Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Сучасні підходи до соціалізації дошкільника
»
Взяти участь Всі події

Чіпка - злочинець чи правдошукач? Суд над героєм за романом Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

Українська література

Для кого: 10 Клас

26.01.2021

1131

17

0

Опис документу:
У методичній розробці розкрита можливість спільної діяльності в системі «учитель-учень», форми активізації учнів у процесі навчально-пізнавальної роботи на прикладі уроку-психологічного дослідження за романом Панаса Мирного "Хіба ревуть воли, як ясла повні?" з використанням ігрових та структурно-логічних технологій навчання.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Фатюкова Л.А.,

вчитель української мови та літератури,

вища кваліфікаційна категорія;

вчитель-методист;

Богодухівський ліцей №3

Богодухівської міської ради

Харківської області

Тема Чіпка - злочинець чи правдошукач? Суд над героєм

за романом Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

Мета (формувати компетентності): предметні: поглибити й розширити осмислення трагедії головного героя твору Чіпки Варениченка, розглянути роль суспільної складової в його житті; ключові: розкрити характер героя роману в усій його складності й з’ясувати причини, що привели Чіпку до морального падіння; розкрити огидність злочину; удосконалювати навички аналізу літературного образу та навички ведення дискусії; розвивати мовлення учнів; інформаційні: узагальнити та систематизувати знання з літератури пореформеної доби; загальнокультурні: виховувати й формувати громадянську позицію у свідомості учня, прагнення зберегти кращі моральні якості, жити за законами народної моралі й етики.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Обладнання: тексти твору; олівці, плакати; памятка «Правила проведення диспуту»; запис пісні «Боже, Україну збережи!»; мультимедійне обладнання; додатки до уроку

Тип уроку: урок - психологічне дослідження з використанням ігрових та структурно-логічних технологій

Твоє життя - твій вибір.

Його ти тільки бережи.

В житті своєму ти є лідер.

Тож шлях потрібний обери.

Заглянув у душу глибоко, глибоко…

Іван Франко

Коли можна, зроби так, моя доле, щоб усі мучені заспокоїлися,

їх серце зазнало радості, обітри сльози гіркії, щоб люба усмішка заграла на веселому обличчі.

Панас Мирний

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент

Емоційне налаштування до уроку(метод «Троянда»)

Любі друзі! Для організованої і злагодженої роботи на уроці зясуйте, будь ласка, свої почуття та настрій, обравши троянду, що вам подобається. Що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Кремова троянда символізує відчуття радості, червона - ви експресивні та бадьорі, рожева- ви легко долаєте будь-які перешкоди, ви оптимісти.

Хвилина поезії

Учень читає вірш В.Сосюри «Панасові Мирному»

Учитель. Сьогодні на уроці ми з вами продовжуємо роботу над змістом роману Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні?», зокрема над характеристикою його образів. Різне судилося життя героям роману, тому до кожного з них у нас своє ставлення.

  1. Метод «Коло думок»:

  • Хто, на вашу думку, є головним героєм твору? Чому?

  • Які проблеми із кола визначених нами раніше ми розглядатимемо сьогодні на уроці?

  • Через долю яких персонажів розкриваються названі проблеми у творі?

  • Як ви думаєте, для чого автори роману вводять образи Грицька й Максима?

Життя Максима – шлях грабунку, кровопролиття, розбою. Смерть Максима – попередження Чіпці: стій, зупинись, бо й тобі буде те саме. Ні до чого доброго цей шлях не приведе.

  1. Метод «Вірю- не вірю»:

  • Чи вірите ви, що Чіпка справді став «пропащою силою», непотрібною людям?

  • Чи вірите ви, що несправедливість, зло штовхали Чіпку на «слизьку дорогу» життя?

  • - Чи вірите ви, що образ Чіпки у романі – різка протилежність образу Грицька?

  • Чи вірите ви, що автор роману захищає інтереси Чіпки?

  • Чи вірите ви, що в образі Чіпки поєднуються господар-працелюб і розбишака-грабіжник?

  • - Чи вірите ви, що чіпка міг би бути героєм, борцем за справедливість?

  1. Проектні технології. Метод проектів

Учнівські роздуми-міркування на проблемні завдання:

  • Найбільша помилка Чіпки?

  • Найбільша втрата Чіпки?

  • Найбільша поразка Чіпки?

  • Уявіть і запишіть завершення Чіпчиного життя.

  • Кого з героїв роману я вибрав би у друзі й чому?

  • Коли перегорнута остання сторінка твору…

Зачитуються зразки учнівських творів-роздумів.

Учитель. Тож прослідкуємо сьогодні, як Чіпка прожив свій вік, якими законами й правилами він керувався в житті.

II. Повідомлення теми й мети уроку

Учитель. Ураховуючи тему уроку, давайте спробуємо визначити його цілі самостійно.

Про що ви хотіли б дізнатися на уроці? Напишіть на картках очікуваний результат.

III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Учитель. Дослідимо образ Чіпки , спробуємо осягнути внутрішній світ героя, який відображається в його вчинках, діях, словах. Спробуємо зрозуміти, хто ж Чіпка насправді: захисник народних прав, борець за справедливість, злочинець чи, можливо, герой? Для цього ми з вами розділимося на дві групи: обвинувачів і захисників, щоб прослідкувати за життям головного героя роману Нечипора Варениченка. А оскільки без дискусії нам не обійтись, давайте пригадаємо правила проведення диспуту. Опрацювання памятки.

Учитель. Тож зараз пропоную кожній групі висловити свої думки з приводу обвинувачення та захисту Чіпки. Суддя вислухає їх і винесе справедливий вирок. У чому ж звинувачується Чіпка Варениченко?

Учень-суддя. Нечипор Варениченко, мешканець села Піски, звинувачується в тому, що він разом зі своїми дружками в стані спяніння вночі напали на сімю заможного козака Хоменка, що проживав на хуторі. Жорстоко вирізали всю сімю, навіть не пожаліли немовля. Лише десятирічна дівчинка змогла дивом врятуватися. Сьогодні суд має винести вирок стосовно його вчинків. Хто ж Чіпка: злочинець чи борець за справедливість?

1 група. Я думаю…(дискусія).

Учитель. Ми простежили слідом за авторами непростий життєвий шлях головного героя. І зараз прошу суддю підвести підсумок нашій дискусії й винести вирок головному герою.

Учень-суддя. І обвинувачі, і захисники переконливо аргументували свої думки, наводили вагомі факти з роману. І хоча в Чіпки були всі підстави стати борцем за соціальну справедливість, не можна виправдати його злочину, коли він убив сторожа, вирізав мирну сімю хуторян. Життя - це найдорожче, що є в людини. І ніхто не має права посягати на нього. Тому Чіпка - злочинець, що не розкаявся: « Один Чіпка не плакав. Як той сич насуплений, стояв він нарізно всіх, звісивши на груди важку голову, в землю втупивши очі - тільки коли-не-коли з-під насуплених брів посилав на людей грізний погляд… Не знайшлося душі, щоб підійшла до нього, попрощалася…»

Учитель. Отож суд признав Чіпку винним, злочинцем. Хто заявив на нього в управу? Як ви розцінюєте вчинок матері, яка не приховала злочин сина?

Метод «Обери позицію»(засуджую, виправдовую)

Учитель. Так, Чіпка - вбивця, злочинець. Усе життя він шукав правду й одночасно нею нехтував. Шукав її межи людьми, а власну втратив. Збирався помститися своїм кривдникам, а вбивав невинних: сторожа, сімю Хоменків. За все в житті слід відповідати і, можливо, якби покарали Чіпку за нерозкриту смерть сторожа, то сімя Хоменків була б жива.

Зараз я пропоную для груп наступне завдання:

Створіть асоціативну квітку «Чіпка».

Учитель. Каторга для Чіпки - справедливе покарання. І, можливо, після повернення він зможе змінити своє життя, яке йому не вдалося прожити, не розтративши духовних скарбів: доброти, любові, кохання, гідності.

А тепер уявіть на мить, що ви зустрілися з Чіпкою. Які поради при нагоді ви дали б йому на майбутнє життя?

Метод «Коло ідей»:

  • Навчитися прощати.

  • Критично ставитися до себе і своїх вчинків.

  • Шукати винуватців нещасть не тільки десь, а й у собі.

  • Шукати порятунку не в пиятиці, а в роботі, серед людей.

Звернення учнів до епіграфа уроку, трактування його.

III. Підсумок уроку

Учитель Кожна людина народжується на світ для добра, але, на жаль, у житті Чіпки переважило зло й повело його в нікуди. Давайте подумаємо, скільки сьогодні молодих людей, шукаючи легкого хліба, заможного життя, виходять на шлях розбою й стають кримінальними злочинцями? Для вас усе ще попереду, ви щасливі від того, що ваше життя тільки починається. Скажіть, чого ж навчив кожного з вас гіркий досвід Чіпки?

Метод «Мікрофон»

Твір Панаса Мирного змушує кожного замислитись над загальнолюдськими цінностями, над суттю людського буття. Будемо пиячити, красти, вбивати - втратимо людську подобу. Вчить дотримуватися народної моралі, загальнолюдських норм тощо. Чи можна виправдати Чіпку? Чи міг би Чіпка змінитися на краще?

Структурно-логічна технологія «Пізнай самого себе» (розвязання проблемних ситуацій). Демонструються слайди:

  • Чи є серед вас такі, кого б не ображали близькі люди?

  • Чи не впадаємо ми іноді в такий відчай, що й жити не хочеться?

  • Чи завжди у своїх невдачах докоряємо собі, а не шукаємо винуватців?

  • Чи не буваємо надзвичайно беззахисними?

Виступи учнів.

Учитель. Гіркий досвід Чіпки дає зрозуміти, що життя - це не чернетка, в якій можна виправити помилки чи вирвати заплямований аркуш. Його слід творити за законами честі й порядності, памятати про найвищі моральні цінності людини. І дай Бог, щоб ваша життєва нива була не дуже тернистою, а якщо комусь доведеться оступитися, щоб знайшов у собі силу зробити правильний наступний вирішальний крок.

Звучить пісня «Боже, Україну збережи».

Учитель. Думаю, що сьогоднішній урок змусив вас задуматися над власними звичками, характером, поведінкою, вчинками. Тож повчіться на помилках Чіпки і йдіть по життю з високо піднятими головами. Кожен із нас - гість у цьому житті, але кожен у ньому, як уміє і як може, будує свій храм.

Життя - це симфонія, вальс або й маленька пєса. І, на жаль, диригента часто вибираємо не ми. Але кожен творить своє життя сам, вибираючи свій темп, свій розмір і свою мелодію. Ваше життя тільки-но починається. Ідіть своїми життєвими стежками впевнено, сміливо долайте життєві перешкоди.

А зараз давайте повернемося на свій так званий берег надії.

Чи досягнута мета уроку? Чи справдилися ваші очікування?

Короткий аналіз карток очікування.

Метод «Чарівний кошик»: уявіть собі великий кошик, де вміщені всі знання, уміння, навички, ідеї, почуття, які ви маєте або хотіли набути. Кожен з вас може взяти собі будь-що, ідучи з уроку. Тому по черзі скажіть:

  • Я йду з цього уроку, взявши з кошика собі…

Оцінювання учнів і мотивація оцінок.

IV. Домашнє завдання(творчий рівень):

  • Написати твір-мініатюру на одну з тем:

«Яким я уявляю життя Чіпки в майбутньому», «На крові щастя не збудуєш», «Мій ідеал молодої людини».

  • Написати лист-пораду до Чіпки Варениченка.

  • Скласти тести для характеристики образу Чіпки.

Додаток 1

Теорія літератури

Особливості роману як жанру:

  • в основі сюжету – розвиток кількох сюжетних ліній, повязаних із долею головних героїв;

  • широке охоплення важливих і складних суспільних процесів;

  • всебічний показ у розвитку численних персонажів;

  • наявність авторських відступів;

  • найрізноманітніші вияви життєвого шляху людини та її характеру;

  • розповідний спосіб викладу.

Жанрові різновиди роману:

  • сатиричний

  • рицарський

  • пародійний

  • родинно-побутовий

  • історико-пригодницький

  • соціально-психологічний

  • утопічний

  • фантастичний

Додаток 2

План проведення уроку-суду:

1.Мотивація навчальної діяльності. Слово вчителя.

2. Повідомлення теми і визначення триєдиної мети уроку.

3. Проведення уроку-суду.

4. Підведення підсумків уроку.

5. Оцінювання роботи учнів та мотивація оцінок.

6. Домашнє завдання.

Додаток 3

Памятка

Правила проведення диспуту

  • Якщо хтось говорить – слухай.

  • Кожен говорить по черзі, а не всі водночас.

  • Якщо хочеш висловитися, підніми руку, щоб тебе побачили.

  • Не перебивай того, хто говорить.

  • Якщо ти не погоджуєшся з кимось, переконайся, що ти хочеш.

  • Критикуй ідею, а не особу, яка її висунула.

  • Не смійся, коли хтось говорить.

  • Заохочуй до участі інших.

Додаток 4

Питання для обговорення:

  1. Яку правду шукав Чіпка і чому він не зміг її знайти?

  2. У чому суперечливість образу Чіпки?

  3. Яким ви вважаєте Чіпку – позитивним чи негативним персонажем?

  4. Де Чіпка переступив межу між помстою і злочином?

  5. Чи достатньо вмотивовані в образі Чіпки господар-працелюб і розбишака-грабіжник?

  6. Чому Чіпка став «пропащою силою»?

  7. Носієм яких проблем виступає Чіпка?

  8. Кому більше симпатизує автор – Чіпці чи Грицькові?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.