Діалог. Розділові знаки при діалозі. 9 клас

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ДІАЛОГ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ДІАЛОЗІ

МЕТА: поглибити знання учнів про діалог і розділові знаки при ньому; удосконалювати вміння визначати спільні і специфічні ознаки діалогу і прямої мови; формувати навички учнів правильно розставляти розділові знаки при діалогах; виразно читати діалогічні тексти; розвивати творчі вміння правильно будувати репліки і складати діалоги; за допомогою мовленнєво- комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в учнів розуміння етикетних норм і моральної поведінки під час спілкування.

ТИП УРОКУ: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку, оголошення епіграфа

Якщо людина протягом дня почуває

одне добре слово, побачить один

добрий вчинок і зробить одну добру

справу, – вона проживе цей день

недаремно.

Народна творчість

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів.

  • Словникова робота. В тлумачному словнику знайти значення слів: етикет, мораль, ввічливість. Ввести ці слова в речення.

  • Колективна робота з текстом.

Пригадати вивчене в попередніх класах про діалог. Прочитати текст. Розказати про особливості побудови діалогу і вживання в ньому розділових знаків.

Лісовою стежкою йдуть батько та маленький син.

Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко стукає дятел

та дзюрчить у лісовій гущині струмочок.

Аж тут син побачив: назустріч їм іде бабуся з ціпом.

- Тату, куди вона йде? – питає син.

- Зустрічати або проводжати,,каже батько й усміхається.

- Ось як ми зустрінемося з нею, ти скажи їй одне-однісіньке слово «Здрастуйте!»

- Навіщо ж їй казати це слово? – дивується син. – Вона ж зовсім незнайома.

- А ось зустрінемося, скажемо їй це слово, тоді й побачиш навіщо.

Ось і бабуся.

- Здрастуйте! – каже син.

  • Здрастуйте! – каже батько.

  • Здрастуйте – каже бабуся й усміхається.

І хлопчик тоді здивувався: усе довкола змінилося. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттям дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло веселіше, затремтіло. У кущах заспівали пташки – раніше їх не чути було.

На душі в хлопчика стало легше. (Сухомлинський)

- Схарактеризувати текст до культури мовлення. Висловити своє ставлення щодо описаного в тексті.

    • Опрацювання теоретичного матеріалу підручника (робота в групах)

Перша група – поняття про діалог, репліки;

Друга – розділові знаки при діалозі;

Третя – підібрати приклади.

ІІІ. Закріплення здобутих знань у процесі виконання практичних завдань і вправ.

    • Творче конструювання. Скласти діалог, розкриваючи зміст однієї з мініатюр.

  1. Бути щасливим дуже важко, і не всякому це під силу.

  2. Ніщо не ціниться так дорого і не коштує так дешево, як ввічливість.

  3. Людину пізнати нелегко. Але той, кого легко пізнати, не вартий того, щоб з ним знайомитися.

(Розіграти діалог за ролями, додержуючись відповідної інтонації, етикетних норм і культури мовлення)

    • Пояснювальний диктант

Ми добре знаємо чудесний звичай нашого народу. Коли, проходячи вулицею в найглухішому селі, один одного обов’язково привітає:

  • Здорові були!

А на відповідь:

- Здрастуйте!

Це такий собі всенародний звичай, що знаменує собою повагу громадян один до одного.

  • Поясніть правопис виділених слів. Доберіть 5 – 6 прикладів на ці орфограми

    • Ділове гра «Моя майбутня професія»

- Уявіть, що ви журналіст і розмовляєте з представником певної професії. Ви повинні взяти інтерв’ю, задавши такі запитання:

Чим приваблює ця професія?

Що відомо про її виникнення?

Наскільки вона важлива нині і перспективі?

Які ділові якості допомагають у професійній діяльності?

Записати діалог, використовуючи ввічливі слова. Пояснити розділові знаки при діалозі.

    • Редагування тексту. Переробити «тихий задушевний діалог», почутий в шкільному коридорі, літературною мовою

  • Прівєт, старий!

  • Як діла, молодьож?

  • Клас!

  • Ти, батрак, пропусти маленького рєбьйоночка.

  • Переб’єшся .

  • Закройся!

  • О! а це що за бацильда западна?

  • Щас получиш! Згинь.

    • Ситуативне завдання. Скласти можливий діалог на одну із запропонованих ситуацій (робота в парах)

Розмова товаришів на дискотеці

У кабінеті директора

У супермаркеті

ІV. Підсумок уроку

Лінгвістична гра «Так чи ні». Визначити істинність або хибність запропонованих тверджень. Обґрунтувати власну думку.

  1. Діалогом називають пряму мову двох осіб?

  2. діалог складається з монологів?

  3. У друкованих текстах кожну репліку починають з нового рядка, а перед нею ставиться тире?

  4. якщо репліка супроводжується словами автора, то ставляться ті самі розділові знаки, що і при прямій мові.

V. Домашнє завдання.

Пригадати уривок з улюбленого твору. Відтворити його по пам яті. Записати діалог.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
9
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!