кати вважали, що звідти йому вже не буде вороття. Проте поет повернувся до рідної своєї України вогненною піснею, віщим незбореним словом.

У тій невеликій книжці, ім'я якій «Кобзар», клекоче ціле море горя народного. У ній — порив до свободи, мудрий роздум гуманіста й ніжна, чарівна краса української пісні.

Винятковими є місце Шевченка в житті нашого народу та його творчість. Характеризуючи її, бачиш, що є творчість, яка не відцвітає, що є в духовній сфері явища, подібні до тих непогасних вічнодіючих вулканів, надра яких завжди пашать вогнем і розжеврюють уночі хмари над собою, мов велетенські маяки.

150 слів За О. Гончаровим

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    14.08.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    9 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    75
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    ZV869158
  • Вподобань
    0
Курс:«Використання веб-квестів в освітньому процесі»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти