"Де мій рідний край? Звідки я родом?". Я досліджую світ. 1 клас.

Опис документу:
Розширити знання учнів про Сумщину, формувати громадянські якості учнів: патріотизм, людяність, працьовитість; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати любов до рідного краю. Любов до Батьківщини, до рідного краю – це найсвітліші і найвищі почуття. Коли така любов є в серці, тоді людина добра, щира, відважна. Ви, діти, маєте у своєму серці це високе почуття любові, а тому зможете зробити все для того, щоб наш край ставав квітучим, сильним і багатим.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Я досліджую світ. 1 клас Дата проведення ___________

Тема. Де мій рідний край? Звідки я родом?

Мета. Розширити знання учнів про Сумщину, формувати громадянські якості учнів: патріотизм, людяність, працьовитість; розвивати пізнавальний 
інтерес; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: карта Сумської області, малюнки із зображенням прапора, герба Сумської області, фотографії альтанки, пам’ятного знака «Сумка», макет книги «Сумщина», квітка-семицвітка, мультимедійний проектор, презентація «Люби і знай свій рідний край».

Зміст уроку

І. Ранкова зустріч.

1. Слово вчителя.

Україна - чудовий, багатий, мальовничий край. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємось аж до сліз, зачувши рідне слово.

2. Бесіда за змістом вірша П. Воронька «Облітав журавель».
Облітав журавель

сто морів, сто земель.
Облітав, обходив,
крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:

  • Де найкращая земля?

Журавель відповідає :

  • Краще рідної – немає!


- Чому так відповів журавель?

Ми з вами щасливі люди, адже живемо в чудовому куточку нашої України – Сумщині. Ця давня земля споконвіку славилася плодоносними садами, пишнолистими лісами, родючими чорноземами та волелюбними людьми, що боронили свою землю від ворогів, примножували її багатства щоденною працею.

Ми з вами здійснимо уявну подорож сторінками книги «Сумщина». Поговоримо про рідний край, дізнаємось багато цікавого.

  1. Вправа Ґронування (побудова асоціативного куща).

Доберіть до слова «Сумщина» слова, які спадають на думку, коли ви його чуєте. 

ІІ. Основна частина.

Сторінка «Історія краю»

Розповідь з елементами бесіди про Сумську область та місто Суми.

Сумська область — область у північно-східній частині України. Утворена 10 січня 1939 року. Площа 23,8 тис. км². 18 районів: 15 міст, 20 смт.,

1 721 сіл. населених пунктів.

Герб Сумської області — символічний знак, що виражає історичні й духовні традиції Сумщини. Разом із прапором становить офіційну символіку органів місцевого самоврядування та виконавчої влади Сумської області. Сучасні прапор і герб Сумської області затверджені 12 липня 2000 року. Елементи герба розташовані на геральдичному щиті з синім полем та жовтою окантовкою. Золотий шолом у верхній частині герба — символ історичного початку цих земель із часів Київської Русі. Золотий колос, зігнутий у вигляді букви «С», із 25 зернятками символізує історичний шлях, який пройшли ці землі до утворення Сумської області, і вказує на кількість суб'єктів регіону. Разом із тим він символізує хліборобство — основне заняття жителів області з прадавніх часів і вказує на основні риси характеру: працелюбність, гостинність, домовитість, любов до рідної землі. Золотий хрест вказує на те, що ці риси характеру поєднуються з високою духовністю, яка передається із покоління в покоління.

      • Яке місто є центром Сумщини?

      • Що ви знаєте з історії його виникнення?

      • Звідки пішла назва міста?

Центр — місто Суми.

Сумська альтанка – символ міста Суми (споруджено у 1900 – 1905 р. р.) Пам'ятний знак «Сумка» (встановлено у 2008 р.) символізує міський переказ про те, що в середині XVII століття козаки-переселенці з Київщини знайшли торбину (сумку) з грошима у місцевій річечці, що відтак стало початком міста Сум і, за версією, подарувало йому назву.

Пам'ятний знак доповнює карта Сумської області, на якій він встановлений. Карту викладено з маленької квадратної плитки і розміщених на ній табличок всіх районних центрів області.

Сторінка «Сім чудес Сумщини»

(перегляд презентації, до кожного слайду вчитель дає короткий усний коментар, обсягом 3-5 речень)

Багатовікова історія Сумщини відбилася в численних пам’ятках матеріальної та духовної культури:

  • Круглий двір (м. Тростянець);

  • Софроніївський монастир (Путивльський район);

  • Посульські кургани (Роменський район);

  • Трьох-Анастасіївська церква (м. Глухів);

  • Поле Конотопської битви (с. Шаповалівка Конотопського району);

  • Свято-Покровський собор (м. Охтирка).

Сторінка «Природні чудеса Сумської області»

(перегляд презентації, до кожного слайду вчитель дає короткий усний коментар, обсягом 3-5 речень)

Сумщина - овіяний легендами і славою край, край казкової природи. Тут несуть свої води тихоплинний Псел, кришталева Ворскла, блакитна Сула, прозорий Сейм і задумлива Десна. У північних районах переважають мішані ліси (сосна, дуб, береза), у центральних районах — острівні ліси (липа, клен, ясен), зустрічаються дубові гаї. Різноманітний і тваринний світ краю.

Унікальні природні пам’ятки:

  • Визначна ботанічна пам’ятка природи загальнодержавного значення «Яблуня-колонія» (м. Кролевець);

  • Степовий природний заповідник «Михайлівська цілина» (Лебединський район);

  • Ландшафтний заказник загальнодержавного значення «Середньосеймський» (Розташований у межах Путивльського, Білопільського і Буринського районів);

  • Національний природний парк «Деснянсько-Старогудський» (Середино-Будський район);

  • Гідрологічна пам’ятка природи державного значення «Шелехівське озеро»(Лебединський район);

  • Парк-пам’ятка садово-паркового мистецтва «Тростянецький» (Тростянецький район);

  • Ботанічний заказник загальнодержавного значення «Банний яр» (Сумський район).

      • В яких з визначних місць Сумщини ви бували з екскурсією?

      • Що нового ви дізнались про ці місця?

      • Чому люди відвідують музеї, меморіали, славетні місця?

Сторінка «Поетична»

1 уч.

Моя Сумщина, милий край дитинства,

Домівка люба, ріднеє село

І колискова пісня материнська

В моєму серці сіяли добро.

2 уч.

Моя Сумщино, ти - як зірка в небі,

Що засвітилась, сяє й не згаса.

Маленька частка рідної країни,

Ти - її гордість, слава і краса!

3 уч.

Це тут колись тужила Ярославна,

В боях давали відсіч ворогам,

Вінки плели в купальські ночі ясні,

Співало пісню поле трударям.

 4 уч.

Сумщино, квітнеш ти зимою й літом,

Красуєшся калиною, бузком,

Весняним пролісковим буйним цвітом,

Жоржиною, барвінком під вікном.

 5 уч.

Сумщино рідна, ти – моя надія,

В віках у славі будеш жити ти.

Нехай збуваються всі сподівання, мрії,

Крокуй до процвітання, до мети!

 6 уч.

І завжди буду я тебе любити,

Яких би труднощів у мене не було.

Моя Сумщино, вічно будеш жити

На щастя Україні, на добро!

Сторінка «Таланти Сумщини»

Наш край дав вітчизняній і світовій культурі багато видатних талантів:

  • письменники і поети - Пантелеймон Куліш, Павло Грабовський, Олександр Олесь, Остап Вишня, Іван Багряний, Олекса Ющенко;

  • художники - Антон Лосенко, Григорій Стеценко, Георгій Нарбут, Федір і Василь Кричевські, Миколо Мурашко;

  • скульптор - Іван Кавалерідзе;

  • композитори - Максим Березовський, Дмитро Бортнянський;

  • співаки - Борис Гмиря, Петро Білинник, Анатолій Мокренко;

  • мовознавець - Олександр Потебня;

  • фізик - Абрам Йоффе;

  • історик - Олександр Лазаревський та багато інших, чиїми іменами пишається Україна.

Сторінка «Сумщина – край трудівників і майстрів»

Не залишать байдужими гостей нашої області вироби народних майстрів Сумщини: унікальні кролевецькі рушники.

Для кролевецьких рушників характерне поєднання білого і червоного кольорів. На білому фоні між густо червоними паралельними смугами ткався багатий орнамент, яким ткачі передавали навколишній світ умовними знаками. Зокрема, пряма горизонталь означала землю, хвиляста — воду, хрест — вогонь. На кролевецьких рушниках часто зображується квітка, яка в народному розумінні означала початок життя. (учитель демонструє ілюстрації).

Сторінка «Народна скарбничка»

Робота в парах. З’єднати частини прислів’їв і розкрити їх зміст.

    1. Рідний край - на своєму корені росте.

    2. Всюди добре, як соловей без пісні.

    3. Добре тому, земний рай.

    4. Кожна травичка хто в своєму дому.

    5. Людина без вітчизни, а вдома краще.

ІІІ. Заключна частина.

  1. Гра «Квітка - семицвітка» (робота в групах).

Клас об’єднується у сім груп. Кожна група одержує пелюстку, на якій кожна дитина групи пише, яку професію обере в майбутньому і що зробить для розквіту Сумщини. Пелюстки з побажаннями прикріплюються на дошку і утворюють квітку-семицвітку.

  1. Вправа «Сенкан».

Скласти сенкан до слова край.

1. Край.

    1. Красивий, процвітаючий.

    2. Розвивається, багатіє, піклується.

    3. Я бажаю процвітання рідному краю.

    4. Сумщина.

3. Вправа «Мікрофон».
Підбийте підсумки нашої роботи, закінчивши речення:

- Сьогодні найбільшим відкриттям для мене було… .

- Мені цікаво було дізнатися про… .

4. Слово вчителя.

Любов до Батьківщини, до рідного краю – це найсвітліші і найвищі почуття. Коли така любов є в серці, тоді людина добра, щира, відважна. Ви, діти, маєте у своєму серці це високе почуття любові, а тому зможете зробити все для того, щоб наш край ставав квітучим, сильним і багатим. А для цього потрібно здобувати знання, багато знати, вміти, бо ж вам будувати майбутнє нашого краю. То ж старайтесь вчитися так, щоб вами пишалася Сумщина.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»