До ЗНО з ІСПАНСЬКОЇ МОВИ залишилося:
0
5
міс.
2
1
дн.
2
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!

"Чи вміємо ми спілкуватися?" Бесіда з елементами діалогу

Опис документу:
Мета бесіди ознайомити учнів із поняттям „спілкування”, допомогти пізнати себе, розкрити свої комунікативні здібності. Спілкування – не „просто розмова”. Ми розмовляємо для досягнення мети. Ми спілкуємося безперервно. Ми безперервно вчимося спілкуватися.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Бесіда з елементами діалогу (11 клас)

Кузнецова.О.В.

викладач психології,

бібліотекар.

Тема: „ Чи вміємо ми спілкуватися?”

Мета: ознайомити учнів із поняттям „спілкування”, допомогти пізнати себе, розкрити свої комунікативні здібності.

Підготовчий етап: 1) повідомлення учням теми бесіди;

2) підготовка матеріалу і питань для обговорення.

Обладнання: мультимедійний проектор, роздатковий матеріал.

Тип заняття: бесіда з елементами діалогу.

Епіграф. Заговори, щоб я тебе побачив

Сократ

Хід бесіди

  1. Організація учнів до заняття.

Вправа - активатор «Якби я був…»

Учні по черзі називають своє ім’я і закінчують фразу: «Якби я був (ла) явищем природи, то був (ла) б…» (показує мімікою та жестами. Інші повинні вгадати це явище природи.

  1. Вступне слово психолога. Приклади з життя.

У кожному місті, в кожному поселенні, в кожному домі діти оволодівають премудростями спілкування. Народившись, у відведений строк малюк посміхається, імітує звуки, вимовляє перше слово... Все це велика радість для батьків... Мовні успіхи дитини – результат його спілкування з батьками. В емоційному спілкуванні найбільше удосконалюються навички та вміння маленької людини. А якщо цього спілкування нема?

Ось приклад: дітей – „мауглі” іноді знаходять серед звірів. Відомо 40 випадків існування дітей в джунглях. Що ж спостерігалося? Вони бігали на четвереньках, харчувалися сирим м’ясом, повністю залежали від звірів, які їх вигодували.

Висновок: вони не стали людьми. Чому? (відповідають діти).

Доповнення вчителя: тому що пристосування до життя серед звірів викликають у маленької дитини, яка потрапила в їх середовище, відхилення від шляху, по якому зазвичай ідуть діти. Без підтримки дорослих вона не використовує свою природну здібність стати „ людиною розумною”, а потім і зовсім її втрачає.

10 років намагалися зробити з дівчат -„мауглі” людей. І що отримали? За 10 років їх навчили 14-15 слів, приблизно прямої ходи, але про розвиток інтелекту мова навіть не йшла.

Ще один приклад: дівчинка Аня. Небажана дитина,яких, на жаль, немало. Її мама не шкодувала для дочки молока, але скупилася на ласку та турботу. В результаті в 6 років Аня не вміла ні говорити, ні ходити. Потрапивши до лікарів та педагогів, вона до 7 років навчилася ходити, але через 3 роки померла, так і не почавши говорити і досягнувши розумового розвитку дитини 2,5 років.

Таке явище носить назву госпіталізму, тобто дітям відмовляють у ласці, в доброму слові. Вчені довели, що підвищена смертність в деяких дитячих закладах пояснюється не тільки поганим доглядом, а відсутністю ласки і спілкування з дітьми.

Людина дуже потребує спілкування. Коли в її життя втручається самотність вона дуже від цього страждає.

Антуан де Сент-Екзюпері сказав: „ Єдина справжня розкіш – це розкіш людського спілкування”. Але це не стільки розкіш, скільки потреба в спілкуванні, в прагненні людини до пізнання і оцінки інших людей, а через них до самопізнання і самооцінки.

Ведучими потребами дітей є:

  1. потреба у враженнях;

  2. потреба в активній діяльності;

  3. потреба у визнанні та підтримці.

В ізоляції людина почуває себе погано.

Отже, поговоримо про спілкування. Як ви думаєте, що таке «спілкування»? Дайте визначення, як ви розумієте. (діти висловлюють свої думки).

Психолог узагальнює: спілкування – це, по-перше, складний, багатоплановий процес встановлення і розвитку контактів між людьми, що виникає на основі потреб і спільної діяльності та включає в себе обмін інформацією, сприймання та розуміння іншого; по-друге, це взаємодія суб’єктів через знакові засоби, викликана потребами спільної діяльності та спрямована на незначні зміни стану поведінки партнера.

В залежності від засобів спілкування може бути:

- безпосереднім – здійснюється за допомогою природних органів ( руки, голосові зв’язки, голова тощо), без допомоги сторонніх предметів;

- опосередкованим – характеризується використанням спеціальних засобів: природні предмети ( палиця, камінець, листи) та культурні ( знакові системи);

- пряме спілкування – полягає в особистісних контактах і безпосередньому сприйманні один одного ( наприклад розмова двох друзів);

- непряме спілкування – передбачає наявність посередників, якими можуть виступати інші люди.

Надзвичайно важливим при спілкуванні є міжособистісний простір (дистанція спілкування). Дистанція залежить від багатьох чинників: від спрямування спілкування, від різних характеристик суб’єктів спілкування (їх близькості, віку, соціального статусу, психологічних особливостей, національних звичаїв тощо).

За даними американських психологів дистанція між партнерами залежить від виду взаємодії і може бути такою:

→ інтимна дистанція – до 1,5 м.

→ міжособистісна дистанція – 0,5 – 1,2 м (при бесідах,спілкуванні з друзями).

→ соціальна дистанція (ділові стосунки) – 1,2 – 3,7 м.

→ публічна дистанція – 3 – 7 м і більше.

За будь-якого спілкування правильно обрана дистанція істотно впливає на його здійснення.

Ще однією важливою частиною спілкування є візуальний контакт, оскільки саме погляди можуть сказати набагато більше, ніж слова. Візуальний контакт допомагає регулювати розмову.

Важливе значення має також культура спілкування між людьми.

Як ви думаєте, що відноситься до культури спілкування? (діти висловлюють свої думки).

Педагог доповнює: 1) вміння вислухати;

2) увага до співрозмовника;

3) вміння поставити себе на місце іншого;

4) вміння співпереживати;

5) вміння володіти своїми почуттями;

6) вміння володіти словом.

Культура спілкування включає також уміння правильно орієнтуватися в ситуації і підбирати фрази з урахуванням „Кому? – Навіщо? - Що? – Як?” сказати. В спілкуванні велику роль відіграють звичаї, звички, які склалися в практичному життєвому досвіді народу. Східна мудрість каже:”Ввічливість – це золотий ключ, яким відкривають залізні замки людських сердець”.

Давайте згадаємо:

  • Скільки „добрих” слів у вас у запасі?

  • Чи вважаєте ви, що говорите добре?

  • Кого і коли ви в останній раз розрадили, надихнули, вилікували словом?

Відмінна форма спілкування – ніжність. Як часто ми засмучуємо своєю неувагою, грубістю самих дорогих нам людей, як близько лежать у нас різкі, образливі слова! Летуче усне слово, буває, важким каменем лягає на серце, а добре слово, промовлене вчасно, продовжує життя:

Друзья мои, внушайте людям веру

И чаще говорите: «Добрый день!»

И следуйте хорошему примеру –

Продляйте добрым словом жизнь людей!

В.Боков «Доброе слово».

Спілкування дитини з оточуючими людьми є діяльність, яка проходить у формі дії. У взаємодії з іншою людиною для спілкування ви використовуєте різні види спілкування. Серед них можна виділити:

  1. вербальні: вислови, питання, відповіді, репліки.

  2. Невербальні:

А) мімічні – посмішка, погляд, міміка, виразні рухи рук і тіла, жести.

Б) предметно-дієві – пози, наближення, віддалення, вручення предметів, простягання дорослому різних речей.

Психологічні дослідження показують, що до 40% інформації несуть жести та міміка.

Жестикуляція включає в себе всі жести рук („мова рук”), а також деякі інші дії, що несуть в собі певне змістовне навантаження.

Ось деякі приклади трактування невербальної поведінки:

Поведінка

Трактування

Висновок

Руки зчеплені на грудях

Позиція оборони

Розмову не завершувати

Партнер легко стукає по столу

Нетерпіння

Розмову слід закінчувати

Співрозмовник потирає очі

Недовіра

Подумати

Легкий нахил голови вбік

Спокій, задоволеність

Розмову можна завершити

Ритмічне кивання головою

Ясно, зрозумів, що тобі потрібно

Підтримання контакту

Довгий, нерухомий погляд в очі

Бажання підпорядкувати співрозмовника собі

Діяти залежно від обставин

Погляд убік

Зневага

Уклін від контакту

У кінці XIX ст. з’явився ще не досконалий, але вже отримавший право на тріумфальну ходу „апарат для передачі будь-яких звуків на деяку відстань за допомогою електрики” – телефон (теле – „далеко”, фон – „звук”).

Всі ми звикли до цього засобу спілкування, особливо зараз, коли на зміну звичайному телефону, прийшов мобільний. Однак...

... великий Блок

Согласно очень странному закону,

Как пишут современники, не мог

Освоить разговор по телефону.

Забыв, что здесь совсем другой контакт,

Он в трубку говорил, как проповедник.

Потом молчал. Все выглядело так,

Как будто где-то рядом собеседник.

Здесь за столом он только что сидел,

Привстал к окну, готовый слушать снова…

«Да, да», «конечно», «нет» - такого слога

Великий Блок освоить не сумел.

С. Куняев.

- А ви засвоїли телефонний стиль розмови?

Давайте перевіримо.

  • Коли дзвонити по телефону вважається непристойно?

  • Чи завжди необхідні ввічливі слова в телефонній розмові?

  • Коли неможна обійтися без дзвінка по телефону?

  • Чи можна турбувати сусідів, які мають телефон, часто?

  1. Запитання до учнів.

Запитання

а) І все-таки, ми знаємо культуру спілкування, маємо засоби спілкування. Чому викають конфлікти у спілкуванні? Через що? (Діти відповідають).

Учитель доповнює:

  • невміння вибрати слово;

  • невміння володіти собою;

  • нерозуміння один одного.

б) А як ви думаєте, які риси характеру утруднюють спілкування? (Діти відповідають).

Учитель доповнює:

  • сором’язливість;

  • балакучість;

  • недовіра до людей;

  • зарозумілість...

в) А чому важливо вміти спілкуватися? ( Діти відповідають).

Учитель доповнює:

  • підвищується продуктивність праці;

  • підвищується настрій людей;

  • зберігається здоров’я;

  • .....................................

А зараз давайте перевіримо, хто і як уміє спілкуватися за допомогою тесту (додаток 1).

  1. Тест «Чи вміємо ми спілкуватися»

  2. Тренінгові ігри.

А зараз спробуємо своє вміння спілкуватися невербально.

А) Жестові етюди.

один із учасників показує жестами закінчену ситуацію і залучає до неї інших членів групи (наприклад, відкручує кран, миє руки, набирає води в долоні й передає її по колу, закручує кран, одержує залишки води з іншого кінця, стряхує руки). Виконуємо цей жестовий етюд...

→ по черзі кожен зображатиме свій улюблений колір жестами. А всі будуть відгадувати. Показувати на предмети подібного кольору не можна.

Б) „ Жива скульптура”.

Скульптор” вибирає „матеріал” ( одного з учасників) і ліпить із нього образ. Грубі торкання забороняються. В розпорядженні „скульптора” – легке торкання, жест, тихе звертання.

„Глина” безмовна, але може чинити опір і розсипатися, якщо не захоче стати посміховиськом у руках нетактовного скульптора.

  • Спробуємо відгадати, що за образ створив „скульптор”.

  • Що думає з цього приводу сама „скульптура”.

В) Стати іншим.

Я не я.

Для розминки промовлятимемо по черзі фразу „Я не я, кобила – не моя, моя хата скраю, нічого не знаю”, ніби ви:

  • на ходу засинаєте;

  • дошкільня;

  • освідчуєтеся у коханні;

  • висловлюєте свою ненависть;

  • читаєте революційні вірші;

  • страшенно перелякані;

  • дуже пишаєтеся собою.

А чому б і ні?

Ви дістаєте роль і відповідаєте на будь-які каверзні запитання від імені персонажа. Решта учасників – настирливі кореспонденти радіо й телебачення, газет і журналів.

Ролі: ( на вибір одну або дві)

  • переможниця конкурсу краси;

  • відомий дотепник і балакун;

  • дуже серйозний небагатослівний тип, який не вміє сміятися й жартувати;

  • людина – маска, без емоцій;

  • різка, пряма людина, що не приховує свого невдоволення світом;

  • незмінно привітна людина, задоволена всім світом і собою.

Порада

Дайте самому собі пораду щодо поліпшення навичок спілкування.

5. Заключне слово.

Все наше життя, наша діяльність будується на спілкуванні.

Ми чуємо свисток міліціонера і розуміємо, що він таким чином зупиняє порушника правил вуличного руху.

Ви говорите літній жінці: „Дозвольте допомогти Вам піднести до дому важку сумку”. Вона вдячно посміхається Вам у відповідь: відбувся акт людського спілкування.

Ви дивитеся по телебаченню фільм, у якому слідчий допитує злочинця. Вам цікаво, чим закінчиться словесний поєдинок, хто вийде переможцем із такого складного виду спілкування.

Отже, спілкування – не „просто розмова”. Ми розмовляємо для досягнення мети. Ми спілкуємося безперервно. Ми безперервно вчимося спілкуватися.

І на закінчення хочу ознайомити вас із правилами ефективного спілкування, засвоївши які, ви зможете вільно почуватися в будь-якому колективі.

( На дошці висвітлюються правила. Додаток 2).

6. Домашнє завдання

Спробувати вдома використовувати правила ефективного спілкування.

Додаток 1.

Тест „ Чи вмієте Ви спілкуватися?”

На запитання можна відповідати: „так”2 бали; „ні”1 бал; „ні”0 балів.

  1. Завтра на вас чекає побачення. Не те щоб любовне, але і до ділового його віднести важко. Ви схвильовані, роздумуєте про це, можливо, важко засинаєте.

  2. Ви приїхали в місто, де живуть ваші рідні. Зупинилися в одного з них, інші знають про ваш приїзд, і не можна не відвідати їх. Ви відкладаєте візит до останнього моменту?

  3. Вас попросили виступити на зібранні з яким-небуть повідомленням. Ви незадоволені?

  4. Життя „дало тріщину”: і справи не йдуть до ладу, і в коханні „прокол”. Ви неодмінно поплачетеся в жилетку навіть не дуже близькій людині?

  5. Настрій поганий. А на вулиці до вас підходить незнайомець і просить показати дорогу. Ви відповідаєте роздратовано?

  6. До старих неприємностей додалася сварка з батьками. Чи поясните ви її тим, що батьки і діти ніколи не зможуть домовитися між собою?

  7. Знайомий позичив у вас невелику суму грошей і забув про це. Чи нагадаєте ви йому про цей борг?

  8. В їдальні або кафе ви отримали супертвердий шніцель. Ви будете скандалити?

  9. В електричці навпроти вас сидить людина, яка хотіла б поговорити. Ви відповідаєте на її питання односкладно, в дуиках відправляючи її в... інший вагон?

  10. В магазині черга – дають необхідне вам спортивне взуття.Ви будете стояти?

  11. Ваша подруга ( товариш) посварилися з іншою вашою подругою (товаришем). Обидві (обидва) кидаються до вас: розсуди, хто правий? Ви беретеся за роль судді з великою неохотою?

  12. Ви любите Аллу Пугачову, а ваша приятелька вважає її вульгарною. Їй подобаються фільми Тарковського, а ви віддаєте перевагу французьким комедіям. Її думку ви категорично відхиляєте, визнаючи тільки свій смак?

  13. В роздягальні ви почули, що дві дівчини обговорюють, як рок-зірка повісилася. А ви тільки що бачили її живою в прямому ефірі. Ви скажете про це дівчатам?

  14. Товариш просить вас перевірити твір або задачу з алгебри. Прохання викликає у вас прикрість?

Тепер підрахуйте, скільки балів ви набрали.

26 – 28 балів. Так, назвати вас комунікабельним не можна. Ви дійсно надаєте перевагу самотності, хоча самі себе за це караєте. Будь-яка колективна справа вас дратує, і при будь-якому зручному випадку ви намагаєтеся від неї ухилитися. Ясно, що це не сприяє вашим контактам з оточуючими, які поступово віддаляються від вас.Подумайте, можливо, справа не в тому, що ви не хочете бути „в згаї”, а в небажанні йти на зустріч іншим людям.

24 – 25 балів. Не дуже ви говірливі, у будь-якому випадку самі розмову навряд чи почнете. Товаришів у вас небагато, хоча товариш, який вас давно знає, пробачає вам замкнутість, розуміючи, що це не головне. Перехід на нове місце роботи або навчання вас лякає – саме із-за необхідності нових контактів. Хоча, буває, що, захопившись якою-небуть справою, ви забуваєте про свою відлюдкуватість і стаєте комунікабельною людиною. От такий стан і намагайтеся підтримувати.

19 – 23 бали. Ну що ж, ви досить комунікабельні і в незнайомій компанії почуваєте себе в „своїй тарілці”. Нові знайомства вас не бентежать, але це не означає, що ви будете їх охоче продовжувати. В загальній розмові ви можете вільно вставити свої „5 копійок”, однак в дискусії вступаєте рідко. Іноді ви безпідставно саркастичні, це у декого викликає роздратування, так що контролюйте себе, коли збираєтеся знову пожартувати.

14 – 18 балів. У вас із спілкуванням все гаразд. Дякуючи допитливості ви вислухаєте будь-якого нового співрозмовника. До ваших чеснот необхідно віднести і те, що заперечуєте ви не гарячкуючи, не давите на інших, а намагаєтеся переконати. Нові контакти даються вам легко і просто. Якщо вас щось дратує, то це багатослів’я, метушливість, екстравагантність. Хоча і в цих випадках ви вмієте стримуватися.

9 – 14 балів. Так, в некомунікабельності вас не дорікнути. Вам не заважало б трішки стримувати допитливість, трохи менше говорити, а головне – трохи рідше висловлювати свою думку з будь-якого приводу. Зізнайтеся, ви любите бути в центрі уваги. Відмовляти в проханнях не вмієте, навіть коли виконати їх не в силах. Трапляється, що раптом скипите, але, на щастя, швидко відходите. Чого б вам не помішало повчитися, так це посидючості та вміння не пасувати перед проблемами. Однак якщо ви захочете, то можете заставити себе не відступати, довести почате до кінця.

4 – 8 балів. Про таких, як ви, говорять: „рубаха – парень”.Спілкуватися, бути на людях – для вас необхідність. Жодну справу ви повз себе не пропустите, особливо якщо... робити нічого не треба, але можна посперечатися. Виступаєте ви обов’язково, навіть коли не зовсім уявляєте, про що йде мова. Почати справу для вас важливіше, ніж її закінчити. Оточуючі ставляться до вас доброзичливо, але з деякими сумнівами. Трішки більше самоіронії вам би не завадило.

3 бали і менше. Спілкування з вами потребує деяких зусиль. Ваша балакучість,можливо,і не викликала б протесту,якщо б ви не намагалися бути суддею у справах,до яких не маєте жодного відношення і в яких,по правді кажучи, не дуже розбираєтесь. Об’єктивність, терпеливість, стриманість не входять в число ваших чеснот, а от образливі ви надзвичайно. Поміркуйте про те, що будь-який характер, в тому числі і свій, можна покращити.

Додаток 2.

Правила ефективного спілкування

Правило Гомера

Послідовність наведених аргументів така:

а) сильні; б) середні; в) найсильніші.

Правило Сократа

Щоб отримати позитивну відповідь, важливе запитання ставте на третє місце. Першим і другим ставте прості запитання, на які точно отримаєте відповідь „так”.

Правило Паскаля

☺ Не заганяйте співрозмовника в кут.

☺ Не заганяйте самі себе в кут.

☺ Переконливість аргументів великою мірою залежить від іміджу і статусу співрозмовника.

☺ Не принижуйте статусу співрозмовника.

☺ Будьте уважним слухачем.

☺ Перевіряйте,чи правильно ви зрозуміли вашого співрозмовника. Оминайте все, що може спричинити конфлікт.

☺ Обов’язково покажіть, що ваша пропозиція задовольняє якусь потребу вашого співрозмовника.

☺ Відповідайте на всі запитання вашого співрозмовника. Інакше він буде роздратованим і, залежно від темпераменту, може виявити агресію або образитись.

Л І Т Е Р А Т У Р А

  1. Горелов И.Н., Житников В.Ф. и другие. – Умеете ли вы общаться?- М., 1991.

  1. Панов Е.Н. – Знаки, символы, языки. – М., 1989.

  1. Жариков Е., Крушельницкий Е. – Для тебя и о тебе.- М., 1991.

  1. Григорьева Т.Г. – Основы конструктивного общения. Практикум.- Новосибирск, Москва, 1997.

  1. Ефремцева С.А. – Тренінг спілкування для старшокласників. – К., 1994.

  1. Фридман Л.М., Кулагина И.Ю.- Психологический справочник учителя.- М., 1991.

11

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності соціального педагога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.