Дидактичний матеріал за творчістю Т. Шевченка. 8 клас

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

8 клас

    • Переписати речення, підкреслити в них граматичну основу. Вказати спосіб морфологічного вираження підмета. Визначити тип присудка. Які речення переважають у цьому тексті (односкладні чи двоскладні)? Визначити тип односкладних речень.

1. Згадаю Енея, згадаю родину, згадаю, заплачу, як тая дитина. 2. Думи мої, думи мої, лихо мені з вами! 3. В далекій дорозі найду або долю, або за Дніпром ляжу головою. 4. У нас воля виростала, Дніпром умивалась, у голови гори слала, степом укривалась. 5. А слава — заповідь моя. 6. Не за горами кари час. 7. На весілля товариство вийде погуляти. 8. Не дай пропасти на чужині в неволі вольним козакам. 9. Розказали кобзарі нам про війни і чвари, про тяжкеє лихоліття. 10. Вночі і ожеледь, і мряка, і сніг, і холод. 11. Породила мати сина в зеленій діброві, дала йому карі очі і чорнії брови. 12. Вийшли з хати батько й мати в садок погуляти. 13. Ледве встала, поклонилась, вийшла мовчки з хати. 14. Зима! Сиди один в холодній хаті. 15. Сльозами моря не долить. 16. І виріс я на чужині, і сивію в чужому краї. 17. Задзвонили в усі дзвони по всій Україні. (3 те. Т. Шевченка).

    • Списати, поставити розділові знаки при звертаннях, пояснити написання. Вказати, якими частинами мови виражені звертання. Зробити розбір виділених слів за частинами мови.

1. Сини мої невеликі нерозумні діти хто вас щиро без матері привітає в світі?! 2. Орися ж ти моя ниво долом та горою! 3. Оставайтеся здорові мої високії тополі і хрещатий мій барвіночку. 4. Дніпре мій Дніпре широкий та дужий. Багато ти батьку у море носив козацької крові. 5., І ти моя єдиная встаєш, із-за моря, з-за туману слухняная рожевая зоре! 6. Рости ж серце-тополенько все вгору та вгору, плавай, плавай лебедонько по синьому морю! 7. Привітай же моя ненько моя Україно моїх діток нерозумних, як свою дитину! 8. Рости, рости моя пташко мій маковий цвіте розвивайся, поки твоє серце не розбите. 9. Розвернися на всі боки ниво-десятино. Та посійся.не словами, а розумом ниво! 10. О думи мої О славо злая За тебе марно я в чужому краї караюсь, мучуся... але не каюсь!.. 11. А ти моя Україно безталанна вдово я до тебе літатиту з хмари на розмову. 12. Спи гетьмане поки встане правда на сім світі. 13. Люби ж собі моє серце люби, кого знаєш (3 те. Т. Шевченка).

    • Пояснювальний диктант. Визначити вставні слова, словосполучення і речення.

1. Ярема — страшно глянуть — по три, по чотири так і кладе. 2. Нащо б, бачте, те згадувать, що давно минуло. 3. Добра такого таки зроду у мене, правда, не було. 4. Там батько, плачучи з дітьми (а ми малі були і голі), не витерпів лихої долі, умер на панщині!.. 5. А все-таки її люблю, мою Україну широку, хоч я по їй і одинокий (бо, бачте, пари не найшов) аж до погибелі дійшов. 6. Ягня, здається, веселилось! 7. Іде Катерина у личаках — лихо тяжке! — І в одній свитині, 8. Бо на Вкраїні в нас, бувало, у козаки охочі йшли. 9. Кобзар вшкварив, а козаки — аж Хортиця гнеться — метелиці та гопака гуртом оддирають. 10. Мабуть, мені доведеться читати самому оці думи? 11. Отут, бувало, із-за тину вилась квасоля по тичині (3 те. Т. Шевченка)

    • Самодиктанти

1. Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине…

От де, люде, наша слава,

Слава України!

2. Поклала мати коло хати

Маленьких діточок своїх;

Сама заснула коло їх.

Затихло все, тільки дівчата

Та соловейко не затих.

    • Стислий переказ

Жіночі портрети в мистецькій спадщині Т. Шевченка

Усього у мистецькій спадщині Кобзаря понад 150 портретів. Серед них — блискуча галерея представниць жіноцтва України. Імена цих жінок здебільшого не відомі. Але є портрет нареченої Ликери Полусмакової, портрети Маєвської, Закревської, Катеринич, Кейкуатової, Ускової, казашки Каті, Кржисевич, Максимович, Лазаревської.

Один із кращих творів цього жанру портрет дружини поміщика села Березова Рудка на Полтавщині Ганни Закревської. Познайомився поет з нею влітку 1843 року й наприкінці того ж року - - намалював. Красива, розумна, високоосвічена. Його зачарувала ця жінка. У листах до друзів він називав її «Ганною вродливою».

Портрет Маєвської зберігся в Національному музеї Тараса Шевченка. Перед нами не просто вродлива жінка. У неї усміхнені очі, уста, мудрий погляд, сповнений загадковості. Існують різні

версії, припущення про те, яке місце посідала ця жінка в особистому житті поета, але, на жаль, бездоказові.

Заслуговує на особливу увагу останній портрет, створений напередодні арешту за участь у Кирило-Мефодіївському братстві. Це портрет княгині Кейкуатової.

В особистому житті їй велося нелегко: дівчина із зубожілої дворянської родини стала дружиною одного з найбагатших можновладців — князя Кейкуатова. Були сподівання на розкіш і добробут, почесті й щастя. Але щастя цей шлюб не приніс: князь виявився брутальним, жорстоким, розбещеним.

Портрет вражає не лише мистецькою довершеністю, а й глибиною психологічного розкриття внутрішнього світу княгині. Засмучені, наче виплакані очі, синці під очима контрастують із пишним одягом і гордовитою постаттю юної красуні.

З першого періоду заслання відомий лише один жіночий портрет - майстерно виконане акварельне зображення Олени Степанівни Бларамберг, дружини підполковника Бларамберга, квартирмейстера військ в Оренбурзькому краї, який не цурався політичного засланця. Трохи щедрішим був доробок митця в Новопетровському укріпленні. Там створено понад 20 портретів. Серед них - три портрети Агати Ускової, дружини коменданта укріплення. В її сім'ї поет знайшов щирий прийом, дружнє співчуття.

Сердечне ставлення з боку цієї жінки, намагання подружжя Ускових полегшити його дуже важке становище, той родинний затишок і спокій, який він знаходив у їхній оселі, викликали глибоку приязнь Шевченка до них. І це позначилося на портретах. Особливо хвилює той, де Агата з малою дитиною на руках. У творі, крім глибокого почуття симпатії до цієї жінки, художник утілив ідею материнства як найвищого покликання жінки.

В останній період свого життя Тарас Шевченко доволі інтенсивно працював над портретами своїх нових і давніх знайомих.

Одним із кращих творів цього періоду є портрет Марії Максимович. Познайомився Тарас Григорович із молодою дружиною свого давнього приятеля в Москві, повертаючись із заслання. Вона його зачарувала. Це щире захоплення дружиною першого ректора Київського університету, професора Московського університету М. Максимовича не минуло й пізніше. Митець передав його в портреті, написаному 22 червня 1859 р. в Прохоровці (маєтку Максимовичів), коли після заслання подорожував Україною. З М. Максимович він підтримував приязні стосунки, радився з приводу свого наміру одружитися й оселитися по сусідству з Максимовичами, поблизу хутора Михайлова гора на Канівщині. Як відомо, всі ці сподівання не справдилися. 15 липня Т. Шевченка заарештували. Після принизливих допитів і слідства йому було запропоновано виїхати до Петербурга.

Про щиру дружбу Т. Шевченка. і М. Максимович свідчать листи, а також те, що поет подарував цій жінці дві свої найкращі поезії, позначені автографом, – «Садок вишневий коло хати» та «Сон» («На панщині пшеницю жала»).

Повертаючись до столиці, Шевченко на кілька днів зупинився у селі Гирівка біля Конотопа в батьківській оселі своїх найкращих друзів — братів Лазаревських. Сердечно вітала поета господиня дому Афанасія Олексіївна Лазаревська. Цю жінку поет глибоко поважав за мудрість, уміння прищепити своїм дітям почуття честі, глибокої порядності, людяності. У Сирівці й написав портрет А. Лазаревської, не лише майстерно відтворивши зовнішність жінки, а й її психологічні характеристики. Повернувшись до Петербургу, саме до неї звернувся за благословінням шлюбу.

Одним з останніх жіночих портретів Т. Шевченка є портрет його нареченої Ликери Полусмакової. Гірке розчарування спричинило розставання. Художник хотів знищити портрет. Гравюру врятував скульптор М. Микешин.

    • Контрольний диктант.

На Кос-Аралі

Тихо-тихо набігають на глинястий сірий берег хвилі мертвого моря. Ніщо не живе в цих темних мутних глибинах, ядуча сіль просякає все: берегову глину. Воду. І навіть вітер, жаркий і несвіжий, залишає на губах смак солі.

Важкі хвилі розбиваються з монотонним плюскотом, і від того над усім берегом стоїть тихий, одноманітний, тоскний шум.

Берег затих, такий же сірий і пустельний, як мертве море. Тільки сірий, просолений саксаул вп’явся у землю довгим покрученим корінням.

Оддалік моря маячить фортеця. Низькі будинки, обнесені високим валом, та широкий і просторий, міцно і рівно утоптаний тисячами солдатських кроків плац. Тиша панує над усім. І в післяобідню годину, коли все живе ховається від жаркого суховію під покрівлю, у степу понад берегом моря часто ходить самотня людина. Рядовий Тарас Шевченко віддає перевагу степовій тиші і саксауловим хащам перд п’яною компанією офіцерів ( В. Собко. 135 сл.)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
7
дн.
0
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!