Чи можна бути винахідником у наш час? Чи все вже на світі винайдено до нас?

Опис документу:
Розробка уроку інтегрованого курсу " Я досліджую світ '' 19 тиждень ; Лайфаки . Ми -дослідники . Ми - винахідники. Він дає змогу вчителю навчити дітей спостерігати за об'єктами навколишнього світу, робити висновки та узагальнення за результатами власних спрстережень. Ознайомить з можливими способами розвитку в собі вміння дослідника.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема : Лайфхаки (Ми – дослідники. Ми – винахідники ).

Мета.

Когнітивна. Навчити спостерігати за об'єктами навколишнього світу, робити висновки та узагальнення за результатами власних спостережень. Ознайомити з можливими способами розвитку в собі вміння дослідника. Ділитися власними почуттями та емоціями від прослуханого висловлення.

Афективна. Формувати навички дослідницької діяльності,класифікувати та узагальнювати здобуті знання та вчитися застосовувати їх у повсякденному житті. Добирати аргументи у процесі дискусії. Висловлювати судження про побачене та почуте.

Психомоторна. Спонукати учнів дотримуватись зорового способу життя. Формувати навички аналізу, критично – наслідкових зв'язків між подіями.

Очікувані результати:
На кінець тижня учні знатимуть:
- хто такий дослідник, винахідник;
- можливі способи розвитку в собі навичок дослідника;
- назви органів чуття людини;
- деякі винаходи людства та передумови їх виникнення

та вмітимуть:
- досліджувати свій організм;
- спостерігати об’єкти навколишнього світу за вказаними ознаками, робити висновки та узагальню- вати за результатами власних спостережень;
- дотримуватися безпечних прийомів праці;
- уважно слухати один одного в умовах безпосереднього спілкування.

Тема 1 : Чи можна бути винахідником у наш час? Чи все вже на світі винайдено до нас?

Обладнання : різнокольорові стрічки, картки, скляна пластинка (або пластинка з прозорої пластмаси), вода;дрібним шрифтом надрукований текст; трилітрова скляна банка, вода, 2 яйця; коробка з-під цукерок, пісок або манна крупа; конструктор;

І. Ранкова зустріч
1. Привітання
Треба разом привітатись:
– Добрий день, добрий день!
Дружно й весело сказати:
– Добрий день, добрий день!
Сюди-туди повернутись.
– Добрий день, добрий день!
Один-одному всміхнутись.
– Добрий день, добрий день!
Можна трішки пострибати.
– Добрий день, добрий день!
І в долоні поплескати.
– Добрий день, добрий день!
В коло дружно всі сідаймо
І заняття починаймо..

2. Обмін інформацією. Вправа «Крісло автора»
- Пропоную дітям поділитися цікавою новиною, наприклад, стосовно власних відкриттів. Попередньо запитую про те, що хотіли б розповісти діти своїм однокласникам. Це може бути розповідь про домашню тваринку, якийсь пристрій, природу. По завершенні розповіді «автор» відповідає на запитання
дітей. Спонукаю учнів до відкритих запитань, навчаю ставити запитання і вислуховувати відповіді на

3. Групове заняття. Вправа « Мій настрій»

- Зараз за допомогою стрічок різного кольору ми визначимо, який настрій у наших дітей. Оберіть стрічечку з відповідним кольором вашого настрою і обґрунтуйте свій вибір. (Діти вибирають стрічки і пояснюють свій вибір)

4. Щоденні новини.

Заповнення календарика погоди, календарика настрою.

- Завдання сьогоднішнього заняття.

ІІ. Читання анаграми для визначення ключового слова дня
• Попросіть дітей уважно зіставити фігури із запропонованими буквами і прочитати слово.

• Записую на дошці слово «винахід». Запитую дітей, чи всі букви їм відомі.
Пропоную написати букву «Х» у повітрі, пальчиком на піску або манній крупі, що насипано в коробці з-під цукерок, та на аркуші.
- Діти, як ви розумієте значення слова «винахід»? Чому, на вашу думку, люди створюють винаходи?


ІІІ. Дискусія «Чи можна бути винахідником у наш час? Чи все вже на
світі винайдено до нас». Складання розповідей про винаходи людства за
мнемотаблицями
• Пропоную дітям послухати цікаву інформацію про винаходи і розглянути мнемотаблиці.

- Діти складіть усну розповідь про те, як кожний із представлених винаходів допомагає людині.

- Чого тільки не вигадали наші предки, щоб зробити своє життя зручнішим та комфортнішим. ( Слайд 2) .

А вам відомо, як виникла зубна щітка? А ви знаєте, що ножиці у тім вигляді, що вони мають зараз, винайшов Леонардо да Вінчі?
А коли говорять про великого винахідника Томаса Едісона, згадують,принаймні, п’ять його найвідоміших створінь: фонограф, друкарська машинка, телеграф, генератор змінного струму і, звичайно, лампочку. І серед усієї цієї пишноти мало хто згадує, що в 1872 році розумник Едісон придумав ще і парафінований папір, що став першою обгорткою для цукерок.

Прабатьком сучасних зубних щіток уважається китайський імператор, що застосував першу щітку в 1498 році. Щетина китайських зубних щіток була зроблена з волосся, що росте на зашийку сибірського дикого кабана, а ручки були або з дерева, або з кісти тварини. Коли в XVII столітті цей винахід дійшов до Європи, де в той час зуби не чистили, тверду щетину кабана замінили на більш м’яку кінську гриву. А до цього охайні європейці використовували зубочистки,зроблені з гусячого пір’я.

Винахідником велосипеда вважається барон Карл фон Дрез, винахідник з Німеччини. У 1817 році він побудував пристрій із двома колесами, який було дуже схоже на велосипед у тому вигляді, в якому ми його маємо зараз, але тільки без педалей; водій повинен був розбігтися і відірвати ноги від землі, і самокат ніс його далі. Рама цього винаходу була, звичайно, дерев’яною. Із плином часу велосипед удосконалювався. У нього з’явилися педалі. Сталося це в 1870-х роках в Англії, коли популярність отримала модель з переднім маленьким колесом і заднім великим. У 1885 році почав випускатися «Rover» («Блукач») – перший велосипед, який мав сучасну конструкцію, але був дерев’яним. Розробив її Джон Кемп Старлі. Нове розташування водія і ланцюгової передачі дозволило значно збільшити швидкість пересування і зробити поїздку комфортною. Нова модель стала більш
стійкою, міцною і безпечною.

• Ставлю учням проблемне запитання і пропоную відповісти на нього на основі почутої інформації:
- Чи можна бути винахідником у наш час? Чи все вже на світі винайдено до нас?
• У разі труднощів підказую дітям, що сьогодні маємо «економні» енергоощадні лампи (а це вже винахід сьогодення), на основі велосипеда був винайдений мотоцикл та й велосипеди постійно вдосконалюються, а зубна щітка сьогодні може бути на батарейках). Процес винахідництва триває, тому в нас ще багато можливостей для пошуку ідей.

ІV. Дидактична гра «Природа − мудрий винахідник»
- Діти, розкажіть, хто, на вашу думку, є наймудрішим винахідником?

Дякую дітям за висловлення власних міркувань .

- Першість серед всіх винахідників можна віддати природі. Чи підтримуєте, діти, ви таку думку?

- Існує наука біоніка – поєднання біології та техніки, яка використовує в техніці знання про живі організми. Вчені спостерігають за рослинами і тваринами, за їхнім пристосуванням до життя в природі і розмірковують, як можна використати ці пристосування в техніці, у повсякденному житті людей (Джерело: журнал «Джміль», №2, 2015, С. 19 – 21)

Гра « Встановіть відповідність»
- Діти встановіть відповідність між винаходами та живими організмами, поведінка яких могла б спровокувати цей винахід ( Слайд 3).

Обговорюю з дітьми результати виконаної роботи, звертаю увагу на те, як кожний із зазначених винаходів полегшив життя людини.

Фізкультхвилинка

Фізкультвправи - у пошані, (встати і вийти з-за парт)

Ми їх дуже любимо,

За хвилинку відпочинем

І лічити (писати, читати) будемо.

Раз, два - руки вище, вище голова, (підняти руки вгору)

Три, чотири - руки тихо опустили.

П'ять, шість, сім - стати тихо всім.

Хто зуміє присідати ( присідання)

І ногам роботу дати?

Раз - піднялись, два - присіли,

Хай мужніє наше тіло.

Хто ж втомився присідати,

Може вже відпочивати.

Руки в боки, руки так (колові рухи руками)

Руки вгору, як вітряк.

Раз - встав весь клас.

Два, три - свою парту ти протри (імітація протирання парти)

Чотири, п'ять - на місце тихо сядь.

V. Читання/ слухання текстів про винаходи дітей
- Діти, хто, на вашу думку, може стати винахідником?

- А чи знаєте ви, що не лише дорослі придумують нові винаходи? Винахідниками можуть стати і діти.
Уважно послухайте тексти про юних винахідників.( Слайд 4)

1. 15-річний Луї Брайль винайшов шрифт, який зробив читання доступним для сліпих людей, і досі
цей шрифт використовується по всьому світу. Луї Брайль осліп у 3-річному віці. Він грався у батьковій майстерні й ненароком встромив собі шило в око. Зарадити біді було неможливо. Але
найгіршим виявилося те, що незабаром інфекція поширилася і на друге око. Так маленький Луї
повністю втратив зір. Намагаючись допомогти дитині, батьки Луї та парафіяльний священик попросили, щоб хлопцю дозволили сидіти на уроках у місцевій школі. Луї просто поглинав науку, він став найліпшим учнем у класі. Все ж методи навчання, розраховані на зрячих, не могли повністю задовольнити потреб незрячої дитини.
У своєму щоденнику юний винахідник написав:«Якщо очі не можуть розповісти мені про людей,
події, ідеї та картини, я знайду інший спосіб, як про це довідатись».

2. Снігохід придумав юний канадець Жозеф-Арман Бомбардьє . Він розібрав стару машину на
запчастини і спорудив модель снігохода . Коли хлопчик став дорослим, заснував компанію
« Бомбардьє », яка відома виробництвом літаків, але снігоходи вони випускають до цієї пори.

3. Молодий українець, Іван Селезньов, винайшов рукавички для просторової орієнтації людей з
вадами зору, його винахід увійшов у трійку винаходів світу 2014 року.

4. Максим Лема, юний львів’янин, створив модель робота, який здійснює заміри приміщень і складає їх план.

5. Мар’яна Романович і Андрій Стоян — учні Малої академії наук з Івано-Франківська. Вони створили робота, який за відсутності господарів самостійно доглядатиме за рослинами та годуватиме домашніх тварин. Утім, учні працюють над тим, щоб навчити його мислити. За словами юних науковців, робот має поливати лише тоді, коли дійсно потрібно – залежно від вологості ґрунту, а тваринам давати їжу, коли вони зголодніли, а їхні миски порожні.

- Ні вік, ні фізичні особливості людини не перешкоджають бути винахідниками і що потреби (як це було і з Брайлем ) часто стають основним поштовхом для того, щоб придумувати щось нове.

Вода – обраниця природи!
Не кажи про воду „ звичайна”. Це сповнене таємниць диво природи! Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Чиста вода не має ані кольору, ані смаку. Але вона ніколи не буває такою. Це тому, що вода активно вбирає у себе, розчиняє в собі і проникає сама майже в усе, що її оточує. Водою заповнені океани, річки, озера,болота, струмки. Вода є у повітрі, що утворює величезний океан навколо планети атмосферу. Воду знаходять навіть у складі каміння і мінералів. У воді зародилося життя; ми самі більш ніж на половину складаємося з води, і без води немає життя.

ВОДЯНА „ЛУПА”
Дослід 1
Тобі знадобиться: скляна пластинка (або пластинка з прозорої пластмаси); вода;дрібним шрифтом надрукований текст. Що потрібно робити?
1. Намочи палець у воді.
2. Торкнися ним до скляної пластинки так, щоб на ній залишилася крапля води. Що опукліше крапля, то краще.
3. Обережно поклади пластинку на текст і розглянь його.
Що спостерігаємо? Водяна „ лупа” збільшує букви. Що далі „ лупа” від тексту або що далі око від „лупи”, то більші букви.
Що відбувається? Крапля води на склі діє як опукла лінза – вона збільшує. Схоже явище відбувається в твоєму оці. Око – це куля, заповнена водянистою речовиною і з кришталиком (лінзою) в ній.
Увага! Щоб краплина води не розтікалася по склі, додай до неї гліцерину або змасти поверхню скла жиром.

Дослід 2
Тобі знадобиться: трилітрова скляна банка, вода, 2 яйця.

Що потрібно робити?
1. Налий у банку води (до половини).
2. Опусти у воду яйце.
3. Поруч з банкою поклади таке ж яйце.
4. Порівняй, чи однакові на вигляд яйця.
- Що спостерігаємо? Яйце в банці з водою здається більшим.
- Що відбувається? Вода в банці має опуклу форму і діє як лупа.

VІ. Креативне конструювання – винахідництво «Диво-машина-помічниця»
- Діти, сконструюйте машину, яка не тільки їздить, а й допомагає виконувати ще якусь роботу. Наприклад, везе нас у гості та ще й прибирає вулицю .
- А тепер діти спробуйте презентувати власні винаходи та розкажіть про їхню корисність.

VІІ. Підведення підсумків заняття. Вправа «Що мені вдалося дослідити під час навчання в школі»
- Пригадайте, що вони досліджували під час навчання у школі, які досліди проводили?

- Чи сподобалася вам ця дослідницька діяльність, яку ви здійснювали цього тижня?
• Які результати досліду діти зауважили сьогодні (якщо клас проводив дослід із квасолинами)?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Технологія розвитку критичного мислення у сучасному освітньому середовищі»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.