! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Будова клітини. Практична робота №1

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Оберіть документ з архіву для перегляду:
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Клас:_______________ № уроку:____ Дата:__________________

Тема: Бактерії – найменші одноклітинні організми.

Мета: сформувати поняття про бактерії як найменші одноклітинні організми; ознайомити з будовою бактерій, особливостями їхнього розмноження та поширенням; розвивати вміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.

Обладнання: зошит, підручник, таблиці.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

Аналіз виконання перевірочної роботи.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Першим «мисливцем за бактеріями», який зазирнув у цей таємничий невидимий світ живих істот, був Антоні ван Левенгук. Годинами просиджуючи зі своїми лупами та розглядаючи все, що потрапляло під руку, Левенгук на 41 році життя почав робити дивовижні відкриття. Свої спостереження він описував у спеціальних листах, що регулярно протягом 50 років відсилав до Лондонського наукового товариства, яке очолював знаменитий Роберт Гук. Здивування, яке викликали листи Левенгука, було дійсно величезним. Вони відкривали новий, фантастичний, ніким не бачений і не знаний світ живих істот. Сам Левенгук називав цих істот «живими звірятами» і писав, що в роті людини їх більше, ніж людей у всьому англійському королівстві. Саме з того часу й починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Що таке бактерії?

Бактерії – мікроскопічні, переважно одноклітинні, організми, для яких характерна відсутність ядра, мітохондрій, пластид тощо. Бактерії відносять до Царства Дроб'янки.

Через відсутність ядра клітини бактерій отримали назву прокаріотичні.

Прокаріоти - (від грецького про – попереду, раніше і каріон – горіх, ядро) – доядерні організми, які на відміну від еукаріот не мають типово сформованого ядра й ядерної мембрани.

2. Поширення бактерій

  • Де поширені бактерії? (у ґрунті, повітрі, воді, н предметах вжитку, шкільних меблях тощо)

Дійсно, на планеті існує незліченна кількість бактерій. Їх можна знайти скрізь: у воді й повітрі, у льодовиках та гарячих джерелах, у стратосфері й ґрунті. Бактерії живуть навіть на висоті 30 км над Землею. Це особливий вид жовто-оранжевих бактерій, які перебувають там постійно. У повітрі, яке пронизане космічними променями, де температура нижча від –50…–55 °С, вони почуваються добре й успішно розмножуються.

Також учені виявили бактерії в гарячій розплавленій земній корі під дном океану. Знахідка була зроблена випадково, коли вчені досліджували залізовмісні породи під дном Тихого океану. Нові бактерії були виявлені на глибині 280 м нижче від морського дна, коли досліджували структуру океанічних порід безпосередньо під дном. Початковий аналіз показав, що бактерії живуть за рахунок тепла, але не використовують кисень, оскільки на такій глибині його мізерно мало, а крім того в присутності кисню можуть споживати і Ферум, що бере участь в окиснювальних реакціях у клітинах.

3. Будова бактеріальної клітини

До складу бактеріальної клітини входять структури, які є у всіх бактеріях, та такі, які є у деяких. Постійно наявні: клітинна стінка, плазматична мембрана, рибосоми, запасні поживні речовини, цитоплазма, кільцева молекула ДНК; не у всіх бактеріях є: джгутик, капсула, фотосинтетичні мембрани, пілі або фімбрії, мезосома (див. Додаток А).

Клітинна стінка вкриває бактеріальну клітину, вона жорстка і визначає форму і міцність. У ній є пори, через які можуть проникати вода та деякі іони.

Плазматична мембрана у бактерій має таку ж будову і функції, як і еукаріотичних клітин. У деяких бактерій плазматична мембрана може вгинатися усередину клітини й утворює так звані мезосоми та фотосинтетичні мембрани.

Мезосоми - складчасті мембранні структури, на поверхні яких розташовані ферменти, що беруть участь у диханні бактерій.

Фотосинтетичні мембрани є місцезнаходженням фотосинтетичних пігментів. Там відбувається процес фотосинтезу у деяких видів бактерій.

Рибосоми розміщуються по всій цитоплазмі, мають менші розміри, ніж у клітинах еукаріот. У рибосомах відбувається синтез білка.

Цитоплазма не містить органел, а лише ферменти.

Бактерії не мають ядра, і тому носій спадкової інформації молекула ДНК розташовується безпосередньо в цитоплазмі.

Джгутики – це органели, що забезпечують рух одноклітинних організмів.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

Бесіда

1. Чим відрізняється світловий мікроскоп від електронного?

2. Укажіть елементи механічної, оптичної та освітлювальної частин мікроскопа.

3. Чому зображення об’єкта під великим збільшенням може бути нечітким?

4. Яких правил необхідно дотримуватися під час роботи з мікроскопом?

VІІ. Підбиття підсумків уроку

VІІІ. Домашнє завдання

§7. Скласти кросворд із зашифрованим словом «мікроскоп».

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація інклюзивного середовища в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись