Данте Аліг'єрі ( 1265-1321). Сонет 11 " В своїх очах вона несе кохання"

Опис документу:
В цьому конспекті уроку розглянуто Данте як ключову постать італійського Відродження, надана загальна характеристика його творчості. Показано поета як видатну постать Проторенесансу. Запропоновані учням різні види робіт, інтерактивні вправи, надані опорні картки. Урок побудований заа технологією проблемного навчання.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Аліг’єрі Данте (12651321). Сонет 11 «В своїх очах вона несе кохання… Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання.

Мета – формувати компетентності:

Предметні компетентності

Учень (учениця):

  • називає видатних представників середньовічної літератури Заходу і Сходу, визначає їхній внесок у розвиток світової культури;

  • характеризує історичний і культурний контекст розвитку середньовічних літератур; розповідає про основні віхи життя й творчості письменників (твори яких передбачені для текстуального вивчення), про їхню роль у розвитку національних літератур;

  • показує вплив релігії, філософії на художню літературу на прикладі прочитаних текстів;

  • знає ключові періоди й жанри середньовічної літератури на Заході та Сході;

  • дає визначення жанру «сонет», виділяє його жанрові ознаки у прочитаних творах;

  • виявляє основні теми й мотиви в ліриці митців;

  • характеризує образ ліричного героя у текстах, рекомендованих програмою;

  • визначає засоби їхнього художнього зображення (на прикладі уривків із тексту);

  • висловлює власне ставлення до персонажів та їхніх вчинків;

  • виявляє актуальний зміст середньовічних творів, вічність порушених у них проблем;

  • знає українських перекладачів середньовічних творів;

  • Ключові компетентності

  • Учень (учениця):

  • усвідомлює вплив історичних подій на долю людини, висловлює судження щодо активної громадянської позиції (НЛ-2);

  • розуміє вплив позитивного мислення на відновлення душевної рівноваги (НЛ-3).

  • спілкування державною мовою: усно й письмово тлумачити поняття, розповідати про літературні факти, висловлювати думки й почуття, обстоювати погляди.

сприймати, розуміти, критично оцінювати, інтерпретувати інформацію державною мовою.

  • уміння вчитися: навички пізнавальної активності, критичне мислення;

  • інформаційні: діяти за алгоритмом, складати план тексту;

  • використовувати інтернет-ресурси для отримання нових знань.

  • математичні: установлює причинно-наслідкові звязки, розмежовує головну і другорядну інформацію.

  • ініціативність і підприємливість : презентувати власні ідеї та ініціативи

чітко, грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби;

реалізувати комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій, рішень і виявлення лідерських якостей.

загальнокультурніі: орієнтуватися в культурному та духовному просторі сучасного суспільства, світогляд.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, аналіз ліричного твору.

Обладнання: мультимедійні засоби, презентація, аудіозапис тексту сонету 11; роздатковий матеріал,опорні картки, план аналізу поетичного твору.

Література: Підручник: Є. Волощук «Зарубіжна література» 8 кл.

Марніє розум і мовчать уста.

Таке-бо це нове й прекрасне диво.

Данте Аліґєрі

10.20 – 11.05

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА 1 хв.

(Привітання , налаштування учнів на роботу).

Вчитель: Добрий день, шановні учні та гості нашого уроку. Мені дуже приємно вас усіх бачити в цій аудиторії. Сподіваюсь, що сьогодні наша робота та співпраця буде приємною, плідною та принесе всім нові знання, вміння та задоволення.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ. 2 хв.

Працюючи над творами доби Середньовіччя, ви доторкнулися до вічних питань: (Слайд №1):

* природи і духовного життя людини ( Лі Бо, Ду Фу)

* філософічності буття людини ( Омар Хайям)

*патріотизму та героїзму ( « Пісня про Роланда»).

Але є ще одна вічна тема.

Завдання учням : Сформулюйте її, розглянувши ілюстрації (Слайд №2). Що це за тема, яка не залишає байдужою жодну людину ?

Так, це тема кохання. Вона була, є і буде завжди, поки існуватимуть чоловік і жінка. І жодного із нас не обійде це прекрасне і світле почуття.

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ, ПОСТАНОВКА ЗАВДАНЬ 2 хв.

Хоча Середньовіччя і віддалене від нашої доби принаймі сімома століттями, але

« нове й прекрасне диво», оспіване Данте Аліг’єрі у сонеті, продовжує підкорювати мільйони сердець, а письменник залишається вічним у своїх творах. Тож запишіть тему уроку «Аліг’єрі Данте (12651321). Сонет 11 «В своїх очах вона несе кохання…1293 рік» (Слайд №3)

Хочу звернути вашу увагу на постановку завдань уроку ( вони написані на дошці), які ми з вами повинні опрацювати :

1. З’ясувати роль Данте як ключової постаті італійського Середньовіччя і переходу до Відродження.

2. Вивчити поняття сонет.

3.Виконати ідейно - художній аналіз поезії.

 ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 10.25 - початок

Вдома ви вже ознайомилися із матеріалом підручника про Данте.

Завдання учням : Скажіть , будь ласка, яким ви уявили собі цього митця?

  1. Асоціативна характеристика поета (Слайд №4). 10.25 - 4 хв.

Учні розповідають про свої асоціації

А тепер погляньте на портрет  поета, про життя якого складали легенди. Жінки боялися його обличчя і бороди, вкритої нібито попелом пекла.

Завдання учням: Яким художник зобразив Данте на цьому портреті ?

(Спокійним, худощавим, впевненим, величним. Художник ніби хотів підкреслити, що перед нами особистість  незвичайна, велична, відома. А лавровий листок натякає на його літературні досягнення. Його червоний одяг подібний до одягу монахів, це вказує на його скромність. А біла тканина що видніється з під червоної, символізує духовну чистоту, самоіронію, яку має кожна людина )

Вчитель. З давніх-давен існує одна дивовижна легенда. Якось глибокої ночі, коли навколо панувала тиша, у браму одного монастиря гучно постукав блідий, змучений подорожній. Брязкіт заліза пролунав у гарячому повітрі. Воротар запитав, хто стукає і що йому треба. На що незнайомий відповів коротко і глухо: «Миру!»

-

Виявляється цим подорожнім був Данте – найвидатніший поет Італії. Єдиний письменник, Данте Аліг’‎єрі , який уособив собою цілу епоху Проторенесансу. Його вважають передвісником доби Відродження. Людиною, яка поєднала літературу Середньовіччя та Рененсансу та побудувала місток між цими епохами й знаменувала початок нової ери - ери гуманізму, що прийшла в Європу з добою Відродження.

.

Біографічний ланцюжок поета (Слайд №5) 10.29 - 9 хв.

Вчитель: Про цікаві факти із життя і творчості поета, філософа, політика, громадського діяча Данте Аліг’єрі є багато відомостей. І зараз ви , користуючись опорними картками, узагальните їх та покладете до кошика « Що я знаю про Данте» (робота в парах)

Завдання учням : Назвіть за допомогою опорної картки основні віхи біографії діяча, запишіть їх на наліпку та прикріпіть їх до кошика «Що я знаю про Данте»

Опорна картка «Данте – ключова постать італійського Середньовіччя»

1.Італійський поет Данте Аліг'єрі народився у Флоренції 1265 р. Імя його означало «витривалий». Відомо, що він навчався у Болонському університеті. Вивчав античну літературу, філософію, астрономію, теологію, латинську мову. Сім'я у Флоренції мала престиж і статус багатої родини

(народжений у Флоренції)

2.Коли Данте виповнилось 9 років, він зустрів на вулиці свою ровесницю, доньку сусіди Партінарі на ім’я Беатріче. Ця зустріч дуже зворушила душу хлопчика і створила в його уяві нетлінний образ кохання. Це була його перша зустріч. Але друга зустріч – у церкві – відбулася лише через декілька років. Беатріче зробила вигляд, що не помітила його захоплених поглядів. Невдовзі батьки видали її заміж. Вона не стала щасливою у цьому шлюбі, але ж була слухняною донькою. Доля була жорстока, Беатріче помирає у віці 23 років. Данте ніколи не забував Беатріче.

(Перше кохання до Беатріче)

3.  Але житття продовжується. Коли Данте йшов 13-й, в 1277 році, його заручили з Джеммою Донаті. Контрактні одруження в такий ранній період були типовим явищем середньовіччя і включали формальну церемонію проставлення підписів перед нотаріусом. Від своєї дружини Данте мав трьох дітей у шлюбі. (одруження з іншою жінкою за контрактом))

4. З 1295  року Данте почав займатися політикою, був у Раді народу  у групі «Мудреців», підтримував короля, виступав проти втручання Папи Римського у справи Флоренції, іноді виконував дипломатичні місії. Папська партія звинуватила його в інтригах проти церкви і вигнала з Флоренції без права на повернення, із зруйнуванням будинку, загрозою його особистого спалення на вогнищі.  Рятуючись від жорстокого вироку, йому довелось назавжди покинути рідне місто. Поневіряння розтяглися на цілих 20 років. (політика і вигнання)

5.  У 1315 році уряд Флоренції оголосив амністію: ті, хто хотів отримати помилування, повинні були пройти через все місто в полотняних сорочках та паперових ковпаках.  Це не шлях повернення на Батьківщину для витривалого Данте, про що він сам говорить: « Якщо немає більш гідного шляху, то у Флоренцію я не увійду ніколи». На свою батьківщину він так і не повернувся, і до останніх своїх днів вважав себе «безвинним вигнанцем». («безвинний вигнанець»)

6.   Від 1320 року і до кінця життя він знайшов притулок у місті Равенні. Влітку 1321 року Данте як посол правителя Равенни вирушив до Венеції для укладення миру. Повертаючись  Данте захворів на малярію і помер у ніч з 13 на 14 вересня 1321 року.( м. Равенна і дипломатична діяльність)

7. Данте поховали в Равенні.  Правитель Равенни поклав на чоло поета лавровий вінок. Його могила і в наш час є місцем паломництва мільйонів відвідувачів і туристів. (увінчений лавровим вінком)

8.  Літературну діяльність Данте осяяна кількома всесвітньовідомими книгами: «Нове життя»,  «Божественна комедія», що є справжньою енциклопедією Середньовіччя. Данте цілком справедливо вважають основоположником італійської літературної мови. Лише через сім століть після смерті Данте Аліг'єрі влада Флоренції визнала своїм рішенням неперевершеність таланту митця, скасувала своє рішення про його вигнання з рідного міста і оголосила йому амністію. (визнання митця)

Слайд №6 (для перевірки кошика) Це моє бачення цієї інформації.

Назвіть свій варіант , якщо не співпадає. Оцініть себе + -

 1 .  Народжений у Флоренції                                 

2. Перше кохання до Беатріче

 3. Одруження з іншою жінкою за контрактом

4. Політична діяльність і вигнання                            

5.   «Безвинний вигнанець»

6. Місто Равенна і дипломатична діяльність

7.  «Увінчаний лавровим вінком»

8. Визнання митця

3. Словникова робота ( підручник с. 168) 10.38 - 4 хв.

Аліг’єрі Данте був майстром сонетів у літературі.

Завдання учням: Випишіть у зошит з підручника 1 речення з літературознавчої довідки на с. 168.

(Слайд № 7)

 Сонет — ліричний вірш, який складається з 14 рядків п'ятистопного або шестистопного ямба: 2 катрени (чотиривірші) та 2 терцети( тривірші).

Додайте відомості про побудову сонету. ( зі слайду)

Побудова сонету: ( співвідношення строф)

1.Зав’язка - 2.Розвиток дії – 3.Кульмінація – 4.Розв’язка

4. Історія створення сонета ( підр.с.170) (Слайд №8) 10.42 - 4 хв.

Вчитель: Сонет11 написаний 1293 р. був присвячений Беатріче, коханій жінці поета.

Завдання учням: Скористайтеся кошиком та нагадайте історію першого кохання до Беатріче. ( слайд 9)

Вчитель: Автор не називає її у творі, щоб захистити її ім’я та дівочу честь

5. Сприйняття сонета через аудіо запис Включити музику!!!

(аудіозапис читання сонета № 11 «В своїх очах вона несе Кохання...» Данте Аліг’‎єрі в україномовному перекладі Миколи Бажана)

Завдання учням : Які почуття у вас викликав сонет?

Який ідеал жіночності утверджує у ньому автор? Підтвердіть цитатами з тексту.

5. Паспортизація твору (Слайд №9) 10.46 - 7 хв.

Вчитель: Мабуть, це справжня поезія, яка завжди може перетворити красу на добро, а ми завжди будемо в її полоні.

Завдання учням : Зараз ми попрацює над ідейно-художнім аналізом цього сонету, користуючись візитівкою. ( колективна робота)

Завдання учням : Пропоную оформити візитівку твору (індивідуальна робота)

  1. Жанр твору — інтимна лірика.

2.Провідний мотив твору — опис коханої дівчини, почуття неназваного споглядача, котрим скоріше за все і є сам автор, до дівчини, що, на його думку, є уособленням всього найніжнішого й найприємнішого. Автор описує тендітність дівчини, її душу, позбавлену гордині та гріху.

3. Ідея – уславлення жінки як справжнього дива.

4. Рік написання – 1293

5 Літературна епоха – Проторенесанс ( Середньовіччя)

6.Мовні засоби. Автор використовує:

• метафори — нести в очах кохання; множити зітхання; гординя та гнів біжать; розум марніє; уста мовчать;

• епітети — святі думи; добротливе серце; прекрасне диво

Риторичне питання – О донни, як їй скласти прославляння?

7. Ключовий образ твору — ліричний герой, ім’‎я якого автор не називає; все написане автор видає за почуття невідомого до дівчини, яку має нагоду спостерігати і в яку безмежно закоханий.

Завдання учням : На основі виконаної роботи доведіть, що Сонет 11 за своєю будовою є класичним сонетом. Слайд № 10

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 10.53 - 6 хв.

1. Робота з підручником

Завдання учням : Скористайтеся інформацією підручника ( с. 169) стаття «Українські мотиви» і назвіть, хто з українських поетів перекладав Данте Аліг’єрі?

(М.Бажан ,Франко, Леся Українка, Василь Барка, Максим Стріха, Євген Дроб’язко)

2.Письмова робота . Творче завдання «Сенкан»

Завдання учням : У робочому зошиті побудуйте сенкан на тему «Кохання» або «Жінка».

VІ. РЕФЛЕКСІЯ 10.59 - 4 хв.

Постановка проблемного питання Слайд № 11

Завдання учням : Подивіться уважно на це зображення. Це 2 євро

  • Чи упізнали ви , хто зображений на цій валюті?

  • Як ви вважаєте, чому Європейська спільнота зобразила саме Данте?

  • Чим він заслужив таку повагу?

Учитель. Жінка! Вона завжди була ідеалом свого часу. Вона, як губка, всмоктувала в себе щастя буття і пекучий біль зневаги, вона завжди вболівала за свою землю і за долю Всесвіту, вміла кохати, прощати, терпіти. Тож, дійсно, Данте, показав усьому світові приклад шанобливого і чистого кохання, « нового й прекрасного дива».

Учитель: Дякую вам за роботу на уроці. В цілому клас працював на достатньому та високому рівнях. Хочеться відмітити роботу таких учнів як ……… . Індивідуальні бали ви отримаєте після перевірки творчої роботи « Сенкан»

А тепер передайте зошити і запишіть домашнє завдання.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 11.03 - 2 хв.

Виконати тестові завдання за 4 рівнями або написати есе на тему «Любов,що водить сонце й зорні стелі» ( підручник с. 175- 176)

Опорна картка «Данте – ключова постать італійського Середньовіччя»

1. Італійський поет Данте Аліг'єрі народився у Флоренції 1265 р. Імя його означало «витривалий». Відомо, що він навчався у Болонському університеті. Вивчав античну літературу, філософію, астрономію, теологію, латинську мову. Сім'я у Флоренції мала престиж і статус багатої родини.

2. Коли Данте виповнилось 9 років, він зустрів на вулиці свою ровесницю, доньку сусіди Партінарі на ім’я Беатріче. Ця зустріч дуже зворушила душу хлопчика і створила в його уяві нетлінний образ кохання. Це була його перша зустріч. Але друга зустріч – у церкві – відбулася лише через декілька років. Беатріче зробила вигляд, що не помітила його захоплених поглядів. Невдовзі батьки видали її заміж. Вона не стала щасливою у цьому шлюбі, але ж була слухняною донькою. Доля була жорстока, Беатріче помирає у віці 23 років. Данте ніколи не забував Беатріче.

3.  Але житття продовжується. Коли Данте йшов 13-й, в 1277 році, його заручили з Джеммою Донаті. Контрактні одруження в такий ранній період були типовим явищем середньовіччя і включали формальну церемонію проставлення підписів перед нотаріусом. Від своєї дружини Данте мав трьох дітей у шлюбі.

4. З 1295  року Данте почав займатися політикою, був у Раді народу  у групі «Мудреців», підтримував короля, виступав проти втручання Папи Римського у справи Флоренції, іноді виконував дипломатичні місії. Папська партія звинуватила його в інтригах проти церкви і вигнала з Флоренції без права на повернення, із зруйнуванням будинку, загрозою його особистого спалення на вогнищі.  Рятуючись від жорстокого вироку, йому довелось назавжди покинути рідне місто. Поневіряння розтяглися на цілих 20 років.

5.  У 1315 році уряд Флоренції оголосив амністію: ті, хто хотів отримати помилування, повинні були пройти через все місто в полотняних сорочках та паперових ковпаках.  Це не шлях повернення на Батьківщину для витривалого Данте, про що він сам говорить: « Якщо немає більш гідного шляху, то у Флоренцію я не увійду ніколи». На свою батьківщину він так і не повернувся, і до останніх своїх днів вважав себе «безвинним вигнанцем». 

6.   Від 1320 року і до кінця життя він знайшов притулок у місті Равенні. Влітку 1321 року Данте як посол правителя Равенни вирушив до Венеції для укладення миру. Повертаючись  Данте захворів на малярію і помер у ніч з 13 на 14 вересня 1321 року.

7. Данте поховали в Равенні.  Правитель Равенни поклав на чоло поета лавровий вінок. Його могила і в наш час є місцем паломництва мільйонів відвідувачів і туристів.

8.  Літературну діяльність Данте осяяна кількома всесвітньовідомими книгами: «Нове життя»,  «Божественна комедія», що є справжньою енциклопедією Середньовіччя. Данте цілком справедливо вважають основоположником італійської літературної мови. Лише через сім століть після смерті Данте Аліг'єрі влада Флоренції визнала своїм рішенням неперевершеність таланту митця, скасувала своє рішення про його вигнання з рідного міста і оголосила йому амністію.

СОНЕТ 11 «В своїх очах вона несе Кохання»

Данте Аліг'єрі

СОНЕТ 11 «В своїх очах вона несе Кохання»

Данте Аліг'єрі

Жанр твору 

Жанр твору 

Провідний мотив твору 

Провідний мотив твору 

Ідея

Ідея

Рік написання

Рік написання

Літературна епоха

Літературна епоха

Мовні засоби

Мовні засоби

Ключовий образ твору

Ключовий образ твору

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Всеосвіта дарує

Три iPhone 12

+20 крутих призів з нашого фірмового магазину

до закінчення залишилось
00
00
00
00