і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Дидактичний матеріал за творчістю Т. Шевченка. 5 клас

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

(Дидактичний матеріал для 5—9-х класів)

5 клас

  • Пояснювальний диктант. Виділити в реченнях головні та другорядні члени речення.

1. Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива. 2. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. 3. Защебечи, соловейку, в лузі на калині. 4. Може, зорю переміг той, а на перелозі... Я посію мої сльози. 5. У гаю, гаю вітру немає. 6. Поїдеш далеко, побачиш багато; задивишся, зажуришся, згадай мене брате. 7. На розпутті кобзар сидить та на кобзі грає. 8. Пізнав батько свого сина, та не хоче взяти. 9. І виріс я на чужині, і сивію в чужому краї. 10. Тече вода в синє море, та не витікає. 11. За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає (З тв. Т. Шевченка).

  • Списати текст, визначити типи речень за метою висловлювання.

1. Сонце гріє, вітер віє з поля на долину. 2. Катерино, серце моє! Лишенько з тобою! 3. Думи мої, думи мої, лихо мені з вами! 4. Нащо стали на папері сумними рядками? 5. Грай же, море, мовчіть гори! Гуляй буйним полем! Плачте, діти козацькії, – така ваша доля! 6. Лягло сонце за горою, зірки засіяли. 7. Перебендя старий, сліпий, – хто його не знає? 8. Привітай же, моя ненько, …моїх діток нерозумних. 9. В Україну ідіть, діти, в нашу Україну. 10. Синє море звірюкою то стогне, то виє. 11. За що мене, як росла я, люди не любили? За що мене, як виросла, молодую вбили?

  • Списати текст, вставивши в словах замість крапок пропущені літери. Пояснити правопис цих слів і поставити над ними знак наголосу. У реченнях з однорідними членами обгрунтувати вживання розділових знаків.

1. Встала в..сна, чорну землю сон..у ро..будила. 2. Тоді я в..с..лий, тоді я багатий, як буде с..рд..нько по волі гуляти. 3. Над водою гне з в..рбою ч..рвону калину. 4. Барвінок цвів і з..ленів, слався, ро..стилався. 5. Понад ставом увечері ш..почет..ся осока. 6. На розпут..і кобзар сидит.. та на кобзі грає. 7. Р..ве та стогне Дніпр ш..рокий. 8. Там ш..роко, там в..с..ло од краю до краю. 9. За карії оч..нята, за чорнії брови с..рце рвалося, сміялос.., вил..вало мову, з т..мнії ночі, за в..шн..вий сад з..л..ний, за ласки дівочі.10. Не тополю в..сокую віт..р нагинає. (3 те. Т. Шевченка).

  • Переписати речення, пояснити спосіб творення виділених слів. Зробити фонетичний розбір слів воленько, тяжко, ясен.

1. Сумує Корсунь староденний: нема журбу з ким поділить. 2. Що є коси, довгі коси, козацька чуприна. 3. Чує серце недоленьку, сказати не вміє. 4. Думи мої молодії, поховані діти. 5. Сумно-сумно серед неба сяє білолиций. 6. Безславному тяжко сей світ покидать.7. Вітер в гаї нагинає лозу і тополю, лама дуба, котить полем перекотиполе. 8. Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів. 9. Про тебе, воленько моя, оце нагадую. 10. Кинув хату і кімнату та й потяг у байрак. 11.І листя пожовкле вітри рознесли. тв. Т. Шевченка).

  • Списати речення, поставити в словах апостроф, пояснити його правопис.

  1. І сім..ю, і сім..ю слав..ян роз..єдинила, і тихо, тихо упустила уособищ л..ютую змію. 2. Б..ють пороги; місяць сходить, як і перше сходив. 3. Не зна Марко, чого вона так його цілує, сама не з..їсть і не доп..є, його нагодує. 4. Дивлюся…. Св..ятий Київ наш великий, св..ятим дивом с..яють храми Божі. 5. Неначе цв..яшок в серце вбитий, оцю Марину я

ношу. 6. І вражою злою кров..ю волю окропіте. 7. І мене в сім..ї великій, в сім..ї вольній, новій, не забудьте пом..янути незлим тихим словом. 8. Чого в..янеш, моя доню? 9. Стави бур..яном поросли 10. А все-таки її л..юблю, мою Україну широку. 11. А Марина в..яне, сохне , у білих палатах. 11. тв. Т. Шевченка).

  • Пояснити правопис префіксів роз-, без-, з-, с-, пре, при-. У виділеному реченні підкреслити головні та другорядні члени.

1. Розбивши вітер чорні хмари ліг біля моря одпочить.2. Вітре буйний, ти з морем говориш, – збуди його, заграй ти з ним, спитай синє море. 3. Прийшла топитися … в глибокім, в Дніпрі широкому… 4. Начетверо розкопана, розрита могила. 5. З чужим добром, безталанний, чужі воли поганяє. 6. Розійшлися по трапезах і трапезували. 7. . Та обрали молодого завзятого молодця, преславного запорожця. 8. Зійшлись, зєднались, мов брат з сестрою. 9. А титарівна зустрічає, приспівує, примовляє. 10. Та й те сказать: «Чого я турбуюсь?» 11. І, розмовляючи, пішли собі в покої. 12. Приходила мати у пана просити. Звелів не пускати, а як прийде, бити. 13. Погуляю понад морем та розважу своє горе. Та Україну згадаю й пісню заспіваю. (З тв. Т. Г. Шевченка)

  • Вставте пропущені букви. Поясніть чергування і—й, у—в.

1. Посадили над к...заком явір та ялину, а в головах у дівчини червону калину. 2. Тяжко-важко в світі жити с..роті без роду. 3. Зоре моя в...чірняя, зійди над горою, поговорим т...хесенько в неволі з тобою. 4. Зорі сплять; серед неба горить білолиций; в...рба слуха соловейка, дивиться в криницю; на калині, над водою так і виливає, неначе зна, що дівчину козак виглядає. 5. І мене в сім'ї в...ликій, в сім'ї вольній, новій, не забудьте пом'янути незлим тихим словом. 6. Встала й весна, чорну землю сонну розбудила, уквітчала її рястом, барвінком укрила; і на полі жайворонок, соловейко в гаї землю, убрану в...сною, вранці зустрічають... (З тв. Т. Шевченка)

  • Самодиктанти

1. Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

2. Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.

3. Тече вода з-під явора

Яром на долину,

Пишається над водою

Червона калина.

(З тв. Т. Шевченка)

  • Переказ

Тарасова «наука»

З ранніх літ у Тараса виявилась пристрасть до малювання. Вугіллям і крейдою він малював скрізь: на стінах, дверях, воротах. Життя його в дяка закінчилося втечею від нього. Хлопець утік в село Лисянку, де сподівався знайти собі вчителя в особі диякона-маляра. Але замість науки малярству диякон лише змушував Тараса працювати по господарству. Хлопець твердо вирішив усе знести аби хоч трохи навчитися малярського мистецтва. Та дячок, поглянувши на його ліву долоню, сказав, що в нього немає таланту не тільки до малювання, а й до шевства чи бондарства. Тоді Тарас повернувся в рідне село, де пас громадську худобу, не залишаючи мрії знайти вчителя малювання. Хлопчину погодився взяти в науку маляр із села Хлипнівка, але зажадав на це

панської згоди. І коли Тарас звернувся до поміщицького управителя, той послав його на кухню кухарчуком. (130 слів)

  • Контрольні диктанти

Нудна і тяжка була наука в тодішніх школах: учили з-під різок, по церковних книжках.

Та малий Шевченко брався і до цієї науки охоче. Він відчував інстинктом, що за цією дяківською безтолковою школою десь далі ховається справжня наука. І цей чарівний світ, мов магнітом, тягнув до себе крізь убогі грати дяківської школи.

Цікавіша для учнів ставала наука, коли після часословця і псалтиря в школі починали учити «скоропису» – писанню. Для школяра Шевченка після довгої і нудної церковщини це була справжня утіха. Папір був тоді дорогий, а кріпаки бідні. Отже, грамотіям залишились для науки стіни, ворота, двері для шкільного писання. (98 слів)

(За С. Васильченком)

З дитинства запали нам глибоко в душу назви двох сіл на нашій славній Україні: Моринці й Кирилівка. Ще відтоді, коли ми вперше почули про Тараса Шевченка, Кирилівка й Моринці манили нас і кликали до себе. Хотілося поглянути на ті рідні села, де народився і жив Кобзар, уклонитися священій землі, долам і горам, дорогам і стежкам, які сходив Тарас малими босими ногами.

Серед білого цвітіння вишень стоїть у Моринцях пам'ятник безсмертному Кобзареві. Тут він народився, тут уперше побачив світ. Певно, його мати Катерина не раз виносила на руках з похилої батьківської хати. Вона, стояла у квітучому саду, в якому звівся над білими кронами бронзовий Тарас, щоб стояти на цьому місці віки.

110 сл. (За І. Цюпою)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Малюк у світі економіки та фінансів»
Часнікова Олена Володимирівна
36 години
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти