Цілющі скарби рідної землі

Опис документу:
Мета цього уроку дати загальне уявлення про взаємозв'язок живої природи з людиною; ознайомити з народними традиціями лікування травами; розширити і поглибити знання учнів про рослини. Пробуджувати пізнавальний інтерес, формувати екологічну культуру. Виховувати шанобливе ставлення до всього живого, любов до рідного краю.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Новолатівська середня загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів

з природознавства, народо - знавства і читання у 3 класі

класовод: Мариненко Л.Л.

вчитель вищої кваліфікаційної

категорії, старший вчитель

Тема: Цілющі скарби рідної землі

Мета: Дати загальне уявлення про взаємозв’язок живої природи з

людиною; ознайомити з народними традиціями лікування

травами; розширити і поглибити знання учнів про рослин.

Пробуджувати пізнавальний інтерес , формувати екологічну

культуру. Виховувати шанобливе ставлення до всього живого,

любов до рідного краю.

Обладнання: кольорові малюнки із зображенням рослин; гербарій, гілочки

калини, ліки, парфуми.

ХІД УРОКУ

І. Розповідь вчителя.

Немає кращої землі, ніж наша! Любимо ми її зелені ліси й розлогі ниви, озера і річки, міста та села в квітучих вінках садів, мову і пісні,що споконвіку живуть у серці нашого народу. Любимо тебе, наш тихий, зелений раю!Недарма у народі кажуть: « Рідний край – зелений рай!».

Учень: Гарний, милий, рідний край!

Поле, річка, синій гай!

Любо стежкою іти,

Тут живемо я і ти.

Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю викликає спілкування з природою. Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дороге серцю, ні з чим незрівнянна краса рідного краю. Народна мудрість свідчить: « Немає ліпшої краси, ніж гай та ліси».

В світі існує дуже багато цікавих рослин, які не лише ваблять око, а й мають цілющі властивості. Природа подарувала їх людині навіки. В наш час, коли погіршується екологічна ситуація в країні, ми повинні вивчати й оберігати природні багатства.

Люди в глибоку давнину помітили, що в багатьох рослинах прихована цілюща сила, і почали використовувати їх для лікування найрізноманітніших хвороб. Так поступово розвивалася народна медицина.

ІІ. Повідомлення теми.

Сьогодні ми з вами здійснимо цікаву мандрівку до цілющої скарбниці землі. Лікарські рослини дуже різноманітні і зустрічаються всюди: в лісі, на луках, на полі, у садку. Люди завчасно збирають ці рослини, висушують їх і використовують для лікування. А також лікарські рослини використовують і в промисловості для виготовлення парфумів.

ІІІ. Ознайомлення з цілющими властивостями рослин.

Вибрати стежину мандрівки нам допоможе загадка:

  • У якої рослини горить цвіт? ( Горицвіт)

Які ви знаєте лікувальні властивості цієї рослини?

З горицвіту виготовляють ліки для серця.

Послухайте легенду про горицвіт весняний ( адоніс).

( Розповідає заздалегідь підготовлений учень)

Адоніс був юнаком надзвичайної краси, якого дуже любила Афродіта. Та під час одного полювання він загинув від ран, заподіяних диким кабаном. Афродіта була у відчаї. І на місці, де пролилася кров прекрасного юнака, виросла квітка надзвичайної краси. Назвали цю квітку Адоніс, або ще її називають горицвіт. Росте ця квітка і в нашій місцевості. Коли навесні вона зацвітає, здається, що трав’янисті пагорби загораються золотим сяйвом. Саме тому її назвали горицвітом.

- А тепер відгадайте, що це за рослина?

- Серед лісу червоне плаття висить. ( Калина )

Чим же цінна калина?

( Розповідає заздалегідь підготовлений учень)

З неї готують повидло, варення, компоти, киселі, мармелади, начинку для цукерок, приправи для м’ясних страв. Калина – фарбувальна рослина. У народній медицині використовують від застуди свіжі ягоди з медом та водою, вживають при кашлі, серцевих захворюваннях; соком калини очищають обличчя – щоб рум’янилося.

  • Яку пісню про калину ви знаєте?

  • Давайте заспіваємо разом « Ой є в лісі калина».

( Діти разом із вчителем співають пісню).

Давайте послухаємо легенду про калину.

( Розповідає учень, що готував легенду вдома).

Дівчина Калина збирала у лісі ягоди і раптом побачила , що вороги – татари йдуть до села. Побігла вона в село і попередила односельців. Сміливо кинулись до бою козаки, але набагато більше було ворогів – спалили село, а Калину – дівчину – красуню у полон взяли. За те, що оповістила село, відтяли їй голову. І на тому місці виріс чудо – кущ, що ім’ям дівчини Калиною нарекли. Люблять і пам’ятають люди калину, а калина стала своєрідною пам’яткою про рідну землю, оберегом українців.

Вчитель: Не відстає від калини і кущ шипшини. У її плодах багато вітамінів. Відваром шипшини лікують хворобу печінки і нирок.

  • А яке прекрасне дерево – липа! Давайте послухаємо вірш « Липка».

( Учень читає вірш « Липка» )

Липа не тільки медонос і окраса нашої природи, вона ще й лікарська рослина. Квіти липи збирають, сушать і заварюють як чай для лікування людей. З м’якої деревини виготовляють різні вироби.

Україна багата деревами, травами і квітами. Відгадайте, про які з них іде мова: Я найперша зацвітаю

Синім квітом серед гаю.

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку. ( Пролісок )

Ми дзвіночки білосніжні,

Аромат в нас ніжний, ніжний.

Хто це? Знаю, знаю я – лісова… ( конвалія )

Викупана в сонечку,

Стоїть собі донечка.

Бджоли сонячний медок

Дістають з її квіток. ( Липа )

Стала на поляні

В жовтім сарафані,

Підросте – всміхнеться,

Для вітрів вбереться,

В платтячко біленьке,

Пишне та легеньке. ( Кульбаба )

Є на Україні рослина, яку вважають вершиною гіркоти. Якщо один грам соку розтворити у відрі води, то й тоді буде відчуватися гіркота. Тим і зажила рослина серед людей гіркої слави. А ось наші вухаті друзі – зайці та кролі залюбки ласують цією рослиною, тільки подавай. Та й худоба – кози, вівці, корови – теж ніколи не обминає її, і часом наїдається стільки, що й молоко стає неприємно гірким. Поширена по всій Україні, росте на пустирях, пасовищах, лісосмугах, обабіч доріг. Цінна лікарська рослина, але в надмірних дозах – отруйна. Має антимікробну та протизапальну дію. Це полин гіркий.

  • Послухайте легенду про полин гіркий.

( Учень розповідає легенду про полин гіркий )

Зростала у одного бідняка красуня донька – Полин. Була вона покірлива та старанна і закохана в свій степовий край. Одного разу приїхав у ті місця син багатого бая, чванливий та хитрий Кавил. Довго домагався він кохання красуні, а коли зрозумів даремність своїх намагань, то привселюдно проспівав на всенародному святі « айтися» куплет про те, що зганьбив дівчину і тепер дозволяє глумитися над нею кожному, хто цього забажає. Дев’ять днів тікала Полин від Кавела на своєму коні, вмиваючись гіркими сльозалами. А коли почула, що наздоганяють її негідники на чолі з Кавилом, зупинила свого коня і крикнула в степ: « Укрий мене, сховай від ганьби». І її слід розтанув у степу.

ІУ. Ознайомлення з правилами збирання та сушіння рослин.

Щоб рослини приносили користь і не зникали, треба їх вміти збирати і сушити. Рослини збирають на початку цвітіння, корені – восени, насіння – коли достигне; кору – навесні, коли йде сік.

Збирають у суху погоду, але не опівдні. Сушать на горищах, під дахом, але не на сонці.

У. Розповідь вчителя про Червону книгу.

Завдати болю природі – не хитра справа. На жаль, погане ставлення до природи призводить до того, що деякі види рослин перебувають під загрозою зникнення і потребують охорони.

Розв’яжіть завдання кросворда і прочитайте, як називається книга, де записані всі види рослин, що зникають.

ч

е

р

в

о

н

а

1. Колір, що означає небезпеку? ( Червоний )

2. Узимку голі мерзнуть в полі, а весною диваки одягають кожушки ( дерева )

3. Навесні веселить, влітку холодить, восени годує, а взимку гріє. ( Природа)

4. Головний ворог лісу. ( Вогонь )

5. Де лежала червона коза, там трава не росте. ( Вогнище )

6. Дихають, ростуть, а ходити не можуть. ( Рослини )

7. По білому полю чорні вівці гуляють, всіх розуму навчають. ( Буква )

Читання вірша учнем

Все на землі нам треба берегти:

І птаха, й звіра, і оту травинку.

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо, врешті ти – лише її частинка.

Якщо людина добре серце має,

Вона іде у світ добро творить.

В її очах любов і ласка сяє,

Така людина сонечком горить!

УІ. Узагальнення й систематизація знань.

1. Гра « Посади рослину» ( гра з м’ячем).

Ведучий кидає м’яч гравцям, які називають рослини, що занесені до Червоної книги.

УІІ. Підсумок уроку.

Будьте і ви, діти, як маленькі сонечка. Творіть добро, саджайте ліси, очищайте джерела і ріки, любіть свою землю – матінку, і вона вам відповість Любов’ю і щедрістю та й будуть на нашій Землі мир і злагода.

Складання «асоціативного куща»

Рослини

УІІІ. Домашнє завдання.

Підготувати рецепт лікарського чаю ( за допомогою батьків ).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
3
міс.
0
5
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!