Діана Вінн Джонс. «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки та детективу.

Зарубіжна література

Для кого: 7 Клас

07.05.2020

6986

156

0

Опис документу:
Ознайомити учнів з основними відомостями про життя і творчість Діани Вінн Джонс та ключовими подіями сюжету фантастичного роману, який поєднав у собі елементи казки і детективу «Мандрівний замок Хаула». Розвивати уміння порівнювати та виділяти головне. Сприяти вихованню культури читання.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема уроку.    Діана Вінн Джонс. «Мандрівний замок Хаула». Поєднання

елементів казки та детективу.

Мета уроку:   ознайомити учнів з основними відомостями про життя і творчість Діани Вінн Джонс та ключовими подіями сюжету фантастичного  роману, який поєднав у собі елементи казки і детективу

 «Мандрівний замок Хаула».  Розвивати уміння порівнювати та виділяти головне.  Сприяти вихованню культури читання.  

Обладнаня: текст роману, портрет Діани Вінн Джонс, мультимедійна дошка,  ілюстрації до твору,таблиця.

                                        Хід уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Діти, подумайте і скажіть який із жанрів літератури найбільш до вподоби як дітям, так і дорослим читачам.  (Казка).

- Звичайно, казка. Адже це справжній витвір мистецтва, в якому поєдналися вигадане і дійсне, фантастичне та реальне, це той двобій добра і зла, який заставляє замислитися над своїми вчинками та життям.

- А чи подобаються вам детективи?   Чому?     (У таких творах завжди розкривається певна таємниця).

- Дійсно, детектив – це жанр літератури, який дарує читачам захоплюючий та інтригуючий сюжет, що спонукає їх бути не просто пасивними спостерігачами, а й активними учасниками цього загадкового дійства.

- Я не випадково запитала вас про ці жанри літературного мистецтва, адже вони певним чином повязані із темою нашого уроку. Ми розглянемо твір, сюжет якого можна назвати і казковим, і фантастичним.

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

- Сьогодні на уроці ми ознайомимося із життям і творчістю англійської письменниці Діани Вінн Джонс. Зокрема, розглянемо сюжет її фантастичного роману «Мандрівний замок Хаула».

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1)    Розповідь вчителя про життя і творчість письменниці.

- Діана Вінн Джонс – британська письменниця, авторка фантастичних романів для дітей та дорослих.

   Народилася вона 16 серпня 1934 року в Лондоні у сімї вчителів, де завжди панувала атмосфера спокою і душевної рівноваги. Письменниця згадувала про тихі сімейні вечори біля великого каміна у вітальні за чашкою ароматного чаю з молоком під потріскування сухих дров.

   Здавалося б, дитинство Діани з її сестрами Урсулою та Ізабель завжди буде таким милим і безтурботним, але на безхмарному небі дівчинки зявилися чорні хмари Другої світової війни. Війна  - це найстрашніше суспільне явище, яке в наївних дитячих оченятах набуває образу жахливої незабутньої катастрофи. Щоб хоч якось оберегти своїх дітей від, батьки письменниці були евакуйовані до Уелсу, Коністона, поки не поселилися у містечку Таксед.

   Закінчивши школу, майбутня письменниця у 1953 році поступила в коледж св. Анни при Оксфорді, де вивчала тонкощі англійської мови. Навчання закінчила у 1956 році . Того ж року вийшла заміж за Джона Барроу, який був дослідником літератури Середньовіччя. Родина спочатку жила в Лондоні, де в молодого подружжя народилося троє синів: Річард, Майкл та Колін. У 1976 році усі переїжджають до Брістоля.

   Діана Вінн Джонс є автором 40 книг, які перекладено 17 мовами. Вона володіє широким списком нагород і номінацій. Особливою популярністю користується роман «Мандрівний замок Хаула», який був екранізований у 2004 році відомим японським режисером аніме Хаяо Міядзакі.

   До речі, Діана Вінн Джонс не мала жодних заперечень щодо сценарію фільму, зазначивши, що він дуже відрізняється від оригінального твору  і має повне право на існування як фільм. Свою версію  англійці відзняли у 2005 році.

   Життя Діани Вінн Джонс закінчилося у 2011 році на 77 році . Великої слави і популярності серед англійських і світових читачів вона зажила ще за часів свого життя. Ми ж з вами маємо можливість поринути у її літературну спадщину вже сьогодні.

2) Словникова робота.

- За жанром твір «Мандрівний замок Хаула» належить до роману. Ви знаєте, що за своєю тематикою усі романи поділяються на пригодницькі, історичні, фантастичні, психологічні, побутові, філософські, виховні. До якого різновиду романів  можемо віднести сьогоднішній твір?     (До фантастичного).

Фантастичний роман – це великий за обсягом ,складний за будовою твір, дія якого відбувається довкола розкриття характерів кількох персонажів, що формуються під час фантастичних обставин та подій. 

-Із жанром роману ми знайомилися у минулих класах. Давайте пригадаємо їх назви і до яких різновидів цього жанру вони належать.

Роман «Полліанна» (5 кл.) – виховний.

Роман «Пятнадцятирічний капітан» (6 кл.) – пригодницький.

Роман «Айвенго» (7 кл.) – історичний.

3) Презентація роману «Мандрівний замок Хаула».

- Всі ми родом із дитинства. В світі дорослому і жорстокому, серед щоденної метушні, проблем, негараздів і невдач, ми дуже часто камяніємо серцем і забуваємо дорогу у світ дитинства, подарований нам казкою. Закидаємо спогади з цього незбагненного казкового світу в далекий ящик, разом з дитячими книжками, на сторінках яких ховається наше дитинство.

    «Мандрівний замок Хаула» - одна з найбільш чудових книжок. Добра, казкова, іронічна, барвиста і жива історія. Звісно, книжка проблем не вирішує, але лікує. Хоч на кілька годин загороджує від стихій реальності. Вона нагадує, що дива існують,варто лише повірити.

   Отож, постукаймо у двері казки, а якщо заблукали, «Мандрівний замок Хаула», як справжній детектив, допоможе віднайти правильний шлях.

4) Встановлення послідовності сюжету.            

3. Софі покидає рідний дім і вирушає на пошуки Відьми. Щоб зняти із себе закляття.

4.Зустріч з польовим опудалом, що насправді було зачарованим принцом,  яке відводить Софі до дивного будинку, котрий виявляється замком Хаула.

1. Вісімнадцятирічна Софі, осиротіла капелюшниця, зустрічається з відомим чарівником Хаулом, який рятує її від переслідування двох солдатів.

2.Відьма з Пустища шпигуючи за Хаулом, накладає на Софі закляття, перетворивши дівчину на 90-річну бабусю.

5.Зустріч Софі з Кальцифером, демоном вогню, який охороняє будинок.

8.Невдоволення мадам Селіман, яка викликає до себе свого колишнього учня Хаула.

7.Листи від ворогуючих країн Портгвейн і Кінгзбері, які закликають Хаула підтримати їх у війні. Чарівник відмовляється.

10.Софі з допомогою Кальцифера вдається розкрити таємницю Хаула, який рятуючись від переслідувань військових трансформується у птаха.

6.Укладання угоди між Софі і Кальцифером про взаємодопомогу.

11.Софі вдається зняти із себе прокляття.

13.Софі, рятуючи Відьму, виливає воду на Кальцифера, від якого залишається маленька іскорка. Тепер він не може переносити замок .Будинок практично руйнується, але його мешканці дивом рятуються.

12.Замок відвідує мама Софі, яка приносить до будинку комаху-шпигуна, який сповіщає про місця перебування Хаула військовим.

14.Софі знаходить чарівні двері в минуле і дізнається про те, що Кальцифер колись був зіркою.

17.Софі із вдячності цілує опудало і воно із вдячності перетворюється на принца Джастіна, який повертається в столицю, щоб покласти край війні.

15.Повернувшись у теперішнє, Софі застає Хаула непритомним. Щоб його врятувати, вона забирає його серце у Кальцифера і вкладає назад у його груди.

16.Кальцифер знову стає зіркою, але будинок стає некерованим і падає на мешканців. Опудало-ріпка всіх рятує.

19.Хаул будує новий замок. Кальцифер з власного бажання залишається його охороняти і переносити у інші виміри.

18.Софі цілує Хаула, остаточно руйнуючи своє закляття і повертаючи собі образ 18-річної дівчини.

20.Хаул та Софі до безтями кохають одне одного.

5) Складання таблиці

Казкові елементи

Елементи детективу

Перетворення Софі на бабусю

Пошуки Софі засобів зняття прокляття

Літаючий замок

Розгадування загадок та таємниць угоди Кальцифера з Хаулом за допомогою спостережень та умовисновків

Демон вогню

Пошуки зниклих персонажів

Закляття

Розгадування загадки Софі чарівником Хаулом

Три випробування героїні

Чарівники та відьми

Перехід через портали в інші виміри

Семимильні чоботи

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1)Самостійна робота. Складання «Паспорта художнього твору»

1.Назва твору  _____________________________________________________.

2.Імя автора твору  ________________________________________________.

3.Мова оригіналу  __________________________________________________.

4.Рід літератури, до якого належить твір  ______________________________.

5.Жанр літератури, до якого належить твір  ____________________________.

6.Форма написання твору  ___________________________________________.

7.Тема твору  ______________________________________________________.

8.Ідея твору  _______________________________________________________.

9.Герої твору  _____________________________________________________.

10.Художні прийоми,які використано у творі  __________________________.

VІ. Підбиття підсумків уроку.

- Історія, з якою ми сьогодні ознайомилися  - якесь маленьке диво. Відкривши першу сторінку, знайомишся з порядним сімейством, а через кілька хвилин опиняєшся у незвичайному замку і разом з його мешканцями потрапляєш у вир пригод: захопливих і небезпечних.

VІІ. Домашнє  завдання.

Усно попрацювати над характеристикою образів роману.

Тема уроку. Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Значення художнього

 прийому чаклунства у творі «Мандрівний замок Хаула».

Мета уроку: дати характеристику образу головної героїні Софі, зясувати, в

чому полягає її світосприйняття, бажання та мрії.  Розвивати навички художнього аналізу твору, вміння давати характеристику образів твору. Сприяти вихованню естетичних смаків.

Обладнання: текст роману «Мандрівний  замок Хаула», анкета головного

героя.

                                          Хід уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1)    Гра «Так-Ні».

1.Софі працювала у крамниці капелюшків. (+)

2.Хаул врятував Софі від цілого війська солдатів, які хотіли забрати її у полон. (-)

3.Кальцифер перетворив Софі на Відьму з Пустища. (-)

4.Кальцифер – демон вогню, який охороняє будинок і в минулому був зіркою.(+)

5.Опудало-ріпка – це зачарований принц Джастін. (+)

6.Софі вирушає до мадам Саліман, прикидаючись матірю Кальцифера.(+)

7.Хін – це собака, який шпигує за мешканцями замку. (+)

8.Хаул, переховуючись від військових, трансформується в демона вогню. (-)

9.Замок переносився з одного виміру в інший за допомогою Кальцифера, якому Хаул віддав своє серце. (+)

10.Софі знаходить чарівні двері, які заводять її в минуле. (+)

11.Кальцифер повертає серце Хаулові. (-)

12.Між Софі і Хаулом зароджується сильне кохання. (+)

ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

- Сьогодні ми з вами обговоримо героїв роману Діани Вінн Джонс «Мандрівний замок Хаула», зокрема її головну героїню Софі, визначимо світ її мрій, бажань та жахів. Також ми повинні зясувати значення прийому чаклунства у творі.

ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1) Колективне встановлення відповідностей між характеристикою героя та його іменем.

                           

Таємничий і привабливий власник чарівного замку, могутній чарівник. Живучи без серця, стає дещо егоїстичним  і холодним. Доволі недовірливий, впевнений в собі, часто показує неймовірну впертість, хоч насправді неймовірно чутливий. Може бути надзвичайно ніжним і відданим, хоч йому важко показувати свої почуття. Він дуже сильний. Його сила як чарівника невимовно велика.

Кальцифер

Вісімнадцятирічна дівчина, яка все своє життя провела у крамниці капелюшків, яка належала її померлому батькові. Пізніше стає жителькою чарівного замку, будучи незамінною у цьому домі. Вона працьовита та терпелива, здатна подолати незгоди. Дівчина дуже скромна, в неї надзвичайно сильний характер, демонструє милосердя і піклується про інших. Вона не виділяється красою, але відрізняється від інших сильною волею, долає нещастя і біди.

Мадам Саліман

Маленький вогняний демон, колись він був зіркою, котра впала. Він охороняє чарівний замок, дає вогонь всім печам у домі. Володіє людською особистістю. Має почуття гумору і вміє ображатися та жалітися. Він страшний у гніві і завжди дотримується своїх обіцянок. Вважає, що дім – це місце, де є домашнє тепло.

Хаул

Напрочуд сильна і могутня чаклунка, неприваблива на вигляд і зріла в роках. Вона викрадала серця молодих парубків. Попри все намагається досягти своєї цілі, навіть тоді, коли втратила свою силу. Здатна на милосердя і добро.

Софі

Головна чаклунка королівства, дуже підступна і корислива, намагається тримати усе під своїм контролем, знищує або обеззброює своїх ворогів, що стоять на шляху досягнення нею її мети.

Відьма з Пустища

2) Коментар вчителя.

- Давайте детальніше познайомимося з головною героїнею. Софі – найстарша дочка в родині, дівчина з золотими руками і таким же золотим волоссям. Софі по-своєму дивна – вона розмовляє з капелюшками, які шиє для продажу, і завжди нарікає на те, що вона старша, а старшим ніколи нічого не світить в житті. Софі, злегка кепкуючи з власного нещастя,  і того ж вечора вирушає світ за очі. Так вона потрапляє до Мандрівного замку Хаула.

   Софі – цілеспрямована оптимістка, яка незважаючи на свої душевні жахіття, переборола страх і невпевненість, досягла своїх бажань, збудувала свій власний світ – вимір, в якому панує добро,милосердя та кохання.

- Світ Софі складається з її мрій , бажань та жахіть. Яку ж заповітну мрію мала ця юна дівчина ?  (Повернути молодість своєму тілу, бо незважаючи на силу закляття в душі завжди залишалася сама собою.)

- Які бажання непокоїли душу та серце Софі?   (Розгадати таємниці господаря  та мешканців замку, допомогти вирішити їх проблеми.)

- Чого найбільше боялася Софі ?   (Вона боялася залишитися старою, так і не відчувши насолоди повноцінним життям.)

- Що допомогло героїні здійснити свої бажання та позбавитися своїх жахіть?  (Віра, надія, кохання, цілеспрямованість та наполегливість.)

3) Хвилинка для роздумів.

- Подумайте і скажіть, яке значення має художній прийом чаклунства у творі.

(Такий прийом утверджує провідну думку твору про те, що будь-яке чаклунство, що є уособленням проблем і негараздів людини, можна подолати за допомогою свого розуму і серця.  А ще цей прийом надає твору настрою романтичності , загадковості та інтриги.)

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1)Складання « Анкети головної героїні».

1.Імя головної героїні.   _____________________________________________

2.Вік головної героїні.   ______________________________________________

3.Місце народження героїні.  _________________________________________

4.Місце (місця) проживання героїні.  __________________________________

5.Навчання головної героїні.  _________________________________________

6.Професія головної героїні.   _________________________________________

7.Місце роботи головної героїні.   _____________________________________

8.Батьки головної героїні.  ___________________________________________

9.Друзі головної героїні.   ____________________________________________

10.Вороги головної героїні.  __________________________________________

11.Зовнішній вигляд головної героїні.  _________________________________

12.Домінуючі риси характеру головної героїні.  _________________________

VІ. Підведення підсумків уроку.

1)    Бесіда з учнями.

- Чи сподобався вам вивчений твір?   Чим?

- Яку проблему порушила авторка у цьому творі?

- Я бажаю вам, щоб ваше життя було схоже на казку і добро завжди перемагало зло.

VІІ. Домашнє завдання.

- Написати твір-мініатюру на тему «Якби я опинився(лася) у замку Хаула…».

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.