Дидактичні ігри на уроках української мови

Опис документу:
Початкова ланка школи відіграє значну роль у формуванні в молодшого школяра повноцінної навчальної діяльності, одним з основних компонентів якої є рівень розвитку зв’язного мовлення – необхідна умова формування соціально активної особистості. Для розвитку мовлення школярів у період навчання грамоти доцільно виділити роботу над словом, словосполученням, реченням і зв’язним мовленням. Хочу зупинитися на використанні вправ, основним матеріалом у яких є робота над словом.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Дидактичні ігри

на уроках

української мови

Дидактичні ігри

на уроках української мови.

Початкова ланка школи відіграє значну роль у формуванні в молодшого школяра повноцінної навчальної діяльності, одним з основних компонентів якої є рівень розвитку зв’язного мовлення – необхідна умова формування соціально активної особистості.

Для розвитку мовлення школярів у період навчання грамоти доцільно виділити роботу над словом, словосполученням, реченням і зв’язним мовленням.

Хочу зупинитися на використанні вправ, основним матеріалом у яких є робота над словом.

К. Ушинський справедливо стверджував, що «бідність словника школяра породжує одноманітність мовлення і робить його незрозумілим для слухачів, бо він , школяр. Не може замінити одне слово іншим, не може переставити двох слів, його мова знаходиться в ланцюгах тих рядків, які він завчив. Отже, без достатнього запасу слів неможливе оволодівання мовою як засобом спілкування.

Необхідною умовою для успішного вирішення цієї проблеми є системний підхід до мовного розвитку. А тому вчителеві необхідно добре усвідомити, що слово має бути поставлене в центр усієї роботи.

Слово входить до активного словника школяра лише тоді, коли він добре розуміє його значення, усвідомлює правильність граматичних форм, структуру словосполучень та речень, тобто закріплюється у пам’яті учня лише через активне застосування у мовленні.

Ефективним засобом вирішення проблеми можуть бути словниково-логічні вправи. Вперше у вітчизняній методиці вони були запропоновані К. Д. Ушинським. Ці вправи на порівняння, узагальнення, класифікацію сприяють формуванню загально навчальних умінь і навичок – розмірковувати, виділяти головні ознаки предметів, явищ.

Використання дидактичних ігор під час навчання допомагає вирішувати проблему усвідомлення лексичного значення слова і є засобом розвитку логічного мислення, що забезпечить успішне засвоєння навчального матеріалу в старших класах.

З перших днів перебування першокласника у школі перед учителем стоїть завдання навчити його висловлювати свої думки правильно, послідовно, точно і виразно. Звісно, що з цим завданням учень може впоратись лише в тому разі, якщо його увага буде прикута до лексичної сторони мови, а дії спрямовані на оволодіння хоча б найпростішими засобами пояснення прямого значення слова. Такий підхід до лексичної роботи полягає в тому, щоб допомогти ся точного співвідношення слів, які читаються і використовуються в усному мовленні, і назв предметів та явищ навколишньої дійсності. Якщо учень усвідомить, що кожне слово має своє певне значення, то він точно зможе відтворити свої думки і вибрати найбільш влучні. Важливим кроком для вирішення цієї проблеми є пошук ефективних способів пояснення незрозумілих слів та добір дидактичного матеріалу, зокрема дидактичних ігор.

Коли школяреві буває нецікаво на уроці? По-перше, якщо це сильний учень, а вправи для нього надто прості, по-друге, якщо дитині важко справитися з завданням, матеріал для неї незрозумілий. В обох випадках доцільно використовувати дидактичні ігри, які значно підвищують ефективність сприймання матеріалу, допомагають учням краще зрозуміти, засвоїти розділи програми.

Ознак освітнє і виховне значення має не будь-яка гра, а лише та, що передбачає пізнавальну діяльність учасників. Спочатку молодші школярі виявляють інтерес тільки до ігрової ситуації, а вже потім – до закладеного в ній навчального матеріалу.

Поступово пробуджається інтерес і до самого предмета, формуються такі важливі загально навчальні уміння і навички, як порівняння, узагальнення, абстрагування. Вдається сконцентрувати увагу навіть дуже інертних дітей, котрі в інших умовах навчаються з великими труднощами. Хочу наголосити: гра має бути не заради гри, гра – це серйозна справа. Але водночас радісна. Цікава. За словами А.С. Макаренка, хороша гра має бути схожа на хорошу роботу.

Я проводила один і той же вид роботи в ігровій формі і в звичайній. Виграш був і в часі, і в якості – від гри. А ще не менш важливі позитивні емоції дітей, їхні посмішки,невимушеність, захоплення, бажання працювати протягом уроку.

Величезну пізнавальну активність на уроці стимулюють дидактичні ігри. Граючись, дитина краще сприймає, осмислює і запам’ятовує навчальний матеріал. Саме в грі створюється неабияка можливість одержати похвалу вчителя, коли школяр успішно засвоїв знання. Це підтримує позитивний фон роботи дитини на занятті і підвищує ефективність навчальної діяльності.

111 дидактичних ігри на уроках української мови.

  1. Підбери слово.

Учитель ручкою показує на предмет, а діти підбирають прикметники (дієслова).

2. Пташиний базар.

Кожен учень вибирає собі улюблену пташку й імітує її голос.

  1. Цікаві перетворення.

Спробуй перетворити лід і ніч (або інші слова), змінюючи в кожному слові тільки одну букву за зразком:

ніч лід рік лис

річ ліс рак рис

  1. Визначити предмет за його ознаками(колір, форма, розміри...):

а) пухнаста, руда, хитра - … ( лисиця );

б) щедра, золота, барвиста - … ( осінь ).

  1. Визначити предмет за його діями:

а) літає, падає, покриває, скрипить - … ( сніг );

б) світить, гріє, усміхається, пригріває - … (сонце )

  1. Спробуй скоротити речення.

Оля читає маленькій сестричці цікаву книжку.

Оля читає маленькій сестричці книжку.

Оля читає маленькій сестричці.

Оля читає сестричці.

Оля читає.

  1. Перестав слова у реченні.

Сьогодні вранці Ніна пішла до школи.

Ніна сьогодні вранці пішла до школи.

Вранці сьогодні пішла Ніна до школи.

До школи пішла сьогодні вранці Ніна і т. д.

  1. Заміни одне слово.

Діти повернулися зі школи.

Дівчатка повернулися зі школи.

Учні повернулися зі школи.

Діти вибігли зі школи і т. д.

  1. Чи все правильно?

Влітку Миколка катався на ковзанах.

Їжачок лазить по деревах, а ведмежатко повзає.

В садку було чути, як кукурікав соловей.

  1. Скажи інакше.

Пташенята зозулі за одну добу з’їдають велику кількість комах.

а) Коли вилуплюються пташенята зозулі, вони з’їдають цілу купу жуків. Личинок, черв’яків;

б) Маленькі зозуленята поїдають дуже багато різної мошки.

  1. Доповни речення.

Ми працюємо.

Ми працюємо на городі.

Ми працюємо на своєму городі.

Влітку ми працюємо на своєму городі.

  1. Закінчи речення.

Дівчинка йшла –

Дівчинка йшла стежкою додому.

Дівчинка йшла до бібліотеки і т.д.

  1. Запитай – відповідай!

В лісі діти знайшли їжачка.

- Де знайшли діти їжачка? У лісі.

- Що зробили діти? Знайшли їжачка.

- Хто знайшов їжачка7 Діти і т.д.

  1. Назви якомога більше слів.

Пливе – пароплав, човен, плавець, качка, риба, деревина, кит.

  1. Про кого або про що я розповідаю.

Дівчинка, дочка, хазяєчка, вертуха, внучка …

Мрійник, вигадник, казкар, поет …

  1. Веселі рими.

Гілка – бджілка

Олівець –

Бичок -

  1. Знайди назви дерев.

Іду берегом річки.

Я маю свій буквар.

Гра була дуже цікава.

  1. Відгадай квітку за кольором.

Білий – конвалія …

Жовтий - …

  1. Хто придумає кінець, той і буде молодець.

Один з учнів починає розповідь, а другий закінчує.

  1. Відгадай.

Розбери «зашифроване» речення і скажи, з якої воно казки.

коНіли не батре сятиясмі з біслашного.

( Ніколи не треба сміятися з слабішого.)

  1. Хто більше?

Назви казкових героїв, предмети, імена, назви казок на букву «К».

  1. Відгадай казку (за опорними словами).

Лисичка, рибка, вовк, ополонка.

Маруся, яблунька, річечка, гуси, піч.

  1. Хто правильно закінчить прислів’я?

Книга вчить, як на світі …

Друга шукай, а знайдеш …

  1. Хто краще промовить скоромовку?

Над кущем літає хрущ,

На подвір’ї зелен кущ.

Над кущем літає хрущ.

  1. Не зіб’юсь.

Хто тричі скаже скоромовку без помилки, той переможець.

  1. Хто швидше розплутає порівняння?

Дужий, як заєць. Боязкий, як вовк.

Хитрий, як баран. Голодний, як ведмідь.

Кучерявий, як слон. Колючий, як віл.

Вірний, як лис. Впертий, як їжак.

  1. Хто перший?

Визначити загадку, прислів’я, скоромовку, порівняння.

Колючий, як їжак.

Хоч не шию я ніколи,

А голок в мене доволі.

Їжак з їжачихою та їжаченятами наїжачилися.

  1. Хто більше знає?

Хто називає якнайбільше їстівних грибів, той переможець.

  1. Відмінковий ланцюжок.

Поставити слова у всіх відмінках по черзі «ланцюжком».

  1. Продовжити думку.

Вчитель починає висловлювати будь-яку думку, а учні продовжують.

  1. Назвіть одним словом.

Дивний світ (дивосвіт).

Дівчинка з чорними бровами (чорнобривка).

Явище, коли падають зорі (зорепад).

  1. Анаграми.

Утворити нові слова із букв. Що входять до складу слова.

Закономірність – закон, міра, карма, зріс, мірка, кінь, тінь, місто, ніс, зір, кіно.

  1. Запитання – відповідь.

Змагання між рядами.

  • Яка частина мови називається прикметником?

  • Як змінюються прикметники?

  • Як визначити рід, число, відмінок прикметників і т.д.

  1. Спіймай частину мови.

Вчитель читає речення. Учні, почувши, наприклад, прислівник, плещуть в долоні.

  1. Юні перекладачі.

Вчитель диктує, наприклад, російською мовою слова, а учні пишуть їх

українською.

  1. Садівники.

Діти роблять схему слова, підбирають слова за схемою, визначають звуковий склад слова : мак, ромашка, бузок і т.д.

  1. Луна.

Вчитель називає слова, а діти хором повторюють їх, але не ціле слово, а його кінець : сміх – міх, горе – оре, грів – рів і т.д.

  1. Мовчанка.

Вчитель показує слово з пропущеною буквою, а діти показують букву, яку слід вставити в слово.

  1. Що за чим?

Розбір слів за будовою.

  1. Буква заблукала.

Вчитель показує малюнок з підписом і попереджає, що якась буква у підпису «заблукала». У дітей – аркуші паперу, де вони мають записати тільки ту букву, яка «заблукала».

  1. Ланцюжок.

Кожен учень читає по 1 реченню, а решта повинна уважно стежити за читцем. Перемагає та команда, учасники якої ні разу не «перервуть ланцюжок».

  1. Лото.

Потрібно виготовити картки з малюнками ( по 6 на котрій) і із словами – назвами цих малюнків. Картки зі словами потрібно накладати на малюнки.

  1. Цікаві слова (паліндроми).

Картки зі словами : дід. Мир, кіт, рис та ін.

- Чим ці слова цікаві? Спробуйте прочитати навпаки.

  1. Замініть букву.

Прочитайте слова : кит, коса, сила, кора, сир.

- Яку букву можна замінити і яке слово утвориться?

  1. Постав питання і доповни речення.

Учитель читає початок речення, а учні показують карточку з питанням і доповнюють речення.

На уроці учень повинен бути …. ( яким?)…

Зима прикрасила (що?)…(дерева, землю, будинки).

  1. Відгадай.

Один каже : «Побіжимо, побіжимо».

Другий : «Постоїмо, постоїмо».

Третій : «Похитаємось, похитаємось».

  1. Знайди друзів.

Алфавіт азбука

Вогонь нива

Поле полум’я

  1. Хто більше слів запам’ятає і запише.

  2. Добре – погано.

Коли багато снігу, то не замерзнуть рослини, на вулиці буде чисто, можна ліпити снігову бабу, кататися на лижах – добре.

Коли багато снігу, то тваринам важко добувати собі їжу, від снігу можуть поламатися гілки дерев, обірватися електричні дроти, сніг засипає дороги – погано.

  1. Замкни ланцюжок.

Називається слово ( наприклад, осінь), підкреслюється кінцева буква основи Н, далі називаються слова, які починаються на Н, наприклад нитка і т. д.

  1. Знайди зайве слово.

Відшукати слово, що не є спорідненим до інших.

Ліс, проліс, лісник, лисичка, лісовий.

  1. Е чи И.

Робота з сигнальними картками.

Стебло, весело, зима, село, весна і т. д.

  1. Назви перевірне слово.

Стежина, озеро, вишневий …

  1. Закінчення.

Вчитель називає звуки, якими закінчується слово, а учні згадують такі слова :

(а) – парта, книга, ручка

(е) – море, кашне

  1. Правильно, неправильно.

Діти піднімають кружечки :

червоний – неправильно написане слово;
зелений – правильно.

  1. Збери слово.

Взяти префікс у слова під’їзд, корінь – у слова сніжок, суфікс – ник (підніжник).

  1. Наш час.

Учні класу поділяються на 3 групи ( наприклад, відповідно до теперішнього, минулого і майбутнього часу). Сигналізують картками.

  1. Назви слова на А (або іншу букву).

  2. На що схожа буква?

  3. Шифрувальники.

Склади із пропущених букв слово.

...айка

...рок

...ім

...вес

  1. Смачні слова.

  1. За словами – речення!

Переможцем стане той, хто за певний час розкаже більше прислів’їв і приказок зі словами мова, слово.

  1. Хто більше знає?

По черзі називають князів України ( гетьманів і т.д.)

  1. Я починаю, а ти закінчуєш.

Коли я закінчу школу ...

Як виросту ...

  1. Улюблені заняття.

Учні жестами, пантомімою показують свою загадку.

  1. Слово в слові.

Знайди слово, яке сховалося в іншому слові. Назви і поясни його значення.

Україна, земляк, барвінок, музикант і т. д.

  1. Подорож по містах України.

Використовуючи карту, називай односкладові слова ( міста), потім двоскладові тощо.

  1. За алфавітом.

За порядковими номерами алфавіту А-1, Б-2 ... склади і поясни прислів’я, народну мудрість.

  1. Заповни скриню.

Хто назве найбільше речей з бабусиної скрині, той переможе.

  1. Не помились.

Вчитель називає країну, а учні – жителів : Америка – американці; Україна – українці. Індія – індіанці.

  1. Допоможи тваринам вибрати кличку.

Кіт – Гарфілд, собака – Сірко і т.д.

  1. Поле чудес.

Відгадайте слово. Це дерево. Росте в лісі. Листочки в нього завжди тремтять. (Осика).

  1. Бджілка.

Вчитель називає слово, а учні – речення, в якому це слово є.

  1. Підбери картки за звуками.

По 3 картки із зображенням різних предметів та речей. Діти відшукують картку, наприклад, із зображенням предметів, назви яких починаються звуком, наприклад (с).

  1. Паличко, зупинись!

Діти передають “чарівну” паличку один одному і називають слова і речення, що стосуються, наприклад, весни.

  1. Розгадай ребус.

7 я ак 3са

ті сто 100рока

  1. Скажи навпаки.

Брудна тарілка – чиста тарілка.

  1. Закінчи речення.

Щоб подвір’я було чистим, слід ...

  1. Так чи не так.

Якщо я кажу все правильно, учні плещуть в долоні, якщо ні – мовчать.

  1. Добери пестливе слово.

Баба –

Дід –

Сестра -

  1. Хто швидше.

Підібрати .... слів на якесь правило.

  1. Підбери слово.

Вчись показує якийсь предмет, а діти підбирають прикметники (дієслова, числівники).

  1. Підкажи слівце.

Для синків – молодців

Мати напекла ... (млинців)

  1. Будуємо дім, формуємо поїзд.

Наприклад в 1-й вагон – іменники чоловічого роду, в 2-й – жіночого, в 3-й – середнього.

  1. Фантазери.

Складання фантастичної розповіді чи оповідання.

  1. Скелелази.

Сні...(г) зу...(б)

Ні...(ж) моро...(з)

Ду...(б) гра...(б)

  1. Відшукай звук.

Знайдіть слово, наприклад із звуком (к) в кінці слова, в середині і т. д.

  1. Утвори склад.

Я назву звук (м), а ви будете називати склади.

  1. Буква до букви в гості прийшла.

Використовується набірне полотно та букви розрізної азбуки.

  1. Яке слово задумано?

У таблицю з кишеньками діти вставляють пропущені букви і відгадують задумане слово.

  1. Чиє речення краще?

Робота в парах. Учні радяться і краще речення записують під диктовку.

  1. Хто найкмітливіший?

Троє учнів біля дошки виконують завдання : підкреслені іменники розібрати як частину мови, назвати інші іменники, що є в реченні.

  1. Придумати прізвища (солодкі, кислі...)

  2. Станьте, букви, в хоровод.

Два круги з однією кишенькою в меншу з них вставляємо сюди букву, яка означає приголосний звук, указую букву, яка позначає голосний звук, а діти читають склади.

  1. Короткі і довгі слова.

Суп – супи – суповий;

Сад – сади – садовий.

  1. Утвори прислівник.

На дошці записані прикметники та іменники з прийменниками. Завдання : утворити прислівники.

  1. Хто уважніший.

Вибірковий диктант. Виписати дієслова в три колонки, розрізняючи часи дієслів.

  1. Хто більше?

Написати загадки, прислів’я, народні прикмети, в яких є дієслова.

  1. Назви по 3 предмети, які можуть сполучати дві названі ознаки.

Наприклад :

Яскравий жовтий

Світло

Сонце

Лампа

  1. Зайве слово.

Щука. Карась, окунь, рак.

Диван, ліжко, шафа, парта, зошит.

  1. Пошук загального.

Знайди загальні ознаки наведених предметів

Шафа телевізор

Предмети домашнього вжитку

Підставка для інших речей

Предмети милування

  1. Групування слів.

Скласти якомога більше груп зі слів.

  1. Назви якомога більше слів,

Які означають те, що може : давати, летіти, свистіти. Наприклад, летіти може : парашут, планер, птах, стріла, куля, звук, хмари.

  1. Письменники.

Скласти оповідання про один з предметів домашнього вжитку.

  1. Скласти якомога більше питань, поєднавши два предмети.

Наприклад, верблюд, газета.

  1. Уяви наслідки.

Наприклад, мисливець вистрілив угору.

Наслідки :

  • через струс повітря в горах трапився обвал;

  • рушниця дала віддачу в плече, і мисливець упав;

  • заряд потрапив у качку, яка пролітала.

  1. Продовж речення.

У горах не можна галасувати, тому що …

Птахи почали вити гнізда, тому що …

  1. З чим можна порівняти.

Зачіска, наче вибух, немов грива лева, як ...

  1. Передай думку іншими словами.

Наприклад : нинішнє літо буде надто спекотним. До серпня, мабуть, річки пересохнуть. Урожай грибів і ягід буде гарним. Під час канікул діти зможуть купатися і загорати.

  1. Перетвори одне слово на інше.

На кожному етапі можна міняти лише одну літеру. Наприклад :

Бант

Рант

Рана

Раса

Роса

Коса

  1. Місто навпаки.

Говорити все навпаки, добавляти частку не, щоб вийшов інший зміст.

В бібліотеці – Не давайте мені цікаву книжку.

У лікаря – У мене не болить горло.

В магазині – Не важте мені кілограм апельсинів.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розроблення і використання цифрового освітнього контенту в освітньому процесі Нової української школи »
Ілляхова Марина Володимирівна
30 годин
590 грн