і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в роботі з підлітками і старшокласниками. Шлях до мети
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Ч. ДІККЕНС — ВИДАТНИЙ АНГЛІЙСЬКИЙ ПИСЬМЕННИК-РОМАНІСТ. ПОВІСТЬ «РІЗДВЯНА ПІСНЯ У ПРОЗІ»

Ч. ДІККЕНС — ВИДАТНИЙ АНГЛІЙСЬКИЙ ПИСЬМЕННИК-РОМАНІСТ. ПОВІСТЬ «РІЗДВЯНА ПІСНЯ У ПРОЗІ»

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Світова література, 6 клас

__________

Урок № ______

ТЕМА. Ч. Діккенс — видатний англійський письменник-романіст. Повість «Різдвяна пісня у прозі»

Мета: зацікавити біографією і творчістю Ч. Діккенса; ознайомити з історією створення повісті, з особливостями «різдвяних» оповідань; вчити аналізувати прочитане; розвивати допитливість, уміння слухати й виступати з власним повідомленням; виховувати прагнення розуміти інших людей.

Ці радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині

дні в усьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою,

вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх —

навіть у бідних та знедолених — таких людей, як вони самі.

Ч. Діккенс

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

- Що ви знаєте про Різдво?

- Коли і чому виникло це свято?

- Коли відзначають Різдво в різних країнах?

- Як святкують Різдво у нас та в інших країнах?

- Які символи Різдва вам відомі?

У ч и т е л ь. Ч. Діккенс, який дуже любив свято Різдва, вважав: «Ці радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення…» (читання епіграфа).

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення з біографією письменника (за матеріалами підручника)

Життєвий і творчий шлях Ч. Діккенса з використанням прийому «Продовж розповідь»

— Діти, заплющте очі й уявіть, що ви разом із групою дітей вашого віку знаходитесь у напівтемному затхлому приміщенні, де хазяйнують щури. Посередині — велика гора банок із ваксою, і вам доводиться цілий день наклеювати на них ярлики. Відпочивати ніколи, а обідня перерва така коротка, що ледве вистачає часу, щоб з’їсти маленький бутерброд. Серед дітей ви бачите хворобливого одинадцятирічного хлопчика, який на фабриці вакси працює щодня по 16 годин. Одного разу на роботі хлопчикові стало зле. Товариш поклав його

на солому та піклувався про нього до кінця робочого дня. Увечері вирішив провести хворого додому.

Хлопчик же думав про те, як позбутися супровідника. Коли друзі дісталися до гарного будинку, він запевнив товариша, що тут живе, і попрощався.

Про всяк випадок хворий подзвонив у чужу квартиру. Справа була в тому, що тоді хлопчик разом із родиною жив у тюрмі, бо батько збанкрутував і заборгував багато грошей. У той скрутний для родини час виснажений важкою роботою хлопчик і гадки не мав, що через деякий час стане… Ким же стане цей хлопчик? Про кого я розповідала?

А зараз проведемо конкурс на найкращого знавця біографії Ч. Діккенса, який має назву «Продовж розповідь». Дві команди (по 3 учні) по черзі будуть читати початок розповіді про письменника і продовжувати її розповідати. Переможе та команда, яка виконає всі умови конкурсу й отримає найбільшу кількість балів.

Завдання (на картках)

  • Народився Ч. Діккенс 2 лютого 1812 р. у Лендпорті. Був хворобливою дитиною, часто залишався вдома один. Рятувався від самотності тим, що… (читав книжки).

  • Улюбленими книжками Чарльза були… («Дон Кіхот», «Робінзон Крузо»).

  • По 16 годин хлопець працював на фабриці вакси. Невдовзі його звільнили з роботи, і він почав навчатися у школі. З-поміж усіх учнів він вирізнявся… (розумом, дотепністю, артистизмом).

  • У 15 років школу знову довелось залишити, Чарльз займався самоосвітою, працював клерком, сам, без допомоги і поради, готувався стати… (репортером).

  • «Він сам себе виховав»,— так скаже про Чарльза через деякий час… (батько).

  • У 19 років Діккенс став чудовим репортером.

  • Чудовим, бо не міг собі дозволити… (бути будьяким, він хотів бути найкращим).

  • Однак юний Чарльз не мріяв стати письменником, він хотів бути… (актором).

  • Ч. Діккенс не став актором, зате став письменником. Його герої переважно такі: … (прості, доброзичливі, життєрадісні, трохи кумедні).

  • Найулюбленішим святом Діккенса було… (Різдво).

  • Я знаю такі твори Чарльза Діккенса, як… .

2. Розповідь учителя про особливості «різдвяних» творів Ч. Діккенса

— До створення «Різдвяних повістей» Діккенс приступив уже зрілим майстром — поява цих творів припадає на 40-і рр. ХІХ ст., тобто на друге десятиріччя його творчої діяльності.

На момент виходу першої з них («Різдвяна пісня у прозі», 1843) Діккенс користувався заслуженою славою не лише у себе на батьківщині, у «старій добрій Англії», а й по той бік Атлантики, у Сполучених Штатах Америки.

Різдвяний цикл Діккенса складається з п’яти повістей: «Різдвяна пісня у прозі» (1843), «Дзвони» (1844), «Цвіркун за вогнищем» (1845), «Битва життя» (1846), «Одержимий» (1848).

Діккенс дуже любив різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще злиденнішим і сумнішим.

Письменник сприймав Різдво як свято домашнього вогнища, тому воно було особливо дорогим для нього. Діккенс любив веселе відкрите вогнище каміну, біля якого у різдвяний вечір збиралася сім’я, любив затишок кімнат, прикрашених гілками омели або гостролисту,— особливо привабливий узимку, коли надворі йде сніг, гуркоче вітер і згущається морозний туман. Любив він і традиційний ритуал цих свят — веселі ігри і танці до чи після вечері з обов’язковим пудингом.

«Різдвяні повісті» Ч. Діккенса є досить значними за обсягом. Сам автор об’єднав їх під спільним заголовком «Christmas Books» («Різдвяні книги»). Сучасні англійські дослідники відносять їх до типу «long short story» — «довгого короткого оповідання» (еквівалент розгорнутої новели або повісті).

Особливістю різдвяного оповідання є процес душевної трансформації героя або героїв, відмова від фальшивих цінностей в ім’я цінностей істинних, гуманістичних, вічних.

За умовою жанру на подібну трансформацію давалася лише одна ніч. Зате ця ніч була Різдвяна, адже саме в цей час обов’язково відбуваються чудесні пригоди та перетворення.

3. Бесіда за змістом І строфи «Різдвяної пісні в прозі»

Схема «Три зустрічі»

- Розкажіть, що ви дізналися про Скруджа і Марлі. Що їх поєднувало?

- Хто завітав до Скруджа напередодні Різдва? Як реагував на вчинки цих героїв Скрудж?

- Що здивувало Скруджа, коли він повернувся додому? (Замість колотушки він побачив обличчя Марлі, свого колишнього компаньйона.)

- Як виглядав Марлі? Зачитайте опис із тексту «Пісні…» (Від слів «То була Марлеєва тінь…» до слів «…Марлеєве підборіддя»)

Виразне читання діалогу Скруджа і Марлі

(від слів «Заломивши руки, Скрудж упав навколішки» до слів «Для свого ж блага запам’ятай все, що відбулося з тобою сьогодні»)

- Навіщо з’явився дух Марлі до колишнього компаньйона? (Нагадати про те, що призначення людини на землі — робити добро, допомагати іншим. А якщо цього не зробити за життя, доведеться мучитися через неможливість щось змінити після смерті. Але тоді вже буде запізно. Якби Марлі знав, що чекає на нього після смерті, він жив би інакше, а тепер хоче попередити про це Скруджа, щоб дати йому шанс врятуватися.)

- Простежте, які почуття охоплюють Скруджа під час зустрічі з другом Марлі.

У ч и т е л ь. Черствий і безжалісний Скрудж не вірив у привидів, але розповідь Марлі вплинула на нього, і він, за одну ніч переживши почуттів більше, ніж, можливо, за декілька років життя, все ж не наважується назвати все, що сталося з ним, «дурницями». Герой починає замислюватися над своїм життям.

ІІІ. Підбиття підсумків уроку

- Які факти з біографії Ч. Діккенса вам запам’яталися?

- Назвіть твори про Різдво, написані Ч. Діккенсом.

- Ваше враження від образу Скруджа.

- Як ви гадаєте, чи зможе цей герой змінитися на краще?

IV. Домашнє завдання

Прочитати ІІ, ІІІ, IV строфи «Різдвяної пісні у прозі».

Тема. Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня в прозі». Гуманістичний зміст і висока людяність твору. Життя знедоленої родини Кретчитів

Мета: зацікавити учнів особистістю Ч. Діккенса, ознайомити із особливостями його повісті; розкрити гуманістичний зміст «Різдвяної пісні в прозі»; розвивати навички виразного читання, переказу й аналізу тексту та характеристики героїв, творчу уяву; учити учнів аргументувати свою думку, використовуючи приклади з тексту; формувати гуманістичні ідеали — совість, справедливість, милосердя.

Обладнання: епіграф (на дошці); портрет Ч. Діккенса; виставка різних видань творів письменника; дошка прикрашена так, щоб створити різдвяний настрій: гілочка ялинки, листівки з різдвяними малюнками; тлумачення слова «гуманізм», картки із завданнями.

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування на їх основі умінь і навичок.

Я вірю і маю намір вселяти людям віру в те,

що на світі існує прекрасне.

Ч. Діккенс

Хід уроку

І. Підготовка до сприйняття навчальної теми

Бесіда за запитаннями

  • Чи любите ви свята? Чому?

  • Які свята наближаються? Чому вони такі жадані?

  • Що ви знаєте про Різдво? Що означає це свято у вашому житті?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності .

Оголошення теми уроку

1. Слово вчителя

Різдво… «Це радісні дні — дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у них,— навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі,— таких саме людей, як вони самі»,— так писав відомий англійський письменник Чарльз Діккенс. І справді, коли настає

Різдво, ми всі, і дорослі, і діти, з особливою надією очікуємо здійснення своїх давніх бажань і загадуємо нові. І хоча все швидко минає, але в душі кожного на Різдво розгоряється вогник радісного очікування дива. І дуже важливо зберегти й підтримувати цей вогник душі протягом усього життя. Саме про Різдво, його значення в житті людини ми будемо говорити впродовж кількох уроків. А допоможе нам у цьому Чарльз Діккенс, англійський письменник

ХІХ ст., автор «Різдвяної пісні в прозі».

2. Оголошення теми та епіграфа уроку

ІІІ. Робот а над темо ю уроку

1. Життєвий і творчий шлях Ч. Діккенса з використанням прийому «Продовж розповідь»

— Діти, заплющте очі й уявіть, що ви разом із групою дітей вашого віку знаходитесь у напівтемному затхлому приміщенні, де хазяйнують щури. Посередині — велика гора банок із ваксою, і вам доводиться цілий день наклеювати на них ярлики. Відпочивати ніколи, а обідня перерва така коротка, що ледве вистачає часу, щоб з’їсти маленький бутерброд. Серед дітей ви бачите хворобливого одинадцятирічного хлопчика, який на фабриці вакси працює щодня по 16 годин. Одного разу на роботі хлопчикові стало зле. Товариш поклав його

на солому та піклувався про нього до кінця робочого дня. Увечері вирішив провести хворого додому.

Хлопчик же думав про те, як позбутися супровідника. Коли друзі дісталися до гарного будинку, він запевнив товариша, що тут живе, і попрощався.

Про всяк випадок хворий подзвонив у чужу квартиру. Справа була в тому, що тоді хлопчик разом із родиною жив у тюрмі, бо батько збанкрутував і заборгував багато грошей. У той скрутний для родини час виснажений важкою роботою хлопчик і гадки не мав, що через деякий час стане… Ким же стане цей хлопчик? Про кого я розповідала?

(Відповіді учнів.)

А зараз проведемо конкурс на найкращого знавця біографії Ч. Діккенса, який має назву «Продовж розповідь». Дві команди (по 3 учні) по черзі будуть читати початок розповіді про письменника і продовжувати її розповідати. Переможе та команда, яка виконає всі умови конкурсу й отримає найбільшу кількість балів.

Завдання (на картках)

  • Народився Ч. Діккенс 2 лютого 1812 р. у Лендпорті. Був хворобливою дитиною, часто залишався вдома один. Рятувався від самотності тим, що… (читав книжки).

  • Улюбленими книжками Чарльза були… («Дон Кіхот», «Робінзон Крузо»).

  • По 16 годин хлопець працював на фабриці вакси. Невдовзі його звільнили з роботи, і він почав навчатися у школі. З-поміж усіх учнів він вирізнявся… (розумом, дотепністю, артистизмом).

  • У 15 років школу знову довелось залишити, Чарльз займався самоосвітою, працював клерком, сам, без допомоги і поради, готувався стати… (репортером).

  • «Він сам себе виховав»,— так скаже про Чарльза через деякий час… (батько).

  • У 19 років Діккенс став чудовим репортером.

  • Чудовим, бо не міг собі дозволити… (бути будьяким, він хотів бути найкращим).

  • Однак юний Чарльз не мріяв стати письменником, він хотів бути… (актором).

  • Ч. Діккенс не став актором, зате став письменником. Його герої переважно такі: … (прості, доброзичливі, життєрадісні, трохи кумедні).

  • Найулюбленішим святом Діккенса було… (Різдво).

  • Я знаю такі твори Чарльза Діккенса, як… .

2. Перегляд вистави різних видань творів Ч. Діккенса

3. Розповідь учителя про історію створення Ч. Діккенсом «Різдвяних оповідань»

— «Різдвяні оповідання» Ч. Діккенс писав протягом 17 років. До збірки ввійшло 5 повістей:

«Дзвони», «Одержимий», «Битва життя», «Коник за багаттям» і «Різдвяна пісня в прозі». А починалося все так. Англійський економіст Сміт звернувся до авторитетного серед англійців письменника Ч. Діккенса із проханням виступити зі статтею, аби привернути увагу суспільства до жахливих умов праці на фабриках, особливо дитячої праці. Спершу Діккенс погодився, але згодом вирішив замість статті написати художній твір, і не один, а кілька, і виходитимуть вони друком щороку напередодні Різдва, тому що це свято — улюблене свято

англійців. Письменник також вірив, що на Різдво можливе навіть примирення ворогів. (Тлумачення епіграфа.) «Я вірю і маю намір вселяти людям віру в те, що на світі існує прекрасне»,— писав він. Переконатися в цьому нам допоможе «Різдвяна пісня в прозі», яка увійшла в будинки англійців у різдвяні дні 1843 р.

4. Бесіда — виявлення первинного сприйняття тексту

  • Про що розповідається в «Різдвяній пісні в прозі»?

  • Коли відбуваються події у творі?

  • Чим пояснити те, що твір постійно тримає читача в напруженні?

  • Чи відобразились у повісті спогади Ч. Діккенса про дитинство?

5. Робота над епізодами із зображенням життя знедоленої родини Кретчитів

1) Розповідь про родину Кретчитів, умови їх життя

(Учні повинні підтвердити відповідь цитатами з тексту.)

2) Робота над проблемним запитанням

  • Чи були Кретчити та їх діти добрими, адже часто злиденне існування робить людей злими?

3) Переказ епізоду святкування Різдва в родині Кретчитів

6. Гра «Відгадай ім’я»

Про кого з членів родини Кретчитів ці слова:

  • «Була вбрана убого, у сукні, двічі перелицьованій, але прикрашеній стьожками; ті стьожки були дешеві, але за невеликі гроші надавали сукні краси». (Пані Кретчит)

  • На ньому були «страшенно великі батьківські комірці, що Боб дав йому задля свята. Кінці тих комірців лізли йому до рота, але він дуже тішився зі свого убору та мріяв про те, щоб показатися в ньому десь у хорошому товаристві». (Петер)

  • «На ньому була довга шалька з торочками; старе вбрання було позашиване, щоб було святочне. Він ніс на плечах Тайні Тіма, бо той ходив на милицях». (Боб Кретчит)

  • Яка риса характеру є спільною для всіх Кретчитів? (Людяність)

У ч и т е л ь. Так, людяність притаманна цим героям. Вони не мають грошей, зате їхні серця сповнені любові й поваги до людей. Їхня родина — щаслива, бо вони люблять і поважають одне одного.

  • Доберіть синонім до слова «людяність».

7. Словникова робота

Гуманізм — чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності.

У ч и т е л ь. Гуманістичний зміст повісті допомагають розкрити не тільки образи Боба Кретчита та його родини. Хто ще з героїв твору любить людей, турбується про них? Щоб відповісти на це запитання, прочитаємо невеликий уривок із повісті «Різдвяна пісня в прозі».

8. Виразне читання за особами епізоду відвідин Скруджем родини Кретчитів

(За підручником Н. Півнюк «Зарубіжна література», 6 клас, від слів «Будьте здорові зі Святим вечором …» до слів «Та не гнівайтеся, дядьку! — мовив племінник,— а краще приходьте до нас завтра обідати» (с. 83).)

Бесіда за прочитаним

  • Охарактеризуйте племінника Скруджа.

  • Як бачимо, Ч. Діккенс симпатизує бідним, щирим, милосердним, здатним на співчуття та родинне тепло людям. Гуманізм, тобто любов до людей, людяність… полягає в тому, щоб допомогти грішній душі «переродитися», змінитися. Хто ж допомагає змінитися Скруджеві?

  • Яка причина появи Марлея?

  • Чому Ч. Діккенса називають письменником-гуманістом?

  • У чому, на ваш погляд, полягає головна думка повісті «Різдвяна пісня в прозі»?

IV. Оцінювання діяльності учнів

Очікувані результати

Учень:

  • переказує та аналізує текст повісті Ч. Діккенса, характеризує її героїв;

  • пояснює значення поняття «гуманізм», ілюструє це поняття прикладами з тексту;

  • висловлює особисте ставлення до проблем, порушених у «Різдвяній пісні в прозі», аргументуючи думку прикладами і цитатами з тексту.

V. Домашнє завдання

Підготувати переказ подорожі Скруджа з духами минулого і теперішнього Різдва; із тлумачного словника виписати значення слова «деградація».

Високий рівень: дати розгорнуту відповідь на запитання: «Чи може зла людина стати доброю і що для цього потрібно?»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    11.08.2018
  • Розділ
    Зарубіжна література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    305
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    CZ273222
  • Вподобань
    0
Курс:«Психологічні особливості навчання вчителів у системі формальної і неформальної освіти»
Швень Ярослава Леонідівна
24 години
1000 грн
490 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь