Державний Гімн України. Мова — жива скарбниця історії народу

Українська мова

Для кого: 4 Клас

06.09.2018

1138

61

1

Опис документу:
Даний конспект містить матеріали до розділу «Мова і мовлення» з тем «Державний Гімн України» «Мова — жива скарбниця історії народу», Уроки розроблені з використанням інтерактивних технологій.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Державний Гімн України. Мова — жива скарбниця історії народу

Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися - організовувати своє робоче місце; загальнокультурної – дотримуватись норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватись у контексті змісту; соціальної – продуктивно співпрацювати з різними партнерами у команді;

предметних компетентностей: актуалізувати знання дітей про державні символи України, поглибити знання про мову як святиню українського народу і найважливіший засіб спілкування; навчити дітей диференціювати зміст термінів «мова» і «мовлення»; виховувати повагу до символів нашої держави, шанобливе й бережливе ставлення до мови; спонукати дітей до вивчення мови; розвивати індивідуальне мовлення кожного учня.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійної презентації, відеосюжетів, музичної фізкультхвилинки.

Обладнання: мультимедійний проектор, відеосюжети, ілюстрації.

Конкретизовані навчальні цілі уроку

Когнітивні рівні

Конкретизовані навчальні цілі

Перелік завдань – запитань, які забезпечують досягнення конкретизованих цілей

Навчально- методичне забезпечення

Знання

Знає, що собою представляють мова і мовлення ;

називає складові понять мова і мовлення.

Інтерактивна технологія «Мікрофон».

  • Що є найважливішим засобом спілкування?

Інтерактивна технологія «Навчаючись - учусь».

Мікрофон

Презентація

Розуміння

Порівнює поняття «мова» і «мовлення»;

розрізняє усне і писемне мовлення

у запропонованому завданні.

Робота в групах.

Робота із кругами Ейлера.

Ситуативні завдання.

Мультимедійний проектор

Роздатковий матеріал

Застосування

Використовує практичний досвід і зіставляє із прочитаним текстом.

Ознайомлення з текстом вправ 2,4.

Підручник

(ст.5,6)

Аналіз

Аналізує шляхи поповнення словникового запасу.

Робота в групах.

Робота з фотоілюстраціями.

Роздатковий матеріал

Презентація

Синтез

Досліджує застосування мовлення;

доводить його важливість.

Технологія «Ґронування».

Технологія «Навчаючись – учусь».

Презентація

Оцінювання

Оцінюють свою роботу на уроці;

висловлюють судження відносно почутого на уроці.

Технологія

«Незакінчене речення».

Рефлексія уроку.

Презентація

ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

Учитель посміхається

Урок наш починається!

Будемо мову ми рідну вивчати Залюбки і повсякчас.

Тож рівненько всі сідаймо, Працювати починаймо!

1) Вчитель вітає учнів з початком навчального року, читає вислів про мову.

Із слова починається людина,

Із мови починається мій рід…

Моя ласкава, мамина, єдина –

Щебече соловейком на весь світ. (Н. Рій)

(Слайд 2)

Перегляд відеосюжету про мову.

2)Складання девізу уроку з «розсипаних слів».

навчати, Добре, знати, хто хоче все, того. (Слайд 3)

 ІІ. Підготовка учнів до активного, свідомого засвоєння знань.

Ознайомлення з підручником «Українська мова» (М. С. Вашуленка,

С. Т. Дубовик, О. І. Мельничайко)

1.Бесіда

  • Розгляньте обкладинку.

  • Як називається підручник? Українська мова»)

  • Хто є авторами підручника? (М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко)

  • Які в ньому є умовні позначення?

  • Прочитайте, що вони означають.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку.

Інтерактивна технологія «Мікрофон».

-Як ви розумієте слово «скарбниця»?

- Чому мову називають скарбницею народу?

Очікувані результати:

- усвідомити, що мова – безцінний скарб нашого народу;

- розрізняти поняття «мова» і «мовлення»;

- мати уявлення про шляхи збагачення нашої мови.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Робота з текстом Гімну України

Здавна слава про Україну ширилась по усьому світі. Багато завойовників хотіли володіти цими землями. Про нелегку долю українського народу, його незламну волю, героїзм, самовідданість, прагнення до свободи і незалежності оспівується в урочистій патріотичній пісні, що уславлює державу – Державному Гімні України.

б) Показове читання вчителем тексту Державного Гімну України, аналіз змісту.

в)Слово вчителя.

- Незламність духу українців побачив увесь світ під час Революції гідності (Євромайдану) у 2013-2014 роках, коли у містах і селах усієї України люди повстали проти свавілля влади. Революція гідності не тільки сколихнула країну хвилею нечуваного патріотизму, а й показала важливість національної ідеї. Нині саме за неї триває боротьба, і те, наскільки ця боротьба буде успішною, залежить від кожного з нас.

г)Слухання Гімну (відеозапис).

2)Каліграфічна хвилинка.

Уу Уу ук їн ськ українська

Ой яка чудова українська мова!

  • Яке це речення за інтонацією? (Окличне)

  • Яке це речення за метою висловлювання? (Розповідне)

  • Визначте кількість звуків і букв у словах яка, українська. (Слайд 4).

3) Вправа «Доповни текст».

Прочитайте текст, доповніть речення словами за змістом.

У кожного народу є своя мова. Вона для нього найдорожча. Найкращою для нас є ____________мова, бо ми ___________ і живемо в _________. Україна - одна з найбільших у Європі держав. (Слайд 5).

V. Усебічна перевірка знань.

  1. Інтерактивна гра «Вилучи зайве»

Закресли «українська» і дізнайся про що далі йтиме мова.

Моувкар-сакарїбнниця наароду. (Слайд 6 ).

  • На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати нашу рідну українську мову.

Дізнаємося про її роль у житті народу; будемо вчитися розріз-

няти поняття «мова» і «мовлення».

У світі налічується близько 3 тисяч мов. У кожного народу —

мова своя. Наша мова є дуже мелодійною, багатою, дзвінкоголосою, барвистою.

Українською мовою розмовляють приблизно 45 мільйонів лю-

дей. Наша мова входить до другого десятка найбільш поширених мов світу.

Українська мова є державною мовою України, а також рідною

мовою для українців, які проживають за межами нашої країни.

2) Фронтальна робота. Вправа 1 (підручник, ст. 5).

3) Дослідження понять «мова і мовлення». Робота із таблицями.

(Слайд 7,8,9)

ІV. Узагальнення і систематизація знань.

1).Творча вправа «Я – уважний»

— Спишіть текст, добираючи за змістом подані у дужках слова.

Мова — одне з багатьох ..., створених людьми. Вона віддзвонює

... народу, його ... . У мові — уся ... народу. Слово рідне ввібрало

в себе віковічний ... Дніпра, ... колосся, ... діброви, ... соловейка, ...

трударя на важкій ниві.

(Душа, плин, диво, історія, спів, доля, пісня, шепіт, шурхіт.) (Слайд 10)

  1. Робота в групах. Інтерактивна вправа «Навчаючись – учусь»

  • Прочитайте і спишіть висловлювання про мову. Поясніть, як

ви їх розумієте.

1-ша група. Коли ти хочеш щось сказати, то подумай з чого по-

чати.

2-га група. Любов до України неможлива без любові до рідного

слова. (Слайд 11)

  1. Письмо з пам'яті.

Прочитайте вірш, записаний на дошці.

Поясніть, як ви зрозуміли виділені словосполучення.

Запишіть його з пам’яті.

Як парость виноградної лози, плекайте мову.

Пильно й ненастанно політь бур’ян.

Чистіша від сльози вона хай буде.

Вірно й слухняно нехай вона щоразу служить вам...

М. Рильський

3. Самоперевірка виконаної роботи

4) Робота з фотоілюстраціями. Інтерактивна технологія «Добре – погано».

- Поміркуйте, у якій сім’ї дитина буде мати кращий розвиток мовлення? (1 група)

  • - Хто із дітей, на вашу думку, буде мати більший словниковий запас?

  • (2 група)

(Слайд 13)

VІ. Закріплення нових знань.

1) За допомогою кругів Ейлера покажіть поняття «мова», «мовлення».

2) «Ґронування».

3)Складіть і запишіть прислів’я про мову

Цурається, мови, хто, своєї, хай, стидається, сам, себе.

Хто своєї мови цурається, хай сам себе стидається.

VІІ. Підсумок уроку, оцінювання результатів, рефлексія.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Що нового ви дізнались сьогодні на уроці?

  • Що є найважливішим засобом спілкування?

  • Чому потрібно користуватися словниками?

VІ.Домашнє завдання. Вправа 5.

Додаток 1

Ґронування (можна застосовувати як у групі,

так і індивідуально)

Крок 1. Напишіть центральне слово або фразу посередині аркуша паперу, на дошці або в зошиті.

Крок 2. Починайте записувати слова та фрази, які спадають на думку з обраної теми.

Крок 3. Коли всі ідеї записані на папері (дошці), починайте встановлювати там, де це можливо, зв'язки між поняттями.

Крок 4. Пишіть стільки ідей, скільки дозволить час, або ж доки всі вони не будуть вичерпані.

Додаток 2

Мікрофон

Крок 1. Поставте запитання класу.

Крок 2. Запропонуйте дітям якийсь предмет, який буде виконувати роль уявного мікрофона.

Крок 3. Надавайте слово тільки тому, хто отримує «уявний» мікрофон.

Крок 4. Запропонуйте учням говорити швидко й лаконічно.

Крок 5. Не коментуйте й не оцінюйте подані відповіді.

Крок 6. Створіть мотиваційну ситуацію та підтримуйте мотиваційні фактори в учнів.

Додаток 3

Навчаючи — учусь (використовується під час вивчення нового матеріалу або під час узагальнення й повторення вивченого)

1.Об'єднайте дітей у групи по 4 особи.

2.Підготуйте картки з фактами, що стосуються теми уроку.

3.Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картці.

4.Запропонуйте їм ознайомити зі своєї інформацією членів групи.

5.Учень може одночасно говорити тільки з однією особою. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своїм фактом і самому отримати інформацію іншого учня. Протягом відведеного часу треба забезпечити спілкування кожного учня з максимальною кількістю членів групи для отримання якомога повної інформації.

6.Після завершення вправи учні розповідають отриману інформацію.

7.Проаналізуйте та узагальніть отримані дітьми знання. Відповіді можна записати на дошці.

Додаток 4

Добре — погано (застосовується для розгляду проблеми з різних точок зору)

Крок 1. Оголосіть дітям предмет, проблему, питання для обговорення.

Крок 2. Попросіть дітей розглянути цей предмет з різних точок зору: назвати гарні та погані сторони.

Крок 3. Діти складають таблицю «Добре — погано» та аргументують свої відповіді.

Додаток 5

Незакінчене речення

Крок 1. Визначте тему, з якої учні будуть висловлюватись в колі ідей.

Крок 2. Використовуючи «уявний мікрофон», учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням, висловлюючись, закінчити його.

Наприклад:

  • На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям

було...

  • Сьогоднішній урок навчив мене...

Додаток 6

Вилучи зайве

Крок 1. Підберіть девіз уроку (прислів'я, крилатий вислів, висі мої людини тощо).

Крок 2. Вставте в слова девізу уроку зайві слова. Це можуть бут цифр, тварин, рослини, шкільного приладдя тощо.

Крок 3. Запишіть на дошці деформований девіз.

Крок 4. Попросіть дітей вилучити зайві слова й прочитати девіз

Крок 5. Створіть мотиваційну ситуацію та підтримуйте мотивацій тори в учнів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

Література:

  • Оновлені навчальні програми для початкової школи 2016-2017 рік; затверджені колегією МОН 4 серпня 2016 р. Сайт – (mon. gov. ua )

  • Вашуленко М.С., Дубовик С.Г., Мельничайко О.І. Українська мова. – Підручник для 4 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – Київ. Видавничий дім «Освіта». – 2016 – с.3 - 6.(книга трьох авторів)

  • Володарська М.О., Мазурок Г.П., Пілаєва О.М. Українська мова. 4 клас І семестр. – ТОВ «Видавнича група «Основа». – Харків – 2016 – с.7 - 9. (книга трьох авторів)

  • Тучапська Г.В. Українська мова. Конспекти уроків 4 клас. Частина 1. – «Навчальна книга – Богдан» - Тернопіль – 2016 – с.5 - 7. (книга одного автора)

  • Будна Н.О., Головко З.Л. Українська мова в таблицях 4 клас: Навчальний посібник. – « Навчальна книга – Богдан» – 2015.

  • Будна Н.О., Головко З.Л., Козуб О.В. Творчі завдання з української мови: Дидактичний матеріал. – Тернопіль. – «Навчальна книга – Богдан» - 2005 – с. 18. (книга трьох авторів)

  • Телятчук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі: Навчальний посібник. – ТОВ «Видавнича група «Основа». – Харків – 2008-( Серія «Педагогічні інновації. Майстерня») – с.19 – 40.(книга двох авторів)

  • Ковальчук З.П. Рідна мова 4 клас. Розробки уроків. - [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://subject.com.ua/lesson/mova/4klas/1.html (електронне джерело).

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.