• Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Всесвітня історія
  • Церковний розкол 1054 р.Католицька церква в XI-XV ст.Тома Аквінський.Середньовічні єресі і боротьба з ними.Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю таблицю відомості про розкол християнської церкви;

Церковний розкол 1054 р.Католицька церква в XI-XV ст.Тома Аквінський.Середньовічні єресі і боротьба з ними.Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю таблицю відомості про розкол християнської церкви;

Опис документу:
Церковний розкол 1054 р.Католицька церква в XI-XV ст.Тома Аквінський.Середньовічні єресі і боротьба з ними.Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю таблицю відомості про розкол християнської церкви;

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

7 клас

Урок №

Дата

Тема: Церковний розкол 1054 р.Католицька церква в XI-XV ст.Тома Аквінський.Середньовічні єресі і боротьба з ними.Практична робота: внести у синхронізовану хронологічну таблицю відомості про розкол християнської церкви;позначити на контурній карті межі поширення впливу католицької і православної церков.

Мета уроку: дати уявлення про характерні ознаки середньовічного світогляду, місце і роль церкви в житті суспільства, з’ясувати причини розколу християнства; формувати в учнів толерантне ставлення до представників інших релігій. з’ясувати роль християнської церкви в середньовічному суспільстві; установити зв'язок між церквою та державною владою; охарактеризувати католицькі чернечі ордени та їх вплив на суспільне життя.

Поняття: «індульгенція», «ордени», «інтердикт», «анафема», «єретик», «інквізиція».

Обладнання:підручник,наочність,історичні атласи, роздатковий матеріал.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I Організаційний момент

II Актуалізація опорних знань

1. Коли і де виникло християнство? (У перші століття нашої ери воно поширилося по всій території Римської імперії.)

2. Яким спочатку було ставлення в Римській імперії до християнства? (Піддавали гонінням.)

3. Коли і ким було дозволено вільне сповідання християнства? (313 р., імператором Костянтином)

4. Де розв’язувалися головні питання церковного життя? (На церковних соборах.)

5. Яка книга була головною для християн? (Біблія)

III Повідомлення теми,мети і завдань уроку

IV Мотивація навчальної діяльності

Що таке церковний розкол 1054 року? Чого він відбувся?Що таке католицька та православна церкви?Хто такі єретики?Про це ми з вами сьогодні дізнаємось на уроці.

V Вивчення нового матеріалу

План

1.Християнська церква в Середньовічній Європі

2.Чернечі ордени

3.Боротьба церкви з єретиками.

4.Вплив діячів католицької церкви на середньовічне суспільство.

Робота з історичними текстами. Опрацювати текст і дати відповіді на запитання.

1.Ястребицька А. Л. «Релігія та церква в житті середньовічного суспільства»

Роль церкви в житті західноєвропейського середньовічного суспільства була насправді всеохопною: церква претендувала на те, щоб керувати суспільством. Проповідники, порівнюючи суспільство з людським тілом, називали священиків головою й очами, знать — руками, а простолюд — ногами... Церква виконувала багато функцій, які пізніше стали належати державі. Церква очолила... рух проти феодальних воєн, за «Божий мир»... Церква дбала про бідних, хворих, сиріт і людей похилого віку. Вона контролювала освіту і виробництво книг...

1. Чому середньовічне суспільство називають християнським?

2. Що таке «божий мир»?

3. Якою була роль церкви в житті середньовічної Європи?

Учні опрацьовують підпункт параграфу про церковний розкол 1054 р., та разом з вчителем складають схему.

Християнська церква

1054 рік

Католицька — «всесвітня»

Православна — «правильна віра»

Питання:Які ж були причини розколу?

Робота з історичною картою. Учитель пропонує розглянути карту історичного атласа «Християнізація Європи. Церква в VI–XV ст.» і дати відповіді на питання.

1. Чи можна сказати, дивлячись на карту, що кордони церковного розколу повторюють кордони Східної та Західної римської імперії?

2. Назвіть країни, населення яких сповідувало католицтво.

3. Назвіть країни, які прийняли православ’я.

Робота з документом на стор.146

Де відбувається продаж індульгенцій? Про що свідчить герб папи римського, зображений на середньовічному малюнку?

ІЗ КНИГИ ШАРЛЯ ДЕ КОСТЕРА

«ЛЕГЕНДА ПРО ТІ ЛЯ УЛЕНШПІГЕЛЯ»1

Якщо не хочеш в пеклі ти

Горіти сто віків —

Собі купити поспіши

Прощення від гріхів.

Купуйте індульгенцію,

Бо в ній спасіння є:

Хто папі гроші сплачує,

Той Богові дає.

2. Прочитайте текст. Виконайте завдання .

Чернечі ордени

У X - XV ст. у католицькій церкві утворилося кілька десятків нових чернечих спілок - орденів. Вони були різними. Духовно-рицарські ордени - госпітальєри (іоанніти), тамплієри, тевтонці - мали на меті допомагати хворим та немічним, надавати їм духовну підтримку та захищати в разі потреби силою зброї. Якщо монахи інших орденів проводили життя в молитвах і праці, то члени духовно-рицарських орденів воювали. Серед інших католицьких чернечих орденів найвпливовішими в Європі були бенедиктинці, бернардинці, францисканці, домініканці. Статут бенедиктинського ордену вимагав від монахів, щоб вони проводили своє життя в молитвах, послуху та фізичній праці. Бенедиктинці були взірцем працьовитості для інших орденів, хоча далеко не всі йому слідували. Загалом же монастирі сприяли господарському пожвавленню в середньовічній Європі. Саме монахи заклали виноградники в Бургундії (Франція) та в долині Рейну (Німеччина), привчили європейців до споживання персиків, абрикосів, груш, слив, калини, аґрусу, горіхів, а англійців - ще й яблук, познайомили їх з деякими городніми культурами та лікарськими рослинами, винайшли пасічництво, шампанське, пиво з хмелю, започаткували європейське шовківництво тощо.

Дайте відповіді на запитання

Запитання

Так чи ні?Чому?

-Усі католицькі чернецькі ордени займалися господарською діяльністю.

-Монастирі гальмували розвиток господарства в Європі.

-Ченці духовно-рицарських орденів не займалися господарською діяльністю.

-Госпітальєри привчили європейців до споживання персиків, абрикосів.

-Статут ордену бенедиктинців вимагав від монахів, щоб вони проводили своє життя в молитвах, послуху та фізичній праці.

-Саме монахи заклали виноградники в Бургундії (Франція) та в долині Рейну (Німеччина).

3.Опрацьовуємо пункт 3 та отримуємо персональні завдання

1-інтердикт,анафема

2-Єретик

3-Альбігойські війни

4-Інквізиція

Робота з документом на стор.149

Які слова документів підкреслюють ставлення церкви до єретиків? Якими способами добивалися зізнання від єретика?

Із керівництва про переслідування єретиків (1260 р.)

Єретика треба тримати напівголодним, так, аби страх його зовсім виснажив, і не допускати до нього товаришів... А ще краще взагалі нікого

не пускати, лише інколи двох надійних випробуваних людей, які обережно, начебто співчуваючи, почнуть умовляти його позбутися смерті

та щиросердно зізнатися... і треба ловити його обережно, адже хитрого

лиса спіймати можна тільки хитрістю.

4.Розповідь вчителя про ходіння в Каноссу

Опрацьовуємо текст на стор.151 та складаємо розповідь про Тому Аквінського.

VI Узагальнення та систематизація

Історичний диктант

1. Розкол християнської церкви на католицьку і православну став­

ся _____ р.1054

2. Особа, що заперечує основи віровчення панівної церкви, віровідступник це _______.єретик

3. Акт відлучення людини від церкви це _______ . анафема

4. Коли відбувся шлях до Каносси Генріха ІV?1077 р.

VII Підведення підсумків уроку

VIII Д/З

Виконати практичну роботу

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

До ЗНО з БІОЛОГІЇ залишилося:
0
3
міс.
1
2
дн.
1
9
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!
Схожі матеріали