Будова і функції серця

Опис документу:
Тема уроку: Будова і функції серця. Урок побудовано з використанням технології схемних і знакових систем, як однієї з технологій розвивального навчання. Дана інновація дає можливість побудувати урок оптимально, дозволяє скласти досконалий конспект вивченого матеріалу на зрозумілій для учнів мові з зрозумілими для них ілюстраціями та інколи замінити не завжди зовсім ідеальні тексти підручника.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок з біології в 8 класі.

Тема уроку: Будова і функції серця.

Урок побудовано з використанням технології схемних і знакових систем, як однієї з технологій розвивального навчання. Дана інновація дає можливість побудувати урок оптимально, дозволяє скласти досконалий конспект вивченого матеріалу на зрозумілій для учнів мові з зрозумілими для них ілюстраціями та інколи замінити не завжди зовсім ідеальні тексти підручника.

Колеги ПАМ’ЯТАЙТЕ! Використовуючи цю технологію Вашим учням доведеться малювати схематичні зображення, багато з них будуть робити це, спочатку, невпевнено або взагалі намагатимуться відмовитись - аргументуючи тим, що не вміють. Наголосіть, відразу, з самого початку використання даної технології, що якість малюнка ви не оцінюєте, малюють гарно лише декілька тисяч мешканців нашої планети, а їх малюнки мають бути зрозумілими для них самих.

Мета: сформувати знання учнів про будову, функції та значення серця, обговорити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини, ознайомити учнів з механізмами, що регулюють роботу серця; розвивати логічне мислення вміння аналізувати та систематизувати інформацію, узагальнювати її робити висновки, пізнавальний інтерес в учнів; виховувати працелюбність, активність.

Обладнання й матеріали: розбірна модель серця, схема- таблиця Будова серця людини, картки з додатковим матеріалом для роботи учня, (для роботи на уроці і кращого унаочнення конспекту учням бажано працювати з кольоровими ручками).

Основні терміни і поняття: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя і шлуночки, серцеві клапани, камери серця, збудливість, провідність, електрокардіограма, автоматизм серця.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

І. Організаційний етап. (2хв.)

Розминка « Посмішка»

У кожного в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися.

Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.(10хв.)

І. Робота біля дошки.

До дошки виходять 2 учні (використання технології схемних і знакових систем)

І учень схематично зображає і пояснює будову кіл кровообігу.

ІІ учень зображає схему будови кровоносної системи, та схему функції кровоносної системи (пояснює).

ІІ. Робота з картками

4 учня працюють самостійно з картками:

Картка

  1. Чи правильне твердження(3б):

«+» Капіляри – це найтонші та найкоротші кровоносні судини?

«-» Діаметр найбільших капіляр становить 30 мм?

«+» Вени тонкі, легко розтягуються, оскільки мають слабо розвинений м'язовий шар?

«-» Судини, по яких кров тече від серця до тканин та органів, називається венами?

«-» Будова артерій не відповідає їхнім функціям?

«+» Пройшовши через капіляри й збагатившись СО2 та іншими продуктами життєдіяльності, кров потрапляє до венул?

  1. Дайте відповідь на питання(3б):

  1. Укажіть камеру серця, у яку надходить насичена киснем кров від легень.

A ліве передсердя

B праве передсердя

C лівий шлуночок

D правий шлуночок

2. Укажіть судини, якими кров рухається від серця.

A артерії

B вени

C капіляри

D лімфатичні

3. Укажіть правильні твердження, які характеризують зображену

на малюнку систему органів організму людини: І – це нервова

система; ІІ – це кровоносна система; ІІІ – цифрою 1 позначено

серце; ІV – цифрою 2 позначено нерви.

A І і ІV

B ІІ і ІІІ

C тільки І

D ІІ, ІІІ, ІV

3. Дайте відповідь на питання (2-3 речення на одне питання)(4б):

  1. Охарактеризуйте будову та функції кровоносної системи

  2. Опишіть особливості будови малого кола кровообігу.

ІІІ. Етап актуалізації та мотивації навчальної діяльності. (4хв.)

1.Повідомлення теми, мети та особливостей уроку.

2.Вправа «Асоціативний кущ»

Слово « Серце» ми з Вами чуємо досить часто в нашому житті, а з чим це слово асоціюєте Ви.

Учні по черзі виходять до дошки та пишуть слово чи словосполучення – асоціацію з словом серце. (використання технології схемних і знакових систем)

орган

мотор

серце

любов життя

смерть генератор

насос

Обговорення вправи

Сьогодні ви дізнаєтесь, що таке серце яку будову воно має та які функції виконує.

ІV. Етап вивчення нового матеріалу(20хв.): (використання технології схемних і знакових систем) Якщо ви працюєте з даною технологією вперше то учням можно запропонувати план –схему (зображений нижче), яку вони заповнюють користуючись підручником та додатковим роздатковим матеріалом запропонованим вчителем. Якщо учні вже знайомі з цією технологією їм просто пропонується створити схематичний конспект теми.

А зараз попрацюємо самостійно. Користуючись підручником та додатковим матеріалом заповніть в робочому зошиті план- схему(план - схему можно вивести на мультимедійну дошку або роздрукувати відповідного для дошки розміру). Ви зможете створити короткий конспект сьогоднішньої теми, яким зможете користуватись надалі.

План - схема:

(використання технології схемних і знакових систем – метод підсиленої лекції)

Серце – це ……………………………………………………………………

………………………………………………………………………………….

Серце розташоване?

______________________________

_____________________________

______________________________

_____________________________

Замалюй!

Оболонки серця

Їх функції

1

2

3

4

Зроби схематичний малюнок серця та зобрази його оболонки!

Будова серця

Назва

Ліва частина

Права частина

Передсердя

Шлуночки

Клапани

Познач малюнок «Будова серця»

Анатомія серця людини

1 Праве передсердя

2 Ліве передсердя

3 Верхня порожниста вена

4 Аорта

5 Легеневі артерії

6 Легеневі вени

7 Двостулковий клапан

8 Аортальний клапан

9 Лівий шлуночок 10 Правий шлуночок 11 Нижня порожниста вена 12 Тристулковий клапан 13 Клапан легеневого стовбура

Функції серця

______________________ ____________________

Додатковий матеріал

Серце – це центральний орган кровообігу, розташований у грудній порожнині.

Широка частина серця (основа) спрямована вгору й праворуч, вузька (верхівка) донизу й ліворуч.

2/3 серця розташовані в лівій частині грудної порожнини, 1/3 – у правій.

Маса серця в середньому складає лише 5 % від маси тіла людини (коливається в межах 250–360 г.)

Серце вкрите тонкою й щільною оболонкою, яка утворює замкнутий мішок – навколосерцеву сумку (перикард)

Між серцем і навколосерцевою сумкою міститься рідина, яка зволожує серце й зменшує тертя об стінки перикарда при його скороченні.

Звичайно в нормі в перикардіальній сумці міститься близько

30 мл ексудату.

Будова серця

Серце складається з двох частин – правої і лівої. Кожна частина має камери: передсердя і шлуночок. Права частина серця направляє венозну кров з правого шлуночка через легеневу артерію до легень, де вона збагачується киснем. Потім артеріальна кров насичена киснем надходить до лівої частини серця – лівого передсердя та лівого шлуночка, звідки вирушає до всіх тканин організму.

Анатомія серця людини

1 Праве передсердя

2 Ліве передсердя

3 Верхня порожниста вена

4 Аорта

5 Легеневі артерії

6 Легеневі вени

7 Двостулковий клапан

8 Аортальний клапан

9 Лівий шлуночок 10 Правий шлуночок 11 Нижня порожниста вена 12 Тристулковий клапан 13 Клапан легеневого стовбура

Білі стрілки вказують нормальний потік крові.

Висновок: рух крові в серці відбувається тільки в одному напрямку, клапани перешкоджають зворотному руху крові.

Будова стінок серця

Стінки камер відрізняються за товщиною.

Товщина лівого шлуночка в 2,5–3 рази товще стінок правого.

Стінки серця складаються з серцевий м'язових волокон : епікарду – зовнішнього сполучнотканинного, вкритого одношаровим епітелієм; міокарда - середнього, мязового; ендокарда – внутрішнього епітеліального.

Клапани серця

Передсердя й шлуночки поєднуються між собою отворами, на краях яких розташовані стулчасті клапани серця.

Клапани відкриваються тільки в один бік шлуночків і тому пропускають кров в одному напрямку: із передсердь до шлуночків. Відкриватися в бік передсердя стулкам клапанів заважають сухожильні нитки, що відходять від країв клапанів і прикріплюються до м'язових виступів шлуночків.

У лівій частині серця міститься двостулковий клапан, а у правій – тристулковий.

У місці виходу зі шлуночків легеневого стовбура й аорти розташовані серпасті клапани у вигляді трьох кишеньок, що перешкоджають рухові крові назад.

Які ж фізіологічні особливості має серцевий м’яз?

Серцевому м’язу властиві такі фізіологічні особливості, як збудливість, скоротливість, провідність і автоматизм. Збудливість – здатність серцевого м’яза збуджуватися від різних подразників, що мають фізичну або хімічну природу. У нормальному стані серцевий м’яз збуджується під дією спеціалізованих клітин. Провідність – збудження, яке виникло, поширюється по всьому серцевому м’язу. Скоротливість – це здатність скорочуватися, що притаманна всім типам м’язової тканини. Серце може мимовільно ритмічно скорочуватися. Автоматія серця – це здатність серця ритмічно скорочуватися без зовнішніх подразнень під впливом імпульсів, які виникають у ньому самому.

Автоматія серця У серці людини джерелом автоматизму є особливі м’язові клітини. Вони розташовані у різних відділах серця. У здоровому серці людини головним центром зародження автоматичних імпульсів є м’язові клітини, розташовані в правому передсерді.

Серце, що працює автоматично, створює слабкі біоелектричні сигнали, які йдуть по всьому тілу. В 1903 році голландський фізіолог Ейнтховен створив спеціальний пристрій для запису електричних сигналів у серці – електрокардіограф. Якщо зафіксувати ці сигнали від шкіри рук і ніг, а також від поверхні грудної клітки, то вийде електрокардіограма. Електрокардіограма відображає стан серцевого м’яза й служить важливим показником його діяльності.

Кровопостачання серця

Серце, забезпечує кров'ю весь організм людини, теж потребує постійного надходження кисню та поживних речовин.

Обмін речовин у міокарді відбувається в 10-20 разів інтенсивніше, ніж у будь-якому іншому органі людини.

На живлення серця витрачається 20% енергетичних ресурсів. Кровопостачання серця здійснюється коронарними, або вінцевими, артеріями.

За добу по коронарних артеріях протікає в середньому 350 л крові.

Далі, один з учнів презентує виконану роботу, пояснює матеріал

Робота з муляжем серця

Один з учнів демонструє будову серця вивчену на схемах та малюнках на муляжі.

V. Етап узагальнення і систематизації вивченого матеріалу(5хв.):

Метод побудови синканів (використання технології схемних і знакових систем)

Учні працюють за загальним планом та будують синка )правила побудови можно роздрукувати та залишити в кабунеті біології як готову схему)

1 рядок: Іменник - слово, яке відображає тему.

2 рядок:Прикметник - слово, яке цю тему позначає.

3 рядок: Дієслово

4 рядок:Фраза або слово що відображає особистісне ставлення до теми,

5 рядок: Синонім до іменника, який названо в першому рядку.

Учні самостійно протягом 3-5 хвилин самостійно будують синкан далі озвучують.

Наприклад:

1 рядок: Серце

2 рядок: Невтомне

3 рядок: Б’ється

4 рядок: Найважливіша частина організму

5 рядок: Орган

VI. Підведення підсумків уроку:(2хв.)

Вправа «Мікрофон»

Продовж речення: «Сьогодні на уроці я дізнався…»

Виставлення оцінок.

VII. Домашнє завдання: (2хв.)

Опрацювати параграф 20 підручника, конспект у зошиті, дати відповіді на питання 1-6,7̐ після параграфа, за бажанням підготувати доповідь на тему: «Ембріологія серця».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Сучасні проблеми адаптації та соціалізації особистості»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн