Деякі питання етикету онлайн-спілкування при дистанційній роботі

Дистанційне навчання

Для кого: Дорослі

31.05.2021

75

1

0

Опис документу:
Проблема он лайн-спілкування у дистанційному навчанні. У статті розглядаються сучасні проблеми дистанційного навчання; аналізуються проблеми інтерактивного спілкування людей. Особлива увага приділяється психологічним і педагогічним аспектам взаємодії педагога та студента у процесі дистанційного навчання.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Рудюк Н.В.

Викладач спецдисциплін вищої категорії

Дніпровський державний транспортно-економічний коледж

м. Дніпро, Україна


ДЕЯКІ ПИТАННЯ ЕТИКЕТУ ОНЛАЙН-СПІЛКУВАННЯ

ПРИ ДИСТАНЦІЙНІЙ РОБОТІ

Анотація. Проблема он лайн-спілкування у дистанційному навчанні. У статті розглядаються сучасні проблеми дистанційного навчання; аналізуються проблеми  інтерактивного спілкування людей. Особлива увага приділяється психологічним і педагогічним аспектам взаємодії педагога та студента у процесі дистанційного навчання.

Ключові слова: дистанційна освіта, етика спілкування, етікет.

Summary. The problem of interactive communication in distance education. The article is based on the analysis of contemporary problems of distance learning, examines the issue of interactive communication between people. Particular attention is paid to psychological and pedagogical aspects of interaction between teacher and student in the process of learning.

Key words: distance education, communication ethics, netiquette.

Протягом останніх двох років після введення карантинних обмежень вагома частка нашого ділового спілкування набула форми онлайн-спілкування.  У дистанційну форму перейшло все, що тільки можливо перевести у освітньому процесі: лекції, семінарські та практичні заняття, індивідуальні консультації та захист курсових робіт та проектів, у багатьох навчальних закладах був запроваджений електронний документообіг, майже всі особисті зустрічі та публічні заходи перейшли у режим відео конференцій.

Не всім було легко і зручно перейти до віртуальної форми роботи, але більшість людей достатньо швидко змогли для себе оцінити її переваги. На жаль, є багато фахівців, які не завжди звертають увагу на те, що у цьому форматі слід дотримуватися певних вимог та визначених меж, щоб не виходити за межі загальноприйнятих правил етикету.

Засобів для діалогу сьогодні — на будь-який смак. Це — і електронна пошта, і різні месенджери, і засоби відеозв’язку. Сучасні умови вимагають від нас одночасно використовувати кілька з них: Facebook-месенджер, Viber, Telegram, Whatsapp, Gmail. Але зовсім не обов’язково надсилати інформацію на всі платформи одночасно!

Треба враховувати, що месенджери — канали для більш неформального спілкування, не призначені для величезних за обсягом текстів. Через них не варто надсилати важливі файли чи інформацію, яку потрібно зафіксувати. Тому для робочого листування все ж краще користуватися електронною поштою, не забуваючи зазначити тему листа.

В умовах сьогодення поняття «робочий час» змінило своє первісне значення. Кожен може працювати в зручний для себе час (звісно не враховуючи заняття за розкладом у онлайн-режимі).

Не можна забувати про те, що в більшості випадків про повідомлення адресат отримає звукове сповіщення. Треба цінувати чужий робочий час, а особливо час відпочинку. У месенджерах неприпустимим є написання повідомлень у неробочий час, особливо вночі.

Яякщо мова йде про спілкування між викладачем та студентом, наразі дуже актуальним є вибір месенджера і особливо вибір часу доби для такого спілкування. В умовах дистанційної роботи в багатьох змінилося сприйняття і ставлення до особистого часу людей. Як наслідок — перестали розмежовувати робочі та вихідні чи святкові дні. Гадаю багато хто з викладачів отримував повідомлення від студентів і після закінчення так званого «робочого дня», і о першій годині ночі. (Принаймі я неодноразово). І прохання відповісти на запитання негайно і одразу, не враховуючи того, що викладач може бути зайнятий з іншими студентами, проводити іншу пару чи взагалі у нього «методичний день». Як себе поводити у такій ситуації? Деякі викладачі принципово не відповідають у неробочий час чи у вихідний день, інші відкриті до спілкування у будь-якому випадку, радіючи, що студенти взагалі виконують завдання чи хочуть отримати якусь додаткову інформацію з вивчаємої дисципліни.

Дуже часто зустрічається, що запитання від студентів чи повідомлення про виконання завдання приходять у вихідний, або пізно ввечері. Принципово, при знайомстві зі студентами, на одному з перших занять необхідно визначити межі вашого особистого простору, проставити так би мовити «всі крапки над і» у питаннях термінів вашого спілкування та строків надання відповідей на всі можливі запитання.

Звичайно, здійснення навчання у онлайн-режимі має багато плюсів. В першу, чергу це дозволяє зекономити час та кошти на фізичне пересування до місця навчання та роботи. По друге, знімає з викладача необхідність підготовки роздаткових матеріалів для кожного студента тощо. Але слід певною мірою готуватися до такого роду спілкування. По перше, для формату відеозв’язку важливо пристойно виглядати. Навіть якщо заняття ведеться віддалено з дому слід подбати про власний вигляд та обрати фон для спілкування. Крім того, такий формат не усуває необхідність дотримуватися пунктуальності — для учасників не менш важливо почати та завершити у визначений час. На жаль, через небажання учасниками витратити 5 додаткових хвилин перед заняттям для перевірки налаштувань та підключення додатка, камери і мікрофона, початок заходів доводиться затягувати на тривалий час, що приводить до очікування решти. А це теж, очевидно, не демонструє вашу повагу до решти учасників чи співрозмовників.

Сучасний формат роботи дозволив багатьом переосмислити процес навчання та ділового спілкування. Жоден спосіб спілкування ніколи не замінить особисту комунікацію, під час якої манерою спілкування, і інтонацією, і порядком викладу думок співрозмовник демонструє своє ставлення, повагу та зацікавленість. І не залежно від формату роботи ніколи не можна нехтувати дотриманням елементарних елементів поваги до співрозмовника, норм та правил спілкування в житті.

Успіх онлайн-навчання, як це не парадоксально, залежить не тільки від якості інформаційно-освітнього середовища та навчальних матеріалів курсу, а багато в чому від уміння викладача спілкуватися зі студентами, і навпаки. Тож, шановні колеги, бажаю вам гідно пройти всі випробування сьогодення, бути оптимістами! Вмійте бути ледачим! Проблема педагогів у тому, що вони розвивають бурхливу діяльність, але забувають думати про себе. Пам’ятайте: думати про себе – ваш головний обов’язок. І головне, - шукати позитив в будь-якій ситуації, хоч би як було складно.


Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Нещодавно завантажили