ЦІКАВІ ВПРАВИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ. ЧИСЛІВНИК.

Опис документу:
Розвиток у молодших школярів пізнавальних інтересів, допитливос¬ті, спостережливості, бажання вчитися — «вічні» завдання, які покликана вирішувати початкова школа. Одним із важливих засобів їх розв'язання вчені виділяють інформативність уроку, тобто використання у навчаль¬ному процесі інформаційно насичених матеріалів, цікавих завдань і вправ, складених з урахуванням мотиваційного, змістового та проце¬суального компонентів навчання, елементів гумору тощо.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ЦІКАВІ ВПРАВИ

З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ.

ЧИСЛІВНИК

Розвиток у молодших школярів пізнавальних інтересів, допитливості, спостережливості, бажання вчитися — «вічні» завдання, які покликана вирішувати початкова школа. Одним із важливих засобів їх розв'язання вчені виділяють інформативність уроку, тобто використання у навчальному процесі інформаційно насичених матеріалів, цікавих завдань і вправ, складених з урахуванням мотиваційного, змістового та процесуального компонентів навчання, елементів гумору тощо.

В організації навчально-виховної робота учнів 1-4 класів значне місце відводиться грі. Це вона є віконцем, через яке дитина пізнає навколишній світ, але гра не заради самої гри, а керована вчителем, цілеспрямована, направлена на розвиток пізнавальних здібностей учнів, розумової активності.

Кросворд — це гра на відгадування слів, якими треба заповнити фігуру із квадратиків. Кросворди із загадками сприяють формуванню у дітей вміння розв'язувати логічні завдання.

Метаграми — це загадки, в яких задані слова відгадуються за ознаками, сформульованими в стислому римованому тексті, причому в змісті такого завдання обов'язково вказані букви, заміна яких змінює значення та зміст слова. Фактично метаграма складається з двох загадок, на які почергово треба дати відповідь.

Анаграми — переставляння окремих літер або складів у слові, внаслідок чого утворюються нові слова з іншим значенням. Анаграмами також є слова, які утворились від інших в результаті оберненого прочитування. Переставлянням букв, складів утворюємо нові за смислом слова. Ця робота активізує мислення учнів.

Шарада — загадка, в якій задане слово ділиться на декілька частин, що, в свою чергу, теж позначають окремі слова: ви-ми-ти, ви-мити.

Логогриф — це загадка, в якій задумане слово може мати різне значення після переставляння або пропущення складів чи літер: рис — ірис, спілка — сопілка.

Загадки з омонімами, синонімами, антонімами, як і інші види ігор із загадками, сприяють розвитку мислення, збагачують словниковий запас учнів і закріплюють орфографічні навички.

Завдання "Чому так говорять?" передбачають засвоєння дітьми різних прислів’їв, їх обдумування, тлумачення змісту, сприяють розвитку зв’язного мовлення.

Казки — ліро-епічні, фантастично-героїчні твори алегоричного змісту, повчального характеру.

Вікторини "З якої казки?" розвивають логічне мислення учнів, містять у собі матеріал для закріплення правил граматики.

Для успішного навчання грамотного письма неабияку роль відіграє якість дидактичного матеріалу та прийомів активізації мислительної діяльності учнів. Цікаві вправи зміцнюють правописні навички, підвищують рівень знань, загальний розвиток учнів.

Числівник

Це — Числівник-мандрівник.

Рахувати все він звик:

Скільки двійок у студента,

Скільки справ у Президента.

Все потрібно рахувати

І усьому ціну знати.

Вправа 1.

Прочитайте, визначте числівники, поставте питання до них. Визначте слова з ненаголошеними е, и, доберіть перевірні слова. Доберіть заголовок.

Порахуйте, скільки?

П’ять берізок, дві смерічки зеленіють над потічком. Біля них — одна ожина. Скільки всіх дерев, скажи-но.

Вправа 2.

Прочитайте, поясніть заголовок, визначте головну думку. Знайдіть числівники, поставте питання до них. Випишіть слова з ь (м'яким знаком). Для чого він вживається?

Як це?

Жарт

Дві сороки летіли, на вишню сіли. Дивляться в різні напрямки: одна на північ, друга на південь.

— У тебе,— каже перша, — дзьоб у землі.

  • А в тебе,— каже друга, — лапи брудні.

? Як це? Сороки дивляться в різні напрямки, а одна одну бачать?

Вправа 3.

Прочитайте, поясніть відповідь дівчинки, доберіть заголовок. Визначте характер тексту за мовленням, побудуйте діалог. Визначте числівники, утворіть такі, що відповідали б на питання котрий?

Вчителька: — Марусю, назви шість звірів, ідо живуть в Африці!

Учениця: — Чотири ведмеді і два тюлені.

! Поясніть правопис великої букви.

Вправа 4.

Прочитайте, визначте числівники. Поясніть заголовок, допоможіть учневі. Визначте характер тексту за мовленням, побудуйте монологічний текст.

Хто що плутає?

Жарт

— Тату, щось наша вчителька плутає, — скаржиться син батькові.

— Чому так думаєш?

— Вчора казала, що два і два — чотири, а сьогодні, що три й один — чотири.

Вправа 5.

Прочитайте, визначте яким днем тижня можна замінити слова ні тепер? Назвіть дні тижня по порядку, якими числами вони позначені? Які дні тижня не названі? Назвіть слова з ненаголошеними е, и, поясніть правопис.

В зайця хата не метена,

піч, лежанка нетоплені.

А зайчиха ні тепер,

Ні в середу; ні в четвер,

ні в п’ятницю, ні в суботу

не бралася за роботу.

Вправа 6.

Прочитайте, визначте числівники, поставте питання до них, поясніть правопис. Поясніть відповідь дівчинки. Доберіть заголовок.

Жарт

— Назви десять птахів.

— П’ять горобців і п’ять синиць.

? А як би ти відповів?

Вправа 7.

Прочитайте, визначте числівники, поставте питання до них, випишіть слова з ь (м’яким знаком), поясніть правопис. Визначте голова думку тексту.

Жарт

Вчили доню рахувать:

— Скільки буде п'ять і п’ять?

Посміхнулась хитро донька

І сказала: — Дві долоньки.

Вправа 8.

Прочитайте. Поясніть заголовок. Як би ви відповіли? Знайдіть числівники, поясніть правопис, складіть задачу за текстом.

Так чи не так?

Жарт

— Уяви, Петрику, — показує Оленка скляну банку, — якщо сюди влили п’ять літрів молока, потім ще п’ять. Скільки всього буде?

  • Три.

— Чому ж три?

  • Бо туди більше не поміститься.

Вправа 9.

Прочитайте. Дайте відповідь на запитання скільки? Поясніть заголовок. Назвіть числівники до відповіді і після неї в межах десяти. Поясніть правопис.

Чи дружна сім’я?

Скільки нас, полічи.

Нас на світі небагато:

я і мама, я і тато,

я і річка, і гора,

і шовковиця стара.

ǁ Складіть твір-розповідь "Наша сім'я".

Вправа 10.

Кросворд "Чарівні клітинки"

Відгадайте загадки, словами-відгадками заповніть клітинки, по вертикалі одержите частину мови, що означає кількість або порядок предметів при лічбі.

  1. Для збирання урожаю на поля я виїжджаю, і на декілька машин там працюю я один.

  2. Між двох світил я посередині один.

  3. Два скельця, три дужки — на ніс і на вушка.

  4. У лісі народився, у лісі виріс, а в дім прийшов, всіх навкруг зібрав.

  5. Стоїть хлівець на четверо овець, а на п’яту — кізку.

  6. Біжать два пси — позадирали носи.

  7. Сидять два коти. У них чотири хвости.

  8. В світі одна, всім потрібна вона.

  9. Один з трубою тягне всіх за собою.

7

5

2

6

4

9

8

3

1

Вправа 11.

Кросворд "Чарівні клітинки"

Відгадайте, словами-відгадками заповніть чарівні клітинки, одержите по вертикалі слово "Числівник".

1. І не сани, і не віз, — їхать добре, аби віз.

2. Назвіть голосний у словах: сир — рис. Позначте його буквою.

3. Висить шапличок, а в тім шапличку сімсот козачків.

4. І в огні не горить, і в воді не тоне.

5. Біле, а не цукор, м’яке, а не вата, без ніг, а йде.

6. Червоний колір, а винний смак, кам'яне серце, чому це так?

7. Високо стоїть, одне око має, всюди заглядає.

8. Восени не в’яне, а взимку не вмирає.

9. На городі молода пишні коси розпліта. У зеленії хустини золоті хова зернини.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Вправа 12.

Прочитайте, дайте правильну відповідь. Чи можна останнє речення сприймати як похвалу? Числа-відповіді запишіть словами, поясніть правопис.

Веселі математики

  • Скільки буде два по два?

  • Двадцять два.

  • Скільки буде три по три?

  • Тридцять три.

— Скільки буде три по п’ять?

— Тридцять п’ять.

  • Ох і добре ж ти навчився рахувать!

Вправа 13.

Прочитайте, відгадайте, визначте числівники, поставте питання до них, поясніть правопис.

1. Шість ніг і два роги, в садок не пита дороги.

2. Ішло дві матері, дві дочки і одна внука. Скільки всього йшло людей?

3. У двох матерів по п’ятеро синів, і всі на одне ім’я.

4. Один говорить, двоє дивляться, двоє слухають.

5. Два братики-вусатики, з обох жовтенькі сорочки;

стоять в кутку два братики, повисували язички.

6. Один ллє, другий п’є, третій росте.

7. У кожного в домі така дивина:

братів аж чотири, а шапка — одна.

! Назвіть слова-обереги, доберіть ще загадки про них.

Вправа 14.

Прочитайте, полічіть. Визначте числівники, поставте питання до них. Складіть свою задачу за аналогією.

1. Каже мати-квочка:

— В мене два синочки

і чотири дочки.

Скільки діток в квочки?

2. Вчора в школі три дитини

малювали три картини.

Працювали три години.

Якщо сто таких картин

сто дітей сидять малюють,

скільки треба їм годин —

хай присутні поміркують.

Вправа 15.

Прочитайте, відгадайте, визначте числівники, поставте питання до них.

1. Один баранець пасе тисячі овець.

2. Реве віл на сто гір, на сто кроків, на сто потоків.

3. Сидить баба серед літа, в сто сорочок одіта.

4. Головата, дженджуриста, сорочок наділа триста, а нога одна.

5. Стоїть пані, чепуриться, бо одягла сорочок триста.

6. Під одним ковпаком сімсот козаків.

7. Сімсот соколят на одній подушці сплять.

8. Має шкір сім, витискає сльози всім.

9. Було собі два брати і обидва Кіндрати, через доріжку живуть й один одного не бачать.

10. Два ряди сорочок, а між ними фартушок.

11. Барилко без обручів, без дна, а в нім два сорти вина.

12. Під одним козирком чотири козаки.

13. Сто один брат — всі в один ряд зв’язані стоять.

14. Двадцять п’ять на одній лавці сидять.

15. Чотири брати, усі Кіндрати, один до одного не ходять гуляти.

16. Шість ніг, дві голови, четверо, очей, один хвіст.

17. Нас сім братів, літами всі рівні, а іменами різні. Відгадай, хто ми?

18. Виходило дванадцять молодців, випускало п’ятдесят два соколи та триста шістдесят п’ять лебедів.

19. Сто кіп собак, скільки в них лап?

20. Чи може дощ іти два дні підряд?

21. Скільки кроків зробить горобець за сім років?

ǁ Пояснити слово копа.

Вправа 16.

Прочитайте, визначте числівники, поставте питання до них, поясніть орфограми. Полічіть.

Вмій порахувати

1. По дорозі цуцик біг,

скільки цуцик має ніг?

Почали усі лічити —

десять вийшло у Микити,

а Федько сказав усім:

— Цуцик ніжок має сім.

Ще лічила довго Люда:

— Дві та дві — це ж

скільки буде?

2. Сім цукерок Толя мав.

Дві цукерки мамі дав,

дві — малій сестричці Олі,

а зосталось скільки в Толі?

3. Он, грибочки у гайочку

в капелюшечках стоять.

Два грибочки, три грибочки,

скільки разом буде?

4. В хлопчика стільки ж сестер, скільки й братів,

а в його сестри сестер вдвоє менше, ніж братів.

Скільки в сім'ї сестер і братів?

5. П'ять, п’ятнадцять,

без двох двадцять,

семеро, троє,

ще й малих двоє.

6.Летів гусак, а проти нього зграя гусей?

— Здорові були, сто гусей! — каже гусак.

— Нас не сто, — кажуть гуси, — а стільки, що якби ще стільки, та

півстільки, та ще чверть стільки та один, отоді було б сто.

7. Летіло п’ять голубів,

три мисливець убив,

скільки зосталося?

8. Скільки їх було: мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця.

9.Скільки їх було: баба, дві матері, дві дочки і онука?

Вправа 17.

Прочитайте, поміркуйте, порахуйте. Висловіть власну думку.

Мати одержала листа від улюбленого сина. Скільки у неї синів?

Вправа 18.

Прочитайте, поясніть прислів'я, визначте числівники, поставте питання до них, поясніть орфограми. Доберіть ще прислів'я з числівниками в межах першого десятка.

1. Влітку один день рік годує.

2. Сім літ мак не родив, і голоду не було.

3. Три пани, два отамани, а один підданий.

4. Біда біду перебуде — одна мине, десять буде.

5. День гуляє, три слабий, а на п’ятий — вихідний.

6. П’ять днів не робили, а два відпочиваємо.

Вправа 19.

Прочитайте, визначте числівники, поставте питання до них, складіть стислий переказ казки, визначте головну думку.

Шість ялинок

Казка

В одному чудовому лісі росло шість зелених ялинок. Кожна вважала себе найкращою. Біля них росла одна біла берізка. Одного разу ялинки почали сперечатися, яка з них найкраща. Одна говорила, що вона найпишніша; друга говорила, що вона найстрункіша і тому найкраща; третя говорила, що вона найзеленіша і тому найкраща. І так всі вони вихваляли себе. Здійняли такий галас, що берізка не витримала і втрутилась в їхню розмову. Ялинки, недовго думаючи, попросили берізку, щоб та розсудила їх і сказала, яка з них найкраща. Берізка, поміркувавши, відповіла, що вони всі однаково гарні. Ялинки обурились і продовжували суперечки, та недовго. Поміркувавши, вони згодилась із думкою берізки і більше не сварилися між собою.

Вправа 20.

Пропитайте, визначте числівники, поставте питання до них. Назвіть місяці по порядку, їх народні назви. Яка особливість кожного місяця?

Дванадцять місяців

Казка

У густому-прегустому лісі жили собі дванадцять братів. Перший місяць звався Січень. Йому підкорялися всі морози, завірюхи, сильні вітри. Другим місяцем був Лютий. Він володів найлютішими морозами, тому і мав таке ім’я. Третій брат звався Березень. Це був перший місяць весни. Березень приносив тепло і весну. Четвертий місяць мав ім’я Квітень. Це був найчарівніший брат. В цьому місяці оживає і розквітає природа. П‘ятий місяць звався Травень. Він — останній місяць весни. Шостий брат — Червень. У червні достигає врожай і настає клопітка праця для птахів та звірів — вирощувати своїх малят. Сьомий місяць звався Липень. Він приносить жарку погоду. Восьмій, останній місяць літа, звався Серпень. Це час збирання врожаю, підготовки птахів до вирію. Дев’ятий місяць — Вересень, десятий — Жовтень. У жовтні починає жовкнути листя, природа одягається в жовте вбрання. Одинадцятий місяць — Листопад. Він наказує природі скидати своє дороге вбрання. Дванадцятий місяць звався Грудень. Це — перший місяць зими і останній місяць року. Він одягає навколишній світ у білі шати.

? Визначте спільнокореневі слова, поясніть вживання прикметників.

Вправа 21.

Прочитайте. Допоможіть порахувати. З'ясуйте мораль казки, поясніть правопис числівників, поставте питання до них.

Дванадцять Микит

Казка

Якось пішли дванадцять Микит у ліс погуляти. А коли додому поверталися, надумали перевірити — чи всі живі?

Перший Микита рахував — тільки одинадцять Микит нарахував.

Другий Микита рахував — одинадцять Микит нарахував.

Рахували-рахували, все одного Микити дорахуватися не могли.

Побачили вони незнайомця й звернулися з проханням:

— Порахуй нас, добрий чоловіче! Було нас дванадцять Микит, а зараз одного не вистачає. Напевно, його вовк з’їв.

Засміявся незнайомий і каже: «Ви так Ніколи не дорахуєтесь!»

— Але ж чому?

— Тому що кожен не рахує себе.

Вправа 22.

Складіть ребуси. Визначте числівники, поставте питання до них, поясніть правопис іменників, до складу яких входять числівники, оберіть ще п’ять прикладів за аналогією, складіть з ними речення.

1. Напишіть слово вітри у трьох клітинках.

2. Напишіть слово трибуна в п’яти клітинках.

3. Напишіть слово трипілля в шести клітинках.

4. Напишіть слово столиця в п’яти клітинках.

Вправа 23.

Прочитайте, поясніть прислів’я, визначте числівники, поставте питання до них, поясніть орфограми. Доберіть свої прислів’я, поясніть правопис.

1. Один у полі не воїн.

2. Семеро одного не ждуть.

3. Тричі відміряй, а раз відріж.

4. Краще один раз побачити, ніж сто раз почути.

5. Де два, там третій не мішається.

6. Не май сто кіп у полі, а май друзів доволі.

7. Одна ріка — просто вода, а багато рік — море.

Вправа 24.

Відгадайте загадки, визначте числівники, до яких розрядів вони належать.

1. Дванадцять братів один за другим ходять, один від другого не відстає.

2. Є деревце — не полінце, шість дірочок має, весело співає.

3. Пліту хлівець на четверо овець, а п’ятий окремо.

4. Одна коняка тягне двадцять бричок.

Вправа 25.

«Поєднайте слова»

Пропонується учасниками гри за певний час (декілька хвилин) правильно поєднати слова:

1) два+місяць;

2) три+син;

3) шість+донька;

4) десять+учень;

5) сім+плита;

6) одинадцять+лисеня;

7) шістнадцять+машина;

8) двадцять+жінка;

9) тридцять+теля.

Вправа 26.

«Впиши числівники»

Пропонується вписати у клітинки числівники у тих відмінках, які подані нижче.

1. Р.в.числівника одна.

2. О.в. числівника три.

3. Р.в. числівника вісім.

4. Р.в. числівника тридцять.

5. Н.в. числівника двісті.

6. Н.в. збірного числівника від числівника десять.

7. О.в. числівника п’ять.

8. О.в. числівника вісім.

9. Д.в. числівника чотири.

10. З.в. знаменника дробу 1/20.

11. Р.в. числівника 500.

12. Н.в. числівника 500.

13. Н.в. знаменника дробу 5/2.

14. Н.в. знаменника дробу 2/7.

15. Порядковий числівник 7.

16. М.в. числівника вісім.

17. Порядковий числівник 8.

18. Порядковий числівник 9.

19. Д.в. числівника двісті.

20. О.в. числівника дев’ять.

21. Н.в. числівника 30.

22. Р.в. числівника шістсот.

23. Р.в. числівника мільйон.

24. Н.в. знаменника дробу 1/20.

25. Н.в. знаменника дробу 3/4.

26. О.в. числівника чотири.

27. Р.в. числівника тисяча.

28. М.в. числівника одні.

1

15

2

16

3

17

4

18

5

19

6

20

7

21

8

22

9

23

10

24

11

25

12

26

13

27

14

28

Вправа 27.

Завдання для вікторини

1. Назвіть іменники, які утворилися від числівників.

2. Які числівники мають родові ознаки?

3. Який числівник змінюється за числами?

Вправа 28.

Розгадайте ребуси.

100 лиця 3 буна ві 3 ла

7 я 100 ляр 3 < ник

мі 100 ві 3 на с 3 бав

о 3 мав пі 2 л ви 3

жор 100 кий г 1 а

Вправа 29.

Завдання для кмітливих

• Яка річка в Україні складається з префікса і числівника? (Прип’ять.)

• В якої річки, що протікає в Америці, є три ноти? (Мі-сі-сі-пі.)

• Летіло п’ять качок, три мисливець убив. Скільки качок зосталося? (Три, решта полетіли далі.)

• Виходило дванадцять молодців, випускали п’ятдесят два соколи та триста шістдесят п’ять лебедів. (Місяці, тижні, дні року.)

• Скільки кроків зробить горобець за сім років? (Жодного, бо горобець стрибає, а не ходить.)

• Чи може іти дощ два дні підряд? (Ні, бо між ними буде ніч.)

• Як з трьох сірників зробити чотири? (IV)

ВІДПОВІДІ

Вправа 1. Сім, бо ожина – кущ.

Вправа 2. Сороки дивляться одна на одну, тобто в різні напрямки.

Вправа 10. 1. Комбайн. 2. Ніс. Окуляри. 4. Стіл. 5. Рукавиця. 6. Лижі. 7.Черевики. 8. Вітчизна. 9. Тепловоз. По вертикалі – числівник.

Вправа 13. 1. Жук. 2. Троє. 3. Пальці двох рук. 4. Рот, очі, вуха. 5. Черевики. 6.Дощ, земля, трава.

Вправа 15. 1. Місяць і зорі. 2. Грім. 3. Капуста. 4. Капуста. 5. Капуста. 6. Мак. 7. Соняшник. 8. Цибуля. 9. Очі. 10. Зуби, язик. 11 Яйце. 12. Ніжки стола. 13.Паркан. 14. Борона. 15. Колеса у возі. 16. Вершник на коні. 17. Дні тижня. 18. Місяці, тижні, дні року. 19. Двадцять чотири тисячі. 20. Ні, бо між ними буде ніч. 21. Ніскільки.

Вправа 16. 1. Чотири. 2. Три. 3. П’ять. 4. Три сестри і чотири брати. 5.П’ятдесят. 6. Тридцять шість. 7. Три. 8. Троє. 9. Троє.

Вправа 24. 1. Місяці року. 2. Сопілка. 3. Рукавиця. 4. Поїзд.

Вправа 26. 1. Одної. 3. Трьома. 3. Вісьмох. 4. Тридцяти. 5. Двохстах. 6.Десятеро. 7. П’ятьома. 8. Вісьмома. 9. Чотирьом. 10. Двадцяту. 11. П’ятисот. 12. П’ятсот. 13. Других. 14. Сьомі. 15. Сьома. 16. Сорока. 17. Вісьмох. 18.Дев’ятий. 19. Двомстам. 20. Дев’ятим. 21. Тридцять. 22. Шестисот. 23.Мільйона. 24. Двадцята. 25. Четверті. 26. Чотирма. 24. Тисячі. 28. Одних.

Вправа 27. 1. Пара, десяток, чверть, третина, двійка, одиниця, сімка, дев’ятка. 2. Нуль, один, мільйон, мільярд, тисяча, два — дві, обидва — обидві, півтора — півтори — лише в Н. та 3. відмінках. 3. Один.

Вправа 28. Столиця, трибуна, вітрила,

сім’я, столяр, трикутник,

місто, вітрина, стрибав,

отримав, підвал, витри,

жорстокий, дванадцять, година.

Використана література

1. Левченко Т.Г., Васильєва Л.А. Цікаві вправи та завдання на уроках української мови в 1-4 класах. – К., 1997

2. Саприкіна Л.Ю. Цікавий шлях до рідної мови: крилаті вирази, кросворди, чайнворди. – Донецьк: ВКФ «БАО», 1988. – 80с.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Мовленнєва майстерність педагога Нової української школи. Вербальний і невербальний імідж»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн