Цікаві вправи для вивчення теми "Фонетика" в 2 класі

Опис документу:
Мова – найважливіший засіб спілкування. Вона формується і розвивається в суспільстві. Одна з її складових – фонетика. Знання фонетики – запорука грамотності. Працюючи послідовно та систематично над засвоєнням знань про звуки і букви створюється ситуація успіху у навчанні. Цікаві вправи допоможуть урізноманітнити проведення уроків з української мови в 2 класі та кращому засвоєнню теми "Фонетика".

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тверді і м’які приголосні звуки

1. Підкресли букви, що позначають м’якість приголосних звуків.

Цвіркун джміль сокіл

журавель синиця лебідь

олень синє танцюрист

калюжа людина полювання

сяйво фіалка сюрприз

шуліка ялівець будяк

2.Підкресли слова в яких є лише тверді приголосні звуки.

Бобер на березі з бобренятами бублики пік.

Гуляти не хочеться, та черевики просяться.

Дружні сороки орла заклюють.

Кричала ворона, як угору летіла,

а як униз, то й опустила крила.

Борщ та капуста – в хаті не пусто.

3.Розгадай ребуси. Запиши слова відгадки, підкресли в них букви, що позначають твердий приголосний звук однією рискою м’який приголосний – двома.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Виконуючи дії прочитай слова і запиши. Познач в них

букви, що позначають тверді приголосні звуки однією рискою, м’які – двома.

Во + да – ода + арена – а + ня = ____________________

Мо + роза + с – ас + иво = ____________________

Роман – ман + дзиґа – ґа + н + ки = __________________

Тісто + ко – око + еч + кома – ма = __________________

Цукор – ор + ер + кара – ра = ___________________

Шок + олово – ово + агава – ґава + д = _______________

Чорний – ий + ослик – к + в = ______________________

5. Розгадай кросворди . Запиши слова та підкресли тверді приголосні.

Р 1 А 3 ЗУБ ПІ 2 Л ВІ 3 НА 3 ВОГА 3 БУНА

Г 1 НИК 5´ НИЦЯ

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Утвори нові слова з даних. Запиши та підкресли однією рискою букви, що позначають тверді приголосні, двома – м’які приголосні.

4 5 3 2 1 5 4 2 3 1 1 2 3 5 4 2 1 4 3 3 1 2 4

атлас аркуш гусак сода фара

3 2 1 4 5 5 4 3 1 2 3 2 1 4 5

Непал риска різка

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Дзвінкі і глухі приголосні звуки

1. Підкресли букви в словах, що позначають непарні дзвінкі приголосні звуки.

Сонячний зайчик спати лягає.

Скраю подушки світло дрімає.

Сам прокидається, скочить із хати

Сонечку – мамі сон розказати.

Л. Стрельник

Глянув зайчик на бузок

І побачив жабку,

Потихеньку підійшов

Та й смикнув за лапку.

А зелена жабка: «Ква!»

З жаху затрусилась

І з куща на землю – плиг!

Ледве не убилась.

О. Олесь

2. Підкресли слова в яких є букви, що позначають лише глухі приголосні звуки.

Дихають тихо акації ніжні.

Злегка колишуться в сутіні срібній.

О. Олесь

Спіють груші у садах

Одлітають зібрався птах.

М. Рильський

Попід левадою тиша тихо пливе до води.

О. Орач

Вітрець шепоче в галузках ,

В ярку потік мугиче.

М. Підгірянка

Зустрічав цапок зайців –

Довгожданих покупців.

Ті прибігли по капусту,

Що вродила дуже густо.

І. Січовик

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть.

Т. Шевченко

3. Підкресли слова , в яких є букви, що позначають лише дзвінкі приголосні звуки.

Вишиває осінь на канві зеленій золоті квітки.

Квіти оживають, і з дерев спадають жовті нагідки.

О. Олесь

Стрибає білка по верхах,

Дітей зозуля кличе.

М. Підгірянка

З батьком яблуні садили,

Трохи руки натрудили.

М. Сингаївський

Ось заходьте ви до нас,

Ми все маємо для вас!

Хліб, банани і родзинки,

Масло, груші, мандаринки,

Помаранчі, ананас.

Все ми маємо для вас!

К. Перелісна

Пишається калинонька, явір молодіє,

А кругом їх верболози, й лози зеленіють.

Т.Шевченко

Оля, Толя і Марина обірвали всю ожину.

Г. Чубач

Попід левадою тиша

Тихо пливе до води.

Ноги собі взолотивши

Спілим пилком лободи.

О. Орач

4.Встав букви д або т в словах.

Атле_, заво_, ді_, дрі_, плі_, огля_, ме_, пор_, са_, шокола_, листопа_, артис_, бале_, вигля_, ві_ро, фу_бол, дріз_.

5. Заміни виділені приголосні на парні.

Коза -_________ зліт - ____________

Злива - ________ донна - ___________

Плід - ________ Зоя -______________

Буг - _________ Гліб - _____________

Подвоєння приголосних звуків

1. Заповни таблицю. Перевір написання іменників за орфографічним словником.

з

н

н

я

к

н

н

я

ч

н

н

я

п

н

н

я

п

н

н

я

з

н

н

я

2. Розв’яжи кросворд. Перевір написання слів за словником.

9

3

7

5

8

6

2.

1 п

о

д

4 в

о

є

н

н

я

1. Дошка вправлена в нижню частину віконного отвору.

2. Спеціальний учнівський зошит для запису домашніх завдань і оцінок.

3. Невеликий художній твір.

4. Тверда горюча речовина рослинного походження, яка видобувається з надр Землі.

5. Дрібні рудуваті плями на обличчі і руках людини, що особливо помітні весною.

6. Із відеречка і відро Леся … водичку.

7 Наперед визначений обсяг і зміст роботи.

8. Прилад для вимірювання часу.

9. Передня частина голови людини.

3. Знайди слова в яких відбувається подвоєння приголосних звуків. Випиши їх.

Сонце – річкова лілея у довгих (л)яних косах! ( Є. Гуцало ) Горобчик ми(т)ю як схопиться, полетів світ за очі…( Л. Українка ) як зимня година ясна, тиха, то сніжинки бувають кучеряві, зірчасті, а як вітря(н)о, тума(н)о, сніжинки такі мляві…( О. Пчілка ) ти з зайцем хочеш на(в)передки бігати? (І. Франко ) Ясне сонце, тепле й приязне, ще не вспіло наложить па(л)аючих слідів на землю: як на свято дівчина, красується воно в своїм розкішнім убра(н)і. з неба, як розтопле(н)е золото, (л)ється на землю блискучий світ сонця. ( П. Мирний )

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________

4.Утвори слова і запиши їх.

вибаче

оголоше

об’єдна

малюва

лікува

насі

спросо

коха

навма

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5 Розгадай ребуси. Запиши слова, підкресли подвоєння приголосних.

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Склад

1. Випиши з вірша слова з двома складами; трьома складами.

Журавель для баранця накосив стіжок сінця

Та й майструє ясельця, не собі – для баранця.

Хай баранчик – добрий гість – із яселець сіно їсть,

Хай не смикає він стіг, бо зламати може ріг.

М. Стельмах

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Утвори слова із перших складів даних слів.

Смерека, танець, натовп - ________________________

Карнавал, топ, лялька - __________________________

Око, гібон, рок - _______________________________

Цигани, булава, лящі - __________________________

Окраєць, ранець, самовар - _______________________

Скоринка, вода, родина, дарунок - ________________

3. Знайди слово в словах: перший склад в першому слові, другий – в другому, третій – в третьому і так далі.

Жорна, нажива, картина - ________________________

Зоря, коло, долото - _____________________________

Лобода, казанок - _______________________________

Село, береза, левада - ___________________________

Окуляри, коса - ________________________________

4. Встав пропущені склади в словах. Прочитай вірш.

Ма__ ви__ла ме__ ___тами сороч__.

Кві__ гар__, вес__ні: - На, ___гай, __ночку.

В нит__ сон__ зо__те, пелюст__ баг__ні.

Лас__ ма__на цві__ в то__ ви__ванні.

В. Крищенко

5. Із складів побудуй слова, що стосуються школи.

Шко, у , зо, дзві, рок, ла, шит, руч, о, пе, нок, рер, лі, ва, ка, вець.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Випиши з тексту слова, в яких два склади.

У Галинім садку був кущик, а під кущиком – нірка. У нірці жила мишка. Кущик похитував галузками, шумів листям, з вітриком розмовляв. А мишка у нірці смачно спала або сиділа під кущиком проти сонечка і вигрівалася. Гарно було!

( Р. Завадович )

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Знайди та запиши слова, написані буквами однакової висоти. Поділи їх на склади.

В Г І З І Ч О Б И Н А З М Н Н Г Р Е А К Т

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Наголос

1. Постав наголос в словах, підкресли наголошений склад.

Краєвид, прірва, узгір’я, пустеля, рівчак, урвище, печера, гора, пагорб, долина, полонина.

2. Запиши слова в три колонки з наголосом: а) на першому складі; б) на другому складі; в) на третьому складі.

Місто, осика, мухомор, крамниця, листопад, мавпа, долоня, зброя, жито, залізниця, близнюк, гніздо, галас, вареник, акваріум.

____________ ______________ ________________

____________ ______________ ________________

____________ ______________ ________________

____________ ______________ ________________

____________ ______________ ________________

3. Відгадай загадки. Запиши відгадки і постав наголос.

Плету хлівець на четверо овець,

А на п’яту окремо.

_____________________

Ма ленське, кругленьке зі столу впало,

Нема таких ковалів, щоб його скували.

_____________________

Два братики-вусатики, в обох жовтенькі сорочки,

Стоять у кутку, повисовували язички.

________________________

Цока, цока на стіні.

- Не спізнись! - гука мені.

________________________

Чорна собака скрутилась, лежить, не гавкає, не кусає

І в хату не пускає.

_________________________

І не сонце, і не місяць, а світить ясно, як удень.

_________________________

Яким я є . таким покаже

І без слів про все розкаже.

_______________________

Любить митись і купатись, та від цього лише худне.

________________

4. Постав наголос у фразеологізмах.

Битися як риба об лід; і водою не розлити; ворон лічити; жити чужим розумом; не клади пальця в рот; розмінюватися на дрібниці; ще й кіт не валявся; хоч до рани прикладай; попасти пальцем в небо; сидіти на шиї; ділити шкуру невбитого ведмедя.

5. Розгадай ребуси. Запиши слова, постав наголос.

ДИ ВИ ПА БА А 100

МІТ ХІД МА Н ЛІЗ МИ

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Google-сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
390 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.